Yamaha TZR 125 R
Fra : Zemich

Dato : 26-10-03 15:24

Hej NG
Jeg går og kigger lidt på min første MC.
Og så fandt jeg ud af at en af mine venner vil sælge hans, nemlig en Yamaha
TZR 125 R fra '96.
Hvad er jeres erfaringer med denne maskine og jeg mening om den?

--
Mvh Tommy

Fra : k

Dato : 26-10-03 15:53

"Zemich" <zemich@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse

> Hej NG
> Jeg går og kigger lidt på min første MC.

Køb dig en 4 takter som din første MC, nu skriver du intet om din alder,
eller om du har stort eller lille MC kort, min erfaring med små udpinte 2
takts motorer er ikke god, dog kan jeg ikke sige noget dårligt om Yam'en men
derimod Aprilia RS 125 ved jeg en del dårligt om, mit forslag til dig er en
evt droslet Yamaha XS 400, Suzuki GS 500 eller GSX R250, men dette afhænger
jo stadig af hvilket kørekort du har, hvis du har et stort kan du se bort
fra drosling .....alt andet så er de tre nævnte MC's gode begyndermaskiner

PS : Min første MC var en Yamaha DT 175 offroad, den blev jeg meget hurtigt
træt af !

Fra : Moller

Dato : 26-10-03 16:14

> [...]
> takts motorer er ikke god, dog kan jeg ikke sige noget dårligt om Yam'en

Dam, det kan ikke siges bedre :) små 2 taktere slides hurtigere, og
kræver mere nussen, osv. osv..

> derimod Aprilia RS 125 ved jeg en del dårligt om, mit forslag til dig er
en

hmmmm, den lille Aprilla racer, hvordan mener du med dårlige erfaringer
(over pinlig sløv) ... da kærsten er heldt skudt i den, og samler på diverse
ting der kan overbevise hende om at den kun ser godt ud så længe man ik køre
på den :)

> [...]
> fra drosling .....alt andet så er de tre nævnte MC's gode begyndermaskiner

Ja, med forskel at han bør holde sig fra GSX-R 250' for de er så gamle
og højt pumpet at de koster for mange penge at holde i live :) men det kan
man jo læse om i alle tidligere indlæg, om hvor meget den ligner RD350'eren
i kvali :) pga. for mange pilfingre.

> PS : Min første MC var en Yamaha DT 175 offroad, den blev jeg meget
hurtigt
> træt af !

Forståeligt, den er da også ynkelig :) har da støt på en del DT175 ejere
der virkelig hang med mulen da de trode at nu havde de endelig fundet en
anden MC som de havde en change mod (MZ 251) ... men ak nej, de hverkan kan
acc. eller tage toppen :) men på en stubmark kan de vel noget :) Men den er
nu flot at se på, især den 2003 model jeg kiggede på nede hos Aagensen.

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S

Fra : Zemich

Dato : 26-10-03 16:26

Jeg er 17 år gammel (bliver 18 til februar).
Så derfor bliver det på det lille kort. :D
Nu skal prisen jo også tages med i betragtningen, da jeg kan købe denne her
for 11.000 kr.
Den har kørt 18.000 km og er blevet renoveret ret meget for 1-2.000 km
siden.

Jeg er jo en ung fattig studerende. :D

Mvh Tommy

Fra : Tommy Fer

Dato : 26-10-03 16:41

> [...]
her
> for 11.000 kr.
> Den har kørt 18.000 km og er blevet renoveret ret meget for 1-2.000 km

Hej Tommy

Glem lige alt det de andre sagde :D

Jeg startede på en TDR125 (samme motor, men lidt offroad agtig)

Den er selvfølgelig ikke så holdbar som en 4 takter, men tilgengæld billig
at reppe. Min fik skiftet stempel på værksted for 1500 dkr.

Jeg vil gå ud at den fik stemplet skiftet for de 1 til 2000km siden. Hvis
det er sket, er der min 15000 km i den før den skal åbnes igen.

Den har ikke vildt meget træk under 6000 rpm, men lidt sjov er der da til de
10000 hvor redline ligger (taget fra hukommelsen)

Når men mit råd er hvis du køber den... KUN den gode 2takst olie, ellers dør
den. Et sidste råd er ikke at holde den ved topfart for lang tid af gangen,
træk 20 fra så har du din max cruise hastidhed.

mvh Tommy Fer
VFR400R

Fra : Jakob

Dato : 26-10-03 16:42

Zemich wrote:
> [...]
> for 11.000 kr.
> Den har kørt 18.000 km og er blevet renoveret ret meget for 1-2.000 km

TZR 125 deler motor med TD 125 R og det er en ganske fin vandkølet motor
der slet ikke skal sammenlignes med en TD 175 (der er luftkølet og yder
ca. 17 hk). Motoren skal checkes efter ca 10.000 (stempel, stempelringe
osv.) og ellers skulle der ikke være nogle problemer i det.

At købe en billig solid 2 takter som 18 årige lyder som en rigtig god
ide - jeg ville ønske jeg have gjort det

--
Jakob, DT125R, 748SP, ZX6R (til salg)

Fra : Moller

Dato : 26-10-03 16:45

"Zemich" <zemich@jubiipost.dk> wrote in message
> [...]
her
> for 11.000 kr.
> Den har kørt 18.000 km og er blevet renoveret ret meget for 1-2.000 km

rart at høre der folk tilbage der erkender deres råderum :) jeg selv
startede med at køre på en MZ 251 de første 4 år (gav 8500Kr.), og fortryder
ikke starten på en 2 takter :)

Det lyder ik helt slemt dit køb, men hvis du skal ha den til at holde
fint længe skal du sætte dig ind i hvordan den skal vedligeholdes, da en 2
takter er en del mere krævende for at holde motoren i live :) så skaf en
Hayens bog så snart du kan, så du kan holde den ved lige :)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S

Fra : Zemich

Dato : 26-10-03 17:00

Så bør jeg måske lige fortælle jer at jeg p.t. har en scooter. Og jeg elsker
mildt sagt at pille ved motor, så sådan noget med vedligeholdelse der regner
jeg med at klare alt selv.
Tror forresten at der er nogle der blander "TZR 125" med "TZR 125 R" R
modellen skulle efter sigende have 31,xx HK hvor den anden kun skulle have
17 stykker.

Glad for at høre jeres meninger og håber på flere. :)

Mvh Tommy

Fra : Jacob Larsen

Dato : 26-10-03 18:38

> [...]
> Tror forresten at der er nogle der blander "TZR 125" med "TZR 125 R" R
> modellen skulle efter sigende have 31,xx HK hvor den anden kun skulle

Har du et link? Jeg vil gerne se det, for jeg har aldrig hørt om eller set
en tzr med kun 17hk med mindre det bare er en neddroslet udgave med 15hk for
at opfylde EU's lille-mc-kort-regler. Disse sælges selvsagt ikke i Danmark

Jeg ved der findes to udgaver af DT'eren (DT125 og DT125R). Er det ikke den
du tænker på? Det er dog så 175'eren der har de 17hk. 125'eren har kun 15.

Det er jo selvfølgelig meget muligt at Yamaha har lavet samme trick med
TZR'eren.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500

Fra : Zemich

Dato : 26-10-03 20:10

Jacob Larsen wrote:

> [...]
for
> at opfylde EU's lille-mc-kort-regler. Disse sælges selvsagt ikke i Danmark

Hey Jacob
Det lyder som om du har mere styr på det end mig. Kunne ikke lige finde
linkene hvor jeg har det fra, da det bare vare nogle jeg fandt på
google.com.
Det vil sige der findes kun 31-32 HK udgaven af TZR her hjemme?
Mvh Tommy

Fra : Jacob Larsen

Dato : 26-10-03 20:40

> [...]
> på google.com.
> Det vil sige der findes kun 31-32 HK udgaven af TZR her hjemme?

Jeg kender ikke til andre udgaver, men jeg kan ikke afvise de eksisterer.

Jeg har prøvet en TZR125R en gang og den rykkede ret godt, selvom netop
denne havde en tendens til at gå i stykker. Jeg tror dog ikke, det er en
svaghed ved designet generelt og til en pris på 11.000kr er det jo ikke
meget værdi, den kan tabe under alle omstændigheder. Lidt er den jo altid
værd.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500

Fra : Zemich

Dato : 26-10-03 22:35

Jacob Larsen Wrote:

> [...]
> svaghed ved designet generelt og til en pris på 11.000kr er det jo ikke
> meget værdi, den kan tabe under alle omstændigheder. Lidt er den jo altid

Specielt når man kommer fra en 9 HK 80 kg tung scooter.
Men jeg skal ud og se (måske købe) her på lørdag.
Heh glæder mig som et lille barn til juleaften.

Fra : Michal

Dato : 26-10-03 17:04

In news:3f9bec62$0$267$4d4eb98e@read-nat.news.dk.uu.net,
Moller <news@molnit.com> wrote:

> [...]

En af fordelene ved DT175 (sandsynligvis noget af det samme ved DT125) er at
den bruger enormt lidt benzin... Jeg kører snildt 130 km for under en
halvtredser :)

> rart at høre der folk tilbage der erkender deres råderum :) jeg
> selv startede med at køre på en MZ 251 de første 4 år (gav 8500Kr.),
> og fortryder ikke starten på en 2 takter :)

Det gjorde jeg heldigvis... Det er faktisk min kærestes DT175, og det var
bl.a. også hende som overtalte mig til at tage MC kort.

> [...]
> vedligeholdes, da en 2 takter er en del mere krævende for at holde
> motoren i live :) så skaf en Hayens bog så snart du kan, så du kan

Ja, det har jeg så mærket på min egen krop. Kører nemlig ikke lige for tiden
grundet nogle karburator ting, men har dæleme haft fingrene i skidtet =)

Nu har jeg hørt de Hayensbøger omtalt en del gange, hvor dælen kan man købe
dem?

--
Michal

Fra : Moller

Dato : 26-10-03 17:11

> Nu har jeg hørt de Hayensbøger omtalt en del gange, hvor dælen kan man
købe
> dem?

Birgers Billige Bilbøger find ham på google...

VH
Lars Molnit

Fra : Zemich

Dato : 26-10-03 17:13

Michal wrote:

> Nu har jeg hørt de Hayensbøger omtalt en del gange, hvor dælen kan man
købe dem?

Prøv at tjekke:
http://www.haynes.co.uk
:)

Mvh Tommy

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-10-03 17:19

> En af fordelene ved DT175 (sandsynligvis noget af det samme ved
> DT125) er at den bruger enormt lidt benzin... Jeg kører snildt 130 km
> for under en halvtredser :)

Min egen XS400 kører ca. 19km/l ved bykørsel (>20km/l ved landevejskørsel)
og til 6.50kr/l (hvad jeg plejer at købe det til, hvis jeg kan komme til
det) giver det 146 km for 50 kr i benzin. Du tager måske mere end
benzinudgifterne med i den pris?

Hvis det er til normal benzinpris (hvad jeg stort set aldrig køber det til),
så giver det ca. 118 km for 50 kr i mit tilfælde.

> Nu har jeg hørt de Hayensbøger omtalt en del gange, hvor dælen kan
> man købe dem?

F.eks. her:

http://www.danbbs.dk/~bbb/
http://home1.inet.tele.dk/brincker/koster/

Diverse boghandeler kan sikkert også skaffe den hjem.
Polyteknisk boghandel (DTU) fører så vidt jeg husker også Haynes manualer.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Michal

Dato : 26-10-03 17:30

In news:bngs5f$2v3k$1@news.cybercity.dk,
Martin Sørensen <mos@laxity.invalid> wrote:

> [...]
>
> Hvis det er til normal benzinpris (hvad jeg stort set aldrig køber
> det til), så giver det ca. 118 km for 50 kr i mit tilfælde.

Jeg regner ikke noget specielt med, tilgængeld er jeg ligeglad til hvilken
pris jeg køber benzinen :)

Benzinforbrug ligger mellem 22 og 25 km/l :)

Fedt nok, tak for alle forslagene :)

--
Michal

Fra : Armand

Dato : 26-10-03 19:27

Martin Sørensen <mos@laxity.invalid> skrev i en

> [...]
> og til 6.50kr/l (hvad jeg plejer at købe det til, hvis jeg kan komme til
> det) giver det 146 km for 50 kr i benzin. Du tager måske mere end

Hvis man køber 2tagger-olie til 83 kr/l løber der tæt ved 2,50kr på pr.
liter bensin (á 3% blanding)

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 26-10-03 23:39

In article <bnhh7e$14ci$2@news.cybercity.dk>, Armand says...
> Hvis man køber 2tagger-olie til 83 kr/l løber der tæt ved 2,50kr på pr.
> liter bensin (á 3% blanding)

Og den går nok ikke så langt på litteren, når den får kniven!
--
/Hekto ... der har kørt ned til 6 km/l på 2T'er

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Armand

Dato : 27-10-03 16:23

Hekto <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> skrev i en
> In article <bnhh7e$14ci$2@news.cybercity.dk>, Armand says...
> >
> Og den går nok ikke så langt på litteren, når den får kniven!
> --
> /Hekto ... der har kørt ned til 6 km/l på 2T'er

Huh!
RGV'en var aldrig under 8 da jeg kørte race på'en

--
Armand.

Fra : Rune Larsen

Dato : 28-10-03 11:11

Armand wrote:

> Huh!
> RGV'en var aldrig under 8 da jeg kørte race på'en

Ja det er godt nok vildt! TZRen kan jeg få ned på ca. 8 km/l til ræs også.
Under en dag på padborg park for nyligt, hvor der med vilje blev lindet på
gassen på langsiderne, kørte jeg ca 13 km/l

--
/Rune

Fra : Hekto

Dato : 28-10-03 11:28

In article <bnjfk8$11t4$3@news.cybercity.dk>,
armand@mcSTREGchaufførerne.dk says...
> RGV'en var aldrig under 8 da jeg kørte race på'en

RD350'eren på Knuthstorp viste et forbrug på 6km/l! ... og et
tilsvarende hårrejsende olieforbrug, idet der kun var en spiseskefuld
tilbage i tanken, ved check!
KR-1'en kunne bringes på reservetank, på en tur fra Ballerup til
Nordsjælland, godt nok en lang tur, ad de små veje; men alligevel kun
1½-2 timers kørsel.
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-10-03 02:53

> Hvis man køber 2tagger-olie til 83 kr/l løber der tæt ved 2,50kr på
> pr. liter bensin (á 3% blanding)

Ja, til den pris er det da også værd at tage med.
Min egen kører minimum 1300km (når det er værst) på en liter olie, så det
svarer til ~1.4% olie/benzin blanding, men til de ~19kr/l jeg giver, så
giver det ca. 27 øre pr. liter benzin. Selv om olieforbruget ikke er
ubetydeligt på min, så er det trods alt en del under hvad det koster på en
2T'er.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 26-10-03 19:20

Zemich <zemich@jubiipost.dk> skrev i en

> Den har kørt 18.000 km og er blevet renoveret ret meget for 1-2.000 km
> siden.
> Jeg er jo en ung fattig studerende. :D

Som studerende er det sikkert at du kan læse - Men kan du ikke også læse
skriften på væggen i de linier du selv har skrevet hér ovenfor??

--
Armand.

Fra : Jon Larsen & Ann-Rik~

Dato : 27-10-03 11:33

> [...]
> og højt pumpet at de koster for mange penge at holde i live :) men det kan
> man jo læse om i alle tidligere indlæg, om hvor meget den ligner
xxxxxxxxxxxxxxx

Som begynder ville jeg nok også holde mig fra GSX-R 250'eren, MEN......

Det er rigtigt de er pumpet, det er rigtigt de er dyre i dele, men det er
Suzuki jo generelt.
De er muligvis gamle, men man finder nok ikke let, en så gammel model der
styre lige så godt som 250'eren gør, og dette er efter min mening den
største fordel ved 250'eren, den er nem at tumle, den har ikke de store
kræfter, men til gengæld bliver man så heller ikke pludseligt overrasket,
hvilket er meget passende for en nybegynder.. Det største problem, er nok
dens evne til at motorbremse hvilket man lige skal være opmærksom på hvis
man absolut synes det er nødvendigt med en nedgearing på vej i et sving..
Der er i hvert fald ingen der har pillet selv i min motor før jeg købte
den.. alt hvad der er lavet var der kviteringer med på
men jeg var nød til selv at lave motoren sidst, da værkstedsløsningen var
allllt for dyr.. ( jeg kunne have lavet det meget billigt selv, hvis det
ikke var fordi jeg fik nappet min dele ved det såkaldte "værksted" )

Alt i alt fortryder jeg ikke mit køb af 250'eren, men ønsker stadig at jeg
havde valgt en to-takter at starte på, om ikke andet så er en 2-takter
stadig mere simpel at skrue i, end 250'eren er det.

--
MVH
Proces-teknolog Jon Larsen

Fra : Moller

Dato : 27-10-03 13:06

> De er muligvis gamle, men man finder nok ikke let, en så gammel model der
> styre lige så godt som 250'eren gør, og dette er efter min mening den
> største fordel ved 250'eren, den er nem at tumle, den har ikke de store

Ja, den er nu let at køre på :) ingen tvivl der.

> [...]
> dens evne til at motorbremse hvilket man lige skal være opmærksom på hvis

Ahva ???? motorbremsen på en GSX-r 250 ??? er det så slemt, mindes nu
ikke en eneste gang på Fer's Gixxer at jeg mærkede til det, hvis det kommer
bag på en, så er man nok alt alt for 2 takts præget.

> Alt i alt fortryder jeg ikke mit køb af 250'eren, men ønsker stadig at jeg
> havde valgt en to-takter at starte på, om ikke andet så er en 2-takter
> stadig mere simpel at skrue i, end 250'eren er det.

uha :) godt du ikke gjorde og valgte en RD350 så :) det er lige præcis
den holdning der har fået sit grimme tag i gamle RD'ere.. osv.

VH
Lars Molnit

Fra : Armand

Dato : 27-10-03 16:28

Moller <news@molnit.com> skrev i en

> [...]
kommer
> bag på en, så er man nok alt alt for 2 takts præget.

Jeg har endnu min første tur på en baby-Gix'er tilgode; men jeg husker at
den forsøgtes brugt til race da den kom på markedet, og udover at den
hurtigt viste sig a være for svagtbrystet, var motorbremsen et stort
problem! Selv at sætte tomgangen til 5-6.000 rpm. gav utilstrækkelig
lindring for dét problem
Så der må være noget om snakken :-|

--
Armand.

Fra : Jon Larsen & Ann-Rik~

Dato : 27-10-03 17:26

"> >
> kommer
xxxxxxxxxxxxxxx

Kom nemlig lige fra en 2-takt øvert over på Suzukien, så ja.. var
2-taktsapræget

Hvis man kommer kørende i pænt jævnt tempo og geare 2-3 gear ned, så kan den
sagtens blokerer hjulet.. Dette erfarede jeg desværre på vej rundt i et
sving ( dog uden at at geare så meget ned.. kun fra 3'rd - 2.nd ) og
baghjulet blokerede og skred.. jeg trak lynhurtigt koblingen og rettede op,
og kørte så videre... med en slem forskrækkelse..

--
MVH
Proces-teknolog Jon Larsen

Fra : Hekto

Dato : 28-10-03 11:30

In article <3f9d470b$0$9828$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
jons@NOSPAMlarsen.mail.dk says...
> Kom nemlig lige fra en 2-takt øvert over på Suzukien, så ja.. var
> 2-taktsapræget

2T'ere har generelt 0 motorbremse. Række-4T'ere har en hel del, i
forhold!
--
/Hekto

Fra : Rune Larsen

Dato : 26-10-03 20:52

Zemich wrote:

> [...]
> Yamaha TZR 125 R fra '96.
> Hvad er jeres erfaringer med denne maskine og jeg mening om den?

Det lyder bestemt einteressant - en 4FL?
Husk at checke den er u-droslet (ikke tysk import) så den har de fulde 30+
hk.

Ellers er der ikke så meget andet at sige, at yamaha's 2-taktere er de
absolut mest holdbare, og at der er masser af billige reservedele til
4FL'eren.

--
/Rune

Fra : Zemich

Dato : 26-10-03 22:36

Rune Larsen wrote in a message:

> [...]
>
> Ellers er der ikke så meget andet at sige, at yamaha's 2-taktere er de
> absolut mest holdbare, og at der er masser af billige reservedele til

Tak for rådet men, hvad betyder 4FL?

Mvh Tommy

Fra : Armand

Dato : 26-10-03 23:43