Love om blinklys?
Fra : PeterL

Dato : 17-10-03 11:36

Er der nogen der kan sige mig hvad loven siger om blinklys til motorcykler
her i Danmark? Montering, synlighed, antal, bla. bla. bla. ...

(Ja, jeg går og overvejer gøre en ende på de dér stilke, og finde noget mere
strømlinet...)

mvh
-PeterL

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 17-10-03 11:57

Det kommer bl.a. an på alderen. Jeg mener at det først var sidst i 70'erne
eller først i 80'erne de blev påbudt herhjemme. Hvis MC'en er fra før den
tid behøver de slet ikke at være der (hvis den er typegodkendt sådan).
Men jeg kender slet ikke reglerne indgående, men kender blot en som har en
ældre MC, som ikke har blinklys, men da han skulle på ferie i Frankrig måtte
han montere nogle i midlertidigt, da Tyskland har andre regler.....

Men andre kender sikkert reglerne mere detaljeret

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Matus

Dato : 17-10-03 12:20

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Det kommer bl.a. an på alderen. Jeg mener at det først var sidst i 70'erne
> eller først i 80'erne de blev påbudt herhjemme...

Det jeg lærte, da jeg tog kørekort (ved Enghave Motor engang i 90'erne) var,
at hvis blinklysene ikke virkede, så skulle man dække dem til med tape, så
det var synligt at de ikke fungerede og give signal med hånden.
Jeg har aldrig hørt om noget krav til at de skulle være monterede i det hele
taget..!

Men da sagen åbenbart er en udskiftning af de eksisterende 'strittende'
blinklys, så vil jeg da lige nævne at jeg har set nogle modeller, hvor de
sidder helt vildt tæt på f.eks. baglyset.
Og desuden er det vel et krav at de skal kunne ses fra siden også.

Er det sådan noget du mener, PeterL..?

Fra : PeterL

Dato : 17-10-03 12:43

Jeg søger egentlig et stykke 'lovtekst' eller hvad det nu hedder.

Jeg er ikke interesseret i helt at fjerne blinklysene, men jeg overvejer at
bygge de bageste ind i baglygten, og evt. de foreste ind i forlygten, hvis
jeg da ikke nøjes med de almindelige 'flushmount' eller bilblinklys til at
sætte på siden.

Jeg var bare nysgerrig om hvorvidt det var tilladt, og hvor grænserne for
den slags går. Bl.a. mht at kunne ses fra siden...

-PeterL

Fra : MKS - 74

Dato : 17-10-03 14:00

On Fri, 17 Oct 2003 13:43:26 +0200, "PeterL" <overground@hotmail.com>
wrote:

>Jeg søger egentlig et stykke 'lovtekst' eller hvad det nu hedder.

http://www.trm.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumenter/fagomraader/krav/pdf_sbi/afsnit06.pdf

Afsnit 6.04.002,afsnit 6.04.031 specifikt for 2-hjulede motorcykler.

--
-Michael
Aprilia RS250-dele plus div. andre dele til salg på:

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 17-10-03 13:21

"PeterL" <overground@hotmail.com> writes:

> Jeg søger egentlig et stykke 'lovtekst' eller hvad det nu hedder.

Den kan jeg desværre ikke lige levere. Prøv selv at søge på
<http://www.retsinfo.dk/>.

> [...]
> jeg da ikke nøjes med de almindelige 'flushmount' eller bilblinklys til at

Der skal være 30 cm imellem dine blinklys, så man tydeligt kan se
hvilken side du vil dreje til når du blinker. Det kan blive et problem
hvis du bygger blinklysene ind i baglygten.

Hvordan det forholder sig med at blive set fra siden jeg desværre
ikke. Hvis du har taget kørekort relativt for nylig, så prøv at give
din kørelærer et ring. Det kan være han er flink og vil fortælle dig
om reglerne. Ellers kan politiet måske hjælpe dig.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-03 13:37

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> [...]
> hvilken side du vil dreje til når du blinker. Det kan blive et problem
> hvis du bygger blinklysene ind i baglygten.

Jeg mener bestemt at det hedder 24 cm... det passer nemlig lige præcis med
bredden af nummerpladen... hvis en MC nummerplade kan sidde mellem
blinklysene uden at dække for dem, er der nok afstand mellem dem.

--
Freddy
SV 650 S-K1

Fra : Torben Scheel

Dato : 17-10-03 15:28

"Freddy Lang" <freddyPUNKTUMlangSNABELAtdcadslPUNKTUMdk> wrote in message

> Jeg mener bestemt at det hedder 24 cm... det passer nemlig lige præcis med
> bredden af nummerpladen... hvis en MC nummerplade kan sidde mellem
> blinklysene uden at dække for dem, er der nok afstand mellem dem.

Selvom det passer med nummerpladebredden er det altså _foran_ der skal være
mindst 240mm - bag kan man nøjes med 180mm. De må så ikke sidde længere
fremme end max 400mm fra bagerste punkt. De skal være synlige min. 20grader
_indad_, pudsigt nok.

Hvis jeg har forstået det rigtigt, skal de desuden være "E" mærkede for at
være lovlige.

vh
Torben

Fra : PeterL

Dato : 17-10-03 15:14

Tak allesammen, nu har jeg hvad jeg søgte!

-PeterL

Fra : Armand

Dato : 17-10-03 15:50

PeterL <overground@hotmail.com> skrev i en
> [...]
> her i Danmark? Montering, synlighed, antal, bla. bla. bla. ...
>
> (Ja, jeg går og overvejer gøre en ende på de dér stilke, og finde noget

Overvej lige samtidig hvor ringe synligt andre mc'ers blinklys er i
trafikken!
Dét er nok et sted hvor jeg(!) nærmere ville upgrade istedet :-|

--
Armand.