Bremse væske DOT?
Fra : Thomas

Dato : 21-10-03 17:27

Hej

Hvad betyder betegnelsen DOT på bremsevæske??

og skal man går efter noget med høj DOT eller lav DOT??

Mvh Thomas

Fra : MKS - 74

Dato : 21-10-03 18:23

> Hvad betyder betegnelsen DOT på bremsevæske??

Department of Transportation ,det er blot en standard der angiver at den
opfylder visse krav der stilles til de fysiske egenskaber mv.,f.eks tør og
våd kogepunkt,dynamisk friktion og dens slags,der nok er lidt langhåret
for de fleste...

> og skal man går efter noget med høj DOT eller lav DOT??

Det kan man skrive en vældig lang historie om hvis man vil dække alle
situationer for det afhænger af hvem man er - Men for næsten alle alm.
gademotorcyklister vil DOT4 være alt rigeligt,vigtere er at man husker at
skifte den med regelmæssige mellemrum.Selvom der tit står at den _kan_
skiftes med op til 2 års mellemrum er 1 år bedst - de glycolesterbaserede
bremsevæsker DOT 3,DOT4 og DOT 5.1 er hygrofile,hvilket betyder at de
optager vand,hvorved deres egenskaber forringes over tid.

--
-Michael

Fra : Richard

Dato : 21-10-03 18:37

Thomas wrote:

> Hvad betyder betegnelsen DOT på bremsevæske??

Ud over Michaels udmærkede udredning, prøv da at søge med Google i gamle
indlæg efter DOT og Bager - jens bager gav en ganske udtømmende
forklaring tidligere på året svjh...

> og skal man går efter noget med høj DOT eller lav DOT??

....og også en beskrivelse af, hvilke typer kørere, der brugte hvilken
DOT-type.

Ikke desto mindre sværger jeg selv til den siliconebaserede DOT 5 (5.0
om du vil). Det at den ikke optager vand og ikke ødelægger lakken er
vigtigere for mig end de sidste graders temperaturbestandighed. Til min
almideligt friske kørsel er DOT 5 alt rigelig

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade

Fra : lange

Dato : 22-10-03 08:22

> [...]
> vigtigere for mig end de sidste graders temperaturbestandighed. Til min
> almideligt friske kørsel er DOT 5 alt rigelig

Jeg har også i mange år været svoren tilhænger af den silikone baserede DOT
5 bremsevæske af samme grunde som Richard nævner.

I år er der dog sket noget, der har gjort at jeg er færdig med silikone
baseret DOT 5 bremsevæske.

I vinters blev min gamle VFR opdateret med bedre dæk, større bremseskiver
foran, 6 stempler i forbremsen samt frisk bremsevæske. Det gav en bremse med
meget mere punch i.

Så langt så godt. Større bremseeffekt, hvis den udnyttes, udvikler mere
varme. På 2 af årets R4F arrangementer oplevede jeg, at under kørslen var
alt OK, men når jeg efter 15minutters hårdt arbejde kom i pit igen, opdagede
jeg, at bremsehåndtaget efter ca 5 minutters stilstand kunne trækkes helt
ind til styret! Dvs. ingen bremseeffekt. Efter yderligere 10 minutter var
bremsetrykket tilbage igen. Den eneste forklaring jeg kan komme på er at når
mc'en stod stille, blev varme overført fra bremseskive til bremsevæske i
forbindelse med manglende fartvind køling, hvorefter bremsevæskens
kogepunktet blev paseret. Efter yderligere lidt tid var det hele kølet af
igen.

Efter 1. arrangement blev bremsesystemet tømt og frisk væske blev hældt på,
men ved næste arrangement, kom problemet igen efter 3 pas.

Min konklusion er, at hvis man bruger sine bremser maksimalt, er den
silikone baserede DOT 5 bremsevæske ikke den rigtige at bruge (hvilket
forøvrigt er den sanne som Bager belærte mig om tidligere på året i en anden
tråd).

Når det er sagt, vil jeg samtidig sige, at jeg ALDRIG har oplevet problemet
med DOT 5 væsken ved kørsel på offentlig vej, uanset hvor stærkt det har
gået.

Lange
www.vfr.dk

Fra : Armand

Dato : 22-10-03 15:18

lange <morten.lange@postman.dk> skrev i en

> [...]
problemet
> med DOT 5 væsken ved kørsel på offentlig vej, uanset hvor stærkt det har

Og modsat: Hár du oplevet en bedring med lavere dot#??

--
Armand.

Fra : Morten Lange

Dato : 22-10-03 19:19

> Og modsat: Hár du oplevet en bedring med lavere dot#??
Nej

Ved det sidste R4F arrangement døde bagdæmperen så da jeg kom hjem blev den
sat i skammekrogen og der har ikke været kørt på den siden.
I løbet af vinteren får den en ny dæmper og noget DOT 5,1 bremsevæske, så må
vi se til foråret.

Lange

Fra : TA

Dato : 08-11-03 00:19

"lange" <morten.lange@postman.dk> wrote in message

> [...]
> ind til styret! Dvs. ingen bremseeffekt. Efter yderligere 10 minutter var

Googler man lidt, fremgår det af <http://www.thebrakeman.com/fluid_tech>, at
de silikonebaserede bremsevædsker er meget temperaturafhængige i deres
virkning. Ikke så godt til race.

En anden ting er, at de silikonebaserede vædsker kan have en uheldig tendens
til at 'holde på' små luftbobler, hvorfor det kan være svært at
udlufte/bløde bremserne.

Alternativt kunne man overveje en 'Supreme Dot 4' bremsevædske, som er
kompatibel med Dot 4, men med et lidt højere kogepunkt. Når blot vædsken
udskiftes regelmæssigt (årligt) burde det være godt-nok(tm) til en
gadecykel. Andre har nævnt Dot 5.1.

> [...]
> forbindelse med manglende fartvind køling, hvorefter bremsevæskens
> kogepunktet blev paseret. Efter yderligere lidt tid var det hele kølet af

Mon dog. Såfremt vædskens temperatur i caliberen overstiger kogepunktet (ved
1 bar) vil damptrykket vel trykke vædsken 'baglæns' ud af master-cylinderen
så snart bremsetrykket ophører? I så fald skulle det være muligt at få et
fast greb igen ved at 'pumpe' bremsen. Lyder ikke som om det var tilfældet.

--
TA

Fra : Armand

Dato : 08-11-03 10:43

> "lange" <morten.lange@postman.dk> wrote in message

Nix!

Det er nedbremsningen af VFR'erens totalvægt over en given strækning der er
varmefaktoren og IKKE at du har fået bedre bid :-|
Tværtom så bør de upgradede større skiver og større calibre (=> større
bremseklodser) i sig selv kunne optage/afgive mere varme inden at et givent
krisepunkt nåes !

--
Armand.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 22-10-03 16:35

> Hvad betyder betegnelsen DOT på bremsevæske??

Hej Thomas

De mest almindelige bremsevæsker man kan få er DOT 4, DOT 5 og DOT 5.1

Jeg bruger DOT 4 eller DOT 5.1. Det giver dig den bedste og mest effektive
bremse. DOT 5.0 er for solskins-karle på choppere .

Der er stor forskel på DOT 5 og DOT 5.1
DOT 5.0 er silikonebaseret, og koster en formue. Det skal aldrig skiftes, da
det ikke optager vand. Tilgengæld giver det en mere svampet bremse, og er
meget dyrt i drift, hvis man renser sine kalibre hvert andet år eller hver
24.000km som man bør. Det smarte er, at det ikke virker som lakfjerner, hvis
man gridser med det. Man skal ikke skifte pakninger ved skift til DOT5, men
rense hele systemet grundigt med sprit, så der ikke er rester af alm
glyserolbaseret bremsevæske tilbage. For at være sikker på det kræver det
vel en komplet adskillelse? Hvis man kører få kilometer om året i godt vejr,
så kaliberne ikke sætter sig, og ikke belaster sine bremser max, kan DOT 5
være en fin løsning, da man slipper for at skifte bremsevæske hver vinter.

DOT 5,1 er en glyserol baseret bremsevæske lige som DOT 4. Det har et højere
kogepunkt end alm spec. DOT 4. Det kan fint blandes med DOT 4. DOT 4 er dog
rigeligt fint til alm hverdagsbrug, hvis man skifter det efter
foreskrifterne, så det ikke når at blive gammelt og mørkt. Man kan også få
flere forskellige high spec DOT 4 bremsevæsker med meget højt kogepunkt. Du
får den hårdeste bremse med DOT 4 og DOT 5.1.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Thomas

Dato : 22-10-03 17:10

Så er det vidst mere end på høje tid, at jeg for skiftet min meget mørke
brune suppe af bremsevæske ud!!

Du skulle vel ikke lige have bestillings nummeret på almindelig DOT 3 hos
http://www.louis.de/?? nu hvor jeg alligevel skal på stor indkøb :)

Mvh Thomas
---------------------
Hold kæft hvor bliver jeg klog hvis jeg lære så meget nyt hver dag ;)
Tak skal I ha!!

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 22-10-03 17:29

> [...]
> mørke brune suppe af bremsevæske ud!!
> Du skulle vel ikke lige have bestillings nummeret på almindelig DOT 3

Bestell nr: 10004292. Du bør også rense din forkaliber og prøve at se om du
kan købe Mollers ekstra stålarmerede bremseslange. Efter den tur bliver din
bremse hård som sten, og du kan mærke dine klodser nok også snart skal
skiftes

En MZ har gode bremser. De er lavet af Brembo, og bremsestemplet er i alu!
Virklig high preformance her Kan en MZ ikke bremse er der noget i vejen.
Der originale system er nemlig ok.

Fra : Morten Lange

Dato : 22-10-03 19:22

> Du skulle vel ikke lige have bestillings nummeret på almindelig DOT 3 hos
> http://www.louis.de/?? nu hvor jeg alligevel skal på stor indkøb :)

Du skal lige checke din manual da de fleste bremsesystemer i dag foreskriver
mindst DOT 4.

Lange