Hvor slemt er saltet?
Fra : Loonie

Dato : 17-10-03 08:06

Hej!
Hvorfor er saltet så slemt ved motorcyklen? Jeg kører en med bla. alustel og
fælge!

Bedste hilsener
Loonie

Fra : lange

Dato : 17-10-03 08:29

> Hej!
> Hvorfor er saltet så slemt ved motorcyklen? Jeg kører en med bla. alustel
og
> fælge!

Hej

Saltet får aluen til at koge op og blive rigtig grim og arret. Det er stort
set umuligt at få pænt igen.

Derudover er stål mod alu udsat for salt en rigtig dårlig kombination. Det
har du feks ved motorboltene og bremsestemplerne.

Min tommelfingerregel siger at for det de koster at renovere en moderne mc
der har kørt gennem vinteren, kan man købe en mindre vintermc for og så
smide den væk til foråret.

Hvis du alligevel vil køre i salt, skal mc-en først adskilles og beskyttes i
alle ender og kroge. Derefter skal man vaske den og oversprøjte den med
monkeyshine efter hver køretur. Så er der en lille chance for at den
overlever.

Lange

Fra : anders majland

Dato : 17-10-03 10:04

> Saltet får aluen til at koge op og blive rigtig grim og arret. Det er
> stort set umuligt at få pænt igen.

Hvis udseendet er ligegyldigt kan man jo springe det over... Men det
kræver utroligt meget vedligehold at holde kørende. Mine erfaringer er
60000km og 4 fulde vintre på en lille aprilia. "hattelakken" på aluen
faldt af i flager efter de første vintre (Siden fået meget
pulverlakeret - det holder bedre)

Så på en ældre mc hvor gensalgsværdi er mindre vigtigt kan man da
sagtens - men regn ikke med at den kan blive et showstykke igen.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Matus

Dato : 17-10-03 12:27

"anders majland" <see.signature@address.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

Enig, jeg kørte 2 vintre på min forrige MC (Honda CBX 550) og gør det aldrig
mere. Det var (blev) en uhyggelig oplevelse - og jeg har heller ikke den
motorcykel mere *gg* (jeg fik 10.000 for den).

Honda CBX 750

Fra : TheHobbit

Dato : 17-10-03 13:41

Matus wrote:

> Enig, jeg kørte 2 vintre på min forrige MC (Honda CBX 550) og gør det
> aldrig mere. Det var (blev) en uhyggelig oplevelse - og jeg har
> heller ikke den motorcykel mere *gg* (jeg fik 10.000 for den).

Uhyggelige? På hvilken måde?

Stephan Hansen - Yamaha DT 125 '83
www.StephanNet.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=297
+ Suzuki GS500E - 1999 (Til salg - Oh no! My precioussss!)
+ Honda CBR600 F3V - 1996

Fra : Matus

Dato : 18-10-03 14:17

"TheHobbit" <LæsAdressenPåStephanNet.dk@gator.com> skrev i en meddelelse

> Uhyggelige? På hvilken måde?

'Kun' at saltet korroderede mine aluminiumsdele til ukendelighed. De ville
naturligvis kunne poleres op og lakres, men jeg fik lejlighed til at skifte
den ud med en 750'er, så jeg solgte den til en, der godt ville påtage sig
dén opgave - og bortset fra at 550'eren vitterlig var en fed lille mc
(rigtigt godt bundtræk ;), så er jeg ganske tilfreds med 750'eren. Den kan
godt flytte sig - en egenskab jeg sætter stor pris på ))

Fra : Hans Joergensen

Dato : 18-10-03 18:17

Matus wrote:
> [...]
> (rigtigt godt bundtræk ;), så er jeg ganske tilfreds med 750'eren. Den kan
> godt flytte sig - en egenskab jeg sætter stor pris på ))

Kan man ikke bare fedte alu'en godt ind i et eller andet ... ?

Jeg overvejer selv om man ikke med fordel kan fedte de udsatte dele på
Russeren ind i noget klart tectyl eller lignende når den skal være
vintercykel.

Det vil jo være nemt nok at fjerne når det bliver sommer igen.

Naturligvis er det jo mere besværligt at gøre den slags med
fx. bremseåg, smeltet tectyl er nok ikke så godt at få på
bremseskiven... :)

// Hans, der håber at delene fra Polen snart kommer ..
(jeg har den dér skruekløe)
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Fra : Richard

Dato : 19-10-03 10:47

Hans Joergensen wrote:
> [...]
> Jeg overvejer selv om man ikke med fordel kan fedte de udsatte dele på
> Russeren ind i noget klart tectyl eller lignende når den skal være

Så skal det nok snarere vær den mørke Tectyl el. lign, der størkner til
et hårdt lag. Men tager lang tid at fjerne og er lige så dårligt egnet
til de varme steder på cyklen. Der er nok ingen vej uden om at få hele
cyklen galvaniseret

> Det vil jo være nemt nok at fjerne når det bliver sommer igen.

Ja, hvis der i det hele taget er noget tilbage at fjerne

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-10-03 10:58

Richard wrote:
> [...]
> et hårdt lag. Men tager lang tid at fjerne og er lige så dårligt egnet
> til de varme steder på cyklen. Der er nok ingen vej uden om at få hele

Årh .. mon ikke du overdriver nu ?

Lidt klar tectyl og en overskylning med vand ofte burde være nok til
at undgå det værste ..

Samt naturligvis at man sørger for at den er rigeligt smurt ved alle
smøresteder, og at der ikke er noget bart metal nogle steder.

> Ja, hvis der i det hele taget er noget tilbage at fjerne

På russeren går det nok, der er rigeligt matriale at tære på, og
reservedele er billige

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : Richard

Dato : 19-10-03 11:10

Hans Joergensen wrote:

> Årh .. mon ikke du overdriver nu ?

Jo det gør jeg jo nok i en eller anden udstrækning - var det ikke
"overdrivelse fremmer forståelsen" hun egentlig ville sige i
Mobilix-reklamerne

> Lidt klar tectyl og en overskylning med vand ofte burde være nok til
> at undgå det værste ..

Nej klar Tectyl, Pava el. lign. holder ikke længe i et dansk vintervejr.
Og det er til gengæld ingen underdrivelse

> Samt naturligvis at man sørger for at den er rigeligt smurt ved alle
> smøresteder, og at der ikke er noget bart metal nogle steder.

Ja men problemet er netop at dække det bare metal med noget der er
holdbart og alligevel rimelig let at fjerne igen...

En professor i materialelære konstaterede en gnag i min tidlige ungdom,
at selv om industrien havde forsket intensivt i rustbeskyttende midler,
var det bedste endnu alkydmaling. Men det var så før
tokomponent-epoxymalingerne, som vel er noget af det bedste i dag til at
beskytte metal?

> På russeren går det nok, der er rigeligt matriale at tære på, og
> reservedele er billige

Jamen hvorfor så bekymre dig om preservering? - kør dog bare med
russergeden som den er - og anskaf så evt. en ekstra til rent sommerbrug

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-10-03 11:51

Richard wrote:
> Jamen hvorfor så bekymre dig om preservering? - kør dog bare med
> russergeden som den er - og anskaf så evt. en ekstra til rent sommerbrug

Well .. den er i forvejen malet sort over det hele.. det burde jo nok også
kunne tage det værste .... :)

Men jeg vil nu alligevel også gerne have den til at holde længst
muligt.. jeg gider jo ikke købe nye udstødningsrør og andre ting
til den hvert eneste år .. :)

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Richard

Dato : 17-10-03 18:02

lange wrote:

> [...]
> alle ender og kroge. Derefter skal man vaske den og oversprøjte den med
> monkeyshine efter hver køretur. Så er der en lille chance for at den

Og endnu større, hvis du tørvasker den med klude og wd40, vintervoks,
lampeolie i stedet for at vaske med vand, der netop sætter saltet i gang
med at skabe korrosion IMHO

Fra : Armand

Dato : 17-10-03 21:06

Richard <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en

> Og endnu større, hvis du tørvasker den med klude og wd40, vintervoks,
> lampeolie i stedet for at vaske med vand, der netop sætter saltet i gang
> med at skabe korrosion IMHO

Og dét giver mig lige lejlighed til atter at gruble offentligt over et
"saltrande på fodtøj afhjælpningstrick" som jeg så på TV engang:
Skummetmælk skulle være sagen!
Er der for pokker ikke en kemi-ingeniør in spe, der kan analysere dét
trick??

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 17-10-03 22:36

Armand wrote:

> Og dét giver mig lige lejlighed til atter at gruble offentligt over et
> "saltrande på fodtøj afhjælpningstrick" som jeg så på TV engang:
> Skummetmælk skulle være sagen!

Mon ikke det er kalken i mælken, der neutraliserer syren

- alm. vand er nu også godt - til fodtøj, ikke til at sprøjte over en
saltet ged, altså

Fra : Loonie

Dato : 17-10-03 23:10

Ok, det lyder rimelig træls at komme ud og køre i saltet! Så sæsonnens
sidste tur bliver nok i næste uge - når det har regnet...

Tak for info!

Fra : TA

Dato : 27-10-03 13:58

"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> wrote in message

> Og endnu større, hvis du tørvasker den med klude og wd40, vintervoks,
> lampeolie i stedet for at vaske med vand, der netop sætter saltet i gang
> med at skabe korrosion IMHO

Tvivler på, at tørvask kan mindske korrosion - snarere tværtimod. Dels er
vinterføret jo ofte vådt og fugtigt med sne og sjap, hvorfor mc-en som regel
er pløret godt og grundigt til med salt og sjap allerede inden vask. Dels er
min erfaring med vinterkørsel desværre, at salt og sjap omgående kommer ind
i samtlige kroge på mc-en, hvor det kan være svært at komme til. Her sidder
saltet så og arbejder.

Er vejen våd, bliver mc-en hurtigt stænket til af opsprøjt og ophvirvlet
salt og sjap, som i forstøvet form kommer ind overalt. Anden trafik på vejen
gør det kun endnu værre. Er vejen tør med et uskyldigt, hvidligt lag salt,
kan salt-støvet hvirvles op og sætte sig på mc-en. Fugt i luften kan senere
få salt-støvet til at danne rust. Salt suger fugt.

Det bedste er derfor IMHO at skylle mc-en omhyggeligt med rigelige mængder
vand straks efter endt kørsel. Vandet opløser saltet og kan komme ind i alle
kringelkroge ligesom det kan smelte frossen sne og sjap. Når saltet er
skyllet væk, burde vandet ikke være skadeligt. Derefter almindelig vask med
vand og shampoo for at fjerne fastgroet skidt og sjap, efterskylning,
aftørring og endelig forsegling af alle overflader påny med olie, voks eller
Protect&Shine. Pyha ...

Det er omstændeligt, men nødvendigt, hvis mc-en ikke skal tage skade af
vinterkørsel. Næppe realistisk ifm daglig brug, men dog overkommeligt ifm
enkelte fornøjelsesture i godt føre.

Selvom dele af mc-en forsegles med Tectyl, er det stadig en god ide at
skylle salt og sjap væk efter endt kørsel - især delene uden Tectyl.

Salt er slemt.

--
TA

Fra : Richard

Dato : 27-10-03 17:06

TA wrote:

> [...]
> i samtlige kroge på mc-en, hvor det kan være svært at komme til. Her sidder

Du har sikkert ret i, at vådvask ikke er til at komme udenom, hvis
cyklen kører i regulær snesjap, regn på smattede veje etc., og hvis den
ikke bliver gjort ren efter hver tur. Jeg ville dog frygte, om ikke
vandet bragte saltet længere ind i krogene.

Men til ture i tørt føre med saltstøv, som vi talte om, vil jeg nu holde
mig langt væk fra vådvask, blot tørvaske den efter turen og sørge for at
få sprøjtet godt ind i krogene og tørret bedst muligt efter.

Fra : TA

Dato : 29-10-03 02:48

> Men til ture i tørt føre med saltstøv, som vi talte om, vil jeg nu holde
> mig langt væk fra vådvask, blot tørvaske den efter turen og sørge for at
> få sprøjtet godt ind i krogene og tørret bedst muligt efter.

Ok, tørvasken var beregnet for tørt føre og meningen var så at uskadeliggøre
evt salt-støv ved at indkapsle det i olie, P&S mm. Lad os høre hvordan det
går.

--
TA