MC-newbie
Fra : Mads C. J. Barlose

Dato : 12-10-03 14:37

Hej!

Jeg har besluttet mig for at tage MC-kørekort og ville i den forbindelse
høre om det er en god idé at tage det om vinteren...

Jeg har desuden hørt at det er muligt at få sin MC forsikret så forsikringen
kun gælder om sommeren+forår+efterår... Hvad er prisniveauet? Hvilke
forsikringsselskaber kan anbefales? Hvad koster fuld ansvar+kasko i forhold
til kun ansvar?

Til sidst: Er det en fordel at købe sin MC på denne årstid i forhold til om
sommeren? Hvad er den eventuelle besparelse?

På forhånd tak,

Mads - kommende MC-entusiast

Fra : Hekto

Dato : 12-10-03 18:01

In article <3f895914$0$70000$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Mads C. J.
Barlose says...
> Til sidst: Er det en fordel at købe sin MC på denne årstid i forhold til om
> sommeren? Hvad er den eventuelle besparelse?

Det er mit indtryk, at efter sommerferien, og et par måneder frem, er
det muligt at gøre gode handler, fordi nogle skal igang med nye
projekter til vinteren, eller mangler penge efter ferien o.s.v.
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : ">> Allan

Dato : 12-10-03 19:49

> Jeg har besluttet mig for at tage MC-kørekort og ville i den forbindelse
> høre om det er en god idé at tage det om vinteren...

Nææ - Det er koldt! Det bedste tidspunkt er nok sensommer August -
September - Oktober.

> Jeg har desuden hørt at det er muligt at få sin MC forsikret så
forsikringen
> kun gælder om sommeren+forår+efterår...

En typisk motorcykelforsikring gælder fra 1. marts til 30. november. Ellers
kan du tegne en helårlig forsikring... Den er lidt dyrere.

> Hvad er prisniveauet?

Ansvar - typisk fra 500 - 5000 kr...
Kasko - typisk fra 1800 - 180000 kr...
alt efter din ancienitet, alder og cykel.

> Hvilke forsikringsselskaber kan anbefales?

TopDanmark har mange motorcykelforsikringer. Men ellers er der jo Fair...
Det var dem der var billigst i mit tilfælde (7 års kørsel, 27 år og en 1100
ccm'er).

> Hvad koster fuld ansvar+kasko i forhold
> til kun ansvar?

Kommer an på hvor mange års kørsel du har på bagen...

> Til sidst: Er det en fordel at købe sin MC på denne årstid i forhold til
om
> sommeren? Hvad er den eventuelle besparelse?

Ja.. Det er en fordel - typisk vil du kunne spare 5 - 10%...

Mvh
Allan Rasmussen

Fra : Armand

Dato : 12-10-03 21:12

> Nææ - Det er koldt! Det bedste tidspunkt er nok sensommer August -
> September - Oktober.

Modsat så er der som oftest en kæmpe pukkel af mc-kørekorttagere i foråret,
med deraf følgende ventetid!
Mit råd vil derfor være at tage kortet så tidligt du kan komme til det - Det
er da
også rart at have i lommen hvis et givent købsemne skulle vise sig og man
derfor gerne vil prøvekøre :-|

--
Armand.

Fra : KværnMaster

Dato : 12-10-03 19:53

Hej Mads, og velkommen til! Jeg tog selv kørekort for ca. 3 mdr. siden, og
købte en Suzuki GSX 750 F '92.

Selvom jeg er 32 år, koster det en bondegård at kasko forsikre en kværn, så
jeg har besluttet, at jeg kun ansvarsforsikrer den. Jeg har nøje undersøgt
markedet for ansvarsforsikringer, også diverse rabat-ordninger, f.eks. den
man får hos Top Danmark gennem MC Touring Club, som jeg er medlem af.

Min konklusion er klar: Ingen slår GF forsikring på ansvar! Chek selv på
deres hjemmeside.

Med venlige MC-hilsner.

Jan aka. KværnMaster.

Fra : Hekto

Dato : 12-10-03 22:06

In article <3f89a2e7$0$69940$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
KværnMaster says...

> Min konklusion er klar: Ingen slår GF forsikring på ansvar! Chek selv på
> deres hjemmeside.

Det er en sandhed med modifikationer.
Prøver jeg at beregne min MC-forsikring på GF's hjemmeside, er den ret
nøjagtigt dobbelt så dyr, som den er i TopD!

Fra : ">> Allan

Dato : 12-10-03 22:20

7 års ancienitet - 1100 ccm
GF: 1376,- kr/år
Fair: 1056,- kr/år

Slåååået...

Mvh
Allan

Fra : Hans Paulin

Dato : 12-10-03 22:34

> 7 års ancienitet - 1100 ccm
> GF: 1376,- kr/år
> Fair: 1056,- kr/år

....er dét helårligt?

....gir selv 1652 helårligt hos Top for en 1100...
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286

Fra : Hekto

Dato : 13-10-03 09:03

In article <bmcheq$kj5$1@sunsite.dk>, hans_fjernes_@it.invalid says...
> ...gir selv 1652 helårligt hos Top for en 1100...

Gi'r jeg også for Duc'en.
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto ... What about www.mc-
portalen.com ?
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Martin Sørensen

Dato : 12-10-03 23:01

> 7 års ancienitet - 1100 ccm
> GF: 1376,- kr/år
> Fair: 1056,- kr/år
> Slåååået...

Man skal også lige være opmærksom på at prisberegneren på GF-forsikrings
hjemmeside kun kan regne med cykler op til 999ccm.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : anders majland

Dato : 13-10-03 08:44

> Man skal også lige være opmærksom på at prisberegneren på
> GF-forsikrings hjemmeside kun kan regne med cykler op til 999ccm.

Og det er ikke noget tilfælde - de vil slet ikke forsikre maskiner der
har større volumen ...
(ihvertfald ikke med kasko - siger loven ikke at de skal tilbyde ansvar
?)

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Jon Larsen & Ann-Rik~

Dato : 13-10-03 09:04

> 7 års ancienitet - 1100 ccm
> GF: 1376,- kr/år
> Fair: 1056,- kr/år
>
> Slåååået...
>
> Mvh
> Allan
xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Jeg er 24 år.

4 års anncienitet , GSX-R 250 først registreret i 1991, har aldrig lavet en
skade..

Fair.. 4660,- og med krav om selvrisiko på over 3500, jeg kunne ikke få
en ansvar med kasko da jeg ikke er fyldt 30 år. og Bonustrin 4 !!

GF : 1442,- med helårsdækning, og en selvrisiko på 500,-

FAIR er hermed gevaldigt slået..........

--
MVH
Proces-teknolog Jon Larsen

Fra : Hekto

Dato : 13-10-03 10:20

In article <3f8a5c69$0$54798$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
jons@NOSPAMlarsen.mail.dk says...
> GF : 1442,- med helårsdækning, og en selvrisiko på 500,-

Nå, ja! Men sådan een holder vel også kun en ½ sæson, inden den har
startvanskeligheder, skal have skiftet membraner o.s.v???

.... Sorryy! ;0)

Fra : Brian Lænø

Dato : 13-10-03 19:58

">> Allan <<" skrev

> 7 års ancienitet - 1100 ccm
> GF: 1376,- kr/år
> Fair: 1056,- kr/år
>
> Slåååået...

Hvor mange km. må du så køre om året?, eller er det kun på kasko der
begrænsninger.
Jeg skiftede fra Fair til TopDK i foråret, Fair blev for dyre med det antal
km. jeg havde brug for.
Det var ellers en skam, da Fair er en af de få, der ikke har 20% selvrisiko
ved tyveri.
Jeg giver nu 3.000 for kasko incl. trinsikring og vinter kørsel.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : KværnMaster

Dato : 14-10-03 19:33

Ja, der kan man se! Hehe, det er nok et spørgsmål om at min formulering er
for upræcis.

Jeg er 32 år, det står fast (selvom nogle nok vil sige 25, og andre (konen)
vil sige 52...

Jeg har lige fået kort, altså igen aciennitet! Og min maskine er 750 ccm.

Prøv så med de parametre...

Mhv.

Jan
">> Allan <<" <detkandu@altsåikkenikkenejdaihvertfaldikke.nope> skrev i en
meddelelse news:3f89c5f2$0$29391$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

Fra : Lars H. ilm

Dato : 15-10-03 09:28

Du har ikke skrevet dit postnummer, så jeg har taget prisen for Århus
området, hvilket bestemt ikke er det billigste.
jeg har kun tjekket ansvarsforsikringen hos GF forsikring:
0 års skadefri kørsel: 2308kr
1 års skadefri kørsel: 2018kr
2 års skadefri kørsel: 1442kr

disse priser er selvom det er den enste forsikring du overhovedet har hos
dem.
du kan selv beregne din pris her:
http://www.gf-forsikring.dk/motorcykel?frames=no

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 12-10-03 20:11

Hej Mads!

> Jeg har besluttet mig for at tage MC-kørekort og ville i den forbindelse
> høre om det er en god idé at tage det om vinteren...

Jeg tog MC-kørekortet engang i en efterår/vintersæson... Det /kan/ godt
anbefales, men der er naturligvis både fordele og ulemper.
Pga. årstiden er MC-holdet sikkert ret lille, hvilket betyder at I bliver få
om teori-/praktiklektionerne. Dette kan være en fordel da kørelæreren, pga.
det lave elevtal, sikkert kan give dig en god undervisning og begrænset
ventetid til MC-prøven.

Oveni dette får du jo et gratis glatførekursus!
Selvsagt, årstiden: Det er koldt, det bliver hurtigt mørkt og tiltider både
vådt og glat (sne og regn). Desuden er det nok ikke det smarteste tidspunkt,
hvis man er ekstrem social indstillet og/eller har tendens til vinter
snotnæse etc.

Til gengæld har du pappet før en ny MC-sæson starter og kan derfor bruge
tiden på at finde dig en fin MC til billige vinterpenge.

Hvis du vælger, at tage kortet i en vintersæson, så vær lige opmærksom på,
om kørelæreren har en helårsforsikring på din kommende skolecykel. Det vil
være ret uheldigt, hvis du nu ikke består første gang og du (pga. overlap
med forsikrings udløb) ikke kan komme til en ny køreprøve inden næste sæson
starter. En lang ventetid uden undervisning kan (så vidt jeg husker) betyde,
at du kan risikere at skulle tage noget af forløbet om igen... hvilket vel
ikke er specielt smart.

Hilsen
Lars