"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> wrote in message
news:bnhnto$etf$1@news.loxinfo.co.th...
>
> "Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> wrote in message
> news:bnh26f$2tt$1@sunsite.dk...
> > Grunnet wrote:
> >
> > >>Spørgsmålet er hvordan jeg får liv i maskinen, batteriet løber jo
> > >>også snart tør for strøm - kan jeg der bruge strøm fra bilen?
> > >>Modtager med kyshånd gode råd eller løsnings forslag
> > >
> > > Måske et kendt Honda problem (ved ikke om det er generelt, men
optræder
> på
> > > de 2 ældre Hondaer jeg har/har haft). Startadditiverne i den benzin
der
> har
> > > stået i svømmer husene er fordampet i løbet af de 14 dage den har
stået
> > > stille.
> >
> > Nej, benzin bliver altså ikke gammel på 14 dage - jeg har ofte meget
> > længere pauser på mine to cykler - især her i ydersæsonen, mens vi
> > venter på tørre, saltfri veje - og de har aldrig udvist det problem.
> >
> > Derimod skal akkumulatoren være helt på toppen, for startmotoren trækker
> > mere strøm, når olien er så kold som nu. Så af med tændrørene, luk
> > benzinen og luft cylindrene ud med den sidste strøm på batteriet. Lad
> > akkuen helt op og sørg for at tændrør er tørre, når de sættes i. Så skal
> > den nok starte første gang, hvis ikke fejlen ligger et helt andet sted
> >
> > --
> > Richard Pade, Sorgenfri, DK
> > Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
> > DFM-side:
www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade
> >
> Ja Richard har ret i at det kan være akkumulatoren, for for det første
siger
> man generelt at akkumulatorer falder 1 % i styrke pr. dag. Og for det
andet
> kan en akkumulator have et op til ca. 6 gange så stort arbejde ved at
drive
> en motor rundt om vinteren kontra sommeren pga. olien er tyk og pga. at
> akkumulatoren selv er svagere i kulde.
> På min gamle Honda CB750 brugte jeg ofte kickstarter om vinteren for at
> sørge for at der var sikret større spænding/mere strøm til tændingen, end
> hvis der også skulle bruges strøm til selvstarteren. Og for en 6 år siden
> havde jeg startproblemer med min BMW R60/RS100, som jeg havde overtaget
fra
> min far, hvis den blot havde stået ubenyttet en del dage. Det viste sig at
> den tabte strømmen lidt pga. "utætheder" i ledningsnettet, samt at den
ikke
> ladede akkumulatoren optimalt - manglede ca. 0,5 Volt - under kørsel fordi
> min far havde ødelagt et relæ ved hver dag at oplade akkumulatoren uden at
> koble akkumulatoren fra ledningsnettet, som foreskrevet.
>
> Her i Thailand kan jeg tydeligt mærke hvor let selvstarteren har det med
at
> drive motoren rundt for olien er ca. 25 C varm hver gang jeg starter
BMWén.
>
> Mvh. Gert Thorgersen
>
>
Det var akkululatoren! Da jeg hentede strøm fra bilen startede den første
gang.
Tak for de gode råd!