>> Under hjulspin bliver der afsat effekt i asfalt/dæk og dette
>> relaterer sig direkte til det antal HK motoren skal afsætte.
>> Momentet i sig selv har ikke noget at sige.
> Og dét er en fodfejl!
> Den kraft der afsættes i bagdækket er ren drejningsmoment (tyg lige på
> ordet)!
Man kan ikke 'afsætte' en kraft/moment i noget som helst. Det der afsættes
er effekt, og det måles i Watt eller HK (~735 W) i dette tilfælde.
Effekten afsættes som varme i dæk/asfalt og jo flere HK man smider på
baghjulet, jo mere røg kan man lave og jo hurtigere bliver dækket brændt af.
For at få dækket til at spinne, er det udelukkende momentet der er af
betydning, men når baghjulet endeligt spinner er det hestekræfterne der
bestemmer hvor hurtigt det går/hvor meget røg der kommer.
> HK er et simpelt tal der beskriver motorens evne til at accelerere
> krumtappen op i omdrejninger => transmissionen - - - - =>
> baghjulet - - - - - => motorcyklen - - -- :-|
HK beskriver den effekt motoren kan yde, og for baghjulets vedkommende er
det fuldstændigt ligegyldigt hvor hurtigt motoren spinder.
Man kan lave alt det moment man vil ved at geare tilstrækkeligt lavt, mens
man er bundet til det antal HK man har.
HK er en effekt der beskriver et antal Joule pr. sek. Joule er en energi der
bliver tilført cyklen i form af kinetisk energi (bevægelse) og afsat som
varme til omgivelserne. Da HK er energi/s beskriver det hvor hurtigt der
bliver tilført energi til cyklen -> acceleration, så her er vi enige.
> I de tilfælde hvor koblingen begynder at blive slidt og trækker
> igennem, vil de første forekomster være at finde hvor motorens
> momentkurve topper, hvorimod koblingen atter kan få fat ved højere
> omdrejninger (p.g.a. faldende momentkurve) trods stigende effekt ved
> dé omdrejninger!
Det er rigtigt. Koblingen bliver trukket igennem af momentet, og til at
begynde med vil det lige være på toppen af moment-isbjerget hvor det
forekommer (maks. moment).
> Samme oplevelse kan gøres ved hjulspinn på våd asfalt (hjulet trækker
> igennem korvarigt lige omkring max. moment)!
Jeps, men prøver man et gear lavere, vil den skride i et bredere område, da
det lavere gear giver et større moment på baghjulet.
> HK ér kun accelerations-beskrivende :-|
Jeg har lige læst tråden igen for at finde det jeg oprindeligt svarede på:
---
Det er ikke effekten (à hestekræfter) der trækker en kobling igennem,
endsige laver hjulspinn og trækker køretøjet op på baghjulet - Det er
drejningsmomentet :-|
---
Det er rigtigt at det er momentet der gør at koblingen glider og sørger for
at et baghjul kan begynde at spinne.
Når cyklen skal trækkes på baghjulet er det derimod en kombination af HK og
moment. Momentet giver en fremadrettet kraft på bagakslen og hvis
tyngdepunktet befinder sig over dette plan, så vil det resultere i at cyklen
vil forsøge at rotere omkring tyngdepunktet, hvilket vil presse forenden
opad. Cyklen vil derimod også accelerere, mens forhjulet skal løfte sig, så
motoren skal også kunne yde en vis effekt for at kunne opretholde det
moment, der får forhjulet til at løfte sig. Et meget hurtigt forhjulsløft
vil derfor næsten kun kræve moment, mens et langsomt løft kræver HK udover
moment. Selv meget små cykler kan for det meste godt lave et hurtigt
forhjulsløft fra stilstand ved at slippe koblingen i 1. gear med motoren
oppe i omdrejninger. Her har HK stort set ingenting at sige.
Hvis man vil lave wheelies er cyklens konstruktion dog vigtigere end
motorens momentopgivelser. Er tyngdepunktet højt og akselafstanden kort, vil
den have meget nemmere ved wheelies (TL1000 er vist lidt slem på det punkt).
--
signing off.. Martin Sørensen