"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in
message news:yPamb.168$cM7.135@news.get2net.dk...
> > Et eller andet sted skal man jo starte, og som studerende må man
> > spare det der spares kan.
>
> Hej Thomas
>
> Du skal bruge en værkstedsmanual. Jeg smider en i dk.binaer.motor der
passer
> rigmeligt godt til en Gixxer 250. I gixxer 250 ejere snup en kopi, og del
> den ud til nye gixxer ejere. Det kan ikke passe det er "gammel idiot" med
en
> 600 Honda der har flere oplysninger på jeres maskine end jer selv
Jeg
> smider alt hvad jeg har af GSX-R 250 i binaer, så kan i se hvad der er
> bedst.
>
> Her er et par ventil justerigns tips jeg har skrevet tidligere:
>
> Du får lige et par gode tips af mig. Du skal måle tykkelsen med en
> mikrometerskrue på de shims du tager ud. Så skal du få kassen hos
> forhandleren med alle shimsne i og finde den shim der passer 100% lige i
> øjet. Vi bruger ikke samme størrelse shims. Jeg bruger nogle store shims
på
> størrelse med en 2-krone på min XJ 600, og du bruger bitte små shims
mindre
> end en 5-øre på din FZR 600. Shims til min XJ variere med ca. 3 hundredele
> af en centimeter i tykkelsen. altså fra eks. 247½ til 251 hundredele Hvis
> man så har en 250 der er en lille smule for tyk, kan man ikke bare regne
med
> at en 245 passer uden at måle efter. Den kunne jo være 251 og en 248 ville
> være optimal. Desuden ville jeg aldrig bytte mine shims, men købe nye. Jeg
> har oplevet alt for mange gange at de shims jeg Har byttet passer
dårligere
> end den der sad der i forvejen. En shim koster ca. 80kr pr. stk. Jeg synes
> det er dyrt, men tænk på at du sparer rigtig mange penge på at gøre det
> selv, og du ved det er gjort rigtigt.
>
> Huske ordene ved ventil justering er hellere for løs end for stram, altså
> hellere for stort spillerum mellem knasten og ventilen en for lille. For
> stor afstand give kortere åbningstider og derfor mindre effekt og måske
> ventil tikken. Men tilstande en harmløs. For lille afstand giver længere
> åbningstider og derfor en ventilen i forbindelse med topstykket i kortere
> tid og derfor er bliver ventilen ikke kølet i så lang tid og er man meget
> uheldig kan man brænde ventilen af.
>
Problemet ved for stor ventilafstand er at hvis det resulterer i tikken så
bankes
der mærker/forsænkninger ned i ventilen/shimsen (alt efter typen). For
tikkenen
kommer af at der er hammerslag ved pludselig sammenbanken kontra en blød
kontakt mellem knast - shim/vippearm - ventil (alt efter typen), fordi man
er
forbi den del af knasprofilen som skal føre de to parter sammen. Har set
nedbanksningshuller på over ½ mm i ventiler på gamle BMW/politimotorcykler,
forårsaget af værksteds given ekstra tollerance uden at forstå skaden
derved.
For lille tolerance kan resultere i at ventilen ikke kommer helt ned på
sædet, når
motoren bliver varm, og derved tilkokser de 2 flader - især ventilens - og
evt.
brænder ventilen af. Har selv oplevet tilkoksede udstødningsventiler fordi
en
nyere værkstedsmanual ændrede udstødningstolerancen fra tidligere 0,20 til
0,15
mm.
Ventiltolerancerne er jo (nærmest altid) forskellige når motoren er kold
eller varm,
og når vi derfor stiller ventilerne er det ud fra erfaringen af hvad
spillerummet skal
være når motoren er kold for at blive det ønskede når den er varm/under
drift.
På nogle af de gamle englændere blev der kun opgivet tolerancer for en varm
motor.
Og hvis man på de gamle BMWér fra 1956 - 69 skiftede til aluminiumcylindre
skulle
man istedet for 0,15 og 0,20 ved kold motor med støbejernscylindre nærmest
gå
til 0 og 0 mm ved brug a de uoriginale aluminiumscylindre; kombinationen af
varmeudvidelserne mellem især cylindre og stødstænger.
Mvh. Gert Thorgersen
>
> At spillerummet er lige i øjet er naturligvis det optimale.
Ventiljustering
> er ikke svært, men det må ikke sjuskes med. Man skal tage sig god tid og
> gøre det ordentligt og grundigt. Efter jeg er blevet bedre til det med
> ventiler en mine intervaller mellem ventiljusering gået fra 5-6000Km til
de
> foreskrevne 12000 før der komme ventiltikken igen (irriterede men harmløs
> tilstand)
>
> Husk at synkronisere karburatorene efter en ventil justering.
> > damn skal man også gøre det og hvorfor?
>
> Ja, det skal man. Det er fordi du lige har ændret åndedrættet på motoren
ved
> at stille på ventilerne, derfor skal du også ændre på justeringen at
> karburatorerne. Det en karburatorsynkronisering gør er at sikre at alle
> cylindere "trækker" lige meget. De fire spjæld i dine karburatorer kan
> justeres i hvor mange % de er åbne allerede fra tomgang. Det er det du
> indstiller ved en synkronisering. Hvis synkroniseringen er ude af tur kan
> det mærkes som rusken fra tomgang til ca. 3000 rpm (for en række fire). På
> min XJ 600 skal synkroniseringen justeres hver 6000km. Den ryger dog
hurtigt
> ud af tur. Det er rigtigt lækkert at køre med ny synkroniserede
> karburatorer, da det giver et lækkert bløde træk og en svagt forbedret
> benzin økonomi.
>
> Jeg kan anbefale synkroniseringsværktøjet Carbtune II fra Morgan. Det
koster
> 53£ ved
www.carbtune.com Det kan bruges til en masse forskellige cykler og
> er en engangsinvestering. Det synkroniseringsværktøj fra MC nøglen til ca.
> 500kr med ure er meget upræcist, prøv at få en synkronisering lige i øjet
og
> så byt om på slangerne
og det lange gule kviksølvsværktøj der sælges
> rundt omkring er meget præcist, men desværre sundhedsskadeligt med den
> mængde kviksølv der bruges.
>
> --
> Mojn
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
> Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
>
>