/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Motorexpert se her - motorproblem
Fra : H. C. Nissen


Dato : 29-10-03 19:08

Jeg har henvendt mig før her i gruppen vedr. problemet, men nu har
ikke alene jeg men også min mekaniker givet op. Mit håb er at der
blandt gruppens læsere sidder en som bare er kanongod til fejlfinding
/ justering af motorer.

Der er tale om en Honda CB 750 Four F2 årg. 1978, modellen med enkelt
overliggende knastaksel, og 4 alm. karburatorer m/ acc. pumpe.

Problemet er at den ikke kan gå tomgang.

Når den er kold starter den ved anvendelse af choker øjeblikkeligt,
også selv om den har stået i lang tid. Umiddelbart efter starten er
den noget svær at holde i gang, idet den dør hvis den kommer under ca.
1500 omdrejninger. Den kan nemt startes igen, hvis den skulle gå i
stå. Den tager gassen uden problemer, og så længe den er kold, falder
den også hurtigt i omdrejninger igen ved gasslip.

Når en derimod er varm, er den for længe om at finde tomgangs niveau,
typisk lander den ved gasslip på ca. 2500 omdrejninger, hvorefter den
langsomt finder ned til ca. 1000 omdrejninger. I løbet af de næste
5-10 sekunder går den så i stå.
Jo varmere motoren er, jo bedre er den til at gå tomgang.

Under almindelig kørsel kører den virkeligt godt, uden udsættere ell.
andre dårligdomme. Dog har den et svagt punkt hvis man kommer langt
ned i omdrejninger, f.eks. når man skal runde et hjørne, hvor man
typisk skal acc. op i 2. gear. Her går den lidt uregelmæssigt indtil
den kommer lidt op i omdrejninger.


Der er prøvet følgende:

platiner og kondensator er nye
tænding justeret
tændingsregulering (forskydning af tændingspunkt) kontrolleret
karburatorerne gennemrenset, nye pakningssæt, justeret og
synkroniseret
ny acc. pumpe
ventiler justeret
nye indsugningsgummistudser
motorrensning a la Redex
karburatorsprit

Fejfinding med dieselstart for lokalisering af utætheder har ikke
givet resultat.

En kompressionstest gav følgende værdier: 1: 11, 2: 11, 3: 10, 4: 8,5.
Det kunne jo være bedre, især på 4eren, men mekanikeren mener ikke at
det er tilstrækkeligt til at motoren går som den gør.

Som sagt har den proff. mekaniker givet op. Er der en som ved hvad
problemet er?

mvh.

/ HCN

 
 
Ib Jakobsen (29-10-2003)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 29-10-03 19:33

"H. C. Nissen" wrote:

> Jeg har henvendt mig før her i gruppen vedr. problemet, men nu har
> ikke alene jeg men også min mekaniker givet op. Mit håb er at der
> blandt gruppens læsere sidder en som bare er kanongod til fejlfinding
> / justering af motorer.
>
> Som sagt har den proff. mekaniker givet op. Er der en som ved hvad
> problemet er?

Jeg kan godt huske den fra sidst. Men jeg er sikker på at karburatorerne
ikke renset godt nok. Det er ikke nok at de ser rene ud og er gennemblæst
alle steder. Tomgangsdyserne og andre dyser sidder i nogle messingrør der
er banket ind alu-huset. De kan forsigtigt lirkes ud. Og når de er ude
lægges de i en sjat batterisyre. Så renses ir og møg væk. Og når de så
samles igen rives tomgangsdyserne et nummer eller to op. Jeg har haft tre
af slagsen, og tomgang har aldrig været deres stærke side. Med ovennævnte
kur kan man fakstisk få dem til at gå så jævnt at man næsten ikke kan høre
diverse kæder ved 1000-1100 omdr.



--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Ukendt (29-10-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-10-03 21:07


Ib Jakobsen skrev i meddelelsen <3FA007E4.E762AEC8@post.tele.dk>...
>"H. C. Nissen" wrote:
>
>> Jeg har henvendt mig før her i gruppen vedr. problemet, men nu har
>> ikke alene jeg men også min mekaniker givet op. Mit håb er at der
>> blandt gruppens læsere sidder en som bare er kanongod til fejlfinding
>> / justering af motorer.
>>
>> Som sagt har den proff. mekaniker givet op. Er der en som ved hvad
>> problemet er?
>
>Jeg kan godt huske den fra sidst. Men jeg er sikker på at karburatorerne
>ikke renset godt nok. Det er ikke nok at de ser rene ud og er gennemblæst
>alle steder. Tomgangsdyserne og andre dyser sidder i nogle messingrør der
>er banket ind alu-huset. De kan forsigtigt lirkes ud. Og når de er ude
>lægges de i en sjat batterisyre. Så renses ir og møg væk. Og når de så
>samles igen rives tomgangsdyserne et nummer eller to op. Jeg har haft tre
>af slagsen, og tomgang har aldrig været deres stærke side. Med ovennævnte
>kur kan man fakstisk få dem til at gå så jævnt at man næsten ikke kan høre
>diverse kæder ved 1000-1100 omdr.
>


Hvilket altsammen tyder på opslidte gasspjæld, akkurat som på Amal
concentric, (som var ekstremt dårligt design). Med andre ord, luft som
slipper forbi gasspjældet uden at komme i nærheden af dyserne/strålerøret.
At rive dyser op er en "lappeløsning" som dog kan virke

mvh
Orla



>
>
>--
>Med venlig hilsen
>
>Ib Jakobsen
>
>



Ib Jakobsen (30-10-2003)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 30-10-03 00:20

Orla Pedersen wrote:

>
> Hvilket altsammen tyder på opslidte gasspjæld, akkurat som på Amal
> concentric, (som var ekstremt dårligt design).

Dem kender jeg godt, og de kan godt meget slidte. Men jeg må nok indrømme at
jeg aldrig har set japanerkarburatorer blive slidt på samme måde. Vel mest
fordi spjældet er oftest er af stål.

> Med andre ord, luft som slipper forbi gasspjældet uden at komme i nærheden af
> dyserne/strålerøret.
> At rive dyser op er en "lappeløsning" som dog kan virke

Jeg vil ikke kalde det en lappeløsning. Der imod en finjustering. Mange
køretøjer i den periode var knebet i blanding for at kunne holde sig under
diverse miljøgrænser.



--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Gert Bo thorgersen (30-10-2003)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 30-10-03 00:49


"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message
news:3FA04B1E.3D0B128F@post.tele.dk...
> Orla Pedersen wrote:
>
> >
> > Hvilket altsammen tyder på opslidte gasspjæld, akkurat som på Amal
> > concentric, (som var ekstremt dårligt design).
>
> Dem kender jeg godt, og de kan godt meget slidte. Men jeg må nok indrømme
at
> jeg aldrig har set japanerkarburatorer blive slidt på samme måde. Vel mest
> fordi spjældet er oftest er af stål.
>
> > Med andre ord, luft som slipper forbi gasspjældet uden at komme i
nærheden af
> > dyserne/strålerøret.
> > At rive dyser op er en "lappeløsning" som dog kan virke
>
> Jeg vil ikke kalde det en lappeløsning. Der imod en finjustering. Mange
> køretøjer i den periode var knebet i blanding for at kunne holde sig under
> diverse miljøgrænser.
>
> --
> Med venlig hilsen
>
> Ib Jakobsen
>
>
Jeg er enig i at det at rive dyser op ikke er en lappeløsning men en
finjustering. Til mine Weber DCOE jeg brugte på min Honda CB 750 fulgte der
jo 2 koniske rivaler med fra Russ Colins i USA, netop til finjustering. Og
Weber DCOE er jo den fornemste karburator som nogen sinde er lavet.

På min BMW R69S som jeg havde før Hondaen, rodede jeg med Binger, Amaler,
Mikuni og Dellórtoer, til hvilke jeg havde lavet manifold. Dellórtoer skulle
nærmest være den mest sportslige/bedste, men først senere opdagede jeg at
den originale tragt f.eks. resulterede i ca.7 % manglende effekt; kontra
Amal Concentric som jo havde korrekt fomgivet tragte.

Mvh. Gert Thorgersen



Ukendt (30-10-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-10-03 07:13


Gert Bo thorgersen skrev i meddelelsen ...
>

>>
>Jeg er enig i at det at rive dyser op ikke er en lappeløsning men en
>finjustering. Til mine Weber DCOE jeg brugte på min Honda CB 750 fulgte der
>jo 2 koniske rivaler med fra Russ Colins i USA, netop til finjustering. Og
>Weber DCOE er jo den fornemste karburator som nogen sinde er lavet.


Weber har sgu' da heller aldrig været standard på en Honda ! Det er da
klart, at der skal justeres når man sætter en helt "fremmed" komponent på
cyklen.

Det jeg opponerer imod er at ændre standard komponenter for at afhjælpe
problemer, der er opstået andetsteds. Find fejlen, og reparer dén, i stedet
for at "lappe" alle mulige andre steder.

mvh
Orla

>Mvh. Gert Thorgersen
>
>



Ib Jakobsen (30-10-2003)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 30-10-03 09:07

Orla Pedersen wrote:

> Det jeg opponerer imod er at ændre standard komponenter for at afhjælpe
> problemer, der er opstået andetsteds.

Jeg kunne også have skrevet han skulle købe en tomgangsdyse et nummer større.
Men når der nu findes værktøj til rivning og måling, så er det da en billigere
og nemmere løsning. Masser af biler fik "justeret" dyser i '80erne. Fordi de
kørte for magert. Så i det her tilfælde vil jeg kalde det en god løsning.
Bortset fra den lidt uens kompression.

> Find fejlen, og reparer dén, i stedetfor at "lappe" alle mulige andre steder.

Hvad nu hvis "fejlen" ikke er til stede?. Det kunne jo f.eks også være der sad
en uoriginal udstødning på.


--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



H. C. Nissen (30-10-2003)
Kommentar
Fra : H. C. Nissen


Dato : 30-10-03 09:49

On Thu, 30 Oct 2003 09:07:15 +0100, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

>Hvad nu hvis "fejlen" ikke er til stede?. Det kunne jo f.eks også være der sad
>en uoriginal udstødning på.


Det er den originale 4 i 1 udstødning der er monteret.

mvh.

/ HCN

H. C. Nissen (30-10-2003)
Kommentar
Fra : H. C. Nissen


Dato : 30-10-03 09:49

On Wed, 29 Oct 2003 19:33:08 +0100, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:


>Jeg kan godt huske den fra sidst. Men jeg er sikker på at karburatorerne
>ikke renset godt nok. Det er ikke nok at de ser rene ud og er gennemblæst
>alle steder. Tomgangsdyserne og andre dyser sidder i nogle messingrør der
>er banket ind alu-huset. De kan forsigtigt lirkes ud. Og når de er ude
>lægges de i en sjat batterisyre. Så renses ir og møg væk. Og når de så
>samles igen rives tomgangsdyserne et nummer eller to op. Jeg har haft tre
>af slagsen, og tomgang har aldrig været deres stærke side. Med ovennævnte
>kur kan man fakstisk få dem til at gå så jævnt at man næsten ikke kan høre
>diverse kæder ved 1000-1100 omdr.

Tak for forslaget.
Hvis du har den erfaring fra 3 modeller, så er der jo stor
sandsynlighed for at problemet skal findes her.
Hvordan river man dyser op? Skal der specialværktøj til?

Forresten glemte jeg at nævne, at den manglende kompression på
cylinder 4 iflg. min mekaniker skyldes indsugningsventilen.

mvh.

/ HCN

Ib Jakobsen (30-10-2003)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 30-10-03 16:27

"H. C. Nissen" wrote:

> Tak for forslaget.
> Hvis du har den erfaring fra 3 modeller, så er der jo stor
> sandsynlighed for at problemet skal findes her.
> Hvordan river man dyser op? Skal der specialværktøj til?

Der findes et lille rivalsæt og måleværktøj hos:
http://louis4.louis.de/katalog/pages/602.pdf
Det er punkt 3 og 4 det drejer sig om.

> Forresten glemte jeg at nævne, at den manglende kompression på
> cylinder 4 iflg. min mekaniker skyldes indsugningsventilen.

Det kan godt give "støj" luftfiltret. Og være årsag til dårlig
motorgang. Havde
det så bare været en udstødningsventil.



--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen

Jens Jessen (29-10-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jessen


Dato : 29-10-03 21:21

Der må altså ikke være mere end et kilos tryk forskel på de enkelte
cylindre. En simpel lækagemåling vil afsløre hvor utæthederne er henne.
Først derefter har du noget at finde fejlen med tomgangen.

--
Med venlig hilsen
Journalist Jens Jessen (Djf)
Skanderborgvej 140, DK 8660 Skanderborg
Tlf. + 45 8657 7201 Fax + 45 8657 7204
Mobil + 45 2073 7471
"H. C. Nissen" <CB750F@budweiser.com> skrev i en meddelelse
news:3f9fff95.2292014@news.worldonline.dk...
> Jeg har henvendt mig før her i gruppen vedr. problemet, men nu har
> ikke alene jeg men også min mekaniker givet op. Mit håb er at der
> blandt gruppens læsere sidder en som bare er kanongod til fejlfinding
> / justering af motorer.
>
> Der er tale om en Honda CB 750 Four F2 årg. 1978, modellen med enkelt
> overliggende knastaksel, og 4 alm. karburatorer m/ acc. pumpe.
>
> Problemet er at den ikke kan gå tomgang.
>
> Når den er kold starter den ved anvendelse af choker øjeblikkeligt,
> også selv om den har stået i lang tid. Umiddelbart efter starten er
> den noget svær at holde i gang, idet den dør hvis den kommer under ca.
> 1500 omdrejninger. Den kan nemt startes igen, hvis den skulle gå i
> stå. Den tager gassen uden problemer, og så længe den er kold, falder
> den også hurtigt i omdrejninger igen ved gasslip.
>
> Når en derimod er varm, er den for længe om at finde tomgangs niveau,
> typisk lander den ved gasslip på ca. 2500 omdrejninger, hvorefter den
> langsomt finder ned til ca. 1000 omdrejninger. I løbet af de næste
> 5-10 sekunder går den så i stå.
> Jo varmere motoren er, jo bedre er den til at gå tomgang.
>
> Under almindelig kørsel kører den virkeligt godt, uden udsættere ell.
> andre dårligdomme. Dog har den et svagt punkt hvis man kommer langt
> ned i omdrejninger, f.eks. når man skal runde et hjørne, hvor man
> typisk skal acc. op i 2. gear. Her går den lidt uregelmæssigt indtil
> den kommer lidt op i omdrejninger.
>
>
> Der er prøvet følgende:
>
> platiner og kondensator er nye
> tænding justeret
> tændingsregulering (forskydning af tændingspunkt) kontrolleret
> karburatorerne gennemrenset, nye pakningssæt, justeret og
> synkroniseret
> ny acc. pumpe
> ventiler justeret
> nye indsugningsgummistudser
> motorrensning a la Redex
> karburatorsprit
>
> Fejfinding med dieselstart for lokalisering af utætheder har ikke
> givet resultat.
>
> En kompressionstest gav følgende værdier: 1: 11, 2: 11, 3: 10, 4: 8,5.
> Det kunne jo være bedre, især på 4eren, men mekanikeren mener ikke at
> det er tilstrækkeligt til at motoren går som den gør.
>
> Som sagt har den proff. mekaniker givet op. Er der en som ved hvad
> problemet er?
>
> mvh.
>
> / HCN



Dak (30-10-2003)
Kommentar
Fra : Dak


Dato : 30-10-03 07:54

Da jeg er newbie på mc'en så har jeg nok ikke et meget avanceret svar til
dig. men de problemer du beskriver er de samme jeg havde for nyligt... ja
har faktisk haft dem 2 gange. OG så vil du sikkert også vide hvad det
skyldes ik? ej men det var noget så simpelt som en defekt choker kabel
tingest... Ja faktisk af 2 choker tingester, den først var kablet som ikke
var smurt og det andet var nede i selve choker "udtrækkeren" nede ved
mototblokken var der ophobet sig skidt så den ikke kunne komme helt tilbage
til lukket-positionen, så derved kørte man med lidt choker hele tiden... så
hvis dine tændrør er lidt mere sorte end normale så kan det skyldes
derfor... ellers har jeg ikke nogen idé.

Dak
Suzuki GS500Ev



"H. C. Nissen" <CB750F@budweiser.com> skrev i en meddelelse
news:3f9fff95.2292014@news.worldonline.dk...
> Jeg har henvendt mig før her i gruppen vedr. problemet, men nu har
> ikke alene jeg men også min mekaniker givet op. Mit håb er at der
> blandt gruppens læsere sidder en som bare er kanongod til fejlfinding
> / justering af motorer.
>
> Der er tale om en Honda CB 750 Four F2 årg. 1978, modellen med enkelt
> overliggende knastaksel, og 4 alm. karburatorer m/ acc. pumpe.
>
> Problemet er at den ikke kan gå tomgang.
>
> Når den er kold starter den ved anvendelse af choker øjeblikkeligt,
> også selv om den har stået i lang tid. Umiddelbart efter starten er
> den noget svær at holde i gang, idet den dør hvis den kommer under ca.
> 1500 omdrejninger. Den kan nemt startes igen, hvis den skulle gå i
> stå. Den tager gassen uden problemer, og så længe den er kold, falder
> den også hurtigt i omdrejninger igen ved gasslip.
>
> Når en derimod er varm, er den for længe om at finde tomgangs niveau,
> typisk lander den ved gasslip på ca. 2500 omdrejninger, hvorefter den
> langsomt finder ned til ca. 1000 omdrejninger. I løbet af de næste
> 5-10 sekunder går den så i stå.
> Jo varmere motoren er, jo bedre er den til at gå tomgang.
>
> Under almindelig kørsel kører den virkeligt godt, uden udsættere ell.
> andre dårligdomme. Dog har den et svagt punkt hvis man kommer langt
> ned i omdrejninger, f.eks. når man skal runde et hjørne, hvor man
> typisk skal acc. op i 2. gear. Her går den lidt uregelmæssigt indtil
> den kommer lidt op i omdrejninger.
>
>
> Der er prøvet følgende:
>
> platiner og kondensator er nye
> tænding justeret
> tændingsregulering (forskydning af tændingspunkt) kontrolleret
> karburatorerne gennemrenset, nye pakningssæt, justeret og
> synkroniseret
> ny acc. pumpe
> ventiler justeret
> nye indsugningsgummistudser
> motorrensning a la Redex
> karburatorsprit
>
> Fejfinding med dieselstart for lokalisering af utætheder har ikke
> givet resultat.
>
> En kompressionstest gav følgende værdier: 1: 11, 2: 11, 3: 10, 4: 8,5.
> Det kunne jo være bedre, især på 4eren, men mekanikeren mener ikke at
> det er tilstrækkeligt til at motoren går som den gør.
>
> Som sagt har den proff. mekaniker givet op. Er der en som ved hvad
> problemet er?
>
> mvh.
>
> / HCN



H. C. Nissen (30-10-2003)
Kommentar
Fra : H. C. Nissen


Dato : 30-10-03 09:49

On Thu, 30 Oct 2003 07:54:09 +0100, "Dak" <dak_n@FJERNhotmail.com>
wrote:

>Da jeg er newbie på mc'en så har jeg nok ikke et meget avanceret svar til
>dig. men de problemer du beskriver er de samme jeg havde for nyligt... ja
>har faktisk haft dem 2 gange. OG så vil du sikkert også vide hvad det
>skyldes ik? ej men det var noget så simpelt som en defekt choker kabel
>tingest... Ja faktisk af 2 choker tingester, den først var kablet som ikke
>var smurt og det andet var nede i selve choker "udtrækkeren" nede ved
>mototblokken var der ophobet sig skidt så den ikke kunne komme helt tilbage
>til lukket-positionen, så derved kørte man med lidt choker hele tiden... så
>hvis dine tændrør er lidt mere sorte end normale så kan det skyldes
>derfor... ellers har jeg ikke nogen idé.

I forbindelse med renoveringen af karburatorerne blev samtlig kabler
skiftet, så jeg tror ikke det er problemet. Men jeg checker lige en
ekstra gang

Tændrørerne er lysebrune, og næsten nye.


mvh.

/ HCN

Jens Jacob Bager Jen~ (30-10-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 30-10-03 08:14

> Når den er kold starter den ved anvendelse af choker øjeblikkeligt,
> Den tager gassen uden problemer, og så længe den er kold, falder
> den også hurtigt i omdrejninger igen ved gasslip.

Dette forstår jeg som "så længe der er choker på falder den hurtigt"

> Når en derimod er varm, er den for længe om at finde tomgangs niveau,
> Jo varmere motoren er, jo bedre er den til at gå tomgang.

Mojn HC

Ovenstående udklip lyder som for mager blandning i tomgangssystemet. Nu
kender jeg ikke meget til de karbs der sidder på en for mig meget gammel CB
750, men ummiddelbart ville jeg prøve større tomgangsdyser og juster CO
skruerne. Jeg er ikke så meget til at rive tomgangsdyserne op med en rival.
Så er det ikke muligt at vide hvor meget man har revet dem op, og hvis de
får for meget er man færdig.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Ib Jakobsen (30-10-2003)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 30-10-03 09:13

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> skruerne. Jeg er ikke så meget til at rive tomgangsdyserne op med en rival.
> Så er det ikke muligt at vide hvor meget man har revet dem op, og hvis de

Derfor bør man anskaffe sig det sæt målere til formålet. Tidligere angav man
dysestørrelsen i 1/100mm. Altså en 35 dyse var 0,35mm. Denne regel passer dog
ikke mere i vore dage.

> får for meget er man færdig.

Ikke mere end hvis man fra starten var gået hen og købe nye dyser.



--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



H. C. Nissen (30-10-2003)
Kommentar
Fra : H. C. Nissen


Dato : 30-10-03 09:49

On Thu, 30 Oct 2003 08:13:41 +0100, "Jens Jacob Bager Jensen"
<bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

>> Når den er kold starter den ved anvendelse af choker øjeblikkeligt,
>> Den tager gassen uden problemer, og så længe den er kold, falder
>> den også hurtigt i omdrejninger igen ved gasslip.
>
>Dette forstår jeg som "så længe der er choker på falder den hurtigt"

Nej, chokerperioden er ganske kort. Men de første op til 10 min.
kørsel UDEN choker falder den hurtigt i omdrejninger ved gasslip,
altså lige som den skal.

>Mojn HC

Ja, mojn do


>Ovenstående udklip lyder som for mager blandning i tomgangssystemet. Nu
>kender jeg ikke meget til de karbs der sidder på en for mig meget gammel CB
>750, men ummiddelbart ville jeg prøve større tomgangsdyser og juster CO
>skruerne. Jeg er ikke så meget til at rive tomgangsdyserne op med en rival.
>Så er det ikke muligt at vide hvor meget man har revet dem op, og hvis de
>får for meget er man færdig.

Som nævnt er karburatorerne justeret, synkroniseret og renset.

Desværre sidder tomgangsdyserne støbt ind i karburatoren (som jeg har
forstået det), og det kan måske være grunden til at de er svære at
rense ordenligt? Jeg ved ikke om det overhovedet er muligt at skifte
dem. Det vil jeg lige undersøge nærmerere.


mvh.

/ HCN

H. C. Nissen (04-11-2003)
Kommentar
Fra : H. C. Nissen


Dato : 04-11-03 07:57

On Thu, 30 Oct 2003 08:49:13 GMT, CB750F@budweiser.com (H. C. Nissen)
wrote:

>
>Desværre sidder tomgangsdyserne støbt ind i karburatoren (som jeg har
>forstået det), og det kan måske være grunden til at de er svære at
>rense ordenligt? Jeg ved ikke om det overhovedet er muligt at skifte
>dem. Det vil jeg lige undersøge nærmerere.


Desværre sidder tomgangsdyserne støbt ind i karburatorerne, og iflg.
Haynes må man ikke forsøge at fjerne dem. Sammenholdt med input her i
tråden, må jeg nok konkludere at de ikke er renset ordentligt, hvilket
vel også er meget svært når man ikke kan fjerne dem?

Tak for alle rådene.

mvh.

/ HCN




Ib Jakobsen (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 04-11-03 12:29

"H. C. Nissen" wrote:

> On Thu, 30 Oct 2003 08:49:13 GMT, CB750F@budweiser.com (H. C. Nissen)
> wrote:
>
> >
> >Desværre sidder tomgangsdyserne støbt ind i karburatoren (som jeg har
> >forstået det), og det kan måske være grunden til at de er svære at
> >rense ordenligt? Jeg ved ikke om det overhovedet er muligt at skifte
> >dem. Det vil jeg lige undersøge nærmerere.
>
> Desværre sidder tomgangsdyserne støbt ind i karburatorerne, og iflg.
> Haynes må man ikke forsøge at fjerne dem. Sammenholdt med input her i
> tråden, må jeg nok konkludere at de ikke er renset ordentligt, hvilket
> vel også er meget svært når man ikke kan fjerne dem?

Det er det der er hele min pointe. De er ikke støbt ind. Der er presset
ind. Og kan lirkes ud. Jeg har som nævnt gjort det adskillige gange.



--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



H. C. Nissen (04-11-2003)
Kommentar
Fra : H. C. Nissen


Dato : 04-11-03 22:59

On Tue, 04 Nov 2003 12:28:56 +0100, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

>"H. C. Nissen" wrote:
>
>> On Thu, 30 Oct 2003 08:49:13 GMT, CB750F@budweiser.com (H. C. Nissen)
>> wrote:
>>
>> >
>> >Desværre sidder tomgangsdyserne støbt ind i karburatoren (som jeg har
>> >forstået det), og det kan måske være grunden til at de er svære at
>> >rense ordenligt? Jeg ved ikke om det overhovedet er muligt at skifte
>> >dem. Det vil jeg lige undersøge nærmerere.
>>
>> Desværre sidder tomgangsdyserne støbt ind i karburatorerne, og iflg.
>> Haynes må man ikke forsøge at fjerne dem. Sammenholdt med input her i
>> tråden, må jeg nok konkludere at de ikke er renset ordentligt, hvilket
>> vel også er meget svært når man ikke kan fjerne dem?
>
>Det er det der er hele min pointe. De er ikke støbt ind. Der er presset
>ind. Og kan lirkes ud. Jeg har som nævnt gjort det adskillige gange.

Pardon, det havde jeg lige glemt igen.
Er der ikke en reel risiko for at ødelægge karburatoren når man skal
lirke dysen fri?
Er de skruet i eller presset i? Lirkeanvisning?
Er det evt. muligt at lægge hele karburatorhuset i batterisyre, i
stedet for at pille dysen ud?

Det blev da til en hel del ekstra spørgsmål

mvh.

/ HCN

Ib Jakobsen (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 04-11-03 23:39

"H. C. Nissen" wrote:

> Er der ikke en reel risiko for at ødelægge karburatoren når man skal
> lirke dysen fri?

Med lidt forsigtighed sker der ikke noget. Lad mig sige på en anden måde, så
rejste nakkehårene sig ikke de par gange jeg har gjort det. Det er ikke noget
man føler man bruger til.

> Er de skruet i eller presset i?

De er presset i. De kan nemt daskes ind igen med enden af en skruetrækker.

> Lirkeanvisning?

Med spidsen af en skævbider. Der bliver et par mærker på dysen/røret.

> Er det evt. muligt at lægge hele karburatorhuset i batterisyre, i
> stedet for at pille dysen ud?

Man kunne godt affedte den med et egnet middel. Eventuelt kogende vand.
Derefter i en gang eddikesyre. Mens man holder øje med den. Skal jeg være
ærlig, så har jeg da også bruge en sprøjte fra apoteket med batterisyre ind i
diverse kanaler. Men hele karburatoren ned i batterisyre. Den bliver sort og
grim.

> Det blev da til en hel del ekstra spørgsmål

Det er derfor vi er her.




--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Armand (05-11-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-11-03 17:52


Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en
news:3FA82A6F.8DCCB3B@post.tele.dk...
> "H. C. Nissen" wrote:
>
>
> > Er det evt. muligt at lægge hele karburatorhuset i batterisyre, i
> > stedet for at pille dysen ud?
>
> Man kunne godt affedte den med et egnet middel. Eventuelt kogende vand.
> Derefter i en gang eddikesyre. Mens man holder øje med den. Skal jeg være
> ærlig, så har jeg da også bruge en sprøjte fra apoteket med batterisyre
ind i
> diverse kanaler. Men hele karburatoren ned i batterisyre. Den bliver sort
og
> grim.

Der har her på gruppen gentagne gange været nævnt et "afkognings-middel" til
irrede (veteran)karbunader; men jeg kan for fanden ikke komme på navnet
endsige hvem det var det nævnte det

Brug nogle minutter på Google-groups, og find indlæggene!
http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF8&group=dk.fritid.motorcykel

--
Armand.





Jens Jacob Bager Jen~ (05-11-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 05-11-03 18:13

> Der har her på gruppen gentagne gange været nævnt et
> "afkognings-middel" til irrede (veteran)karbunader; men jeg kan for
> fanden ikke komme på navnet endsige hvem det var det nævnte det

Jeg har med held brugt ultralyd til at rense karburatorer i. Sidst en XT 600
karburator, men dog stadig uden det ønskede resultat.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



H. C. Nissen (06-11-2003)
Kommentar
Fra : H. C. Nissen


Dato : 06-11-03 22:42

On Wed, 5 Nov 2003 17:52:01 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:


>Der har her på gruppen gentagne gange været nævnt et "afkognings-middel" til
>irrede (veteran)karbunader; men jeg kan for fanden ikke komme på navnet
>endsige hvem det var det nævnte det

Jeg finder 2 ting:

Innotec Carb Clean, art nr 150.
Innotec, rudolfgårvej 9, 8260 Viby J
Tlf 86286336
Fax 86286670

samt

ELF N Contact

Mon det er en af disse du havde i tankerne?


/ HCN

p.jarnbak (30-10-2003)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 30-10-03 12:33


"H. C. Nissen" <CB750F@budweiser.com> wrote in message
news:3f9fff95.2292014@news.worldonline.dk...
>
> Der er prøvet følgende:
>
> platiner og kondensator er nye
> tænding justeret
> tændingsregulering (forskydning af tændingspunkt) kontrolleret
> karburatorerne gennemrenset, nye pakningssæt, justeret og
> synkroniseret
> ny acc. pumpe
> ventiler justeret
> nye indsugningsgummistudser
> motorrensning a la Redex
> karburatorsprit

Har du checket benzinfilter på benzinhanen og tankudluftningen/benzindæksel.
Hej Palle.



H. C. Nissen (30-10-2003)
Kommentar
Fra : H. C. Nissen


Dato : 30-10-03 22:10

On Thu, 30 Oct 2003 12:32:35 +0100, "p.jarnbak"
<jarnbak.slet.@tdcadsl.dk> wrote:

>
>Har du checket benzinfilter på benzinhanen og tankudluftningen/benzindæksel.
>Hej Palle.

Der var ikke benzinfilter i forvejen, men der er nu monteret et nyt.
Jeg har også kørt en tur med åbent dæksel, og det var desværre heller
ikke løsningen.

mvh.

/ HCN


Ib Jakobsen (31-10-2003)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 31-10-03 07:24

"H. C. Nissen" wrote:

> Der var ikke benzinfilter i forvejen, men der er nu monteret et nyt.

Nu er det vel ikke af papirstypen man skyder ind mellem slangen. Det satte en
bekendt på. Efter et par dage havde papirstrukturen lukket sig en smule. Det var
ikke tryk nok, så benzinen kunne kun lige dryppe.



--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



p.jarnbak (31-10-2003)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 31-10-03 11:28


"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message
news:3FA2001D.5BD02176@post.tele.dk...
> "H. C. Nissen" wrote:
>
> > Der var ikke benzinfilter i forvejen, men der er nu monteret et nyt.
>
> Nu er det vel ikke af papirstypen man skyder ind mellem slangen. Det satte
en
> bekendt på. Efter et par dage havde papirstrukturen lukket sig en smule.
Det var
> ikke tryk nok, så benzinen kunne kun lige dryppe.

Det var det filter der er inde i tanken, monteret på benzinhanen jeg tænkte
på.
Det er normalt et metal filter.
Hej Palle.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408621
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste