/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Ulovlige udstødninger?
Fra : Martin Leong


Dato : 16-10-03 08:35

Hej NG

Hvad er egentlig lovligt at køre rundt med som udstødning? Er det ulovligt
med en Leo Vinci/Akrapovic osv?

Martin



 
 
Jon Larsen & Ann-Rik~ (16-10-2003)
Kommentar
Fra : Jon Larsen & Ann-Rik~


Dato : 16-10-03 08:52



> Hej NG
>
> Hvad er egentlig lovligt at køre rundt med som udstødning? Er det ulovligt
> med en Leo Vinci/Akrapovic osv?
>
> Martin
xxxxxxxxxxxxxxxx

Her det ikke noget med støj og emmisionsgrænserner at gøre, der afgør om et
råvejern er lovligt eller ikke ???


--
MVH
Proces-teknolog Jon Larsen ( der 7-9-13 aller er blevet stoppet pga sit
rabalderrør )
Suzuki GSX-R 250
( Fjern "NOSPAM" ved svar til mail )



FooBar (16-10-2003)
Kommentar
Fra : FooBar


Dato : 16-10-03 08:43

"Martin Leong" <Martin@njfk.dk> wrote in news:bmlhnf$lnp$1@sunsite.dk:

> Hvad er egentlig lovligt at køre rundt med som udstødning? Er det
> ulovligt med en Leo Vinci/Akrapovic osv?

Så vidt jeg lige er informeret, så fungerer det lidt anderledes her i
Danmark end det gør i store dele af resten af Europa - f.eks. England.

Dér skal en lydpotte være mærket med "Street Legal" for overhovedet at
måtte bruges til gadekørsel ellers er den pr. definition ikke lovlig.

Her i Danmark er der fastsat nogle regler for hvor meget en given
motorcykel må larme - og jeg tror at forstå at der typisk er tale om noget
i stil med "så meget som typegodkendelses-modellen med den fabriksmonterede
potte" - måske med en lille margen til at skifte til en anden potte-type.

Der er altså IKKE tale om at bestemte mærker enten er ulovlige eller
lovligt - men udelukkende om hvor meget lige nøjagtig din MC larmer med en
given potte på...


/claus (dejligt 'støjende' Akrapovic...)

Mikkel Christensen (16-10-2003)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 16-10-03 09:03

FooBar <noone@nowhere.undeliverable> writes:

> "Martin Leong" <Martin@njfk.dk> wrote in news:bmlhnf$lnp$1@sunsite.dk:
>
> > Hvad er egentlig lovligt at køre rundt med som udstødning? Er det
> > ulovligt med en Leo Vinci/Akrapovic osv?
>
> Her i Danmark er der fastsat nogle regler for hvor meget en given
> motorcykel må larme - og jeg tror at forstå at der typisk er tale om noget
> i stil med "så meget som typegodkendelses-modellen med den fabriksmonterede
> potte" - måske med en lille margen til at skifte til en anden potte-type.

Da jeg skulle ha' synet kawaen lånte jeg et standard system og satte på.
Mest fordi den potte der sad på vitterligt larmede ad h*lvede til og jeg
kunne ikke nå at pakke den om.

Til synet talte den rare mand om at den blot ikke måtte larme "væsentligt
mere end hvad man kan forvente" Det er jo unægteligt en noget løs definition
men, det er muligvis bakket op af nogle dB grænser et sted.

Jeg _tror_ det i 95% af tilfældende beror på en subjektiv vurdering.

> /claus (dejligt 'støjende' Akrapovic...)

Heh, jeg kører stadig med standardsystemet. Det siger så dejlig lidt.
Men når jeg engang får nittet min åbne potte (af det kendte kvalitetsmærke
WMP?!?) sammen igen ryger den da på igen.

--
Mikkel | "...Being shot out of a cannon will always be better
motortosse.dk | than being squeezed out of a tube.
| That is why God made fast motorcycles ..."
| -Hunter S. Thompson

FooBar (16-10-2003)
Kommentar
Fra : FooBar


Dato : 16-10-03 09:17

Mikkel Christensen <mic@rrnord.dk> wrote in
news:kkdad81y5i6.fsf@rrnord.dk:

> Da jeg skulle ha' synet kawaen lånte jeg et standard system og satte
> på. Mest fordi den potte der sad på vitterligt larmede ad h*lvede til
> og jeg kunne ikke nå at pakke den om.

Jeg fik toldsynet min 'nye' Kwak med en lille alu-prop i udstødningen (for
lyddæmpningens skyld) - men eftersom de ikke engang gad starte maskinen,
kom den aldrig rigtig til sin ret.

> Til synet talte den rare mand om at den blot ikke måtte larme
> "væsentligt mere end hvad man kan forvente" Det er jo unægteligt en
> noget løs definition men, det er muligvis bakket op af nogle dB
> grænser et sted.
>
> Jeg _tror_ det i 95% af tilfældende beror på en subjektiv vurdering.

Det er så liiiige her omkring at jeg vist ikke er helt enig med dig.
Subjektivitet og lovgivning hænger jo sletterikke sammen - og lovgivningen
er tilsyneladende meget specifik om emnet:

http://www.retsinfo.dk - i "LBK Nr. 712 af 02/08/2001" (kapitel 11 bl.a. om
"Støj") indeholder grundige informationer om hvordan der skal måles
(hvorhenne, ved hvilke omdrejninger osv.) - samt nogle referencer til nogle
obskure "EØF Direktiver" (som jeg endnu ikke har fundet, men som
forhåbentlig indeholder nogle reelle grænseværdier...)

"I'll be baaark!"


/claus

FooBar (16-10-2003)
Kommentar
Fra : FooBar


Dato : 16-10-03 09:27

FooBar <noone@nowhere.undeliverable> wrote in
news:Wtsjb.408$k4.8605@news1.nokia.com:

> Mikkel Christensen <mic@rrnord.dk> wrote in
> news:kkdad81y5i6.fsf@rrnord.dk:

> Det er så liiiige her omkring at jeg vist ikke er helt enig med dig.
> Subjektivitet og lovgivning hænger jo sletterikke sammen - og
> lovgivningen er tilsyneladende meget specifik om emnet:

Synes måske lige at jeg bør tilføje at jeg er helt enig med dig i, at det
er subjektive bedømmelser (f.eks. fra tilfældigt forbipasserende betjente i
morgengnavent humør) om din motorcykel bliver indkaldt til et syn for
(objektivt) at få afgjort om den holder sig indenfor grænserne.

Jeg har ikke kendskab til at dansk politi har udstyr der umiddelbart og på
stedet kan afgøre om støjniveauet fra ens motorcykel er lovligt eller ej
(som jeg tror at vide at f.eks. det tyske færdselspoliti har...) - men det
kunne da være interessant at høre fra nogle der har været i klemme med den
slags?!


> http://www.retsinfo.dk - i "LBK Nr. 712 af 02/08/2001" (kapitel 11
> bl.a. om "Støj") indeholder grundige informationer om hvordan der skal
> måles (hvorhenne, ved hvilke omdrejninger osv.) - samt nogle
> referencer til nogle obskure "EØF Direktiver" (som jeg endnu ikke har
> fundet, men som forhåbentlig indeholder nogle reelle grænseværdier...)

Triumf! Der er tilsyneladende tale om nogle EU miljø-direktiver - og de kan
(inklusive støjgrænser!) læses her:

http://www.mst.dk/udgiv/publikationer/1999/87-7909-412-0/html/kap08.htm#8.3

/claus

Mikkel Christensen (16-10-2003)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 16-10-03 09:57

FooBar <noone@nowhere.undeliverable> writes:

> FooBar <noone@nowhere.undeliverable> wrote in
>
> > Det er så liiiige her omkring at jeg vist ikke er helt enig med dig.
> > Subjektivitet og lovgivning hænger jo sletterikke sammen - og
> > lovgivningen er tilsyneladende meget specifik om emnet:
>
> Synes måske lige at jeg bør tilføje at jeg er helt enig med dig i, at det
> er subjektive bedømmelser (f.eks. fra tilfældigt forbipasserende betjente i
> morgengnavent humør) om din motorcykel bliver indkaldt til et syn for
> (objektivt) at få afgjort om den holder sig indenfor grænserne.

Nåh ja, jeg tænkte mere på at det var en subjektiv vurdering fra sysnmanden
om han overhovedet gider at støjmåle den. Men din fortolkning af min
udtalelse kan også fint bruges

> Triumf! Der er tilsyneladende tale om nogle EU miljø-direktiver - og de kan
> (inklusive støjgrænser!) læses her:
>
> http://www.mst.dk/udgiv/publikationer/1999/87-7909-412-0/html/kap08.htm#8.3

Hmm... Jeg blev ikke meget klogere Men med forbehold mener jeg at kunne
tyde at grænsen ligger på omkring 80dB. Men så vidt jeg kan se stod der kun
noget om målemetoder i det direktiv der blev annuleret?

--
Mikkel | "...Being shot out of a cannon will always be better
motortosse.dk | than being squeezed out of a tube.
| That is why God made fast motorcycles ..."
| -Hunter S. Thompson

Mikkel Christensen (16-10-2003)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 16-10-03 09:51

FooBar <noone@nowhere.undeliverable> writes:

> Mikkel Christensen <mic@rrnord.dk> wrote in
> news:kkdad81y5i6.fsf@rrnord.dk:
>
> > Jeg _tror_ det i 95% af tilfældende beror på en subjektiv vurdering.
>
> Det er så liiiige her omkring at jeg vist ikke er helt enig med dig.
> Subjektivitet og lovgivning hænger jo sletterikke sammen - og lovgivningen
> er tilsyneladende meget specifik om emnet:

Du har ret:
7.05.030 MOTORCYKEL

(1)
Støjgrænserne gældende for motorcykel er i overensstemmelse med første
etapes grænseværdier i Rådets direktiv nr. 78/1015/EØF som ændret ved
direktiv nr. 87/56/EØF.

(2) For motorcykel gælder følgende støjgrænser efter metode I:

a) 77 dB(A) for motorcykel med slagvolumen på ikke over 80 cm3.
b) 79 dB(A) for motorcykel med slagvolumen på mere end 80 cm3, men ikke
over 175 cm3.
c) 82 dB(A) for motorcykel med slagvolumen på mere end 175 cm3.

Men så er der nogle undtagelser vedr. en typegodkendelse (hvor der godt kan
være nævnt en højrere dB grænse), men om de udelukkende gælder ved 1. syn er
svært at sige.

Der er også nævnt hele 4 forskellige målemetoder og hvilken en af disse man
så skal bruge står der ikke noget om.

Så helt firkantet er det ikke

Men... IANAL.

--
Mikkel | "...Being shot out of a cannon will always be better
motortosse.dk | than being squeezed out of a tube.
| That is why God made fast motorcycles ..."
| -Hunter S. Thompson

Henrik Nielsen - Rap~ (16-10-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 16-10-03 11:33

Så vidt jeg ved (kan ikke huske kilde) så må en uoriginal larme 3 dB mere
end standard.

Min MC er fx. målt ved 3750 omdrejn. Huske ikke nivauet. Så det er ikke
nødvendigvis ved fuld skrue det skal måles.

Nogen påstår at fx. Akropovic er lovlige på visse MC'er. Jeg er blevet
stoppet af policen og de omtalte slet ikke min udstødning, men derfor er det
jo ikke sikkert det er lovligt.

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Martin Leong (16-10-2003)
Kommentar
Fra : Martin Leong


Dato : 16-10-03 17:42

Det jeg tænkte på var at nu når jeg køber ny MC (første gang sidder der
jo et komplet Leo Vinci udstødningssystem, og om det kunne gå gennem
synshallen....(den skal da godtnok synes når der skiftes ejer ikke?)



SLP/JM (16-10-2003)
Kommentar
Fra : SLP/JM


Dato : 16-10-03 18:11


"Martin Leong" <Martin@njfk.dk> skrev (den skal da godtnok synes når der
skiftes ejer ikke?)

Ikke nødvendigvis. Om en mc skal synes ved ejerskifte afhænger af, hvor
gammel den er, og hvornår den sidst er synet. Er den under 5 år gammel, skal
den ikke synes, er den mellem 5 og 10 år gammel, skal den være synet inden
for de sidste 2 år, og er den over 10 år gammel, skal den være synet inden
for det sidste år.

--
Mvh Susanne



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408622
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste