Erfaring med HONDA CB450
Fra : Finn Andersen

Dato : 26-10-03 21:11

Hej

En af konens meget gode veninder, har kik på en Honda CB450 fra 93 med 18500
på klokken, er der nogle her der har erfaring med sådan en maskine?,
hvad skal man specielt kikke efter, er det en fornuftig begynder maskine,
bla. bla. bla. og alt det andet.

Mvh Finn XV750

Vi ses lige pludseligt.
Be carefull out there.
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=276

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 26-10-03 21:38

Jeg ville være skeptisk ved km-tallet. Men måske der er en forklaring. Men
hvis prisen er sat efter det km-tal skal den forklaring være god

Men jeg har desværre ikke erfaringen med modellen.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Vingtoft

Dato : 26-10-03 23:36

Er det en CB 450N eller en er det en CB450S model. Jeg har haft 2 S modeller
en fra ny og en brugt.
Jeg mener at N modellen er produceret i Syd Amerika (Brasilien?)

Lars

Fra : Armand

Dato : 27-10-03 16:19

Vingtoft <larvin77DELETE@hotmail.com> skrev i en
> Er det en CB 450N eller en er det en CB450S model. Jeg har haft 2 S
modeller
> en fra ny og en brugt.
> Jeg mener at N modellen er produceret i Syd Amerika (Brasilien?)

S'en er sydamerikansk produceret!
Jeg skal ikke lægge hovedet på blokken om N'en også er det; men ud fra at
den falder bedre i hak med designet på bl.a. 250'eren end S'eren gør, vil
jeg tro at N'en er ganske japansk :-/

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 27-10-03 18:02

Armand wrote:

> [...]
> den falder bedre i hak med designet på bl.a. 250'eren end S'eren gør, vil

Iflg Honda Typenkompass blev CB450N bygget i Brasilien og introduceret i
'84 som afløser for CB400N og CB450S introduceret i 1986 fordi N'ens
design ikke faldt i god jord. De skriver dog ikke, hvor S'en blev bygget.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade

Fra : Armand

Dato : 26-10-03 23:30

> [...]
18500
> på klokken, er der nogle her der har erfaring med sådan en maskine?,

Jeg købte én med topstykkeskade (á oliemangel) og renoverede; men opdagede
at netop olieproblemer med topstykke/knast er et velkendt fænomæn.
Jeg regner problemet for at ligge i en relativ lille sump (olieindhold), som
"løber tør" allerede ved et forholdsvist beskedent forbrug :-/
Er man over oliepinden som en høg skulle dette ikke indebære et problem!

Motoren hidrører tilbage fra den treventilede 400Twin fra '78, og
produktionslængden er jo som sådan et kvalitetstegn i sig selv :-/

> er det en fornuftig begynder maskine, bla. bla. bla. og alt det andet.

Kører udemærket!
Den har en anderledes motorlyd, derved at det er en ægte 360° twin, men er
godmodig og slæber godt fra bunden af!

--
Armand

Fra : Anne Green

Dato : 27-10-03 11:43

Finn Andersen wrote:

er det en fornuftig begynder maskine,
> bla. bla. bla. og alt det andet.

Jeg har ikke forstand på alt det tekniske, men jeg tog mit kørekort på
en CB450 i sommers og kæresten har en CB500 og jeg kunne godt mærke
forskellen (bortset fra at den ene var en køreskole-cykel og den anden
var ny.

CB450 var noget lettere at tumle hvilket i hvertfald gav mig lidt mere
tryghed i forhold til da jeg kom over på CB500. Det er selvfølgelig et
spørgsmål om tilvending, men størrelsesmæssigt synes jeg at den var god
at starte på.

-Anne Green

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 27-10-03 16:43

"gav mig lidt mere tryghed i forhold til da jeg kom over på CB500"

Vigtigt, når man starter. Kendte en som startede på en Honda XL600, den var
nok for stor at tumle for ham, starten. Allerede efter 2 mdr blev den solgt
og han har ikke siddet på en MC siden
Han fandt desværre aldrig køreglæden....

Men det afhænger også en del af ens egen fysik.

Fra : Armand

Dato : 27-10-03 16:22

Anne Green <anne@qeep.dk> skrev i en news:bnisnp$8mh$1@sunsite.dk...
> Finn Andersen wrote:
>
> ......kæresten har en CB500 og jeg kunne godt mærke....
> CB450 var noget lettere at tumle hvilket i hvertfald gav mig lidt mere
> tryghed i forhold til da jeg kom over på CB500.

Tillægserindring:
450S er dog noget høj over sadlen

--
Armand.

Fra : Finn Andersen

Dato : 27-10-03 17:16

> Anne Green <anne@qeep.dk> skrev i en news:bnisnp$8mh$1@sunsite.dk...

> Tillægserindring:
> 450S er dog noget høj over sadlen

Så tror jeg at det er en S model, jeg syntes nemlig at den er rimelig høj
over sadlen, måske også for høj til en ikke så høj pige ca. 165 cm
Mon den kan sænkes lidt?

Fra : Armand

Dato : 27-10-03 19:05

> [...]
>
> Så tror jeg at det er en S model, jeg syntes nemlig at den er rimelig høj
> over sadlen, måske også for høj til en ikke så høj pige ca. 165 cm

S'en er dén hvor stellets underste rør løber i højde over motorblokken, og
motoren derfor "hænger neden ud"!

Der er to klassisk monterede bagstøddæmpere, hvilket medfører at man skal
søge og finde kortere støddæmpere med samme befæstigelser i begge ender!

--
Armand.

Fra : Knorsfis

Dato : 27-10-03 17:22

> En af konens meget gode veninder, har kik på en Honda CB450 fra 93 med 18500
> på klokken, er der nogle her der har erfaring med sådan en maskine?,

Hmm med den årgang er det vist en DX-model. (firkantet forlygte).
Hvis det er sådan en ville jeg nok hellere vælge S-modellen med rund
forlygte og et stivere/bredere stel. (bedre og lettere køreegenskaber)
En Honda 450 motor går godt, og der er ingen typiske fejl. De kan dog
godt bruge en smule olie når km-standen ryger op.
Motoren har været brugt i en masse forskellige modeller, bla. kæresten
rebel 450. Og den er stærkere end hvad tallet på 450ccm siger!!!

> hvad skal man specielt kikke efter, er det en fornuftig begynder maskine,
> bla. bla. bla. og alt det andet.

Jeg vil nok være lidt mistænksom mht. km-standen, men gå den efter på
sliddelene...
hvis bremseskiven er slidt eller skiftet har den nok kørt en del
længere end opgivet...

Jesper
GPZ500s

Fra : Finn Andersen

Dato : 27-10-03 20:05

"Knorsfis" <vfr@cool.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Motoren har været brugt i en masse forskellige modeller, bla. kæresten
> rebel 450. Og den er stærkere end hvad tallet på 450ccm siger!!!

Det er den model med den firkantet forlygte. (selv syntes jeg, modellen med
den runde lygte er kønnere). men Pigen har ingen penge, og cyklen er rimlig
i pris, så umiddelbart virker det på mig som et fornuftigt køb, af en
begynder maskine.

> Jeg vil nok være lidt mistænksom mht. km-standen, men gå den efter på
> sliddelene...
> hvis bremseskiven er slidt eller skiftet har den nok kørt en del
> længere end opgivet...

Tidligere ejer har købt den med km-garanti ved MP-odense i tidens morgen, og
den virker ikke slidt på sliddelene, har kikket på skiver, kornrør mv. og
umiddelbart virker den meget fin.

> Jesper
> GPZ500s

Det er svært at råde andre, det er pisse "trals" at tá fejl.

Fra : Vingtoft

Dato : 27-10-03 20:13

"Knorsfis" <vfr@cool.dk> skrev i en meddelelse
Og den er stærkere end hvad tallet på 450ccm siger!!!

Ja det er den. På S modellen er der oliekøler. Jeg ved ikke om det også er
tilfældet på N modellen. Jeg kørte 30 000 km på 1 1/2 år på min nye S er'.
Bla. en tur Skandinavien rundt med oppakning og 2 personer, helt uden uden
problemer. Den anden jeg havde havde kørt knap 60 000 da jeg købte den. Den
brugte en smule olie, ellers ingen problemer. Jeg brugte den mest til
småture. Det er en rigtig god begynder mc. Jeg kan varmt anbefale en S
model.

Lars

Fra : Armand

Dato : 17-11-03 16:46

"Finn Andersen" <finn@fk-tech.dk> skrev i en meddelelse

Ad on til en lidt gammel streng:

MOTORRAD har i den seneste udgave en grundig gennemgang af CB50S som
brugtkøbs-emne!

--
Armand.