Råd vedr. XT250
Fra : Arne Lorenzen

Dato : 17-10-03 15:49

Jeg skal også ha´mig en vintercykel og skal i morgen kigge på en XT250 fra
1990 der efter ejers udsagn har gået omkring 35.000 km.

Selv om jeg har fulgt med i trådene om vintercykler kan jeg allivel ikke
lade være med at spørge sagkundskaben herinde, så bær over med mig:

Er 17 HK for lidt, hvis man også vil tage den ud i terræn om sommeren?
Hvad skal jeg være særlig opmærksom på ved den model?
Har den i virkeligheden overskredet sine bedste km. ?

Vi har slet ikke snakket pris endnu, hvad ville det være rimeligt at
tilbyde?

--
Mvfh. Arne Lorenzen FZS 600
www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=183

Fra : Asger Steffensen

Dato : 17-10-03 16:00

"Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Har den i virkeligheden overskredet sine bedste km. ?
>
> Vi har slet ikke snakket pris endnu, hvad ville det være rimeligt at

Min gamle XT250 årg. 1983 havde 21 hk - er det en droslet model du kigger
på?

En XT250 er ikke verdens bedste terræncykel, 17 eller 21 hk eller ej. Den er
bedst til bykørsel og måske en grusvej i ny og næ.

Med 35000 km på en etcylindret kan du måske have et olieforbrug.

Asger
ZX-10

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 17-10-03 20:54

I news: 3f90042c$0$30089$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
skrev Asger Steffensen <astNOSPAM@get2net.dk>
> "Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
> meddelelse news:3f900170$0$27412$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

[klip]
> Min gamle XT250 årg. 1983 havde 21 hk - er det en droslet model du
> kigger på?

[klip]

Hrmmm.... det ved jeg ikke helt
Dem jeg såen har set ser nogenlunde sådan her ud:

Displacement:249.00 ccm (15.19 cubic inches)
Engine type:Single cylinder
Stroke:4
HP (kW):17.00 (12.4) @ 7500
Compression:9.2:1
Bore x stroke:75.0 x 56.5 mm (3.0 x 2.2 inches)
Valves per cylinder:2
Fuel control:OHC
Cooling system:Air
Gears:5
Transmission type/final drive:Chain

Ellers nogen kommentarer fra flere
(selvom jeg måske godt kan mærke hvor det bærer hen)

Fra : Jakob D

Dato : 17-10-03 22:35

"Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message
> Jeg skal også ha´mig en vintercykel og skal i morgen kigge på en XT250 fra
> 1990 der efter ejers udsagn har gået omkring 35.000 km.

Fin maskine til småbrug og transport.
Let kørt og svært omgængelig på løs grus og skovveje. Den indgyder ro og
afslappelse.....!!!!
Selv købte jeg en XT250 til den årligt tilbagevendende "væk fra balladen,
drikke øl og glo på bålet- med gamle venner- tur ", til de svenske skove.
Midt i Juni er de svenske skovveje PERFEKTE til alt hvad der minder om 2
hjulet sjov, og her udmærkede den lille XT'er sig
ved de mest kontrollerede drifting-seancer man kan forestille sig.
( Jeg er normalt dybt afhængig af 1 cylindrede momentstærke konstruktioner,
med lav vægt).
Men balancen på en XT250 er i sandhed rigtig god, og det er så sjovt at
knalde den ned i gear'ne på løst underlag ,
mens gassen holdes i bund og man drifter og smiler som en sol.............
-stumper er billige
- men det er skutte' ingen racer

Og det næppe det brugsmønster du efterlyser, men: kan du købe for 6-7 k
har du alligevel en billig cykel

Mvh Jakob
www.teamdanielsen.com

Fra : Frank

Dato : 18-10-03 20:18

Hej Arne.
jeg havde selv en xt 250 fra 85. den havde også de før nævnte 21 hk. den var
utrolig stabil og som nævnt afslappet og letkørt. jeg havde min i 4 år og
den brugte ikke andet end sliddele, den kørte 30000 på de 4 år og rundede
65.000 km. priserne på reservedele er yderst rimelige og den har en
godmodig encylinders-firtakt lyd. min kammerat har lige solgt en fra 84. som
kun havde kørt 10300km den var i rigtig fin stand og med en del nye stumper
og service. den fik han 14.000 for.
i og for sig er det ikke så vigtigt hvor gammel den er da der ikke bliver
ændret andet end nogle ligegyldige kosmetiske ting på den i de små 10 år den
var på markedet. såsom høj og lav forskærm, det væsentlige er at der ikke er
nogle mislyde fra motoren og at det er en velplejet maskine. en 90. med
30-35.kkm. på klokken må koste mellem 8- 12k 13. hvis dener rigtig pæn og du
er i givegavehumør.

god fornøjelse Frank T
( jeg har iøvrigt en 50-60 siders original manual liggende til sådan en, som
jeg ikke længere har det store at bruge til.)

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 18-10-03 20:45

I news: bms3nf$2cg6$1@news.cybercity.dk,
skrev Frank <xxx@xx.dk>
> Hej Arne.
> jeg havde selv en xt 250 fra 85. den havde også de før nævnte 21 hk.
> den var utrolig stabil og som nævnt ...........

[klip]

Tak for de gode og uddybende svar!
Ankommer hos sælger, og det viser sig at modellen har stået stille i år. Den
kan ikke starte, og manden er noget forlegen ved det. Vi prøver lidt af
hvert (benz på, tømme svømmerhus, nyt tændrør, åbne for hanen, tænding til
og hvad vi nu sådan lige kan finde på ) ....død. Får den aldrig startet - og
da den derudover har flagerust på det mest af stellet, kun er med 6V og
manden allivel mener han skal ha´en 9-10K for den takker jeg pænt af.

Jeg må se videre, og hører da gerne om lignende emner.
Måske skal jeg op i en 3enhaller, det er der noget der tyder på.

Fra : Hekto

Dato : 18-10-03 23:56

In article <3f919836$0$27441$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Arne
Lorenzen says...
> [...]
> da den derudover har flagerust på det mest af stellet, kun er med 6V og
> manden allivel mener han skal ha´en 9-10K for den takker jeg pænt af.

Altid dejligt at besøge en velforberedt og seriøs sælger!! ... NOT!
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Frank

Dato : 19-10-03 16:48

"Hekto" <gæt.selv@hekto.dk> skrev i en meddelelse
> In article <3f919836$0$27441$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Arne
> Lorenzen says...
hej Arne,
vær lidt påpasselig med xt/tt 350. de har ry for at stå af i oliepumpen, med
hvad dertil hører af reovering af top cyl/stempel/plejl. jeg har både en
kolega og en kammerat der har haft dårlige erfaringer med disse to modeller
og efterfølgende har jeg stødt på flere på nettet der har prøvet det samme,
men jeg mener det er en 14 dages tid siden der var en på
dk.privat.marked.motorcykel.dk der havde en 350er tilsalg der var renoveret
for nylig til omkring 16k måske var det noget?

God jagt. Frank T

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 19-10-03 17:50

I news: bmubq3$2sce$1@news.cybercity.dk,
skrev Frank <xxx@xx.dk>
> [...]

> dårlige erfaringer med disse to modeller og efterfølgende har jeg
> stødt på flere på nettet der har prøvet det samme,

Ok, det er da godt at ha´med i spørgekataloget

> er en 14 dages tid siden der var en på dk.privat.marked.motorcykel.dk
> der havde en 350er tilsalg der var renoveret for nylig til omkring
> 16k måske var det noget?

Ja det er rigtigt, men han ved ikke hvor langt den har gået - han mener ikke
det kan passe den har gået de 70.000 som speedoen viser :-\ så den tænker
jeg lige lidt over.

Fra : Asger Steffensen

Dato : 20-10-03 19:00

> [...]
ikke
> det kan passe den har gået de 70.000 som speedoen viser :-\ så den tænker

Når man handler brugt, har en MC altid gået MINDST hvad speedometeret viser
med mindre sælger kan bevise andet.

=
Asger