Nicolai Teglskov wrote:
>> Husk tøj, hjelm, forsikring, vedligeholdelse osv.
> Er der noget bestemt udstyr jer derude kan anbefale?
> Her tænker jeg især på en hjelm med god ventilation. Og hvad med
> tøjet. Skal det være læder eller tekstil?
Hjelme er du nødt til at prøve selv, da de afhænger meget af det hovede de
sidder på. Det er selvfølgelig det samme med tøjet, men det er vist knap så
indviduelt.
Jeg har valgt tekstil, da der er mindre vedligehold, og det er billigere. De
nye tekstilsæt kan kvalitetsmæssigt godt konkurrerer med et sæt af læder,
selvom læder nok er optimalt til kørsel med rigtige sportsmc'er, specielt da
det er mere kropsnært og dermed reducerer gener ved fartvinden. Det problem
vil du dog overhovedet ikke løbe ind i med en GS'er (eller nogen af de andre
du foreslår).
> Ang. forsikring har jeg kun tænkt mig at tegne ansvar. Hos GF
> Forsikring koster det 2204 pr. år. Men jeg tror jeg kan få det lidt
> billigere ved Thisted Amt (lokalt forsikringsselskab). Men er det en
> dum ide ikke at tegne kasko? Pga. min alder og manglende erfaring er
> forsikringer nemlig meget dyre.
Jeg er 23 år og købte min 1. mc-forsikring i eget navn i år. (Har før kørt
på min fars, som forsikringen var bekendtgjort med og forstående overfor)
Jeg har heller ingen kasko, Hvis jeg betalte for en kasko og så fik mc'en
stjålet eller totalt smadret skulle jeg af med en selvrisiko. Medregnet
dette kunne jeg købe en anden GS'er hvert 1½ år i stedet for at betale
kaskoforsikringen. Hvis mc'en bare bliver mildt skadet er der som regel
heller ikke meget gevinst ved at bruge forsikringen.
>> Hvis du er ret meget mere end 180-185cm høj er den måske lige lille
>> nok.
> Jeg er omkring de 185cm høj, så jeg vil lige prøve om ikke jeg kan
> finde en Suzuki GS500E, som jeg kan sætte mig op på.
God idé.
> Af andre motorcykler jeg har overvejet kan jeg nævne følgende:
> Aprilia RS125
> Cagiva Mito125
> Honda CB500 (men synes den er for dyr)
> Honda NSR125F
> Kawasaki GPZ500S
> Suzuki GSX-R250
> Yamaha TZR125
>
> Hvis der er nogen som kan give mig lidt feedback på nogen af
> ovenstående MC'er ville jeg blive glad. Er de gode at starte på og
> hvad med vedligeholdelse?
Har kun prøvet en TZR. Den er dog ca. magen til alle de andre 125'ere du
nævner. Jeg overvejede selv at købe en NSR 125R i stedet for min suzuki, men
fandt ud at jeg havde haft så meget bøvl med to-taktere, at jeg ikke gad alt
det vedligeholdelse og de indstillingsproblemer der følger med. Til daglig
kørsel (hvor hurtig den end måtte være) tror jeg helt sikkert du vil være
gladest for en 4-takter, som trækker rent og er mere stabil.
GSX-R'eren er vist en fin og relativt holdbar mc (man ser mange der har gået
et godt stykke over 50.000km). Her må baby gixxer-ejerne dog træde til da
jeg ikke ved ret meget om dem
Jeg købte den ikke fordi jeg synes motoren var lige hårdt nok spændt for.
46hk til 250ccm og et max på ca. 17.000 rpm er ret meget. Men som sagt lader
det til at der findes modeller, der har kørt relativt langt for en mc i den
størrelse.
Jeg syntes også at Honda'en (og Kawazaki ER-5) var lidt for dyre til at køre
uden forsikring. Med drosling er de jo ikke spor hurtigere end en
tilsvarende droslet GS'er. Uden drosling har de vist en 5-8hk mere (hæng mig
ikke op på det). Selvom min GS'er ikke er droslet syntes jeg ikke dette var
argument nok, men der er ingen tvivl om de er gode mc'er.
Hvis du synes Hondaen er for dyr vil du nok heller ikke købe en Yamaha XJ600
Diversion, men hvis du stadig overvejer Hondaen burde du også lige se på
denne model, som også kører godt.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500