/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
spg ang mz etz125
Fra : longjoe


Dato : 12-10-03 09:57

jeg har købt en mz etz125, men den har svært ved at starte...

den kommer igang på kold motor med choker, men dør efterfølgende ligemeget
om jeg holdr still, gir den gas eller kører lidt frem??? batteriet og benzin
tilførsel skulle spille og den har lige fået nyt tændrør???

et godt råd ville være lækkert.... tror måske også den er druknet lige nu...
hvordan klares det???

på forhånd tak



 
 
Mikkel Christensen (12-10-2003)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 12-10-03 10:36

"longjoe" <ja1977@yahoo.dk> writes:

> jeg har købt en mz etz125, men den har svært ved at starte...
>
> den kommer igang på kold motor med choker, men dør efterfølgende ligemeget
> om jeg holdr still, gir den gas eller kører lidt frem??? batteriet og benzin
> tilførsel skulle spille og den har lige fået nyt tændrør???

Vand i tank/karb?

--
Mikkel | "...Being shot out of a cannon will always be better
motortosse.dk | than being squeezed out of a tube.
| That is why God made fast motorcycles ..."
| -Hunter S. Thompson

longjoe (12-10-2003)
Kommentar
Fra : longjoe


Dato : 12-10-03 11:04

det skulle ikke være det, da den har kørt for en uge siden uden
problemer....


"longjoe" <ja1977@yahoo.dk> wrote in message
news:3f89175d$0$29325$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> jeg har købt en mz etz125, men den har svært ved at starte...
>
> den kommer igang på kold motor med choker, men dør efterfølgende ligemeget
> om jeg holdr still, gir den gas eller kører lidt frem??? batteriet og
benzin
> tilførsel skulle spille og den har lige fået nyt tændrør???
>
> et godt råd ville være lækkert.... tror måske også den er druknet lige
nu...
> hvordan klares det???
>
> på forhånd tak
>
>



">> Allan (12-10-2003)
Kommentar
Fra : ">> Allan


Dato : 12-10-03 13:01

Har du tjekket at tændingen står ordentligt?

Mvh
Allan



longjoe (12-10-2003)
Kommentar
Fra : longjoe


Dato : 12-10-03 13:48

hvis man checker om tændingen står ordentlig ved at se om der kommer gnister
ud så ja!
ellers ved jeg det ikke....
"longjoe" <ja1977@yahoo.dk> wrote in message
news:3f89175d$0$29325$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> jeg har købt en mz etz125, men den har svært ved at starte...
>
> den kommer igang på kold motor med choker, men dør efterfølgende ligemeget
> om jeg holdr still, gir den gas eller kører lidt frem??? batteriet og
benzin
> tilførsel skulle spille og den har lige fået nyt tændrør???
>
> et godt råd ville være lækkert.... tror måske også den er druknet lige
nu...
> hvordan klares det???
>
> på forhånd tak
>
>



Preben Riis Sørensen (12-10-2003)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 12-10-03 19:19


longjoe <ja1977@yahoo.dk> skrev i en
news:3f894d8d$0$29302$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> hvis man checker om tændingen står ordentlig ved at se om der kommer
gnister
> ud så ja!
> ellers ved jeg det ikke....
> "longjoe" <ja1977@yahoo.dk> wrote in message
> news:3f89175d$0$29325$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > jeg har købt en mz etz125, men den har svært ved at starte...
> >
> > den kommer igang på kold motor med choker, men dør efterfølgende
ligemeget
> > om jeg holdr still, gir den gas eller kører lidt frem??? batteriet og
> benzin
> > tilførsel skulle spille og den har lige fået nyt tændrør???
> >
> > et godt råd ville være lækkert.... tror måske også den er druknet lige
> nu...
> > hvordan klares det???
> >
> > på forhånd tak
> >
> >
>
>
Hvis dit monstrum får problemer med at gå, starter man med at købe en ny
tændhætte og tændrør. Du har skiftet rør, så du mangler en ny hætte, den
skal skiftes alligevel, også selvom den ser pæn og ny ud! Hjælper det ikke,
filer man platin og ser om det bevæger sig nok, eller skifter et
(for)gammelt d.o.. Hvis den starter og går normalt et kort stykke tid, evt.
efter en kort køretur, er det tankdækslet der er for tæt (hullet stoppet),
eller benzinfilteret er for tæt (evt. kombineret med at vand ikke vil
passere her). Prikkes lidt med en nål, og der må selvf. ikke være skidt i
det. Mon ikke du så kommer igang? Mener også der er svømmer i karb, den skal
også virke og være justeret.

Druknet motor klares med en længere løbetur i 2.gear med vollgas, god
fornøjelse....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk



Moller (13-10-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 13-10-03 09:26

> filer man platin og ser om det bevæger sig nok, eller skifter et
> (for)gammelt d.o..

hmmm, det er nu ik nok bare at file platiner, ved at du gør dette,
ændrer du timingen, og da den er meget vigtig, så skal den stilles... Hvis
den nu altså køre med platiner.

VH
Lars Molnit



Moller (12-10-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 12-10-03 19:24


"longjoe" <ja1977@yahoo.dk> wrote in message
news:3f894d8d$0$29302$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> hvis man checker om tændingen står ordentlig ved at se om der kommer
gnister
> ud så ja!
> ellers ved jeg det ikke....

Har du service bogen til den ??? der står den rette fremgang til at
justere dig ud af dette problem.

Ellers bør du straks ringe til Birgers Billige Bilbøger (
http://www.danbbs.dk/~bbb/b.htm ) og købe en Hayens til den, for du vil ikke
kunne holde den kørende uden den, hvis ikke du har en som kender den godt
ved hånden, som kan hjælpe dig.

Er gummiet til chokeren blevet hård ??? for så kan du ikke lukke helt
for chokeren, og derved dør den når den er varm.

Men som nævnt, tjek om der er vand i benzinen (også selv om den virkede
for en uge siden, du har nok ikke brugt kaburator sprit alligevel) derefter,
tjek at din flyder er som den skal være + at dine dyser er rene og de
rigtige størelser i kaburatoren, da jeg går ud fra at det er en standard ETZ
125, så bør du ikke ændre andet end måske 1 nr. støre hoveddyse, så du ikke
brænder den af på motorvejen.

Derefter, skal du tjekke om alle kabler har de rigtige spillerum, især
choker, gas og oliekable :) hmmm, det vil sige alle :)

Så bør du tjekke om tændingen er sat rigtigt, nu ved jeg ik helt om det
er ETZ 125 Delux, eller bar alm... men du kan vel se om den er med platiner,
eller elektronisk tænding... er den med platiner, er den med 100% ikke
stillet rigtigt, da det maks holder 3mdr. uden at det går ud over krafterne,
og sværheden i at starte... så der skal du ha fat i søgeblade, en TDC måle
pind (hjemmefusk, eller dyrtkøbt)... og så i gang med at stille den til de
2,5-3,0mm før TDC. spillerummet i platinen ka jeg ik lige huske, men det kan
en af de andre herinde vel lige slå op :)

Hvis den stadig ikke starter af den grund, så ... hmmm... tjooo...

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
P.S. Hvis den er uden sidevogn, og du er i KBH, kan jeg vel hjælpe for
en lille sponsorering til min egen MZ :)



Jesper Andersen (13-10-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Andersen


Dato : 13-10-03 07:22

tak for alle svarende, jeg vil straks gå igang med at kigge hele lortet
igennem


"Moller" <news@molnit.com> wrote in message news:bmc68b$dsl$1@sunsite.dk...
>
> "longjoe" <ja1977@yahoo.dk> wrote in message
> news:3f894d8d$0$29302$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > hvis man checker om tændingen står ordentlig ved at se om der kommer
> gnister
> > ud så ja!
> > ellers ved jeg det ikke....
>
> Har du service bogen til den ??? der står den rette fremgang til at
> justere dig ud af dette problem.
>
> Ellers bør du straks ringe til Birgers Billige Bilbøger (
> http://www.danbbs.dk/~bbb/b.htm ) og købe en Hayens til den, for du vil
ikke
> kunne holde den kørende uden den, hvis ikke du har en som kender den godt
> ved hånden, som kan hjælpe dig.
>
> Er gummiet til chokeren blevet hård ??? for så kan du ikke lukke helt
> for chokeren, og derved dør den når den er varm.
>
> Men som nævnt, tjek om der er vand i benzinen (også selv om den
virkede
> for en uge siden, du har nok ikke brugt kaburator sprit alligevel)
derefter,
> tjek at din flyder er som den skal være + at dine dyser er rene og de
> rigtige størelser i kaburatoren, da jeg går ud fra at det er en standard
ETZ
> 125, så bør du ikke ændre andet end måske 1 nr. støre hoveddyse, så du
ikke
> brænder den af på motorvejen.
>
> Derefter, skal du tjekke om alle kabler har de rigtige spillerum, især
> choker, gas og oliekable :) hmmm, det vil sige alle :)
>
> Så bør du tjekke om tændingen er sat rigtigt, nu ved jeg ik helt om
det
> er ETZ 125 Delux, eller bar alm... men du kan vel se om den er med
platiner,
> eller elektronisk tænding... er den med platiner, er den med 100% ikke
> stillet rigtigt, da det maks holder 3mdr. uden at det går ud over
krafterne,
> og sværheden i at starte... så der skal du ha fat i søgeblade, en TDC måle
> pind (hjemmefusk, eller dyrtkøbt)... og så i gang med at stille den til de
> 2,5-3,0mm før TDC. spillerummet i platinen ka jeg ik lige huske, men det
kan
> en af de andre herinde vel lige slå op :)
>
> Hvis den stadig ikke starter af den grund, så ... hmmm... tjooo...
>
> VH
> Lars Molnit
> MZ ETZ 251 CDi
> Suzuki GSF 1200 S
> P.S. Hvis den er uden sidevogn, og du er i KBH, kan jeg vel hjælpe for
> en lille sponsorering til min egen MZ :)
>
>



Preben Riis Sørensen (13-10-2003)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 13-10-03 17:02


> Så bør du tjekke om tændingen er sat rigtigt, nu ved jeg ik helt om
det
> er ETZ 125 Delux, eller bar alm... men du kan vel se om den er med
platiner,
> eller elektronisk tænding... er den med platiner, er den med 100% ikke
> stillet rigtigt, da det maks holder 3mdr. uden at det går ud over
krafterne,
> og sværheden i at starte... så der skal du ha fat i søgeblade, en TDC måle
> pind (hjemmefusk, eller dyrtkøbt)... og så i gang med at stille den til de
> 2,5-3,0mm før TDC. spillerummet i platinen ka jeg ik lige huske, men det
kan
> en af de andre herinde vel lige slå op :)
>
> Hvis den stadig ikke starter af den grund, så ... hmmm... tjooo...
>
> VH
> Lars Molnit

At file et platin er ikke en operation der afstedkommer at der skal
justeres, det er blot lidt grater og skidt der skal væk. At justere er ikke
så vigtigt, man skal blot se efter at det bevæger sig lidt, tænding justerer
man ved at lytte sig frem.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Moller (13-10-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 13-10-03 17:17

> At file et platin er ikke en operation der afstedkommer at der skal
> justeres, det er blot lidt grater og skidt der skal væk. At justere er
ikke
> så vigtigt, man skal blot se efter at det bevæger sig lidt, tænding
justerer
> man ved at lytte sig frem.

Øh, nå... det vil sige du kan justere en tænding til de 2,5-3,0mm før
TDC som en MZ skal havde ved at lytte dig frem ??? det ku en del af os godt
tænke sig at vide lidt mere om... for det er af stor betydning om hvordan
den står i fohold til startforhold, samt alm. drift.

Prøv for eks. at sætte den til en del længere inden, får den startet og
lave en hård opbremsning med koblingen ikke helt trukket, og du skal se
motoren kan stoppe, og starte igen hvorved den køre baglæns... Jeg måbede
første gang dette skete... eller hvis den er for lidt advance, og den virker
fint (tro man) og du belaster den hårdt, vil du opdage at tændrøret blir alt
alt for varmt, og derved mister krafter, hverst tilfælde brænder lortet
af... dette kan i mange tilfælde ikke opdages, da det kun opdages ved hård
belastning... og der hjælper en federe blanding ikke.

VH
Lars Molnit



Preben Riis Sørensen (13-10-2003)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 13-10-03 22:50


Moller <news@molnit.com> skrev >
> Øh, nå... det vil sige du kan justere en tænding til de 2,5-3,0mm før
> TDC som en MZ skal havde ved at lytte dig frem ??? det ku en del af os
godt
> tænke sig at vide lidt mere om... for det er af stor betydning om hvordan
> den står i fohold til startforhold, samt alm. drift.

Når man ved hvordan den skal tage gassen, skyder man sig ind her, så kører
man en tur, og nøkker lidt samme vej indtil den ikke bliver bedre, evt. lidt
tilbage igen, hvis det blev for meget. Og så skal der sidde en lille klat
specialfedt bag plastikken hvor platinet bliver løftet af knasten, ellers
ændrer platinåbningen sig altfor hurtigt til 0, og inden påvirker dette også
tændingen.

Og jo, jeg har også reddet motoren fra at gå ud ved en lysregulering,
hvorefter jeg startede baglæns da det blev grønt.......en ret spøjs
oplevelse, ikke mindst for bilen bagved
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Preben Riis Sørensen (22-10-2003)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 22-10-03 22:26

Vi venter så spændt på at høre hvordan det gik!
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408622
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste