/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
vedligeholdelse af bremseskiver over vinte~
Fra : Jacob Larsen


Dato : 11-10-03 17:31

Hvad skal man gøre ved sine bremseskiver når man stiller mc'en i vinterhi?
Det der med at smøre olie på dem, er jo nok ikke alt for smart, idet det nok
er lidt svært at få helt af igen til foråret

--
mvh. Jacob Larsen - GS500



 
 
Martin Sørensen (11-10-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 11-10-03 18:05

Jacob Larsen wrote:
> Hvad skal man gøre ved sine bremseskiver når man stiller mc'en i
> vinterhi?

Ingenting. Man kan måske lige gøre dem rene med noget sprit, ellers ikke
noget.

> Det der med at smøre olie på dem, er jo nok ikke alt for
> smart, idet det nok er lidt svært at få helt af igen til foråret

Næh, men hvad tror du da der sker med skiverne, hvis du ikke gør noget ved
dem?

--
signing off.. Martin Sørensen



Jacob Larsen (11-10-2003)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 11-10-03 18:42

>> Hvad skal man gøre ved sine bremseskiver når man stiller mc'en i
>> vinterhi?
>
> Ingenting. Man kan måske lige gøre dem rene med noget sprit, ellers
> ikke noget.

Ok, så har jeg gjort det rigtigt alle de andre år

>> Det der med at smøre olie på dem, er jo nok ikke alt for
>> smart, idet det nok er lidt svært at få helt af igen til foråret
>
> Næh, men hvad tror du da der sker med skiverne, hvis du ikke gør
> noget ved dem?

De vil selvfølgelig ruste, men det gør de jo hver gang en mc stå stille bare
et kort stykke tid. Jeg ville bare passer bedst muligt på dem, for jeg
regner med, at det slider på dem, at blive alt for rustne.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500



Martin Sørensen (11-10-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 11-10-03 18:45

>>> Hvad skal man gøre ved sine bremseskiver når man stiller mc'en i
>>> vinterhi?
>>> Det der med at smøre olie på dem, er jo nok ikke alt for
>>> smart, idet det nok er lidt svært at få helt af igen til foråret
>> Næh, men hvad tror du da der sker med skiverne, hvis du ikke gør
>> noget ved dem?
> De vil selvfølgelig ruste, men det gør de jo hver gang en mc stå
> stille bare et kort stykke tid. Jeg ville bare passer bedst muligt på
> dem, for jeg regner med, at det slider på dem, at blive alt for
> rustne.

Der kommer normalt lidt overfladerust, men mere kommer der ikke, så det
betyder ingenting.
Det ville nok betyde noget, hvis cyklen blev parkeret ved stranden hele
vinteren.

Hvor meget rust har der været de andre år? Skiven på min cykel ruster kun
hvis den står i regnvejr, men vinteren over står den indendørs, så når jeg
tager den frem om foråret er der slet ingen rust på.

--
signing off.. Martin Sørensen



Jacob Larsen (11-10-2003)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 11-10-03 19:08

> Der kommer normalt lidt overfladerust, men mere kommer der ikke, så
> det betyder ingenting.
> Det ville nok betyde noget, hvis cyklen blev parkeret ved stranden
> hele vinteren.

Det vil jeg prøve at undgå så

> Hvor meget rust har der været de andre år? Skiven på min cykel ruster
> kun hvis den står i regnvejr, men vinteren over står den indendørs,
> så når jeg tager den frem om foråret er der slet ingen rust på.

Det er første år jeg har GS'eren. De andre tohjulere jeg har haft med skiver
var en Derbi Senda R og en CZ180. Dem gjorde jeg ikke noget ved mht skiverne
om vinteren (og de rustede heller ikke ret meget), men nu havde jeg jo lige
en flok eksperter herinde og det drejer sig jo om en dyrere mc, end jeg har
haft førhen.

Den kommer til at stå i lukket garage som de andre også gjorde, så det
bliver nok ikke et problem.

I så fald vil jeg bare vaske den, smøre noget wd40 på blank metal, smøre
kæden og tage batteriet af.

Nogen indvendinger/forslag?
--
mvh. Jacob Larsen - GS500



Richard (11-10-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 11-10-03 19:41

Jacob Larsen wrote:

> Den kommer til at stå i lukket garage som de andre også gjorde, så det
> bliver nok ikke et problem.
>
> I så fald vil jeg bare vaske den, smøre noget wd40 på blank metal, smøre
> kæden og tage batteriet af.
>
> Nogen indvendinger/forslag?

Sprøjt også lak og gummi (? sigh) ind i en vintervoks som Motores
Portect&Shine 645 og giv den evt. et supplerende lag efter 10-12 uger,
så er den lige til at pudse op til foråret. Eller brug den også til
blanke metaldele - minus skiver, som du vikler ind i pakker ind i
Vitawrap inden du sprøjter - hvis du ikke lige har WD40 på hånden.
Den vintervoks, du ikke får pudset af, beskytter i krogene hhv fordamper
fra motoren på første tur - så kør en strækning på 20-25 km uden
stoplyd, for det kan godt ryge en hel del

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade


brobaek (11-10-2003)
Kommentar
Fra : brobaek


Dato : 11-10-03 20:49


"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> wrote in message
news:bm9j1d$2iv$1@sunsite.dk...
> Jacob Larsen wrote:
>
> > Den kommer til at stå i lukket garage som de andre også gjorde, så det
> > bliver nok ikke et problem.
> >
> > I så fald vil jeg bare vaske den, smøre noget wd40 på blank metal, smøre
> > kæden og tage batteriet af.
> >
> > Nogen indvendinger/forslag?

Jeg havde samme sp. oppe og vende for et par uger siden (søg efter
"Klargøring til opbevaring" )

Det råd jeg fik, og som var rigtig godt var at kigge på www.dmc-org.dk

Der er rigtig mange gode fif til god pasning vinteren over...

Mvh
Martin



Jacob Larsen (11-10-2003)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 11-10-03 23:44

>> Nogen indvendinger/forslag?
>
> Sprøjt også lak og gummi (? sigh) ind i en vintervoks som Motores
> Portect&Shine 645 og giv den evt. et supplerende lag efter 10-12 uger,
> så er den lige til at pudse op til foråret. Eller brug den også til
> blanke metaldele - minus skiver, som du vikler ind i pakker ind i
> Vitawrap inden du sprøjter - hvis du ikke lige har WD40 på hånden.
> Den vintervoks, du ikke får pudset af, beskytter i krogene hhv
> fordamper fra motoren på første tur - så kør en strækning på 20-25 km
> uden
> stoplyd, for det kan godt ryge en hel del

Det var en god idé. Havde ikke lige tænkte på gummiet bliver mørt.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500



Armand (11-10-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-10-03 22:42


Jacob Larsen <jacobl@(((FJERNDETTE)))cs.auc.dk> skrev i en
news:bm9gp1$rsi$1@sunsite.dk...
> >
> Nogen ......../forslag?

DMC's omfattende beskrivelse af vinteropstaldningens detaljer på FAQ'en på
deres site!

Link: www.dmc-org.dk
Faq'en er blandt "knapperne i venstre side af skærmbilledet!

--
Armand.





Jacob Larsen (11-10-2003)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 11-10-03 23:46

> Link: www.dmc-org.dk
> Faq'en er blandt "knapperne i venstre side af skærmbilledet!

God side, men er det godt nok nødvendigt at tappe motorolien af eller er det
ikke lidt overdrevent?
--
mvh. Jacob Larsen - GS500



Armand (12-10-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-10-03 10:31


Jacob Larsen <jacobl@(((FJERNDETTE)))cs.auc.dk> skrev i en
news:bma128$m05$1@sunsite.dk...
> > Link: www.dmc-org.dk
> > Faq'en er blandt "knapperne i venstre side af skærmbilledet!
>
> God side, men er det godt nok nødvendigt at tappe motorolien af eller er
det
> ikke lidt overdrevent?

Jeg synes ellers at en af artiklens store fordele er at forhold og årsager
er nøje beskrevet således at man selv kan drege sine konklusioner omkring
behovet for at udføre det enkelte punkt!

Omkring olien er der den kendsgerning at den alligevel skal skiftes engang
og alt efter hvor gammel den er vil den indeholde en mægde slam som er en
fordel at få ud igennem et olieskifte istedet for at sagerne når at
bundfælde sig i løbet af de 3-5 måneders stilstand. Det er altså ikke en
aftapning, men en udskiftning at det drejer sig om!
Er det ikke ligefrem sådan at din model står med det olie som den er købt
med?
i så fald ved du ovenikøbet ikke hvor langt motoren har kørt med dét,
hvorved opstaldningen er en fornuftig lejlighed til at få noget frisk olie
på, som du derefte rkender alder og fremtidig skifteinterval på!

--
Armand.



Jacob Larsen (12-10-2003)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 12-10-03 16:11

>> God side, men er det godt nok nødvendigt at tappe motorolien af
>> eller er det ikke lidt overdrevent?
>
> Jeg synes ellers at en af artiklens store fordele er at forhold og
> årsager er nøje beskrevet således at man selv kan drege sine
> konklusioner omkring behovet for at udføre det enkelte punkt!
> Omkring olien er der den kendsgerning at den alligevel skal skiftes
> engang og alt efter hvor gammel den er vil den indeholde en mægde
> slam som er en fordel at få ud igennem et olieskifte istedet for at
> sagerne når at bundfælde sig i løbet af de 3-5 måneders stilstand.
> Det er altså ikke en aftapning, men en udskiftning at det drejer sig
> om!
> Er det ikke ligefrem sådan at din model står med det olie som den er
> købt med?
> i så fald ved du ovenikøbet ikke hvor langt motoren har kørt med dét,
> hvorved opstaldningen er en fornuftig lejlighed til at få noget frisk
> olie på, som du derefte rkender alder og fremtidig skifteinterval på!

Det er jo rigtigt. Jeg havde nu tænkt mig at skifte det til foråret, men det
gør jo nok ikke noget at det nye olie står vinteren over når det er rent.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500



Armand (12-10-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-10-03 21:05


Jacob Larsen <jacobl@(((FJERNDETTE)))cs.auc.dk> skrev i en
news:bmbqqs$oml$1@sunsite.dk...
> >> God side, men er det godt nok nødvendigt at tappe motorolien af
> >> eller er det ikke lidt overdrevent?
> >
> > Jeg synes ellers at en af artiklens store fordele er at forhold og
> > årsager er nøje beskrevet således at man selv kan drege sine
> > konklusioner omkring behovet for at udføre det enkelte punkt!........
>
> Det er jo rigtigt. Jeg havde nu tænkt mig at skifte det til foråret, men
det
> gør jo nok ikke noget at det nye olie står vinteren over når det er rent.

Så vidt jeg husker er netop det ofte forekommende dilemma omkring "skifte
før eller efter opstaldning" vredet grundigt i DMC's faq, og med
slut-konklusionen at
det bør gøres FØR opstaldning :-|

Artiklen ér godtnok en grundig gennemgang og dermed måske også lidt tung
læsning; men prøv lige at læse den igen - Kopier evt. teksten og gem på
PC'en til
senere lejlighed (der kommer jo en vinter igen næste år)!

--
Armand.





Jacob Larsen (12-10-2003)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 12-10-03 21:51

> Så vidt jeg husker er netop det ofte forekommende dilemma omkring
> "skifte før eller efter opstaldning" vredet grundigt i DMC's faq, og
> med slut-konklusionen at
> det bør gøres FØR opstaldning :-|

Det vil jeg gøre

> Artiklen ér godtnok en grundig gennemgang og dermed måske også lidt
> tung læsning; men prøv lige at læse den igen - Kopier evt. teksten og
> gem på PC'en til
> senere lejlighed (der kommer jo en vinter igen næste år)!

Det vil jeg også gøre
--
mvh. Jacob Larsen - GS500



Gert Bo thorgersen (12-10-2003)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 12-10-03 01:53


"Jacob Larsen" <jacobl@(((FJERNDETTE)))cs.auc.dk> wrote in message
news:bm9b33$mga$1@sunsite.dk...
> Hvad skal man gøre ved sine bremseskiver når man stiller mc'en i vinterhi?
> Det der med at smøre olie på dem, er jo nok ikke alt for smart, idet det
nok
> er lidt svært at få helt af igen til foråret
>
> --
> mvh. Jacob Larsen - GS500
>
Jeg har nu aldrig haft problemer med rust på skiverne vinteren over, rusten
er kun kommet når motorcyklerne har stået ude i regnvejr; som en af de andre
også skriver.

Man hvis man alligevel vil sikre sine skiver mod rust kan man jo i koldt
"vejr" komme skiverne ned i plastikposer man derefter lukker. Derved gør man
jo to ting, for det første standser den kemiske proces, og for det andet har
tør luft. Og det er jo fugten i luften/vandet i luften som især er skyld i
rustdannelsen. Tør luft fordi hvor fugtig luften kan være/vand indholdet i
luften er bestemt af temperaturen. I varm luft kan der være meget mere vand
i luften, og ved efterfølgende køling af luften tvinges den til at slippe
vandet når temperaturens max fugtighedsgrænse overskrides. Den slags læsesi
et Moliere diagram, og svjh. er grænsen vist 30 gr. vand pr. mol (ca. 1,2
kubik meter) luft ved 30 grader C. og ca. 2 gr. ved 0 grader C. Derfor det
med i plastikpose ved kold temperatur.

Her i Thailand ytret rusten sig på alt mit værktøj og motorcyklen jeg tog
med fra Danmark, altså genstande der aldrig rustede i Danmark. Og det viste
sig at vi i årstider dagligt har luftfugtigheder på over 90 %, så i Danmark
er luften jo betydeligt tørre, og derfor mindre rust. Og mest rust ved
kydsterne i Danmark, som en nævnte, igen pga. af fugtigere luft. Vores lærer
i metalfaget kom fra kysten i Jylland, og da han senere flyttede til
København opdagede han at han bil ikke rustede så meget.

Mvh. Gert Thorgersen



Hans Joergensen (12-10-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 12-10-03 19:27

Jacob Larsen wrote:
> Hvad skal man gøre ved sine bremseskiver når man stiller mc'en i vinterhi?
> Det der med at smøre olie på dem, er jo nok ikke alt for smart, idet det nok
> er lidt svært at få helt af igen til foråret

Hvis skiven ruster under vinteropbevaring .. ville jeg finde et
andet sted at opbevare min cykel ... )))

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk
"Vejen til en billig løsning"

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408622
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste