Xt600e hjemmeservice
Fra : Maria & Anders

Dato : 29-10-03 08:31

Hejsa.
Jeg har planer om at udføre service på min xt'er selv her i vinter. Men da
det er første sæson jeg har haft den er jeg ikke helt sikker på hvordan jeg
skal bære mig ad.
den har nu gået 24000 km og det er blevet tid til at justere ventiler og den
slags. er der nogen der kan folklare mig en fremgangsmåde på dette, og evt
nogle tal, altså ventil spillerum?
Er der andet man skal være opmærksom på?
Mine andre planer er også at skifte olie, filter, tændrør, og generelle
småreperationer, samt forbedringer. Nogle gode forslag?
På forhånd tak.

Ps, jeg har forsøgt at få fat i en værkstedsmanual til den, men den nyeste
jeg kan finde er på tysk og hedder xt600e fra 90 og frem. jeg er ikke skide
god til teknisk tysk, og er heller ikke sikker på om de data der står deri
passer på min som er fra 2000. Er der nogen der kan hjælpe med at finde
noget der passer til min?

--
A. Ziegler
Yamaha XT600E (2000)

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 29-10-03 09:00

> Jeg har planer om at udføre service på min xt'er selv her i vinter.
> Men da det er første sæson jeg har haft den er jeg ikke helt sikker
> på hvordan jeg skal bære mig ad.

Hej Anders

Clymer laver en på engelsk den hedder "Yamaha XT/TT 600, 1983-1989".Den har
ISBN nr: 0-89287-546-1
Der er et billede af den her:
http://www.primediabooks.com/Products.asp?GRPID=54

Du burde kunne skaffe den ved de fleste danske forhandlere der har ting fra
Max MC import. Her vil den koste: 297kr

Køsters boghandel eller birgers billige bilbøger burde kunne levere den til
omkring 200kr. Det kan ikke betale sig at spare de penge. Så slavisk frem
efter bogen, og du er godt kørende til foråret.

Da jeg, ifølge nogle i klubben, noget fremfarende med service forslag, så
har jeg naturligvis en del idéer.

Kontroller dæktryk
Rens og smør kæden og kontroller kæde justering
Kontroller bremseklodser
Skift olie og filter
Rens luftfilter
Smør central og sidestøtteben, alle kabler, greb, pedaler o.s.v.
Tøm svømmehusene
Skift tændrør
Stil ventiler
Smør bagsvinger og links
Smør og juster kronrørslejer
Smør motorbolte
Skift bremsevæske
Skift forgaffelolie
Skift bremseslangerne
Rens alle stik med kontaktrens og smør dem ind i silikonefedt eller vaseline
Skil kaliberne ad og rens dem og smør dem indvendigt med bremsepasta

At stille ventiler på en XT'er er ret nemt. Jeg gjorde på et gadehjørne på
18 minutter for et par uger siden. Det var forresten også ved at blive
halv-mørkt

Jeg er i gavehumør, så du får også lige et par gode hjemmesider:
http://www.xt-foren.de/
http://www.xt600.de/

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 29-10-03 09:04

"Maria & Anders" <maria_og_anders@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> passer på min som er fra 2000. Er der nogen der kan hjælpe med at finde

Prøv hos Birgers billige bøger
http://www.danbbs.dk/~bbb/b.htm

Men du har nok ret, det ser ud til at de der findes er på tysk.

--
mvh - Arne - FZS600 / XT600

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 29-10-03 09:12

> er ikke sikker på om de
> data der står deri passer på min som er fra 2000. Er der nogen der
> kan hjælpe med at finde noget der passer til min?

Hej Anders

Selve fremgangsmåden er korrekt beskrevet i den Clymerbog jeg kraftigt
anbefaler dig at købe. Motoren er den samme på alle årgange af XT og TT600.
Der er så små ændringer, at en værkstedsmanual til en XT 600 fra 85 fint
forklarer hvad du skal leve på din.

Selve ventil spillerummene varierer med et par 1/100, men du kan finde dem
www.louis.de under motobase, men endnu bedre, så spørg i www.tenere.dk 's
forum. Der sidder de rigtige XT 600 hajer. jeg mener at huske at
spillerummet er 10/100mm ind og 15/100mm ud med kold motor.

Data som oliemængde i forgafler o.s.v. er ikke ændret. Klø på.

Fra : Per

Dato : 29-10-03 09:16

> [...]
> passer på min som er fra 2000. Er der nogen der kan hjælpe med at finde

---

Hej Anders!

Prøv at tjekke: http://www.mamut.com/dinmc og gå så til teknisk info og
videre til Servicedata, xt600.

Der står det mest nødvendige vedr. service. DU skal kigge på af modellen der
hedder 3TB96. Din Yam har muligvis typebetegnelsen DJ02, da det kan være en
nyere model. 3TB går fra 1996 til 2000 som du også kan se. Du kan selv
skifte imellem de forskellige modeller og se hvor lidt forskel der er i
data.

Jeg har selv stillet mine ventiler efter 3TB96 tolerancerne selvom jeg har
en DJ02 model. Min er også fra 2000 - bare husk ikke at stille dem for
stramt.

jeg vil anbefale dig at købe en speciel ventil justerings værktøj til XT´ern
det koster ikke så meget. Mener jeg gav omkring 100 kr hos ovennævnte
hjemmeside. Du kan evt. ringe til ham - jeg har ikke selv kunnet finde den
på onlineshoppen, men ringede til ham og han sendte den til mig.

Ellers er der ingen ben i at leve service på maskinen - husk ikke at stramme
oliefilteret for meget med de 3 bolte de kan let gå over gevind.

Ellers kan jeg anbefale www.kedo.de de er specialforhandlere til bla. xt600
og de andre encylindrede fra Yam.
Der er et billede af det ventilværktøj jeg taler om under: Inhalt, Table of
content - V - ventileinsteller og så nederst på siden 41 (kedo special
ventileinsteller). Jeg kan desværre ikke huske hvilken størrelse det er du
skal bruge det er enten type 2 eller 3.

Mvh. Per!

---

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 29-10-03 09:52

> jeg vil anbefale dig at købe en speciel ventil justerings værktøj til
> XT´ern det koster ikke så meget. Mener jeg gav omkring 100 kr hos
> ovennævnte hjemmeside.

Det er rigtig nok type to man skal bruge

Lousi sælger en lidt simplere model til den halve pris.

Bestell nr: 10003921 35kr

Fra : Kristian Budde

Dato : 29-10-03 13:22

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in
message news:mdLnb.728$Jf4.72@news.get2net.dk...

> Det er rigtig nok type to man skal bruge
>
> Lousi sælger en lidt simplere model til den halve pris.
>
> Bestell nr: 10003921 35kr

Jeg har også det lille værktøj til at stille ventiler med men jeg syntes nu
alligevel at det er nemmere med en lille fin rund spidstang som sådan en man
tager låseringe af med. Den, sammen med en ring-gaffel så er en
ventiljustering nem

Kristian Budde

P.S. hvis den har gået 24.000km så har du da vist ret i at det er ved at
være på tide med en ventiljustering

Fra : Maria & Anders

Dato : 30-10-03 15:24

"Kristian Budde" <kbudde@{nospam}control.auc.dk> wrote in message

> [...]
> ventiljustering nem
>
> Kristian Budde
>
> P.S. hvis den har gået 24.000km så har du da vist ret i at det er ved at

Hej Folkens, tak for de mange fede råd. Det er lækker tnår folk gider
hjælpe.
Jeg var nemlig meget i tvivl hvilke manualer jeg kunne bruge, og det samme
var Køsters boghandel i randers.
Og jo du har ret i at der skal justeres ventiler, men det er dog blevet
gjort, hævder forrige ejer ved 12000, som er intervallet.
Men tusind tak fo rhjælpen. Skønt med noget respons...

Fra : anders majland

Dato : 30-10-03 15:43

> Re: Xt600e hjemmeservice

Er der ikke stadig tilskud til "hjemmeservice"

> Og jo du har ret i at der skal justeres ventiler, men det er dog
> blevet gjort, hævder forrige ejer ved 12000, som er intervallet.
> Men tusind tak fo rhjælpen. Skønt med noget respons...

Jeg skal igang med det samme - altså egen service på en xt600 motor. Men
i næste uge får fisker lige lov at lave et 1000km service på den. Og så
går jeg og tygger over om jeg selv skal tage den derfra eller lade dem
lavet de næste service også ahs til garantien på den nye motor....

--
Anders dot Majland at jyde dot dk - email address in
header is not valid

Fra : JR

Dato : 31-10-03 15:45

Hehe, service er så nemt på Enstampere, der er ikke meget
karburatorsynkronisering her !

Min gamle SR500 har aldrig set andre værksteder end mit. Der skal ske
alvorlige ting inden i motoren før det vil ske.

Jim Radmer

Fra : Kristian Budde

Dato : 30-10-03 21:32

"Maria & Anders" <maria_og_anders@tdcspace.dk> wrote in message

> [...]
> gjort, hævder forrige ejer ved 12000, som er intervallet.
> Men tusind tak fo rhjælpen. Skønt med noget respons...

Ifølge min manual (en Clymer) over xt/tt600 83-89 så er intervallet 6000km
og det samme står i min "Reparatur Anleitung" over min XTZ 660 fra 91 som jo
har _næsten_ samme motor. Dermed siger jeg ikke at ventilerne skal stilles
for hver 6000km men jeg tjekker dem hver gang jeg skifter olie og stiller
egentlig ikke ret ofte på dem.

Hej og lykke med vinter servicen det er nu noget helt særligt ved at pusle
med det selv

Mvh
KristianBudde

Fra : Maria & Anders

Dato : 30-10-03 21:41

> [...]
> egentlig ikke ret ofte på dem.
>
> Hej og lykke med vinter servicen det er nu noget helt særligt ved at pusle

Min "owners manual" der fulgte md kværnen siger for hver 12000, det er jo
også en model 4pt. jeg ved ikke om det har noget at sige, men nu bliver de i
hvert tilfælde stillet og den bliver gået igennem på alle leder og kanet så
den er klar til næste års offroad sæson...
men tak f hjælpen. lækkert med så megen respons på så lille et emne.