sænkning af motorcykel
Fra : Danni Karstensen

Dato : 12-10-03 13:50

Hey NG.

jeg står over for at skal have sænket min motorcykel, da min kæreste skal
til at køre på den, og da hun ikke er tilstrækkelig høj så er det en
nødvendighed at sænke den.
Jeg har hørt at man kan skifte støddæmperne ud, og på den måde få den 3-4 cm
længer ned...
Jeg har også læst at man kan få justerbar støddæmper med (gas/luft) ligesom
til biler hvor man kan sænke og hejse bilen på tankstationerne.
Mit sidst spørgsmål er om enten en sænkning på den ene eller anden måde
kommer til at påvirke køre egenskaberne?

Hilsen Danni

Fra : Danni Karstensen

Dato : 12-10-03 13:57

Hej igen..

Glemte at nævne hvad det var for en motorcykel, som jeg har sendt en
forspørgelse ang. sænkning.

Suzuki 650 SV SK3

Fra : Hekto

Dato : 12-10-03 17:59

In article <bmbj30$d2k$1@news.cybercity.dk>, Danni Karstensen says...
> Glemte at nævne hvad det var for en motorcykel, som jeg har sendt en
> forspørgelse ang. sænkning.
>
> Suzuki 650 SV SK3

SV'eren kan sænkes nogle cm ved at man flytter fastgørelsen af den
bageste støddæmper. Samtidig kan forgaflen så også sænkes.
Vil man bibeholde køreegenskaberne, kan man sænke lige meget for og
bag. Man kan også sænke fronten lidt mere, og få lidt sjov ud af det.

Prøv at tage en sludder med Brdr. Stevns i Hårlev. Jeg ved de har
sænket en SV'er med godt resultat, på ovenstående måde.
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Freddy Lang

Dato : 12-10-03 19:38

Hekto wrote:

> [...]
> Vil man bibeholde køreegenskaberne, kan man sænke lige meget for og
> bag. Man kan også sænke fronten lidt mere, og få lidt sjov ud af det.

Jeg har gjort det samme, blot omvendt.... jeg hævede bagenden på min SV'er,
ved at sætte kortere kødben på. Nu ved jeg godt at det ikke er det der
spørges til, men det er i princippet det samme som at sænke fronten, i hvert
fald hvad angår køreegenskaber. Du får nemlig en stejlere kronhovedvinkel,
hvilket giver en noget mere kontant styring. I første omgang monterede jeg
kødben der var 10mm kortere end de originale, og gudfaderbevarmigvel...
SV'eren drejede bare jeg tænkte på det... så meget, at jeg næsten blev
direkte scared shitless ved at køre på den. Nu har jeg så monteret kødben,
som kun er 5mm kortere end de originale, og det kan meget bedre gå. Til
historien hører, at en SV'er fra "naturens" hånd (eller rettere,
udviklerens) styrer fantastisk godt, og der er som sådan ingen grund til at
ændre cyklen på lige netop det område. Hvis man alligevel gør det, skal man
i hvert fald være varsom. Og jeg anbefaler at man i samme omgang får gjort
noget ved SV'erens skandaløst bløde forgaffel. Som minimum en tykkere olie,
men endnu bedre med nogle hårdere fjedre (dette sidste er dog kun hvad jeg
har hørt rundt omkring, da jeg endnu ikke har fået foretaget denne ændring
på min egen).

--
Freddy
SV 650 S-K1

Fra : Henning M

Dato : 12-10-03 14:01

Hejsa

Hvis du vil være sikker på ikke at ændre ved køregenskaberne, så kan du jo
afspække sædet.
Burde kunne give de centimeter du skal bruge.
Er set på andre maskiner før.

Held og lykke med sagen.
Henning

Fra : Martin Sørensen

Dato : 12-10-03 14:01

> [...]
> det en nødvendighed at sænke den.
> Jeg har hørt at man kan skifte støddæmperne ud, og på den måde få den

Det ses typisk at cykler sænkes ved at fjerne noget af indmaden i sadlen og
derved vinde indtil flere cm. At gøre støddæmpernes vandring mindre tror jeg
ikke er så smart at gøre.

> Mit sidst spørgsmål er om enten en sænkning på den ene eller anden
> måde kommer til at påvirke køre egenskaberne?

Hvis det udelukkende er baghjulet der sænkes, ja.
Hvis der kun ændres på sadlen, skulle det ikke betyde noget.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Richard

Dato : 12-10-03 19:19

Danni Karstensen wrote:

> [...]
> nødvendighed at sænke den.
> Jeg har hørt at man kan skifte støddæmperne ud, og på den måde få den 3-4 cm

Ja det kan den sikkert godt, men din SV650 kan - ligesom andre cykler,
hvis monodæmper aktiveres via en udveksling - sænkes ved at skifte
udvekslingstrekanterne. De sidder under dæmperen og danner forbindelsen
til svingarmen. Du kommer nok til at lave dem selv, for det normalt laves
de til SV'eren for at løfte bagenden. Det er især en nødvendighed for at
bevare styregeometrien - eller endda spidse styrevinklen og mindske
efterløbet - når der monteres hårdere fjedre foran. Svjv var det en meget
udbredt operation på de første årgange af SV'en, i det mindste i D.

Husk når du sænker/ændrer bagenden at tage højde for, hvordan kæden nu
strammes og slækkes, når baggaflen vandrer mellem dens to yderpunkter, og
juster stramningen efter det ifht standardindstillingen. Dvs hvis den nu
strækkes mere, skal kædeslækket i normalstillingen øges. Og omvendt,
hvilket meget vel kan blive tilfældet i din situation. Især hvis baggaflen
i ubelastet stand nu ikke kommer under vandret.

> Mit sidst spørgsmål er om enten en sænkning på den ene eller anden måde
> kommer til at påvirke køre egenskaberne?

For at bevare styregeometrien når du sænker bagenden, må du nødvendigvis
sænke forenden. Det letteste vil være at skubbe forgaffelbenene et
tilsvarende antal cm længere op i styrekronen - kender dog ikke SV'en godt
nok til at sige, om det er en farbar vej. Alternativt kan
forgaffelfjedrene eller deres afstandsrør/spacer forkortes, men så er I
ude i en større operation.

Alt i alt er det nok en rigtig god idé at starte med at sænke sadelhøjden.
Købt evt. en brugt sadel og få den ændret - nå nej, SV'en har jo blot to
"løse" puder, så det er vel let at lave en tyndere, eller hur?

Richard Pade, Sorgenfri, DK