MZ'er med el problemer
Fra : Thomas

Dato : 19-10-03 13:39

Hej

jeg har en MZ 150 som ik har det alt for godt elektrisk
Dvs. jeg køre kun med positions lys, fordi generatoren ik kan levere nok
strøm ved lave omdrejninger ( <3500) så det vil ende med at batteriet bliver
afladet fuldstændigt :(

Det vil jeg selvfølgelig have lavt om på, især nu hvor det begynder at blive
mørk tidligt, men hvad kan fejlen være?? det er IKKE laderelæret heller ikke
ledningerne....
jeg tror en af faserne i generatoren er død eller oxo er en af
ensretter-dioderne!!! men præcist hvordan måler man om generatoren levere
den korrekte spænding på hver enkelt af de 3 faser?? har kun et multimeter
til rådighed

Håber virkelig i kan hjælpe mig!! på forhånd TAK

Ps har senere tænkt mig at lave et par luffer med varmelegeme og
selvfølgelig skal de drives af generatoren (hvis den kommer til at levere
nok strøm)

Mvh Thomas

Fra : Hans Paulin

Dato : 19-10-03 14:09

Thomas wrote:

> hvordan måler man om generatoren
> levere den korrekte spænding på hver enkelt af de 3 faser?? har kun
> et multimeter til rådighed

....Schnabel forklarede mig det engang...

....du tar en kraftig forlygtepære og sætter imellem to af de 3 faser
(ledninger), der kommer fra generatoren (efter at have pillet omtalte
ledninger af ensretteren), starter motoren og LADER DEN GÅ I TOMGANG,
(hvis du gasser op, springer pæren) - pæren skal så lyse kraftigt...

....stuntet gentager du med de andre ledninger fra generatoren, altså
1+2, 1+3 og 2+3...

Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286

Fra : Thomas

Dato : 19-10-03 14:30

Hans Paulin wrote:

> [...]
> kraftigt...
>
> ...stuntet gentager du med de andre ledninger fra generatoren, altså

Det lyder dejlig simpelt!
Skal ALLE de tre ledninger tages fra ensretteren, eller kun de to man
bruger??

Mvh Thomas

Fra : Hans Paulin

Dato : 19-10-03 14:37

Thomas wrote:

> Det lyder dejlig simpelt!

....dét er Schnabels anvisninger gerne (så vidt jeg kender dem)...

> Skal ALLE de tre ledninger tages fra ensretteren, eller kun de to man
> bruger??

....jeg tog alle 3 af på én gang - dét sker der ikke noget ved...

Fra : Moller

Dato : 19-10-03 20:09

> [...]
blive
> mørk tidligt, men hvad kan fejlen være?? det er IKKE laderelæret heller

Hvordan kan du være så sikker på det ???

> [...]
> den korrekte spænding på hver enkelt af de 3 faser?? har kun et multimeter

Jamen, det er jo fint nok... der er 3 sorte ledninger nede fra rotoren,
mellem de ledninger skal du kunne måle en lille modstand, helst ca. den
samme.. men, ud over dette må du ikke på nogen måder kunne måle forbindelse
mellem nogen af de 3 og din stell.

Alle målinger laves ved slukket motor, og du slipper for at rode med
El-nettet da du jo kan lave dem alle med højre side dæksel afmonteret, der
sider de nemlig :)

Nu siger du MZ 150 ... der findes jo mange slags, så hvilken model
snakker vi om ???

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S

Fra : Thomas

Dato : 20-10-03 08:22

Moller wrote:

> Hvordan kan du være så sikker på det ???

Der var jeg nok lidt for hurtig, for fejlen ligger faktisk i laderelæet og
ledningerne (for stor modstand i dem) :(

> [...]
>
> Alle målinger laves ved slukket motor, og du slipper for at rode
> med El-nettet da du jo kan lave dem alle med højre side dæksel

Har fundet ud af at alle faser virker (heldigvis) men jeg har ikke tjekket
om der er modstand mellem faserne og stel!!

> Nu siger du MZ 150 ... der findes jo mange slags, så hvilken model
> snakker vi om ???

Det er en MZ ETZ 150 (de luxe model) med flammer på tanken ;)

Mvh Thomas

Fra : Moller

Dato : 20-10-03 08:33

> Der var jeg nok lidt for hurtig, for fejlen ligger faktisk i laderelæet og
> ledningerne (for stor modstand i dem) :(

inden på Svend1's side ved jeg at der er en guide om alternative lade
regulatore, som du kan bruge... tjek den :) de er billige.

Der er et link til hans side fra www.mzklub.dk

> Har fundet ud af at alle faser virker (heldigvis) men jeg har ikke tjekket
> om der er modstand mellem faserne og stel!!

hmmm, hvis alle 3 er som de skal være, så har jeg svært ved at tro det
er det sidste :)

> Det er en MZ ETZ 150 (de luxe model) med flammer på tanken ;)

Hæ hæ... det er dig :) jamen, du siger bare til hvis du skal ha lidt
hjælp :) og så må du lige fikse nogen flammer på min en dag :) hvis du har
lyst.

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi .. Rigtige mænd køre MZ :)
Suzuki GSF 1200 S

Fra : Thomas

Dato : 20-10-03 08:54

Moller wrote:

> [...]
>
> Hæ hæ... det er dig :) jamen, du siger bare til hvis du skal ha
> lidt hjælp :) og så må du lige fikse nogen flammer på min en dag :)

Helt sikkert!! tror måske stadig jeg har skabelonen ;)

Mvh Thomas

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 20-10-03 08:33

> Det er en MZ ETZ 150 (de luxe model) med flammer på tanken ;)

Hej Thomas

Hvorfor er du ikke meldt ind i PMC endnu? Der kan kun være en MZ 150 med
flammer på tanken.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Thomas

Dato : 20-10-03 08:51

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> Hej Thomas
>
> Hvorfor er du ikke meldt ind i PMC endnu? Der kan kun være en MZ 150
> med flammer på tanken.

LOL skal nok!!

Mvh Thomas

Fra : Thomas

Dato : 20-10-03 08:49

Hej igen

Nu har jeg tjekket generatoren, heldigvis er det ikke den der skyld i
problemet, men der imod en kombination af dårlige ledninger, et ikke alt for
stabilt laderelæ og en mystisk fejl for når spændingen fra generatoren
overstiger 13 volt så går tændingen (altså tændrøret tænder ikke) hvad
skyldes det?? er det en slags sikkerhed foranstaltning der indbygget i den
elektroniske-tændings-box??

Og hvordan er jeg så kommet frem til alt dette?!

Laderelæet formår ikke at holde spændingen konstant, alt efter belastning og
omdrejnings hastighed af generatoren svinger spændingen mellem +-0,3 Volt,
hvilket faktisk er helt ok, eller hvad??

Det hjælper dog at kortslutte laderelæet's reference spænding med plus polen
på batteriet, hvilket en mere stabil spænding, dog kan denne løsning ikke
være permanent for vil batteriet aflede når MC'en er slukket! fejlen skylles
dårligt ledningsnetværk/ledningsforbindelser, men da jeg IKKE gider at
skifte ledningsnettet kan problemet løses med et relæ der kortslutter
referencespændingen med batteriets pluspol, når nøglen drejes!

Nu mangler jeg bare at sikre mig at spændingen ikke for lov at overstige 13
volt (da det ville være kedeligt kun at få lov til at køre med 2000
omdrejninger på motorvejen!!) dette kan gøre ved at montere en zenerdionde
på omkring 12,8 volt over batterispændingen, men den skal nok være rimelig
stor hvis den skal klare nogle ampere.!

Hvis der nu er nogle der sidder med nogle forslag eller ideer så kom Endelig
med dem!!!

Mvh Thomas

Fra : Moller

Dato : 20-10-03 10:12

> [...]
> på omkring 12,8 volt over batterispændingen, men den skal nok være rimelig

Dette er jo en komplet ubrugelig løsning, så vil du jo ikke kunne lade
på systemet, da du skal bruge 14,5-14,7V når du lader... det med den
elektroniske boks, lyder som den goe sorte UK ignition... være lort skal man
lede længe efter, men det er vel fordi det er fra UK, og ikke Østtysk kram
:)

men jeg har da et sæt platiner du kan købe billigt *GGG*

> Hvis der nu er nogle der sidder med nogle forslag eller ideer så kom
Endelig
> med dem!!!

Finde grunden til at den sorte boks dør, du kan jo tage printet ud :) og
er du en hardcore El-man skifter du lige de ting der skal, med noget der
holder bedre :)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi ... en af de få med stator frem for rotor :) i MZ
kredse... hæhæ, det virker men koster hva der svare til en hel MZ.
Suzuki GSF 1200 S , Fucking lorte reifersand... sender en BT-020F, når
jeg bestiller et BT-010F... spader.

Fra : Thomas

Dato : 20-10-03 10:29

Moller wrote:

> [...]
>
> Finde grunden til at den sorte boks dør, du kan jo tage printet
> ud :) og er du en hardcore El-man skifter du lige de ting der skal,

tja har jo lige en 45 minuter inden jeg skal afsted mod sletten, så det jo
bare med at komme igang!

Mvh Thomas

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 20-10-03 14:32

> Hvis der nu er nogle der sidder med nogle forslag eller ideer så kom
> Endelig med dem!!!

Hej Thomas

Er du sikker på dit batteri er ok? Hvis du har ladeproblemer, og du er i
tvivl om dit battri er ok, så køb et nyt. www.louis.de sælger dem til 75kr
stk. Bestell nr: 10036830

Fra : Moller

Dato : 20-10-03 14:53

> Er du sikker på dit batteri er ok? Hvis du har ladeproblemer, og du er i
> tvivl om dit battri er ok, så køb et nyt. www.louis.de sælger dem til 75kr
> stk. Bestell nr: 10036830

Og så lige lave Honda findten :) rense stikne og fylde dem med
vaseline...

VH
Lars Molnit

Fra : Thomas

Dato : 20-10-03 18:00

> Hej Thomas
>
> Er du sikker på dit batteri er ok? Hvis du har ladeproblemer, og du
> er i tvivl om dit battri er ok, så køb et nyt. www.louis.de sælger
> dem til 75kr stk. Bestell nr: 10036830

mit batteri er elendigt, så jeg skal nok have et nyt her til vinter, men det
var ikke det der var problemet, det er en leller anden form for beskyttelses
anordning i den elektroniske-tændings-box der er defekt!!

Er der nogen der ligger inde med et diagram til sådan en
elektronisk-tændings-box til en MZ 150 ETZ fra slutningen af 80'erne??!

Mvh Thomas

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 20-10-03 20:52

> mit batteri er elendigt, så jeg skal nok have et nyt her til vinter,

Hej Thomas

Hvis dit batteri er kortsluttet så kan din maskine lade alt det den vil. Det
forsvinder lige ned i batteriet. At rode med ladeproblemer og samtidig vide
at batteriet er defekt er meget dumt. Få skiftet det batteri NU. 75kr er
småpenge, selv på en SU.

Fra : Thomas

Dato : 21-10-03 08:22

> [...]
> og samtidig vide at batteriet er defekt er meget dumt. Få skiftet det
> batteri NU. 75kr er småpenge, selv på en SU

Batteriet er ikke kortsluttet men des kapacitet er HELT i bund (1min efter
nøglen er drejet, er det umuligt at starte MZ'teren, spændingen er blevet
for lav på batteriet). Så under alle omstændigheder vil det være klogt at
investere i et nyt til den pris! med hvad kommer det til at koste med fragt-
moms- osv.??

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 21-10-03 14:06

> hvad kommer det
> til at koste med fragt- moms- osv.??

Hej Thomas

Jeg kunne forestille mig følgende indkøbs seddel for en MZ kører:

Batteri. Bestell nr: 10036830 75Kr
Batterisyre Bestell nr: 10038001 25kr
En lille god puls lader til vinteropbevaringen, og opladning af dit nye
batteri, så holder det evigt. Bestell nr: 10003667 150kr
Totaksolie. Min tidligere MZ og Mollers kører fint med det. Bestell nr:
10038937 4L 125Kr

Fragt 45Kr, lige meget hvor meget du køber. Melder du dig til Fun kortet får
du 3% rabat.

Fra : Thomas

Dato : 27-10-03 07:27

Nu har jeg kigget hele det elektriske igen på MC'en og kan ikke finde nogle
fejl som skulle være orsag til at tændingen ryger når spændingen over stiger
ca 13 volt!!

Sjovt nok virker MC'en oxo fint lige i øjeblikket (lader med ca 14 volt når
jeg køre) uden at jeg har gjort noget, men jeg ved at på et tidspunkt så
virker den ikke igen!!

Mvh Thomas

Fra : Bjørn S

Dato : 27-10-03 17:07

"Thomas" <Thomas-Andersen@mail.dkFJERN> skrev i en meddelelse

> Sjovt nok virker MC'en oxo fint lige i øjeblikket (lader med ca 14 volt
når
> jeg køre) uden at jeg har gjort noget, men jeg ved at på et tidspunkt så
> virker den ikke igen!!

Og det varede til motorvejen ? :-/
(Forladt sort cykel med flammer på tanken observert kl.15.30 sådan ca.)

--
/Bjørn

Fra : Thomas

Dato : 27-10-03 19:00

Bjørn S wrote:
> "Thomas" <Thomas-Andersen@mail.dkFJERN> skrev i en meddelelse

> Og det varede til motorvejen ? :-/
> (Forladt sort cykel med flammer på tanken observert kl.15.30 sådan
> ca.)

Præcis!! og samtidig lykkedes det mig at brænde mit laderelæ af!!

Men det gode nyhed er at jeg tør problemmet ligger i tændspolen!!!

Mvh Thomas (den Uheldige)

Fra : Moller

Dato : 27-10-03 23:13

> Men det gode nyhed er at jeg tør problemmet ligger i tændspolen!!!

Hæ, sådan en ligger i min rodekasse ude på DTU... vil du prøve ???

VH
Lars Molnit

Fra : Thomas

Dato : 28-10-03 09:47

Moller wrote:

> Hæ, sådan en ligger i min rodekasse ude på DTU... vil du prøve ???

Har lige bestilt en brugt til 125,- hvilket jeg føler er godt givet ud hvis
det løser alle mine problemer! :)

Mvh Thomas

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-10-03 14:00

Thomas wrote:
> Har lige bestilt en brugt til 125,- hvilket jeg føler er godt givet ud hvis
> det løser alle mine problemer! :)

Er det virkelig alle dine problemer?

Jeg er misundelig ... jeg kan kort liste op:
Jeg mangler sidevognen til min Dnepr
Jeg mangler svinghjulet til min Dnepr
Jeg mangler klistermærker til min Yamaha RD (ok, jeg har stadig ikke
spurgt Aagesen)
Jeg mangler at tage mig sammen til at få bygget min RD totalt god
igen, og jeg mangler at få bygget min Dnepr færdig.
osv osv osv.

Jeg har ikke noget fast arbejde og derfor ikke rigtig særlig mange
penge til at betale for noget af det ovenstående..

Og så skal man jo huske at kærester virker på den måde, at de helst
vil modernisere hele ens bolig ca. samtidlig med at kassekreditten i
forvejen er brugt, og at de brokker sig indtil man siger 'jaja for
helvede' .. (og man ellers får dem til at tro på det man siger).

// Hans, der ville ønske at han kun havde en defekt tændspole.
--
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv