"Lars H. ilm" <Lars@*NOSPAM*ilm.dk> wrote in message
news:bn49l2$2mu5$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> Hej Bjarke
>
> Jeg kører selv med en forholdsvis stor kåbe
> her er et billede:
>
http://www.ilm.dk/bike.jpg
> Bemærk at teksten der står øverst på billedet er for sjov, billedet blev
> brugt under min profil i et spil jeg spillede før i tiden.
> Kåben tager alt vind og regn.....sålænge man bevæger sig
> pånær lige mine skindeben, da den del af kåben ikke kunne passe på en
> luftkølet cykel
>
> Efter at have prøvet denne cykel med kåbe, er jeg helt sikker på at min
> næste cykel også skal have en stor kåbe, det er simpelthen for dejligt at
> køre med.
>
> Men jeg kan desværre ikke henvise til nogen målinger, ville bare lige
nævne
> min egen mening om emnet
>
> Jeg kan holde den 20 år gamle cb650 på 18km/l i gennemsnit, og det er med
en
> vægt belastning på mellem 150-210kg i personvægt, så det er da rimelig
pænt
> synes jeg.......men jeg kører nu også pænt, jeg har f.eks. ikke noget imod
> fartkontroller, som nok en af de få MC'ister
> Og jeg tror da at kåben klart er med til at hjælpe på den statistik
>
> Vh
> Lars
> CB650
>
> "Bjarke Rasmussen" <bjarke@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> news:m3smlmzlh6.fsf@quisling.kampsax.dtu.dk...
> > Ohøj
> >
> > Jeg har efterhånden luret at der er en masse fordomme m.h.t. montering
> > af kåbe eller ej på eens cykel. Derfor lurer jeg på om der monstro
> > skulle findes et sted hvor man kan læse om emnet. Jeg forestiller mig
> > noget i retning af målinger af vindmodstand med forskellige kåbedesigns,
> > med forskellige kørestillinger, o.s.v.
> >
> > M.v.h. Bjarke
>
Det ovenfor nævnte med personvægten har lille betydning for topfarten og
km/lit. da vægten kun indvirker på rulningsmodstanden, som grafisk er skrå
opadrettet ret linie, hvorimod luftmodstanden følger en kvadratisk grafisk
linie; altså en linie som går mere og mere mod lodret.Dette fordi
luftmodstanden stiger med kvadratet på hastigheden.
For mange år siden (vel ca. 30 år) skrev man altid i bøger vedr.luftmodstand
at biler ved ca. 50 km/tim brugte ½ delen af benzinen/hesteskræfterne på
luftmodstanden, og ved hastigheder derover langt mest til luftmodstanden. Da
det jo er stigende med kvadratet på hastigheden da ved 100 km/tim 4 gange så
meget på luftmodstanden og kun 2 gange på rulningsmodstanden. Siden da (de
ca.30 år) er luftmodstanden jo blevet betydeligt mindsket på bilerne, og
motorcyklerne som jo ofte sælges med kåber; ellers kunne de ikke nå de høje
topfarter og god benzinøkonomi.
Der var en test i Das Motorrad for mange år siden hvor man pillede kåben af
på BMWén fra 70érne (som jo varden første motorcykel til at komme med kåbe)
og der konstaterede en øget topfart med vel 10 km/tim. Dette var fordi kåben
havde et stort frontareal, for frontarealet er også bestemmende for
luftmodstanden; ligefrem proportional med hastigheden; som
rulningsmodstanden.
Til beregning af luftmodstanden bruges Cd værdien, som ligger under 0,30 på
biler nu om dage. Og kender man Cd værdien (og topfarten) for sit køretøj,
og bibeholder frontarealet kan man temmeligt rigtigt finde den nye topfart
ved ændring af Cd værdien; altså montering/aftagning/ændring af kåbe. Har
man f.eks. Cd. 0,6 og ændres den til 0,5 og oprindelig topfart 200km/tim får
man med Cd = 0,5,
200 * (0,6/0,5)^1/3 = 213 km/tim. Her er der taget den 3´die rod af
forholdet mellem de 2 luftmodstande fordi der allerede her medregnes
arbejdet med "tilbagelagt vej".
På lastbiler med spoilere over førerhuset (tænk især på dem som runder
fronten af mod en container) kan man i de optimale tilfælde se mindsket
luftmodstand på 30%, altså næsten 30% længere på literen.
Som nævnt med Das Motorrad hænder det at der i motorcykelblade kommer
artikler vedr. kåber/luftmodstand, men er man meget interesseret i emnet kan
man f.eks. vel på biblioteket bestille en bog som Wolf-Heinrich
Hucho:"Aerodynamik des Automobils" fra Vogel-Verlag - findes og på engelsk -
som er på 440 sider.
Da jeg lavede kåben til min BMW R69S i 1972, fulgte jeg meget hvordan
MV-Augusta havde formet kåben på deres racere. Men siden vi fik sænket den
tilladelige topfart har jeg ikke på senere motorcykler monteret kåber. Men
kåber er en overmåde god ting ved stor hastighed og i regnvejr.
Mvh. Gert Thorgersen