CBR 1000 F
Fra : Steffen Beck

Dato : 21-10-03 23:34

Hej HG

Jeg har efterhånden i flere år tænkt på at jeg skulle har en 2 hjulet igen,
og har egentlig altid villet ha' en Honda CBR 1000 F da jeg mener den passer
til mit temperament, halvt sport og halvt transport, men hvad skal jeg være
opmærksom på med sådan en cykel ?
Nogle årgange man bør undgå, eller dårlige erfaringer eller er der et andet
valg ?

MVH Stef

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 22-10-03 07:47

"Steffen Beck" <srd@srd.dk> wrote in message
> Hej HG
> Nogle årgange man bør undgå, eller dårlige erfaringer eller er der et
andet
> valg ?

1. kig efter om den er droslet, det kan ses ved at skrue dækslet af ind til
tændingskniven...3 umbarcho skuer og du kan se det ...hvis der på kniven
står der SW så er den droslet. det kan være dyrt at opgradere. indsugning
gummiet kan også være markeret med SW

2. slatten affjedring, forenden har det med hurtigt at blive blød dette kan
dog fikses nemt med nye fjedre pris ca 800 + timer

3. bagfjedren er ikek renoverbar, er denne ved at blive lidt blød i det kan
den med fordel skiftes til en technoflex, min blev bare 100 gange bedre at
køre på efter denne "upgrade"

4. mange af lejerne på min 93'er med 24kkm på klokken var godt slidte...så
tjek dem

5. mellem 93 og 94 fik den dual bremse system....så er spg om du kan lide
det eller ej

6. det er en dejlig maskine med masser af kræfter ved alle lovlige og
ulovlige hastigheder, den trækker gerne dig og konen og fuld oppakning med
200km/h igennem europa dagen lang

7. du sidder næsten i tørvejr ved 130km/h ret lækkert, den har en god kåbe
der beskytter godt.

jeg havde på min cykel fra 93 problemer med lejerne i baggaflen, kronrøret,
forhjulet og baghjulet, guderne må vide hvad den tidligere ejer havde gjort
ved den(sikkert højtryksspuler) da det var fikset forsvandt de selvsvings
prob jeg havde, og med nye forfjedre blev den meget nemmere at dreje skarpt
med ved lav hastighed fordi den ikke sank så meget, bagenden blev slatten
ved ca 50kkm, sendt til renovering...kom tilbage med besked om at den kunne
de ikke klare, så jeg monterede den igen, desværre var den blevet utæt så
der skulel ny på...technoflex blev det til da dennne kunen leveres til god
pris, leving en uge efter bestilling og sat op efter førevægt og cykel
model....da jeg kørte hjem med den på kunen jeg godt se at den upgrade
skulel jeg have lavet langt før cyklen var bare meget nemmere at håndtere,
bumb osv blev absorberet langt bedre. min forgaffel fik sådan en extra bro
på det gjorden pænt mere vridnings stabil klart prisen værd. mit forgaffel
leje røg igen ved ca 60kkm sjovt nok lige efter at den havde været til
service hos sigma-mc i ringsted hvor de havde vasket den (med
højtryksspuler...grrrr)

jeg kørte 50kkm på den og udover oevenstående har der ikke været noget med
den.

dog skal du holde øje med om koblingen begynder at glide (typisk et olie
problem), men de kan have en tendens til det.

jeg kan klart anbefale cyklen.

Lasse
Mille & Karin & Neelix

Fra : Reich-Christensen

Dato : 22-10-03 17:18

"Steffen Beck" <srd@srd.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
være
> opmærksom på med sådan en cykel ?
> Nogle årgange man bør undgå, eller dårlige erfaringer eller er der et

Hej Steffen

Jeg kan kun give Lasse ret i at CBR1000F er en OK motorcykel

Jeg skiftede en gammel sur Suzuki (GSX1100EF) ud i 2000 med en CBR1000F(N)
med (P) optik. Det har jeg aldrig
fortrudt.
Som sportstourer er den alletiders. Behagelig kørestilling, god komfort,
rigeligt med kræfter og godt nattelys (har lys i begge
forlygter) gjorde at jeg i 2001 kørte hjem fra Sydfrankrig - godt 1800 km på
knap 20 timer ( incl. en hvilepause på 1 time)
i ét hug ( og jo - det var forsvarligt ).

Vær OBS på de første årgange 87 - 88 ( SC21 - model H-J). De har smallere
fælge og et mere rundt design end de senere modeller.
I 89 kom der en opgradering. Nyt design og bredere fælge (SC24 - model K-N).
I 93 (SC24 - model P->) kom yderligere en op-
datering - kun lidt ændret kosmetik men derudover fik cyklen monteret Dual
Brake Systemet.

Ud over de ting Lasse har nævnt kan yderligere nævnes at knastkædestrammeren
kan give lyde fra sig på de første årgange.

Hvis du kan læse tysk er her en god hjemmeside der kan give dig yderligere
info vedr. CBR1000 http://www.cbr-1000.de/home.php3

Hilsen

Kim / Tårnby MC 78
CBR1000F(N) med (P) optik