Dækken til vinteropbevaring
Fra : Torben Scheel

Dato : 08-10-03 09:51

Hej.

Jeg skal have cyklen stående i et uisoleret skur i vinter - og jeg har
overvejet Louis' indoor MC garage og en fugtsamler. Er der nogen der har
nogen bud på om det er noget der virker? Jeg har adgang til skuret, og
regner med at bage (tørre) fugtsamleren hver 14. dag.

vh
Torben

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 08-10-03 10:54

Jeg ville pakke den godt ind (i nogle tykke tæpper e.l.) for at gøre
temperaturudsving så små som muligt. Den skal stå i en helt tæt "sæk" for at
din fugtopsamler duer. Ellers vil du jo kunne samle hele verdens fugt op i
din fugtsamler....

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-10-03 09:14

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
at
> din fugtopsamler duer. Ellers vil du jo kunne samle hele verdens fugt op i

Den tror jeg ikke på. Der er læ i skuret, så derfor vil luftudskiftningen
under dækkenet blive minimal. Luften udenfor dækkenet vil jo ikke "vide" at
der er en fugtsamler under, hvis du forstår hvad jeg mener. Der vil rigtig
nok komme _lidt_ fugtig luft til hele tiden, som jeg så vil kompensere for
ved at tørre opsamleren med jævne mellemrum.

Nå, nu har jeg næsten overtalt mig selv - så er det jo bare at bestille. Men
jeg tror nok at jeg køber en WD40 i samme omgang..

Tak for svaret.
Torben

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 09-10-03 09:54

Jeg tror til gengæld kun på WD40

Hvis du vil undgå kondens, må temperaturen være så konstant som mulig.

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men jeg kan måske skaffe dig vinteropbevaring
for ca. 300kr for hele vinteren, hvis det skulle have din interesse.

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-10-03 13:41

> Jeg tror til gengæld kun på WD40
>
> Hvis du vil undgå kondens, må temperaturen være så konstant som mulig.

Jeps - jeg tror på din teori om tykke tæpper.

> Nu ved jeg ikke hvor du bor, men jeg kan måske skaffe dig vinteropbevaring
> for ca. 300kr for hele vinteren, hvis det skulle have din interesse.

Tak for tilbuddet, men det er en gammel cykel, der skal istandsættes når
vejret og tiden er til det, så det er mest praktisk at den står i mit skur.

vh
Torben
http://dfmc.dk/default.asp?id=425

Fra : Richard

Dato : 08-10-03 17:04

Torben Scheel wrote:

> [...]
> nogen bud på om det er noget der virker? Jeg har adgang til skuret, og
> regner med at bage (tørre) fugtsamleren hver 14. dag.

Ved ikke om fugtsamleren er besværet værd - hvorfor ikke bare sprøjte
cyklen godt ind i vintervoks (eller WD40 efter temperament) og evt.
supplere vokslaget efter et par måneder? (Tag sadlen og andre dele med
skum indendørs).

En indoor-garage/dækken er sikkert tilstrækkeligt, når cyklen står under
tag og afskærmet mod direkte sollys, der ellers skaber potentielt mest
dræbende fugt inde under en ellers tyk og tæt udendørs-mcgarage/dækken
på en cykel der står udendørs. I den situation (= min på snart 7'
vinter) *skal* vokslaget holdes intakt.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade

Fra : Grunnet

Dato : 09-10-03 18:14

Torben Scheel skrev:
> [...]
> har nogen bud på om det er noget der virker? Jeg har adgang til
> skuret, og regner med at bage (tørre) fugtsamleren hver 14. dag.

Min cykel står hver vinter i et uisoleret redskabsskur med masser af luft
mellem tag og sider.
Jeg plejer at vaske cyklen godt og lade den tørre, hvorefter alle crome-dele
og noget af lakken bliver sprøjtet godt ind i WD40 (pas på stafferinger
o.lign. hvis de ikke har fået et lag lak, kommer der WD40 ind under dem
opløser det limen).
Jeg lægger så et par bløde klude over tank, kåbeglas m.v. før jeg lægger en
Harald Nyborg presenning løst hen over det hele (kludene for at beskytte,
hvis presenningen skulle bevæge sig), og så holder jeg mig ellers fra skuret
indtil foråret nærmer sig sammen med en ustyrlig lyst til at komme ud at
køre MC.
Presenningen ligger løst så der kan komme luft ind under, for at tørre evt.
kondens, hvis det skulle opstå.
Tanken fylder jeg HELT op (jo mindre luft jo mindre risiko for kondens)
samtidig med at jeg har hældt en god del karburaotorsprit i tanken, så
benzinen kan "opsuge" evt. kondensvand.
Sådan har jeg nu gjort siden 1998 med held, og jeg har endnu ikke opdaget ny
rust om foråret

Hilsen Steen
GL500 SilverWing '84
steen.grunnet@(slet-dette)mail.dk
http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere, men Intet om MC)

---

Fra : TA

Dato : 22-10-03 03:11

"Grunnet" <steen.grunnet@(slet-dette)mail.dk> wrote in message

< snip en god beskrivelse >

> [...]
> benzinen kan "opsuge" evt. kondensvand.
> Sådan har jeg nu gjort siden 1998 med held, og jeg har endnu ikke opdaget

Karburatorspritten skal formentlig forhindre, at evt kondensvand lægger sig
på bunden af tanken, hvor det kan forårsage rust?

Husk dog på, at en del karburatorsprit indeholder omkring 30% vand (svjh).
Hælder man det i tanken, hælder man (u)bevidst langt større mængder vand i
tanken end der kan dannes pga kondens under selv de værste omstændigheder.
Tvivler på, det er godt for tanken at stå med en blanding af vand/sprit i
længere tid og benzinen har næppe godt af det. Ønsker man at opstalde med
sprit i tanken, så brug evt en type der _ikke_ indeholder vand (99,5%
iso-propyl-alkohol).

Alternativt kunne man blot sikre sig, at tanken er fri for vand inden
opstaldningen. Fx er det en god ide at tilsætte karburatorsprit til de
sidste par tankfulde benzin, som så køres op på reserve-tanken. Dermed burde
tanken være fri for vand og mc-en kan blot opstaldes med 'ren' benzin. Når
tanken er fuld burde der ikke kunne dannes kondens.

--
TA

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 10-10-03 08:00

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote:

>Jeg skal have cyklen stående i et uisoleret skur i vinter - og jeg har
>overvejet Louis' indoor MC garage og en fugtsamler.

Hein-Gericke har en stor pose, som man kan pakke sin mc lufttæt ind i.
Det er nummer 22029044 i størrelse L og prisen er 44,95€.

Hvis man så tilsætter en fugtsamler, skulle MC'en være sikret en tør
overvindring.

Jeg har dog ingen erfaringer med den, da min cykel har vinterplads i
et isoleret og opvarmet hjemmeværksted

--
Kåre