Neddrosling af GS500E
Fra : Nicolai Teglskov

Dato : 24-10-03 21:42

Hej med jer derude!

Jeg har luret i nyhedsgrupperne i et par uger nu.
Mit navn er Nicolai Teglskov jeg er 17 år og bor i 7700 Thisted.
Til sommer vil jeg meget gerne have en motorcykel. Jeg har forelsket mig i
en Suzuki GS500E og har også hørt, at den skulle være en god begynder-MC.
Jeg håber på at kunne få skrabet ca. 30.000 kr. sammen og det skulle række
til en model fra 1997 (se evt.
http://www.bikez.com/bike/index.php?bike=1072)

Da jeg kun kan få lille MC-kort (pga. min alder) bliver jeg nødt til at
neddrosle MC'en. Jeg ved kun en meget lille smule om motorcykler, men jeg
ville blive glad, hvis nogen kunne fortælle mig, hvordan neddrosling foregår
i praksis. Jeg har hørt at der skulle være adskillige metoder. Nogle bedre
end andre og til forskellige priser.

Så hvis der er nogle derude, som kan fortælle mig noget om en Suzuki GS500E
og/eller neddrosling, så skriv venligst til mig.

Mvh. Nicolai Teglskov
Thisted

Fra : Jacob Larsen

Dato : 24-10-03 22:51

> [...]
> begynder-MC. Jeg håber på at kunne få skrabet ca. 30.000 kr. sammen
> og det skulle række til en model fra 1997 (se evt.

Husk tøj, hjelm, forsikring, vedligeholdelse osv.

Husk desuden på at det ikke nødvendigvis er årgangen der bestemmer i hvad
stand en mc er i. Jeg købte f.eks. en 94'er her i sommer og den er uden
nævneværdig rust (selv på udstødningen) og med en rigtig god motor. Jeg
prøvede også nyere mc'ere og de kan sagtens være i ringere stand. Du skal
bare være opmærksom på om den er synet, men det skal du også med en 97'er,
da den er mere end 5 år gammel.

> [...]
> neddrosling foregår i praksis. Jeg har hørt at der skulle være
> adskillige metoder. Nogle bedre end andre og til forskellige priser.

De fleste smider vist en plade i indsugningen og så er det ordnet. Koster
omkring 2000kr da det skal foretages af et autoriseret værksted for at det
kan godkendes. Derfor kan det måske betale sig at finde en der allerede er
droslet.

> Så hvis der er nogle derude, som kan fortælle mig noget om en Suzuki
> GS500E og/eller neddrosling, så skriv venligst til mig.

Jeg aner ikke hvad den kan som droslet, men siden den vil få de max
tillladte 34 hk vil forskellen mellem den og andre droslede mc'er være
minimal. Den holder værdien godt og er lavet med holdbar gennemprøvet
teknik. Hvis du er ret meget mere end 180-185cm høj er den måske lige lille
nok.

Jeg synes selvfølgelig, det er det bedste køb du kan gøre.
Ellers havde jeg jo ikke købt min
--
mvh. Jacob Larsen - GS500

Fra : Nicolai Teglskov

Dato : 25-10-03 10:17

> Husk tøj, hjelm, forsikring, vedligeholdelse osv.
Er der noget bestemt udstyr jer derude kan anbefale?
Her tænker jeg især på en hjelm med god ventilation. Og hvad med tøjet. Skal
det være læder eller tekstil?
Ang. forsikring har jeg kun tænkt mig at tegne ansvar. Hos GF Forsikring
koster det 2204 pr. år. Men jeg tror jeg kan få det lidt billigere ved
Thisted Amt (lokalt forsikringsselskab). Men er det en dum ide ikke at tegne
kasko? Pga. min alder og manglende erfaring er forsikringer nemlig meget
dyre.

>Hvis du er ret meget mere end 180-185cm høj er den måske lige lille
> nok.
Jeg er omkring de 185cm høj, så jeg vil lige prøve om ikke jeg kan finde en
Suzuki GS500E, som jeg kan sætte mig op på.

Af andre motorcykler jeg har overvejet kan jeg nævne følgende:
Aprilia RS125
Cagiva Mito125
Honda CB500 (men synes den er for dyr)
Honda NSR125F
Kawasaki GPZ500S
Suzuki GSX-R250
Yamaha TZR125

Hvis der er nogen som kan give mig lidt feedback på nogen af ovenstående
MC'er ville jeg blive glad. Er de gode at starte på og hvad med
vedligeholdelse?

Fra : Jacob Larsen

Dato : 25-10-03 11:41

Nicolai Teglskov wrote:
> Er der noget bestemt udstyr jer derude kan anbefale?
> Her tænker jeg især på en hjelm med god ventilation. Og hvad med
> tøjet. Skal det være læder eller tekstil?

Hjelme er du nødt til at prøve selv, da de afhænger meget af det hovede de
sidder på. Det er selvfølgelig det samme med tøjet, men det er vist knap så
indviduelt.

Jeg har valgt tekstil, da der er mindre vedligehold, og det er billigere. De
nye tekstilsæt kan kvalitetsmæssigt godt konkurrerer med et sæt af læder,
selvom læder nok er optimalt til kørsel med rigtige sportsmc'er, specielt da
det er mere kropsnært og dermed reducerer gener ved fartvinden. Det problem
vil du dog overhovedet ikke løbe ind i med en GS'er (eller nogen af de andre
du foreslår).

> [...]
> billigere ved Thisted Amt (lokalt forsikringsselskab). Men er det en
> dum ide ikke at tegne kasko? Pga. min alder og manglende erfaring er

Jeg er 23 år og købte min 1. mc-forsikring i eget navn i år. (Har før kørt
på min fars, som forsikringen var bekendtgjort med og forstående overfor)
Jeg har heller ingen kasko, Hvis jeg betalte for en kasko og så fik mc'en
stjålet eller totalt smadret skulle jeg af med en selvrisiko. Medregnet
dette kunne jeg købe en anden GS'er hvert 1½ år i stedet for at betale
kaskoforsikringen. Hvis mc'en bare bliver mildt skadet er der som regel
heller ikke meget gevinst ved at bruge forsikringen.

> Jeg er omkring de 185cm høj, så jeg vil lige prøve om ikke jeg kan
> finde en Suzuki GS500E, som jeg kan sætte mig op på.

God idé.

> [...]
>
> Hvis der er nogen som kan give mig lidt feedback på nogen af
> ovenstående MC'er ville jeg blive glad. Er de gode at starte på og

Har kun prøvet en TZR. Den er dog ca. magen til alle de andre 125'ere du
nævner. Jeg overvejede selv at købe en NSR 125R i stedet for min suzuki, men
fandt ud at jeg havde haft så meget bøvl med to-taktere, at jeg ikke gad alt
det vedligeholdelse og de indstillingsproblemer der følger med. Til daglig
kørsel (hvor hurtig den end måtte være) tror jeg helt sikkert du vil være
gladest for en 4-takter, som trækker rent og er mere stabil.

GSX-R'eren er vist en fin og relativt holdbar mc (man ser mange der har gået
et godt stykke over 50.000km). Her må baby gixxer-ejerne dog træde til da
jeg ikke ved ret meget om dem
Jeg købte den ikke fordi jeg synes motoren var lige hårdt nok spændt for.
46hk til 250ccm og et max på ca. 17.000 rpm er ret meget. Men som sagt lader
det til at der findes modeller, der har kørt relativt langt for en mc i den
størrelse.

Jeg syntes også at Honda'en (og Kawazaki ER-5) var lidt for dyre til at køre
uden forsikring. Med drosling er de jo ikke spor hurtigere end en
tilsvarende droslet GS'er. Uden drosling har de vist en 5-8hk mere (hæng mig
ikke op på det). Selvom min GS'er ikke er droslet syntes jeg ikke dette var
argument nok, men der er ingen tvivl om de er gode mc'er.

Hvis du synes Hondaen er for dyr vil du nok heller ikke købe en Yamaha XJ600
Diversion, men hvis du stadig overvejer Hondaen burde du også lige se på
denne model, som også kører godt.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500

Fra : Armand

Dato : 24-10-03 22:57

Nicolai Teglskov <nst@tiscali.dk> skrev i en

> [...]
foregår
> i praksis. Jeg har hørt at der skulle være adskillige metoder. Nogle bedre

Det skulle være rimeligt ubesværet at finde en GS500, som allerede er
neddroslet, så dine bekymringer er som sådan ubegrundede.
Alle droslinger herhjemme foregår med den type som Buchbjerg har til
pågældende model. Derved vil alle GS500'ere være droslet på samme måde,
ligesom at du ikke kan få godkendt en anden droslingsmetode (Buchb.'s er
typegodkendte), så kvalitets-problematikken er ligesom heller ikke tilstede!

--
Armand.