I slud og sne .... Jubiii
Fra : anders majland

Dato : 23-10-03 18:41

Naej ja vejret kunne være bedre, men jeg tog en hurtig beslutning idag
og købte en tenere. Så humøret er alligevel ret højt og jeg er ikke
længere "denne klasses benjamin"

Det er en sweizer fra ca. 88 importeret som ny i 94. Den har lige fået
nu motor (monteret af fisker i august) så den største risiko ved sådan
en gammel maskine burde være væk ....

Godt nok havde jeg ikke mit tøj med til sjælland, men vejret var jo flot
og jeg lånte en crosshjelm og et par strikvanter... Da solen begyndte at
gå ned blev det godt nok lidt koldt at køre i flade sko og jeans (Som i
jeg har ikke frosset sådan siden jeg var værnepligtig). Men det bliv
lidt småslemt efter Vig da der kom en ordenlig sludbyge.... Så var det
både vådt og koldt .... Jeg havde ikke regnet med at skulle køre min
nyerhvervelse hjem i snevejr ...

Jeg sidder og skiver dette på molslinien. Jeg har lige ringet til min
bedre halvdel og hun har lovet at komme ud til odden med mit mc-tøj så
jeg også kan overleve den sidste del af turen hjem....

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Kim Olsen

Dato : 23-10-03 21:20

Hej Anders

Tillykke med den!

Så burde weekendtrafikken fra Holbæk til Odden igen kunne afvikles i normalt
tempo, når de ikke skal vente på dig mere )

hilsen
Kim Olsen

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 23-10-03 23:13

"anders majland" <see.signature@address.invalid> writes:

> Naej ja vejret kunne være bedre, men jeg tog en hurtig beslutning idag
> og købte en tenere. Så humøret er alligevel ret højt og jeg er ikke
> længere "denne klasses benjamin"

Tæløk med biken. Men er du nu sikker på at den kun bliver brugt om
vinteren?

Der er jo lidt mere 'oomph' i forhold til prilleren.

--
Mikkel | "...Being shot out of a cannon will always be better
motortosse.dk | than being squeezed out of a tube.

Fra : anders majland

Dato : 24-10-03 08:49

> Tæløk med biken. Men er du nu sikker på at den kun bliver brugt om
> vinteren?

Nope - Den skal da bestemt også være helårs - Selvom jeg nok er for
meget kylling til at køre motorvej i snevejr

> Der er jo lidt mere 'oomph' i forhold til prilleren.

Ja specielt i øjeblikket - Jeg skal have fundet tid til at finde fejlen
på den ... Pt har jeg 2 stel, 3 kåber (2 med kosmetiske skader) og men
kun en motor der ikke går for godt efter at den druknede i en regnbyge

Jeg holdt til 2 uger med offenlig transport - så var jeg desperat nok
til at skrive under ... Og da tenere'en lige har fået en ny motor og den
ellers stod pæn med kun småskavanker turde jeg godt tage springet.
Fisker giver jo garanti på motoren og det er trods alt den største
usikkerhed ved en "gammel" MC - Den er sådan ca. 10 år ældre end
apriliaen...

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 24-10-03 19:21

"anders majland" <see.signature@address.invalid> writes:

> Jeg holdt til 2 uger med offenlig transport

*suk*, jeg er foreløbig på dag 3 med *ff*ntl*g tr*nsp*rt *spyt*

Jeg må også snart hellere få gjort noget ved MZen...

Fra : Jes Vestervang

Dato : 23-10-03 22:41

anders majland wrote:

> Naej ja vejret kunne være bedre, men jeg tog en hurtig beslutning idag
> og købte en tenere. Så humøret er alligevel ret højt og jeg er ikke
> længere "denne klasses benjamin"

Tillykke! Du har sgu gjort dig fortjent til den, må man sige!
--
mvh Jes Vestervang

Fra : anders majland

Dato : 23-10-03 21:36

> Jeg sidder og skiver dette på molslinien. Jeg har lige ringet til min
> bedre halvdel og hun har lovet at komme ud til odden med mit mc-tøj så
> jeg også kan overleve den sidste del af turen hjem....

Og det gjorde hun sørme - så de sidste 100km kunne tages i lidt bedre
stil (dog havde hun glemt mine støvler så jeg kørte hjem i gennemvåde
ecco sko ...) Heldigvis kom der ikke mere sne og jeg kunne nyde
transporten.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 24-10-03 15:04

> Naej ja vejret kunne være bedre, men jeg tog en hurtig beslutning idag
> og købte en tenere. Så humøret er alligevel ret højt og jeg er ikke
> længere "denne klasses benjamin"

Tilykke

Meld dig ind i Ténéré klubben. De kører en fed tur i morgen tiol Sverige
(Søndag) Er du hurtig kan du komme med. Det er 230km grusvejde. Der er andre
begyndere med.

www.tenere.dk

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : anders majland

Dato : 24-10-03 19:18

> Meld dig ind i Ténéré klubben. De kører en fed tur i morgen tiol
> Sverige (Søndag) Er du hurtig kan du komme med.

Det når jeg nok ikke. Jeg er i jylland her i weekend og efter planen
ikke tilbage på øen før tirsdag. Det gør nok heller ikke noget med lidt
flere kilometre på den før jeg begynder at takle grusveje (og et 1000km
eftersyn på den nye motor). Jeg skal jo også lige vende mig til at den
nemt sparker igennem på løst underlag. Den lille aprilia skulle jo bare
have fuld hane hjem ad grusvejen - Der skal tenere nok også men det har
jeg ikke nosser til endnu.

Jeg havde allerede kigget på www.tenere.dk (Det gjorde jeg efter at jeg
var ude og se på maskinen første gang) og nu har jeg lige sendt en
tilmelding.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 24-10-03 22:54

> [...]
> skulle jo bare have fuld hane hjem ad grusvejen - Der skal tenere nok
> også men det har jeg ikke nosser til endnu.

Hmmm var det ikke dig, der var efter mig, fordi jeg kom til at sige noget,
der lød som om jeg kunne lide at køre stærkt? Lyder som om du er godt på vej
selv

Tillykke med dyret.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500

Fra : anders majland

Dato : 25-10-03 07:09

> Jeg skal jo også lige vende mig
>
> Hmmm var det ikke dig, der var efter mig, fordi jeg kom til at sige
> noget, der lød som om jeg kunne lide at køre stærkt?

Jeg plejer vist at udtale mig om at man skal køre efter forholdene - Nu
har jeg ikke lige fundet det indlæg igen

> Lyder som om du er godt på vej selv

De fartbøder jeg har fået gennem årene har været for bagateller (og
derfor været ret billige), men der skal nu ikke mange heste til at få et
hjul til at spinne på en grusvej. Slet ikke når der som nu er
"ispytter". Men jeg skal vende mig til at speedometeret er ret præcist.
Ihvertfald havde min kone lidt svært ved at hænge på i bil efter at hun
var kørt til ebeltoft med mit tøj til mig. . Aprilia'ens
viser jo gerne en 10-20% for meget

Fra : Jacob Larsen

Dato : 25-10-03 11:10

> Jeg plejer vist at udtale mig om at man skal køre efter forholdene -
> Nu har jeg ikke lige fundet det indlæg igen

Det var nu også mest for sjov, så lad os ikke starte sådan en diskusion igen

> [...]
> præcist. Ihvertfald havde min kone lidt svært ved at hænge på i bil
> efter at hun var kørt til ebeltoft med mit tøj til mig. . Aprilia'ens

Rart at se en maskine, hvor speedometeret passer. Det bedste er dog hvis det
viser et par procent for meget, men man ikke ved det. Så er man på den sikre
side. Selv har jeg endnu ingen idé om hvor meget suzukien viser for meget,
men det vil jeg undersøge næste år. Jeg går da også med tanker om at købe en
cykelcomputer, hvis det er helt galt. Jeg kan satens leve med en fast
procentvis afvigelse, men det er der jo sjældent tale om, da afvigelsen
plejer at stige meget ved hastigheder over 50 km/t.
--
mvh. Jacob Larsen - det fartbødeløse vidunder

Fra : MKS - 74

Dato : 25-10-03 12:07

Øhhh ?!?

--
-Michael

Fra : Jacob Larsen

Dato : 25-10-03 12:26

> Øhhh ?!?

Hehe Ja ok. Det lød måske ikke for smart

Forklaringen er at det er bedre at vide med sikkerhed hvor meget, den viser
for meget, end at satse på den viser 10% og den så rent faktisk viser 15%.
Så står man måske med en bøde eller uden sit køekort en dag.

Hvis jeg nu troede at mc'en altid viste korrekt og den så i virkeligheden
viste f.eks. 3% for meget var det jo bare godt, for så har man en
sikkerhedsmargin.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500

Fra : MKS - 74

Dato : 25-10-03 12:48

On Sat, 25 Oct 2003 13:26:05 +0200, "Jacob Larsen"
<jacobl@(((FJERNDETTE)))cs.auc.dk> wrote:

<snip>

>Hvis jeg nu troede at mc'en altid viste korrekt og den så i virkeligheden
>viste f.eks. 3% for meget var det jo bare godt, for så har man en
>sikkerhedsmargin.

Jow-jow,du vil ha' sikkerhed og lykkelig uvidenhed på samme tid -
interessant paradoks,lidt i stil med den berømte Schroedinger kat .

(jeg ved godt naturligvis godt hvad du mente)

Man kunne se'fø'li også bare vælge at køre præcis indenfor speedo'et
og de gældende fartgrænser - men det holder se'fø'li ikke

--
-Michael

Fra : anders majland

Dato : 25-10-03 13:00

> Man kunne se'fø'li også bare vælge at køre præcis indenfor speedo'et
> og de gældende fartgrænser - men det holder se'fø'li ikke

Det er nu jeg skal komme med den om at køre efter forholdene, ikke ?

Men uden et præcist speedometer ved man jo ikke om man overtræder loven
ved at gøre det ...

Og dernæst er det så et spørgsmål om at optimere rejsetiden op mod
bøderstørrelserne ...

I bil med fartpilot er det jo let, når man kender fejlvisningen f.eks at
vælge en hastighed på motorvejen der "kun" koster f.eks 1000kr at blive
målt med... Om få måneder bliver 132km/t jo under bagatelgrænsen og jeg
føler mig nu ikke specielt kriminel ved at køre 132km/t på en tom
motorvej - Og det er lige indefor grænsen på de 1000kr hvis de er ude
med riven ....

Men nu skal jeg lige have fixet speedometeret på teneren først. Det
kunne ikke klare turen hjem i frostvejr. Så der skal lige et nye
speedokabel og lidt "fixfaxeri" med sneglen ... Men jeg nåede da at få
en ide om hvad 4000omdrejninger bliver til i hendholdsvis 4 og 5
gear....

Fra : Michael

Dato : 25-10-03 14:03

Hej Anders !

En Tenere er en stor cykel at håndtere når det bliver glat og ikke mindst
når sneen falder.

Det er godt nok nogle år siden, men jeg fik faktisk gjort en del erfaringen
på dette område efter mange vinterture bl.a. til Elefanttræffen i Tyskland
og Krystall-Rally i Norge.

Men den største oplevelse var nok at køre med SKI - Det kan du se mere om
på denne side: www.mn.michulla.dk/page2.html

God fornøjelse !

Hilsen fra
Michael

Fra : anders majland

Dato : 25-10-03 19:56

> En Tenere er en stor cykel at håndtere når det bliver glat og ikke
> mindst når sneen falder.

Min holdning er også at det er for farligt at køre langt når vejen er
glat og stærkt trafikeret ... Og den er ikke større end at jeg kan nå
jorden med flad fod på begge sider. Den vejer så 30kg mere end apriliaen
og den tyngepunkt er noget højere.

Men maskinen er meget valgt på stil. Jeg har længe ønsket mig en
"rejsemaskine" med meget oprejst kørestilling. Jeg har længe kigget
pegaso / freewind og lign, men syntes at jeg fik meget for pengene med
den nye motor i Ténéré'en - Og så var ved at være desparet efter et par
uger med offenlig transport . Så ny håber jeg ikke at skulle kryds på
tværs af landet med tog før sneen ligger højt ... Jeg kommer nok ikke
til at udnytte dens evne i terrænet sådan lige med det samme ...

> Men den største oplevelse var nok at køre med SKI - Det kan du se
> mere om på denne side: www.mn.michulla.dk/page2.html

Din side der er en klassiker - det er år siden jeg så den første gang.
Og jeg er nok ikke ene om at have spekuleret på at lave ski ...

Fra : anders majland

Dato : 25-10-03 19:31

Og tak for alle lykønskningerne.