/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
starteren klikker
Fra : Martin Schjoldager


Dato : 26-10-03 18:05

starteren klikker

hej

nu har jeg oplever det på flere forskellige cykler. det at relæet, nogle
gange bare siger klik når man bruger el-starten. hvis man så bruger
kickstarteren et par gange så virker starteren for det meste igen. jeg mener
engang at havde fundet ud af hvordan problemet kunne afhjælpes. men så i går
ringede en af min venner med dette problem og nu kan jeg ikke huske hvor det
løses.



Martin Schjoldager




---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.525 / Virus Database: 322 - Release Date: 09-10-2003




 
 
Martin Sørensen (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 26-10-03 18:32

> nu har jeg oplever det på flere forskellige cykler. det at relæet,
> nogle gange bare siger klik når man bruger el-starten. hvis man så
> bruger kickstarteren et par gange så virker starteren for det meste
> igen. jeg mener engang at havde fundet ud af hvordan problemet kunne
> afhjælpes. men så i går ringede en af min venner med dette problem og
> nu kan jeg ikke huske hvor det løses.

Det kan være dårlige kul i startermotoren eller blot et halvdødt batteri der
ikke kan trække motoren forbi et kompressionspunkt uden at 'få lidt tilløb'.

--
signing off.. Martin Sørensen



Jon Larsen & Ann-Rik~ (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Jon Larsen & Ann-Rik~


Dato : 27-10-03 11:11


>
> Det kan være dårlige kul i startermotoren eller blot et halvdødt batteri
der
> ikke kan trække motoren forbi et kompressionspunkt uden at 'få lidt
tilløb'.
>
> --
> signing off.. Martin Sørensen
xxxxxxxxxxxxxxxxxx

Vil også lige skrive her..

På et tidspunkt, klikkede Suzukien også bare når jeg trykkede på starter
knappen.. Jeg fandt en test lampe frem, og begyndte at gå ledningerne
igennem.. Neden under min batteriholder sidder et starter relæ.. Egentlig
bare en kontakt der bliver aktiveret når den får strøm.. Problemet lå nemlig
i denne, idet kontakten inden i ikke rørte ordenligt ved på kontakt stedet,
og sendte derved ikke strømmen videre til startmotoren. jeg fandt så ud af
at man kunne spænde/løsne for dette kontakt sted, og dette hjalp med det
samme...


--
MVH
Proces-teknolog Jon Larsen
Suzuki GSX-R 250



Martin Sørensen (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 27-10-03 15:12

>> Det kan være dårlige kul i startermotoren eller blot et halvdødt
>> batteri der ikke kan trække motoren forbi et kompressionspunkt uden
>> at 'få lidt tilløb'.
> Neden under min batteriholder sidder et starter
> relæ.. Egentlig bare en kontakt der bliver aktiveret når den får
> strøm.. Problemet lå nemlig i denne, idet kontakten inden i ikke
> rørte ordenligt ved på kontakt stedet, og sendte derved ikke strømmen
> videre til startmotoren. jeg fandt så ud af at man kunne spænde/løsne
> for dette kontakt sted, og dette hjalp med det samme...

Men så burde det vel næsten ikke virke efter at man har trådt i
kickstarteren.

--
signing off.. Martin Sørensen



Sporty (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Sporty


Dato : 26-10-03 18:34

Sandsynligvis bare for lidt strøm på batteriet...
Så bare på med laderen.

Johnny



"Martin Schjoldager" <schjoldager@dsa-net.dk> skrev i en meddelelse
news:1067188062.485919@dalum.dsa-net.dk...
> starteren klikker
>
> hej
>
> nu har jeg oplever det på flere forskellige cykler. det at relæet, nogle
> gange bare siger klik når man bruger el-starten. hvis man så bruger
> kickstarteren et par gange så virker starteren for det meste igen. jeg
mener
> engang at havde fundet ud af hvordan problemet kunne afhjælpes. men så i
går
> ringede en af min venner med dette problem og nu kan jeg ikke huske hvor
det
> løses.
>
>
>
> Martin Schjoldager
>
>
>
>
> ---
> Outgoing mail is certified Virus Free.
> Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
> Version: 6.0.525 / Virus Database: 322 - Release Date: 09-10-2003
>
>
>



Martin Schjoldager (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Martin Schjoldager


Dato : 26-10-03 21:28

hov det glemte jeg. nej det er ikke fordi der ikke er nok strøm på. starter
motoren kører bare ikke.

Martin Schjoldager


"Sporty" <aaby-taxi@tdcadsl.dk> wrote in message
news:3f9c057e$0$29347$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Sandsynligvis bare for lidt strøm på batteriet...
> Så bare på med laderen.
>
> Johnny
>
>
>



---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.525 / Virus Database: 322 - Release Date: 09-10-2003



Moller (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 26-10-03 21:51


"Martin Schjoldager" <schjoldager@dsa-net.dk> wrote in message
news:1067200223.429107@dalum.dsa-net.dk...
> hov det glemte jeg. nej det er ikke fordi der ikke er nok strøm på.
starter
> motoren kører bare ikke.

Hvordan kan du være så sikker på det ik er strøm mangel ??? Normalt
sker der det at når du trykker på starteren så er startstrømmen så kraftig
at den laver et spændingsdyk på systemet... dette dyk medføre at relæ'et
ikke kan holdes i gang, og derved slukker for den i stedet.

At så i lige bruger kickstarteren så den starter, for i nok strøm på
batteriet så den kan klare en El-start inden for det næste korte tid.

Lyder som en dårligt vedligeholdt batteri, som ikke kan holde strømmen
så længe mere, og derved står og mister strøm når maskinen ikke køre.

VH
Lars Molnit



Armand (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-10-03 23:15


Martin Schjoldager <schjoldager@dsa-net.dk> skrev i en
news:1067188062.485919@dalum.dsa-net.dk...
>
> nu har jeg oplever det på flere forskellige cykler. det at relæet, nogle
> gange bare siger klik når man bruger el-starten. hvis man så bruger
> kickstarteren et par gange så virker starteren for det meste igen. jeg
mener
> engang at havde fundet ud af hvordan problemet kunne afhjælpes. men så i
går
> ringede en af min venner med dette problem og nu kan jeg ikke huske hvor
det
> løses.

Hvis ikke at det slet og ret er et spørgsmål om strøm-mangel, kan det være
fordi at starterens kul er nedslidte!
Ved forekomst af "klikken", prøv at sætte i gear og træk motorcyklen baglæns
i nogle kontante hug - Dét kan dels rokke de slidte kul på plads for en
enkelt
bemærkning; men det væsentlige er at lader det sig gøre er det samtidig en
tydelig indikation af at netop kullene er færdige!

--
Armand.





p.jarnbak (27-10-2003)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 27-10-03 01:21

> Ved forekomst af "klikken", prøv at sætte i gear og træk motorcyklen
baglæns
> i nogle kontante hug - Dét kan dels rokke de slidte kul på plads for en
> enkelt

Så må man bare håbe at knastkæde strammeren ikke tager skade.Det kan vel
også være en dårlig stel forbindelse?
Hej Palle.



Hans Joergensen (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 27-10-03 09:53

p.jarnbak wrote:
> Så må man bare håbe at knastkæde strammeren ikke tager skade.Det kan vel
> også være en dårlig stel forbindelse?

Eller en dårlig forbindelse fra batteri til startermotor, hvilket
checkes ved at måle spændingsfald fra batteri til startermotor mens
man trykker på knappen..

// Hans
--
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Martin Sørensen (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 27-10-03 02:28

> Hvis ikke at det slet og ret er et spørgsmål om strøm-mangel, kan det
> være fordi at starterens kul er nedslidte!

Burde også kunne ses ved at vurdere lyset fra forlygten, når der trykkes på
start. Hvis lyset dykker, er det sikkert strøm-mangel, men hvis lysstyrken
ikke falder betydeligt, så er det sikkert dårlige kul (dårlig forbindelse ->
ingen strøm gennem motoren).

> Ved forekomst af "klikken", prøv at sætte i gear og træk motorcyklen
> baglæns i nogle kontante hug - Dét kan dels rokke de slidte kul på
> plads for en enkelt bemærkning;

Det kommer vel an på hvorledes koblingen er lavet om den vil koble
startermotoren ind ved den manøvre?

Da jeg afprøvede det på min, mener jeg ikke at jeg kunne få startermotoren
til at køre blot ved at trække cyklen baglæns. Jeg har endnu ikke været
derinde, så jeg ved ikke helt hvordan den kobler til.

> men det væsentlige er at lader det sig gøre er det
> samtidig en tydelig indikation af at netop kullene er færdige!

Jeps, og kan man skifte dem selv, så er det nogle ret billige dele.

--
signing off.. Martin Sørensen



brobaek (27-10-2003)
Kommentar
Fra : brobaek


Dato : 27-10-03 10:22

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message
news:bnhsb5$1j2e$1@news.cybercity.dk...
> > Hvis ikke at det slet og ret er et spørgsmål om strøm-mangel, kan det
> > være fordi at starterens kul er nedslidte!
>
> Burde også kunne ses ved at vurdere lyset fra forlygten, når der trykkes

> start. Hvis lyset dykker, er det sikkert strøm-mangel, men hvis lysstyrken
> ikke falder betydeligt, så er det sikkert dårlige kul (dårlig
forbindelse ->
> ingen strøm gennem motoren).
>

Nej, ikke nødvendigvis. Jeg havde præcist samme problem med min motorcykel,
og troede egentlig heller ikke det var batteriet.

Lys, horn etc. viste ikke tegn på strømmangel. Når jeg startede kørte
starteren rundt og den klikkede præcis som du beskriver. Netop idet lyset
ikke dykkede troede jeg heller ikke det var batteriet. Men efter en
udskiftning af dette blev problemet løst.

Forklaringen louis.de (jeg var på daværende tidspunkt i Tyskland) gav mig
var, at starteren kører bruger den en del strøm på at trække rundt. Selve
tændingen kræver en del spænding, og allerede ved et halvfladt batteri kan
motoren ikke tænde. Men som sagt, alt andet kan godt virke upåklageligt.

Jeg ville nu alligevel først have kig på batteriet, hvis jeg var dig. Hvis
batteriet blot er ubrugt et par måneder (uden opladning) kan det godt være i
for dårlig stand til at holde en høj spænding. Du kan købe et multimeter
relativt billigt (under 100 kr.) eller evt. prøve om ikke du kan låne et i
nærheden (værksteder, skoler etc.).

Mvh
Martin



Martin Sørensen (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 27-10-03 15:09

>>> Hvis ikke at det slet og ret er et spørgsmål om strøm-mangel, kan
>>> det være fordi at starterens kul er nedslidte!
>> Burde også kunne ses ved at vurdere lyset fra forlygten, når der
>> trykkes på start. Hvis lyset dykker, er det sikkert strøm-mangel,
>> men hvis lysstyrken ikke falder betydeligt, så er det sikkert
>> dårlige kul (dårlig forbindelse -> ingen strøm gennem motoren).
> Nej, ikke nødvendigvis. Jeg havde præcist samme problem med min
> motorcykel, og troede egentlig heller ikke det var batteriet.
> Lys, horn etc. viste ikke tegn på strømmangel. Når jeg startede kørte
> starteren rundt og den klikkede præcis som du beskriver. Netop idet
> lyset ikke dykkede troede jeg heller ikke det var batteriet. Men
> efter en udskiftning af dette blev problemet løst.

I dit tilfælde kørte starteren jo rundt. Hvis den bliver blokeret vil den
virke som en meget lav modstand (næsten kortslutning), medmindre der er et
brud på strømvejen (dårlige kul f.eks.).

--
signing off.. Martin Sørensen



Martin Schjoldager (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Martin Schjoldager


Dato : 27-10-03 16:00

ok jeg tror igen det er Armand som var først med et muligt rigtig svar. det
med af sætte i gear og trække cyklen var også noget jeg havde opserveret. Så
fandt jeg nok ikke ud af hvad grunden var, da min egen gjorde det. det er to
år siden den gjorde det sidst, der havde den lige en periode på en lille
måned hvor den ikke ville. men siden har der ikke været noget.

Tak for de mange svar.

Martin Schjoldager


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.525 / Virus Database: 322 - Release Date: 09-10-2003



Armand (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-10-03 16:57


Martin Schjoldager <schjoldager@dsa-net.dk> skrev i en
news:1067266987.506867@dalum.dsa-net.dk...
>
> -............... det med af sætte i gear og trække cyklen var også noget
jeg havde
> opserveret. Så fandt jeg nok ikke ud af hvad grunden var, da min egen
gjorde det.
> det er to år siden den gjorde det sidst, der havde den lige en periode på
en lille
> måned hvor den ikke ville. men siden har der ikke været noget.

Kulde (á pt.!) gør mange ting stive og uvillige, også starterkullene!
Derfor kan der fint hænde sig at den starter godt nok med varm/lun
motor(blok); men ikke om morgenen !!

Se nu at udføre testen og få repareret derudfra!

--
Armand.




Armand (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-10-03 16:53


brobaek <martinnews@browi.dk> skrev i en
news:Is5nb.14286$jf4.796176@news000.worldonline.dk...
>
>............ Jeg havde præcist samme problem med min motorcykel,
> og troede egentlig heller ikke det var batteriet.
> ...etop idet lyset ikke dykkede troede jeg heller ikke det var batteriet.
> Men efter en udskiftning af dette blev problemet løst.

At få starthjælp fra en bil vil hurtigt vise om den ekstra mængde strøm fra
bilen gør udslaget => Starthjælp virker = eget batteri fladt!

--
Armand.




Armand (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-10-03 16:50


Martin Sørensen <mos@laxity.invalid> skrev i en
news:bnhsb5$1j2e$1@news.cybercity.dk...
> >
> > Ved forekomst af "klikken", prøv at sætte i gear og træk motorcyklen
> > baglæns i nogle kontante hug - Dét kan dels rokke de slidte kul på
> > plads for en enkelt bemærkning;
>
> Det kommer vel an på hvorledes koblingen er lavet om den vil koble
> startermotoren ind ved den manøvre?

Med undtagelse af få motorcykler (dem hvor man tydeligt kan høre smækket fra
indrykker-relæ'et - à BMW-R, Guzzi, og TR1(samt XV-linien??) ), virker alle
starterkobling v.h.a. et almindeligt friløb!
Funktionen, er at når motoren står stille og starteren roterer, trækkes
motoren med - indtil motoren starter og derfor roterer hurtigere end
starteren, hvorved friløbet aktiveres!
Ved at trække baglæns i gear vendes principperne, således at
starter-koblingen fanger motorens baglæns rotation - Hvorved at starteren
trækkes med (baglæns) rundt!
Det drejer sig blot om at give startermotoren et par korte baglæns
bevægelser, så man skader intet derved!

> Da jeg afprøvede det på min, mener jeg ikke at jeg kunne få startermotoren
> til at køre blot ved at trække cyklen baglæns. Jeg har endnu ikke været
> derinde, så jeg ved ikke helt hvordan den kobler til.

Det skulle den ellers godtnok :-|

--
Armand.




Martin Sørensen (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 27-10-03 23:48

>>> Ved forekomst af "klikken", prøv at sætte i gear og træk motorcyklen
>>> baglæns i nogle kontante hug - Dét kan dels rokke de slidte kul på
>>> plads for en enkelt bemærkning;
>> Det kommer vel an på hvorledes koblingen er lavet om den vil koble
>> startermotoren ind ved den manøvre?
> Ved at trække baglæns i gear vendes principperne, således at
> starter-koblingen fanger motorens baglæns rotation - Hvorved at
> starteren trækkes med (baglæns) rundt!

Jeg har lige kigget på hvordan det fungerer (billeder), og jeg kan godt se,
at det fungerer på den måde, og samme type kobling benyttes også på min
cykel. Jeg tænkte bare over om koblingen fungerede som på en kickstarter,
for dem jeg har set fungerede nemlig anderledes.

>> Da jeg afprøvede det på min, mener jeg ikke at jeg kunne få
>> startermotoren til at køre blot ved at trække cyklen baglæns. Jeg
>> har endnu ikke været derinde, så jeg ved ikke helt hvordan den
>> kobler til.
> Det skulle den ellers godtnok :-|

Ja, det har du da ret i.

--
signing off.. Martin Sørensen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408621
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste