/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Blyfri benzin eller ej?
Fra : H. C. Nissen


Dato : 28-10-03 21:12

Er der nogen steder man kan checke om et køretøj skal anvende blyfri
benzin eller ej? Links?

Aktuelt drejer det sig om en Honda CB 750 SOHC fra 1978.


mvh.

/ HCN

 
 
Jens Jacob Bager Jen~ (28-10-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 28-10-03 21:27

> Er der nogen steder man kan checke om et køretøj skal anvende blyfri
> benzin eller ej? Links?
> Aktuelt drejer det sig om en Honda CB 750 SOHC fra 1978.

Da en CB 750 har alutopstykke har den også i satte ventilsæder, og ikke bare
nogen fæset i et støbejerns topstykke. Isatte ventilsæder er lavet i hårt
stål, ode kan godt tåle blyfri benz.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Hans Joergensen (29-10-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 29-10-03 00:39

Jens Jacob Bager Jensen wrote:
> Da en CB 750 har alutopstykke har den også i satte ventilsæder, og ikke bare
> nogen fæset i et støbejerns topstykke. Isatte ventilsæder er lavet i hårt
> stål, ode kan godt tåle blyfri benz.

Det er dog ikke retningsangivende ... jeg har jo den her kammerat
der kører på Nimbus, og han benytter uden problemer blyfri 92 uden
tilsætninger af nogen art, og har gjort det i +3 år ..

// Hans
--
Svinghjul til Russer MC (Ural/Dnepr) købes for rimelig pris!

Gert Bo thorgersen (29-10-2003)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 29-10-03 01:13


"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> wrote in message
news:slrnbptvgh.r6r.haj@enterprise-server.dk...
> Jens Jacob Bager Jensen wrote:
> > Da en CB 750 har alutopstykke har den også i satte ventilsæder, og ikke
bare
> > nogen fæset i et støbejerns topstykke. Isatte ventilsæder er lavet i
hårt
> > stål, ode kan godt tåle blyfri benz.
>
> Det er dog ikke retningsangivende ... jeg har jo den her kammerat
> der kører på Nimbus, og han benytter uden problemer blyfri 92 uden
> tilsætninger af nogen art, og har gjort det i +3 år ..
>
> // Hans
> --
> Svinghjul til Russer MC (Ural/Dnepr) købes for rimelig pris!

Ja som du skriver så er det at ventilsæderne er af stål ikke en garant for
at de kan klare blyfri benzin. Og hvis der med CB 750 er ment den Honda der
startede i 1969 (jeg ejede en fra 1974) er det yderst tvivlsomt at de første
af dem kan klare blyfri benzin for først sidst i 70érne /først i 80érne
begyndte japanerne generelt at fabrikere mcér med sæder til blyfri benzin.

Og for et par år siden fik jeg en oversigt over BMW modellerne fra 70érne
vedr. ventilsæderne, og det var hulter til bulter hvilke modeller og hvilke
år modellerne havde sæder til blyfri, og ved nogle modeller/år stod der
måske. Og mine topstykker hørte til måske, så i den sammenhæng købte jeg fra
England de blyklumper til at komme i benzintanken.

Mvh. Gert Thorgersen





Hans Joergensen (29-10-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 29-10-03 09:06

Gert Bo thorgersen wrote:
> Ja som du skriver så er det at ventilsæderne er af stål ikke en garant for
> at de kan klare blyfri benzin. Og hvis der med CB 750 er ment den Honda der
> startede i 1969 (jeg ejede en fra 1974) er det yderst tvivlsomt at de første
> af dem kan klare blyfri benzin for først sidst i 70érne /først i 80érne
> begyndte japanerne generelt at fabrikere mcér med sæder til blyfri benzin.

Det jeg ville sige var faktisk at støbejerns-sæder ikke nødvendigvis
tager (voldsom) skade af at køre blyfri

Men hvor meget koster det iøvrigt at få skiftet sæder+ventiler ud ?

// Hans, der har tænkt sig at forsøge sig med blyfri på
// Russerkværnen fra '56 ..
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Gert Bo thorgersen (29-10-2003)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 29-10-03 12:31

"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> wrote in message
news:slrnbput7v.r6r.haj@enterprise-server.dk...
> Gert Bo thorgersen wrote:
> > Ja som du skriver så er det at ventilsæderne er af stål ikke en garant
for
> > at de kan klare blyfri benzin. Og hvis der med CB 750 er ment den Honda
der
> > startede i 1969 (jeg ejede en fra 1974) er det yderst tvivlsomt at de
første
> > af dem kan klare blyfri benzin for først sidst i 70érne /først i 80érne
> > begyndte japanerne generelt at fabrikere mcér med sæder til blyfri
benzin.
>
> Det jeg ville sige var faktisk at støbejerns-sæder ikke nødvendigvis
> tager (voldsom) skade af at køre blyfri
>
> Men hvor meget koster det iøvrigt at få skiftet sæder+ventiler ud ?
>
> // Hans, der har tænkt sig at forsøge sig med blyfri på
> // Russerkværnen fra '56 ..
> --
> http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Jeg ved ikke hvad det koster generelt i Danmark at få monteret sæder til
blyfri benzin; jeg havde kun priser i England, i et katalog som er blevet
væk og som jeg venter et nyt et af hver dag. Men jeg fik det lavet på
indsugningssæderne på et sæt BMW topstykker hvori der skulle større ventiler
hos Brødrene Stevns, i Haarlev på Sjælland, sammen med andre ting så heller
ikke dér kender jeg prisen. Men du kan jo evt. kontakte dem via e-mail:
brdr.stevns@image.dk, eller telefon: 56 28 89 15, fax..... 16. De er vant
til også at rode med andre motorcykler som f.eks. veteraner.

Mvh.Gert Thorgersen.

PS. Ellers var der jo det med blykugler i benzintanken, som jeg nævnte, og
hjemkøbte fra England for vist ca. 60 £, beregnet til en levetid på flere
hundrede tusinde km.





Gert Bo thorgersen (01-11-2003)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 01-11-03 15:29


"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> wrote in message
news:slrnbput7v.r6r.haj@enterprise-server.dk...
> Gert Bo thorgersen wrote:
> > Ja som du skriver så er det at ventilsæderne er af stål ikke en garant
for
> > at de kan klare blyfri benzin. Og hvis der med CB 750 er ment den Honda
der
> > startede i 1969 (jeg ejede en fra 1974) er det yderst tvivlsomt at de
første
> > af dem kan klare blyfri benzin for først sidst i 70érne /først i 80érne
> > begyndte japanerne generelt at fabrikere mcér med sæder til blyfri
benzin.
>
> Det jeg ville sige var faktisk at støbejerns-sæder ikke nødvendigvis
> tager (voldsom) skade af at køre blyfri
>
> Men hvor meget koster det iøvrigt at få skiftet sæder+ventiler ud ?
>
> // Hans, der har tænkt sig at forsøge sig med blyfri på
> // Russerkværnen fra '56 ..
> --
> http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Hej jeg fik kataloget idag fra England og kiggede så på priserne vedr.
ventilsæder til blyfri benzin for at du kan få en idé om hvad de er. Jeg
hjemkøbte mine sæder dér i England og fik dem derefter monteret hos
Brdr.Stevns.
For udstødningsventil sæderne til BMWérne er de fra £ 8,81 for 30 mm til £
21,73 for 40 mm, og £ 7,63 for indsugninger fra 38 til 44 mm. Og i priserne
er der medtaget moms i England, da vi jo er i EU. Og et £ lå igår på ca.
10,80 kr.

Prisen samme sted i England er £ 15,27 - 23,50 for udskiftning af et sæde.

Håber at det kan give en idé om hvad det koster.

Mvh. Gert Thorgersen



Peter Jakobsen (28-10-2003)
Kommentar
Fra : Peter Jakobsen


Dato : 28-10-03 21:28


"H. C. Nissen" <nissen@budweiser.com> wrote in message
news:3f9ecbdc.5665077@news.worldonline.dk...
> Er der nogen steder man kan checke om et køretøj skal anvende blyfri
> benzin eller ej? Links?
>
> Aktuelt drejer det sig om en Honda CB 750 SOHC fra 1978.
>
>
> mvh.
>
> / HCN

ALLE japanske motorcykler fra først i 70'erne kan køre på blyfri, så det kan
din også


--
M V H

Peter Jakobsen
YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE '00
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
Join S.E.T.I@HOME today !



Allan Bojesen (28-10-2003)
Kommentar
Fra : Allan Bojesen


Dato : 28-10-03 23:03


"Peter Jakobsen" <pjakob-sletdette-@teliamail.dk> skrev i en meddelelse
news:3f9ed12d$0$7898$d40e179e@nntp04.dk.telia.net...
> ALLE japanske motorcykler fra først i 70'erne kan køre på blyfri, så det
kan
> din også

De tidlige Gold Wings kan ikke køre på blyfri i henhold til fabrikkens
anvisninger. Ved desværre ikke hvornår det skiller, men Honda værksteder har
en liste hvoraf det fremgår.

Allan Bojesen



Armand (29-10-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-10-03 16:50


Allan Bojesen <allan@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
news:3f9ee768$0$94878$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Peter Jakobsen" <pjakob-sletdette-@teliamail.dk> skrev i en meddelelse
> news:3f9ed12d$0$7898$d40e179e@nntp04.dk.telia.net...
> > ALLE japanske motorcykler fra først i 70'erne kan køre på blyfri, så det
> > kan din også
>
> De tidlige Gold Wings kan ikke køre på blyfri i henhold til fabrikkens
> anvisninger. Ved desværre ikke hvornår det skiller, men Honda værksteder
har
> en liste hvoraf det fremgår.

Huh?
Dét er vist en skrøne!!

Til brug i DMC-bladet, forfattede jeg for år tilbage en oversigt, og Honda
var én af dem der var meget enkel i deres beskrivelse: med sikkerhed ALT fra
70'erne, og en del af de tidligere
GoldWing kom i '78(?) og er langt inde i dén periode, ligesom at den med
sikkerhed er lanceret med det amerikanske marked for øje - Og i USA har de
kørt med blyfri bensin læænge før vi overhovedet havde hørt derom (det samme
gælder forøvrigt det japanske hjemmemarked!) :-|

--
Armand.






Allan Bojesen (29-10-2003)
Kommentar
Fra : Allan Bojesen


Dato : 29-10-03 18:06

Armand wrote:
> Huh?
> Dét er vist en skrøne!!
>
> Til brug i DMC-bladet, forfattede jeg for år tilbage en oversigt, og
> Honda var én af dem der var meget enkel i deres beskrivelse: med
> sikkerhed ALT fra 70'erne, og en del af de tidligere
> GoldWing kom i '78(?) og er langt inde i dén periode, ligesom at den
> med sikkerhed er lanceret med det amerikanske marked for øje - Og i
> USA har de kørt med blyfri bensin læænge før vi overhovedet havde
> hørt derom (det samme gælder forøvrigt det japanske hjemmemarked!) :-|

Det lyder meget fornuftigt det du siger - og jeg tror selvfølgelig også på
det , men ikke desto mindre så jeg listen ved MC-Touring på Viaduktvej i
Århus ved forespørgsel på min daværende CB7½. Og der stod det højt og
larmende :-???
Så defor mit lidt, måske, katagoriske indlæg.

Allan Bojesen



Ukendt (29-10-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-10-03 21:21


Allan Bojesen skrev i meddelelsen
<3f9ff30e$0$94884$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...
>Armand wrote:
>> Huh?
>> Dét er vist en skrøne!!
>Så defor mit lidt, måske, katagoriske indlæg.


Tro eller ikke tro.... Min gamle LT31, med Audi motor, havde VAG meget
travlt med at fortælle mig ikke kunne køre blyfri.... Gasanlæget på den
kommenterede de ikke ! Der er ikke bly i gas ! 100.000 km i skodamobil med
støbejernstopstykke uden ventilsædeindsatsser, og uden problemer, BSA BM 31
over en decade uden problemer, fortæller mig at det er fis i en hornlygte,
at tale om problemer ved at "køre" blyfrit. Men det er jo selvfølgelig kun
tro

mvh
Orla

>
>Allan Bojesen
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408621
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste