/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
MC tildækket el. ej ?
Fra : André Tegner


Dato : 23-10-03 22:33

Det er snart tid at sætte cyklen i skuret, men men...

Jeg er lidt i tvivl, om jeg skal tildække den med noget, el.
om en WD40 kur er nok / det bedste ?

Tildækning vil nok tage lidt af tempratur ændringerne (kondensen) ?

En anden ting... Hvor lang tid er det forsvarligt at lade en cykel stå
i et skur uden at blive startet ? (jeg tænker på rustdannelse i cyl. osv.)

BTW. jeg skiller den ikke ad og heller olie ned i cyl.

Shit det kold.....

Venlig hilsen / Best Regards

André Tegner
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?mode=info&id=434



 
 
Bjørn S (23-10-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 23-10-03 23:10


"André Tegner" skrev >
> Jeg er lidt i tvivl, om jeg skal tildække den med noget, el.
> om en WD40 kur er nok / det bedste ?
Find de fleste svar her :
http://www.dmc-org.dk/Index-faq.html

> Tildækning vil nok tage lidt af tempratur ændringerne (kondensen) ?
Tjah, så skulle det være et gammelt lagen, dyne, eller en speciel indendørs
*pressening (*Louis.de sælger den slags til indløsende beløp).
Hvis ellers cykelen bliver preparert pr. overstående FAQ tror jeg den har
det bedst uden, så længe den står under tag.
>
> Shit det kold.....

Jup, men mon ikke vi kan få noget rigtig regn, og en god gang sol inden de
når at salte igen... vejret skulle slå over her i næste uge

--
/Bjørn



M. Høy (23-10-2003)
Kommentar
Fra : M. Høy


Dato : 23-10-03 23:14

Hej

For det første, WD40 er en dum ide, da det ikke er en syrefri olie, olie +
gummi, dur ikke, det angriber gummiet. Fatter stadig ikke, at man hører om
forhandlerer der smører kundernes cykler ind, i det skidt, når de
vinter-opbevarer cykler???? WD40 er fint til at løsne rustne dele osv, nej
det er det ikke engang, der skal du bruge sterin og een gasblæser!
Min får Moto Line Protect & Shine 645 (fås hos Agusta motor), til at
konserverer cyklen, vinteren over, og så polerer jeg den med voks, samt
dækken over og fugtsække, den står i en frostfri garage!


Mvh.

M. Hoey
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=234




http://dfmc.dk/default.asp?id=355
----- Original Message -----
From: "André Tegner" <54rh@hotmail.com>
Newsgroups: dk.fritid.motorcykel
Sent: Thursday, October 23, 2003 11:33 PM
Subject: MC tildækket el. ej ?


> Det er snart tid at sætte cyklen i skuret, men men...
>
> Jeg er lidt i tvivl, om jeg skal tildække den med noget, el.
> om en WD40 kur er nok / det bedste ?
>
> Tildækning vil nok tage lidt af tempratur ændringerne (kondensen) ?
>
> En anden ting... Hvor lang tid er det forsvarligt at lade en cykel stå
> i et skur uden at blive startet ? (jeg tænker på rustdannelse i cyl.
osv.)
>
> BTW. jeg skiller den ikke ad og heller olie ned i cyl.
>
> Shit det kold.....
>
> Venlig hilsen / Best Regards
>
> André Tegner
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?mode=info&id=434
>
>




">> Allan (24-10-2003)
Kommentar
Fra : ">> Allan


Dato : 24-10-03 06:33

> Min får Moto Line Protect & Shine 645 (fås hos Agusta motor), til at
> konserverer cyklen, vinteren over, og så polerer jeg den med voks, samt
> dækken over og fugtsække, den står i en frostfri garage!

Jeg plejer lige at smide en sjat olie i hvert tændrørshul - og så lige tørne
motoren en omgang eller 1½.
Så parkere jeg den i mit værksted ovre i hjørnet og smider et lagen over
den. Så står den rart og godt i 20 graders varme hele vinteren..

Mvh
Allan Rasmussen
CB 1100 F



Edvard Korsbæk (24-10-2003)
Kommentar
Fra : Edvard Korsbæk


Dato : 24-10-03 07:01

olie + gummi, dur ikke, det angriber gummiet.
[Snip]
Både rigtigt og forkert.
Olie trænger ganske kraftigt ind i SBR gummi (DÆK!), I EPDM (varmebestandige
Pakninger), Naturgummi (Også dæk især), noget i Cloropren og næsten ikke i
NBR gummi, som f.eks. mange O ringe er lavet af.
MEN, hvis olien har en chance for at komme ud igen gør den det som regel
også uden den store skade - Jeg målte so oftest kun ganske små ændringer i
trækstyrke mm. efter 'Nogen tid'
Altså sådan helt generelt:
'Gummi' uden artsbetegnelse vil som oftest gå totalt i udu hvis det
neddyppes i olie og bliver der, hvorimod stænk og 'Lidt på overfladen' kun
sjældent gør den store forskel.

--
Best regards

Edvard Korsbæk
+4570229998



Zemich (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Zemich


Dato : 26-10-03 16:21

M. Høy wrote:

> WD40 er fint til at løsne rustne dele osv, nej det er det
> ikke engang, der skal du bruge sterin og een gasblæser!

Kan du ikke fortælle mig lidt mere om hvordan du løsner rustne dele med
sterin og en gasblæser?

Mvh Tommy



M. Høy (27-10-2003)
Kommentar
Fra : M. Høy


Dato : 27-10-03 13:09


Hej Tommy

Varm emnet op der skal løsnes, smelt derefter sterin ned over emnet så det
trænger godt ind, og varm derefter et stykke tid, på selve emnet. Det har
bedre
penetreringsevne end WD40. Jeg har ikke haft noget jeg ikke har kunne løsne,
med denne metode, endnu, og du vil finde ud af at rustne/fastgroede ting så
som pinbolte etc. løsner sig som ingen ting! Du kan tage et kig på min side,
ingen tvang, men der er billeder af de ting jeg har brugt metoden til!

Mvh.

M. Hoey
(GT750)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=234




http://dfmc.dk/default.asp?id=355
"Zemich" <zemich@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
news:3f9be679$0$69947$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> M. Høy wrote:
>
> > WD40 er fint til at løsne rustne dele osv, nej det er det
> > ikke engang, der skal du bruge sterin og een gasblæser!
>
> Kan du ikke fortælle mig lidt mere om hvordan du løsner rustne dele med
> sterin og en gasblæser?
>
> Mvh Tommy
>
>



Torben Scheel (28-10-2003)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 28-10-03 14:10

"M. Høy" <mhoeyNOSPAM@mail.dk> wrote in message
news:3f9d0adb$0$27391$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Hej Tommy
>
> Varm emnet op der skal løsnes, smelt derefter sterin ned over emnet så det
> trænger godt ind, og varm derefter et stykke tid, på selve emnet. Det har
> bedre
> penetreringsevne end WD40. Jeg har ikke haft noget jeg ikke har kunne
løsne,
> med denne metode, endnu, og du vil finde ud af at rustne/fastgroede ting


Prøv med en kåbeskrue

vh
Torben Scheel
http://dfmc.dk/default.asp?id=425



Per (24-10-2003)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 24-10-03 10:06


"André Tegner" <54rh@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3f984926$0$69978$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Det er snart tid at sætte cyklen i skuret, men men...

> En anden ting... Hvor lang tid er det forsvarligt at lade en cykel stå
> i et skur uden at blive startet ? (jeg tænker på rustdannelse i cyl.
osv.)
>
> BTW. jeg skiller den ikke ad og heller olie ned i cyl.

----

Der sker intet ved at cyklen står enddog i meget lang tid uden at blive
startet - blot den ikke står i fugtige omgivelser. Jeg stiller selv min i et
skur og sætter fugtposer op - en billig og god løsning. En fugtpose koster
40 kr og holder i ca. mdr. De kan købes i silvan og den slags butikker.

Maskinen bliver tildækket med et tæppe og lagen.

Vedr. at hælde olie i cylinderne så er det da ok at gøre, men det har ikke
den helt store virkning, idet olien siver ned i krumtapshuset ret hurtigt,
når den står stille længe. Så det er nærmest spildt arbejde.

TIL gengæld er det af allerstørste betydning at hælde olie i cylindrene, når
du skal starte den op til foråret, da olien så vil smøre med det samme.

Og lad nu være at starte cyklen i løbet af vinteren - det er en RIGTIG
DÅRLIG ide. Det slider kun og hjælper ikke med mindre du har mulighed for
virkelig at varme maskinen op dvs. køre omkring 20 km evt. på rullefelt. Det
der med at varme op i ti minutter i tomgang slider helt vildt. Olien bliver
slet ikke driftsvarm og så kommer der kondensvand i olien, som kan give
rustdannelser i cylindre mv.

Prøv selv at køre i en bil med olietermometer og se hvor langt du skal køre
før olien er omkring 80 - 90 grader.

Mvh. Per!





---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.530 / Virus Database: 325 - Release Date: 22-10-2003



André Tegner (24-10-2003)
Kommentar
Fra : André Tegner


Dato : 24-10-03 11:06

Tak for svaret Per !

Det var fandme noget jeg kunne bruge..
(ikke de andre svar ikke var gode, men manglede noget om motoren)


Venlig hilsen / Best Regards

André Tegner

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message
news:3f98eae8$0$45320$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "André Tegner" <54rh@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:3f984926$0$69978$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Det er snart tid at sætte cyklen i skuret, men men...
>
> > En anden ting... Hvor lang tid er det forsvarligt at lade en cykel stå
> > i et skur uden at blive startet ? (jeg tænker på rustdannelse i cyl.
> osv.)
> >
> > BTW. jeg skiller den ikke ad og heller olie ned i cyl.
>
> ----
>
> Der sker intet ved at cyklen står enddog i meget lang tid uden at blive
> startet - blot den ikke står i fugtige omgivelser. Jeg stiller selv min i
et
> skur og sætter fugtposer op - en billig og god løsning. En fugtpose koster
> 40 kr og holder i ca. mdr. De kan købes i silvan og den slags butikker.
>
> Maskinen bliver tildækket med et tæppe og lagen.
>
> Vedr. at hælde olie i cylinderne så er det da ok at gøre, men det har ikke
> den helt store virkning, idet olien siver ned i krumtapshuset ret hurtigt,
> når den står stille længe. Så det er nærmest spildt arbejde.
>
> TIL gengæld er det af allerstørste betydning at hælde olie i cylindrene,
når
> du skal starte den op til foråret, da olien så vil smøre med det samme.
>
> Og lad nu være at starte cyklen i løbet af vinteren - det er en RIGTIG
> DÅRLIG ide. Det slider kun og hjælper ikke med mindre du har mulighed for
> virkelig at varme maskinen op dvs. køre omkring 20 km evt. på rullefelt.
Det
> der med at varme op i ti minutter i tomgang slider helt vildt. Olien
bliver
> slet ikke driftsvarm og så kommer der kondensvand i olien, som kan give
> rustdannelser i cylindre mv.
>
> Prøv selv at køre i en bil med olietermometer og se hvor langt du skal
køre
> før olien er omkring 80 - 90 grader.
>
> Mvh. Per!
>
>
>
>
>
> ---
> Outgoing mail is certified Virus Free.
> Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
> Version: 6.0.530 / Virus Database: 325 - Release Date: 22-10-2003
>
>



Martin Johansen [600~ (24-10-2003)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 24-10-03 17:39

Per wrote:

> Prøv selv at køre i en bil med olietermometer og se hvor langt du skal
> køre
> før olien er omkring 80 - 90 grader.

Ca. 20 km... man bliver rolig gør man!

--
Martin Johansen
Ny på usenet? Se http://www.usenet.dk for en god start!
Ved direkte svar her på usenet, så frygt ej - min mailadresse er god nok

Richard (25-10-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 25-10-03 15:01

Per wrote:

> Vedr. at hælde olie i cylinderne så er det da ok at gøre, men det har ikke
> den helt store virkning, idet olien siver ned i krumtapshuset ret hurtigt,
> når den står stille længe. Så det er nærmest spildt arbejde.

Ideen er jo at fordele olien på cylindrevægge og ventilflader ved at
tørne den et par gange efter at olien er hældt i - det føder også ny
olie ind og (noget af) den gamle olie ud af oliekanalerne. - hvis man
vel at mærke skifter olien lige før cylindrene har fået deres
vinteroliesnaps og ikke efter.

Der er vel ingen, der blot hælder olien ned i cylindrene uden at tørne
motoren, for så er jeg enig i din betragtning

> Og lad nu være at starte cyklen i løbet af vinteren - det er en RIGTIG
> DÅRLIG ide. Det slider kun og hjælper ikke med mindre du har mulighed for
> virkelig at varme maskinen op dvs. køre omkring 20 km evt. på rullefelt.

Helt enig. Skal den røres, skal motoren hellere blot tørnes efter en ny
gang vinteroliesnaps IMHO

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408621
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste