/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Yamaha DT175 og mystisk forbrænding
Fra : Michal


Dato : 05-10-03 18:38

Hej NG.

For ikke så lang tid siden opdagede en fodgænger at min MC dryppede benzin,
og fortalte det flinkt til mig. Havde han ikke sagde det havde jeg nok ikke
opdaget det foreløbigt.

Det sker dog ikke altid. Jeg har fundet ud af følgende:

1. Motoren er ikke glad for at skifte fra lave til høje omdrejninger, og
heller ikke den anden vej.

2. En gang i mellem drypper der benzin ud af karburatoren (tror jeg, den som
blander luft og benzin. også her chokeren sidder på).

3. Trækkes chokeren mens motoren kører tomgang dør denne. Den vil simpelt
hen ikke fortsætte hvis chokeren først har været sat på plads, og trækkes ud
igen.

4. Motoren lyder som om den ikke har en for god forbrænding. Måske forkert
tilførsel af benzin/luft?

5. Udstødningen lugter også somom forbrændingen er dårlig.

Jeg ved ikke om det er motoren eller karburatoren der er noget galt med,
eller en anden ting, men det ser ikke sundt ud for den bitte knurrepot.

Er der nogen som har erfaring/idéer til hvad jeg skal gøre?

Kan det være noget forkert benzin? Der står jeg skal bruge "Almindelig
australsk benzin" i håndbogen, og på MC'en står der "only unleaded fuel".

Jeg læste på et tidspunkt noget om "grat" i motoren, mon det kan være det?
Og ville det hjælpe hvis jeg gav den en gang danskvand som tidligere
beskrevet i NG'en?

Måske jeg skulle pille den førnævnte del af og kigge den grundigt igennem?

--
På forhånd tak,
Michal



 
 
Lars T. Thomsen (05-10-2003)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 05-10-03 18:47

> Hej NG.
>
> For ikke så lang tid siden opdagede en fodgænger at min MC dryppede
benzin,
> og fortalte det flinkt til mig. Havde han ikke sagde det havde jeg nok
ikke
> opdaget det foreløbigt.

Hmm! - Tager lige den mere basale del først:
Er din DT175'er en vacuumbenzinhane med PRI-indstilling og står den på ON
(og ikke PRI)?
Hvis den ikke har en vacuumbenzinhane: Husker du så, at lukke pænt for
benzinen, når cyklen ikke er i brug?
Tag i første omgang benzinslangen af karburatoren og konstater, at
ventilhanen er tæt.
Hvis det er en vacuumbenzinhane, så sættes den på ON og hvis det er en
almindelig benzinhane, så stilles den på OFF.

Er denne del tæt, så skal du nok ind og kigge i karburatoren...

> Det sker dog ikke altid. Jeg har fundet ud af følgende:
>
> 1. Motoren er ikke glad for at skifte fra lave til høje omdrejninger, og
> heller ikke den anden vej.
>
> 2. En gang i mellem drypper der benzin ud af karburatoren (tror jeg, den
som
> blander luft og benzin. også her chokeren sidder på).

Forkert svømmerstand?
Undersøg svømmeren og svømmerventil...

> Jeg ved ikke om det er motoren eller karburatoren der er noget galt med,
> eller en anden ting, men det ser ikke sundt ud for den bitte knurrepot.
>
> Er der nogen som har erfaring/idéer til hvad jeg skal gøre?

Check/rens karburatoren og check dens svømmerstand tag evt også et kig på
luftfilteret... bare sådan, lidt for sjovt!

Hilsen
Lars



Michal (05-10-2003)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 05-10-03 20:15

In news:blplhs$dl6$1@sunsite.dk,
Lars T. Thomsen <ltth00@NOSPAMacoustics.auc.dk> wrote:

>> Hej NG.
>>
>> For ikke så lang tid siden opdagede en fodgænger at min MC dryppede
>> benzin, og fortalte det flinkt til mig. Havde han ikke sagde det
>> havde jeg nok ikke opdaget det foreløbigt.
>
> Hmm! - Tager lige den mere basale del først:
> Er din DT175'er en vacuumbenzinhane med PRI-indstilling og står den
> på ON (og ikke PRI)?

Det må det være, og den står på ON. Kan det være at den står en smule skævt
eller ikke er gået helt på plads efter at jeg har skiftet den lidt frem og
tilbage?

Men hvad er forskellen på PRI og ON? Så vidt jeg kan se er der 2 slanger fra
denne og ned til karburatoren. Kan gætte mig til at den ene er for PRI
tilførelse, og den anden for ON tilførelse, og noget med hvordan den
blandes...


> Hvis den ikke har en vacuumbenzinhane: Husker du så, at lukke pænt for
> benzinen, når cyklen ikke er i brug?

Ej, så gammel er den dog ikke :D

Den taber dog ikke benzin når den er slukket, kun når den kører/tomgang. Og
heller ikke her gør den det altid.


> Tag i første omgang benzinslangen af karburatoren og konstater, at
> ventilhanen er tæt.

Det vil jeg straks gøre. Men hvilken af de to slanger gælder det? De er
monster hårde at rykke, og vil helst checke den rigtige med det samme pga
dårligt lysforhold og kulde. Men vil gøre det endnu idag :)


> Hvis det er en vacuumbenzinhane, så sættes den på ON og hvis det er en
> almindelig benzinhane, så stilles den på OFF.
>
> Er denne del tæt, så skal du nok ind og kigge i karburatoren...
>
>> Det sker dog ikke altid. Jeg har fundet ud af følgende:
>>
>> 1. Motoren er ikke glad for at skifte fra lave til høje
>> omdrejninger, og heller ikke den anden vej.
>>
>> 2. En gang i mellem drypper der benzin ud af karburatoren (tror jeg,
>> den som blander luft og benzin. også her chokeren sidder på).
>
> Forkert svømmerstand?
> Undersøg svømmeren og svømmerventil...

Er begge disse to ting inden i karburatoren?


>> Jeg ved ikke om det er motoren eller karburatoren der er noget galt
>> med, eller en anden ting, men det ser ikke sundt ud for den bitte
>> knurrepot.
>>
>> Er der nogen som har erfaring/idéer til hvad jeg skal gøre?
>
> Check/rens karburatoren og check dens svømmerstand tag evt også et
> kig på luftfilteret... bare sådan, lidt for sjovt!

Det har jeg allerede gjort, men selve filteret ser ud til at have det
glimrende...


--
Michal



Lars T. Thomsen (06-10-2003)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 06-10-03 18:34

Hej Michal!

> >> For ikke så lang tid siden opdagede en fodgænger at min MC dryppede
> >> benzin, og fortalte det flinkt til mig. Havde han ikke sagde det
> >> havde jeg nok ikke opdaget det foreløbigt.
> >
> > Hmm! - Tager lige den mere basale del først:
> > Er din DT175'er en vacuumbenzinhane med PRI-indstilling og står den
> > på ON (og ikke PRI)?
>
> Det må det være, og den står på ON. Kan det være at den står en smule
skævt
> eller ikke er gået helt på plads efter at jeg har skiftet den lidt frem og
> tilbage?

Nåeja, men det er fint, du har en vacuumventil... så bare hold den op on...

> Men hvad er forskellen på PRI og ON? Så vidt jeg kan se er der 2 slanger
fra
> denne og ned til karburatoren. Kan gætte mig til at den ene er for PRI
> tilførelse, og den anden for ON tilførelse, og noget med hvordan den
> blandes...

Når benzinhanen står på ON, så åbnes der kun for benzintilførelsen (via.
slange 1) hvis der kommer et vacuum via slange 2 fra motoren.

Stilles hanen istedet for på PRI, så er der direkte hul igennem...
heletiden! - PRI indstillingen er god, hvis man lige har tømt svømmerhuset
for benzin og gerne skulle fylde noget frisk benzin på, men ellers ikke. Jeg
havde bare en lumsk teori om, at du måske havde sat den i dén position og
dette måske var grunden til, at din MC dryppede.

> > Hvis den ikke har en vacuumbenzinhane: Husker du så, at lukke pænt for
> > benzinen, når cyklen ikke er i brug?
>
> Ej, så gammel er den dog ikke :D

De behøver heller ikke, at være vild gamle... gør de?

> Den taber dog ikke benzin når den er slukket, kun når den kører/tomgang.
Og
> heller ikke her gør den det altid.

Lyder unægteligt som om, at din benzinhane/slange er tæt, men at din
karburator ikke regulere benzintilførelsen korrekt... eller bare generel er
utæt...

> >> 2. En gang i mellem drypper der benzin ud af karburatoren (tror jeg,
> >> den som blander luft og benzin. også her chokeren sidder på).
> >
> > Forkert svømmerstand?
> > Undersøg svømmeren og svømmerventil...
>
> Er begge disse to ting inden i karburatoren?

Jeps...

> Det har jeg allerede gjort, men selve filteret ser ud til at have det
> glimrende...

Okay...

Husk forøvrigt, at vi jo nærmer os karburatorsprit-årstiden... det hjælper
ikke på din karburators utæthed og det er ikke sikkert, at det hjælper...
Men omvendt så er det da et forsøg værd, hvis du ikke allerede har prøvet
det?

Hilsen
Lars



Michal (06-10-2003)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 06-10-03 20:09

In news:bls955$q89$1@sunsite.dk,
Lars T. Thomsen <ltth00@NOSPAMacoustics.auc.dk> wrote:

>> Men hvad er forskellen på PRI og ON? Så vidt jeg kan se er der 2
>> slanger fra denne og ned til karburatoren. Kan gætte mig til at den
>> ene er for PRI tilførelse, og den anden for ON tilførelse, og noget
>> med hvordan den blandes...
>
> Når benzinhanen står på ON, så åbnes der kun for benzintilførelsen
> (via. slange 1) hvis der kommer et vacuum via slange 2 fra motoren.
>
> Stilles hanen istedet for på PRI, så er der direkte hul igennem...
> heletiden! - PRI indstillingen er god, hvis man lige har tømt
> svømmerhuset for benzin og gerne skulle fylde noget frisk benzin på,
> men ellers ikke. Jeg havde bare en lumsk teori om, at du måske havde
> sat den i dén position og dette måske var grunden til, at din MC
> dryppede.

Havde også strejfet mig da jeg ikke var helt sikker på hvor den stod, men
vidste den kun dryppede sporadiskt, og kun når motoren var tændt.


>>> Hvis den ikke har en vacuumbenzinhane: Husker du så, at lukke pænt
>>> for benzinen, når cyklen ikke er i brug?
>>
>> Ej, så gammel er den dog ikke :D
>
> De behøver heller ikke, at være vild gamle... gør de?

Aner det ikke, denne her er kun fra '88 :)


>> Den taber dog ikke benzin når den er slukket, kun når den
>> kører/tomgang. Og heller ikke her gør den det altid.
>
> Lyder unægteligt som om, at din benzinhane/slange er tæt, men at din
> karburator ikke regulere benzintilførelsen korrekt... eller bare
> generel er utæt...
>
>>>> 2. En gang i mellem drypper der benzin ud af karburatoren (tror
>>>> jeg, den som blander luft og benzin. også her chokeren sidder på).
>>>
>>> Forkert svømmerstand?
>>> Undersøg svømmeren og svømmerventil...
>>
>> Er begge disse to ting inden i karburatoren?
>
> Jeps...

Så jeg mangler blot at finde ud af hvor i karburatoren det går galt, om det
er svømmerventil eller andet. Måske generel utæthed.


>> Det har jeg allerede gjort, men selve filteret ser ud til at have det
>> glimrende...
>
> Okay...
>
> Husk forøvrigt, at vi jo nærmer os karburatorsprit-årstiden...

karburatorsprit-årstiden?


> det hjælper ikke på din karburators utæthed og det er ikke sikkert, at
> det hjælper... Men omvendt så er det da et forsøg værd, hvis du ikke
> allerede har prøvet det?

Nej, det vil jeg ikke vove at påstå. Og da det er min første vinter med mc
ved jeg end ikke hvad det er :)



Jeg vil lige indskyde at det er enormt rart at møde så meget hjælp i en NG
:)


--
Michal
På den "nye-gamle" DT175



Lars T. Thomsen (06-10-2003)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 06-10-03 20:56

> >> Men hvad er forskellen på PRI og ON? Så vidt jeg kan se er der 2
> >> slanger fra denne og ned til karburatoren. Kan gætte mig til at den
> >> ene er for PRI tilførelse, og den anden for ON tilførelse, og noget
> >> med hvordan den blandes...
> >
> > Når benzinhanen står på ON, så åbnes der kun for benzintilførelsen
> > (via. slange 1) hvis der kommer et vacuum via slange 2 fra motoren.
> >
> > Stilles hanen istedet for på PRI, så er der direkte hul igennem...
> > heletiden! - PRI indstillingen er god, hvis man lige har tømt
> > svømmerhuset for benzin og gerne skulle fylde noget frisk benzin på,
> > men ellers ikke. Jeg havde bare en lumsk teori om, at du måske havde
> > sat den i dén position og dette måske var grunden til, at din MC
> > dryppede.
>
> Havde også strejfet mig da jeg ikke var helt sikker på hvor den stod, men
> vidste den kun dryppede sporadiskt, og kun når motoren var tændt.

Jeps, jeg har nemlig engang selv gjort det "trick" hvormed min MC lavede
benzindryp på fliserne!

> >>> Hvis den ikke har en vacuumbenzinhane: Husker du så, at lukke pænt
> >>> for benzinen, når cyklen ikke er i brug?
> >>
> >> Ej, så gammel er den dog ikke :D
> >
> > De behøver heller ikke, at være vild gamle... gør de?
>
> Aner det ikke, denne her er kun fra '88 :)

Nånå, så er den jo hele 5 år yngere og smukkere, end min!

> >> Den taber dog ikke benzin når den er slukket, kun når den
> >> kører/tomgang. Og heller ikke her gør den det altid.
> >
> > Lyder unægteligt som om, at din benzinhane/slange er tæt, men at din
> > karburator ikke regulere benzintilførelsen korrekt... eller bare
> > generel er utæt...
> >
> >>>> 2. En gang i mellem drypper der benzin ud af karburatoren (tror
> >>>> jeg, den som blander luft og benzin. også her chokeren sidder på).
> >>>
> >>> Forkert svømmerstand?
> >>> Undersøg svømmeren og svømmerventil...
> >>
> >> Er begge disse to ting inden i karburatoren?
> >
> > Jeps...
>
> Så jeg mangler blot at finde ud af hvor i karburatoren det går galt, om
det
> er svømmerventil eller andet. Måske generel utæthed.

Ja, det er ihvertfald mit bud!

> > Husk forøvrigt, at vi jo nærmer os karburatorsprit-årstiden...
>
> karburatorsprit-årstiden?

Ja, når vinteren, fugt, kulde og frost står for døren, så giver vand i
benzinen en tendens for dannelse af is i karburatoren... Hvilket som regel
hurtigt kan løses med en sjuss karburatorsprit i benzintanken
(isopropylalkohol: Som kan købes i de fleste velassorterede supermarkeder),
nærmere anvisning ang. benzin og spritforholdet kan læses på etiketten.

> > det hjælper ikke på din karburators utæthed og det er ikke sikkert, at
> > det hjælper... Men omvendt så er det da et forsøg værd, hvis du ikke
> > allerede har prøvet det?
>
> Nej, det vil jeg ikke vove at påstå. Og da det er min første vinter med mc
> ved jeg end ikke hvad det er :)

Uden at vide, om du har et karburatoris-problem, så vil jeg påstå, at
karburatorsprit var det første og letteste forsøg, som ikke gør skade, men
måske kan gøre gavn. Specielt, hvis man er vinterkører på en
"ikke-lige-direkte-fra-fabrikken-MC".

> Jeg vil lige indskyde at det er enormt rart at møde så meget hjælp i en NG
> :)

Rart, at høre!

Hilsen
Lars



Michal (06-10-2003)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 06-10-03 21:11

In news:blshfe$800$1@sunsite.dk,
Lars T. Thomsen <ltth00@NOSPAMacoustics.auc.dk> wrote:

[snip]

>>>> Ej, så gammel er den dog ikke :D
>>>
>>> De behøver heller ikke, at være vild gamle... gør de?
>>
>> Aner det ikke, denne her er kun fra '88 :)
>
> Nånå, så er den jo hele 5 år yngere og smukkere, end min!

Oic, din mc er næsten ældre end mig! Sejt :)


[snip]


>>>>> Forkert svømmerstand?
>>>>> Undersøg svømmeren og svømmerventil...
>>>>
>>>> Er begge disse to ting inden i karburatoren?
>>>
>>> Jeps...
>>
>> Så jeg mangler blot at finde ud af hvor i karburatoren det går galt,
>> om det er svømmerventil eller andet. Måske generel utæthed.
>
> Ja, det er ihvertfald mit bud!
>
>>> Husk forøvrigt, at vi jo nærmer os karburatorsprit-årstiden...
>>
>> karburatorsprit-årstiden?
>
> Ja, når vinteren, fugt, kulde og frost står for døren, så giver vand i
> benzinen en tendens for dannelse af is i karburatoren... Hvilket som
> regel hurtigt kan løses med en sjuss karburatorsprit i benzintanken
> (isopropylalkohol: Som kan købes i de fleste velassorterede
> supermarkeder), nærmere anvisning ang. benzin og spritforholdet kan
> læses på etiketten.

Ahaa, ok. Der står dog ikke andet end "Anvendes også som karburatorsprit" på
den jeg har.

Den er på 99% (ren) og pH-værdi ca. 7.


>>> det hjælper ikke på din karburators utæthed og det er ikke sikkert,
>>> at det hjælper... Men omvendt så er det da et forsøg værd, hvis du
>>> ikke allerede har prøvet det?
>>
>> Nej, det vil jeg ikke vove at påstå. Og da det er min første vinter
>> med mc ved jeg end ikke hvad det er :)
>
> Uden at vide, om du har et karburatoris-problem, så vil jeg påstå, at
> karburatorsprit var det første og letteste forsøg, som ikke gør
> skade, men måske kan gøre gavn. Specielt, hvis man er vinterkører på
> en "ikke-lige-direkte-fra-fabrikken-MC".

Ok, fedt nok :)

Så vil jeg blande noget i i morgen tidligt.


>> Jeg vil lige indskyde at det er enormt rart at møde så meget hjælp i
>> en NG :)
>
> Rart, at høre!

--
Michal



Michal (07-10-2003)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 07-10-03 18:54

In news:blsi4g$mk8$1@sunsite.dk,
Michal <nonexistant@fakedomain.INVALID> wrote:

[snip]

>>>>>> Forkert svømmerstand?
>>>>>> Undersøg svømmeren og svømmerventil...
>>>>>
>>>>> Er begge disse to ting inden i karburatoren?
>>>>
>>>> Jeps...
>>>
>>> Så jeg mangler blot at finde ud af hvor i karburatoren det går galt,
>>> om det er svømmerventil eller andet. Måske generel utæthed.
>>
>> Ja, det er ihvertfald mit bud!

Måske er det karburatoren, men det er ikke førsteprioritet lige nu.

Efter en køretur idag (efter at den var slukket) ville den ikke holde op med
at smide benzin ud, så jeg forsøgte at pille vacuumslangen fra karburatoren
til vacuumbenzinhanen væk.

Men det forandrede intet. Og hvis jeg pillede benzinslangen af
vacuumbenzinhanen, ja så begyndte det at øse =/

Hvis jeg satte en finger for nogen af udgangene havde det ingen effekt
(andet end midlertidig stop naturligvis), men så snart jeg lod den være
begyndte den at dryppe igen.

[snip]

Jeg kan dog desværre ikke gøre så meget lige nu, da jeg ikke lige har en
prop til benzintanken. Jeg bliver altså lige nød til at vente til den er tom
(heldigvis ikke så meget), hvorefter den benzinhane skal checkes...

Er der nogle specielle ting jeg skal være opmærksom inden i den?


--
Michal



Lars T. Thomsen (07-10-2003)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 07-10-03 19:09

Hej Michal!

> Måske er det karburatoren, men det er ikke førsteprioritet lige nu.
>
> Efter en køretur idag (efter at den var slukket) ville den ikke holde op
med
> at smide benzin ud, så jeg forsøgte at pille vacuumslangen fra
karburatoren
> til vacuumbenzinhanen væk.

En ikke-ryger cykel! ;-D

> Men det forandrede intet. Og hvis jeg pillede benzinslangen af
> vacuumbenzinhanen, ja så begyndte det at øse =/

Okay, vi ved jo, at du har en vacuumbenzinhane og at den ikke står på PRI:
Så det må jo betyde, at din ventil ikke kan holde på væsken (evt. en revnet
membran i ventilen?).

> Jeg kan dog desværre ikke gøre så meget lige nu, da jeg ikke lige har en
> prop til benzintanken. Jeg bliver altså lige nød til at vente til den er
tom
> (heldigvis ikke så meget), hvorefter den benzinhane skal checkes...

Kan du ikke fylde benzinen over i en benzindunk?

> Er der nogle specielle ting jeg skal være opmærksom inden i den?

Ja, måske! - Du må jo lige undersøge, om lægkagen skyldes en revne i een af
benzinhanens membraner, hvis det er dét, så var det værd, at se efter om man
kan få et reperationskit til den (det er garateret billigere, end en hel
komplet benzinhane).

Hilsen
Lars



Michal (10-10-2003)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 10-10-03 18:39

In news:bluvid$dkg$1@sunsite.dk,
Lars T. Thomsen <ltth00@NOSPAMacoustics.auc.dk> wrote:

> Hej Michal!
>
>> Måske er det karburatoren, men det er ikke førsteprioritet lige nu.
>>
>> Efter en køretur idag (efter at den var slukket) ville den ikke
>> holde op med at smide benzin ud, så jeg forsøgte at pille
>> vacuumslangen fra karburatoren til vacuumbenzinhanen væk.
>
> En ikke-ryger cykel! ;-D

Ja, det kan rygercyklerne ikke ;P

Er det noget specielt?


>> Men det forandrede intet. Og hvis jeg pillede benzinslangen af
>> vacuumbenzinhanen, ja så begyndte det at øse =/
>
> Okay, vi ved jo, at du har en vacuumbenzinhane og at den ikke står på
> PRI: Så det må jo betyde, at din ventil ikke kan holde på væsken
> (evt. en revnet membran i ventilen?).

Lyder sandsynligt... Kan sådan en skiftes eller skal der en helt ny
benzinhane til?


>> Jeg kan dog desværre ikke gøre så meget lige nu, da jeg ikke lige
>> har en prop til benzintanken. Jeg bliver altså lige nød til at vente
>> til den er tom (heldigvis ikke så meget), hvorefter den benzinhane
>> skal checkes...
>
> Kan du ikke fylde benzinen over i en benzindunk?

Det er jeg skam igang med, igennem karburator-overskuds-benzin-slangen :)

Kunne ikke lige finde nogen måde at få benzin fra benzinhanen ned til dunken
og havde ingen lange slanger til at hive det fra tanken.


>> Er der nogle specielle ting jeg skal være opmærksom inden i den?
>
> Ja, måske! - Du må jo lige undersøge, om lægkagen skyldes en revne i
> een af benzinhanens membraner, hvis det er dét, så var det værd, at
> se efter om man kan få et reperationskit til den (det er garateret
> billigere, end en hel komplet benzinhane).

Ah, lyder godt :)

Det vil jeg tage et kig på.

--
Michal



Torben (05-10-2003)
Kommentar
Fra : Torben


Dato : 05-10-03 18:50


"Michal" <nonexistant@fakedomain.INVALID> skrev i en meddelelse
news:blpkpp$sj8$1@sunsite.dk...
> Hej NG.
>
> For ikke så lang tid siden opdagede en fodgænger at min MC dryppede
benzin,
> og fortalte det flinkt til mig. Havde han ikke sagde det havde jeg nok
ikke
> opdaget det foreløbigt.
>
> Det sker dog ikke altid. Jeg har fundet ud af følgende:
>
> 1. Motoren er ikke glad for at skifte fra lave til høje omdrejninger, og
> heller ikke den anden vej.
>
> 2. En gang i mellem drypper der benzin ud af karburatoren (tror jeg, den
som
> blander luft og benzin. også her chokeren sidder på).
>
> 3. Trækkes chokeren mens motoren kører tomgang dør denne. Den vil simpelt
> hen ikke fortsætte hvis chokeren først har været sat på plads, og trækkes
ud
> igen.
>
> 4. Motoren lyder som om den ikke har en for god forbrænding. Måske forkert
> tilførsel af benzin/luft?
>
> 5. Udstødningen lugter også somom forbrændingen er dårlig.
>
> Jeg ved ikke om det er motoren eller karburatoren der er noget galt med,
> eller en anden ting, men det ser ikke sundt ud for den bitte knurrepot.
>
> Er der nogen som har erfaring/idéer til hvad jeg skal gøre?
>
> Kan det være noget forkert benzin? Der står jeg skal bruge "Almindelig
> australsk benzin" i håndbogen, og på MC'en står der "only unleaded fuel".
>
> Jeg læste på et tidspunkt noget om "grat" i motoren, mon det kan være det?
> Og ville det hjælpe hvis jeg gav den en gang danskvand som tidligere
> beskrevet i NG'en?
>
> Måske jeg skulle pille den førnævnte del af og kigge den grundigt igennem?
>
> --
> På forhånd tak,
> Michal
>
>

Har du checket om der bliver trukket falsk luft ind ?
Du kan prøve at sprøje lidt diesel-start omkring din karburator !
Selvfølgelig ikke i nærheden af indsugníngen !Du kan høre med det samme om
den trækker falsk luft !!!!! OBS. disel-start skal bruges på en kold motor
ellers ender det nok med at dit hår ryger en tur

Torben



Michal (05-10-2003)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 05-10-03 20:19

In news:3f8059c0$0$7959$ba624c82@nntp04.dk.telia.net,
Torben <stenbak@(fjern)hotmail.com> wrote:

[snip]

> Har du checket om der bliver trukket falsk luft ind ?
> Du kan prøve at sprøje lidt diesel-start omkring din karburator !
> Selvfølgelig ikke i nærheden af indsugníngen !

Oki, hvor kan man købe diesel-start? På en tankstation gætter jeg på?


> Du kan høre med det samme om den trækker falsk luft !!!!!

Lyder godt, vil gemme det som et senere træk, efter at have skilt
karburatoren ad =)


> OBS. disel-start skal bruges på
> en kold motor ellers ender det nok med at dit hår ryger en tur

Hehe, det gør ikke så meget. Det skal alligevel klippes :D

Men tak for rådet :)


--
Michal



Ukendt (06-10-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-10-03 05:37

Hej
Jeg er overbevist om at det er din svømmerventil
i kaburatoren der er utæt.
Hygge PD CBR1100



Michal (12-10-2003)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 12-10-03 19:01

Efter at have skilt benzinhanen ad fandt jeg bl.a. ud af at der var lidt
snavs deri... muligvis derfor at benzinhanen ikke ville "lukke" selv efter
at motoren blev stoppet.

Den virker nu (benzinhanen), men den drypper stadig når den er tændt, så jeg
fortsætter min fiksen, nu i karburatoren.


> Jeg er overbevist om at det er din svømmerventil
> i kaburatoren der er utæt.

Det vil jeg kigge på som det næste, evt også det med diesel-starten.

Nogen som ved hvor man kan finde tegninger over karburatoren på en DT175,
eller som kan sige mig hvor meget af den der skal skilles for at komme ind
til den nævnte svømmerventil?

Tror jeg piller den af og tager den med ind så jeg også kan arbejde på den
om aftenen hvor der er mørkt.

--
Michal



Armand (12-10-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-10-03 20:41


Michal <nonexistant@fakedomain.INVALID> skrev i en
news:bmc4of$3ft$1@sunsite.dk...
> Efter at have skilt benzinhanen ad fandt jeg bl.a. ud af at der var lidt
> snavs deri... muligvis derfor at benzinhanen ikke ville "lukke" selv efter
> at motoren blev stoppet.
>
> Den virker nu (benzinhanen), men den drypper stadig når den er tændt, så
jeg
> fortsætter min fiksen, nu i karburatoren.

Det er nok også blot samme problem dér!
Klø på!

--
Armand



Michal (13-10-2003)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 13-10-03 18:45

In news:bmccms$1kdd$1@news.cybercity.dk,
Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>> Efter at have skilt benzinhanen ad fandt jeg bl.a. ud af at der var
>> lidt snavs deri... muligvis derfor at benzinhanen ikke ville "lukke"
>> selv efter at motoren blev stoppet.
>>
>> Den virker nu (benzinhanen), men den drypper stadig når den er
>> tændt, så jeg fortsætter min fiksen, nu i karburatoren.
>
> Det er nok også blot samme problem dér!
> Klø på!

Ja tak! Den er jo umulig at få af!

Jeg har indtil videre fået bakset de to store huller fra (luftfilter og
motor), vacuumslangen og benzinslange, men mangler stadig 2 ting.


Der går et kabel fra gashåndtaget. Det går så vidt jeg kan se hele vejen
igennem karburatoren, og jeg aner ikke hvordan jeg skal afmontere denne. Der
sidder en lille sammenskruening, men denne afslører blot gashåndtagkablet,
og ingen skillepunkter.

Det ser godt nok ud som om at man kan skrue toppen af karburatoren hvor
netop dette kabel kommer ind, men den er godt nok stram! (Hvis den altså
_kan_ skrues af).


Den anden ting er en lille bitte slange som løber fra siden af det store hul
(ind mod motoren), og over til en af motorens nederste sider. Den sidder i
en metalmuffe (tror jeg det hedder) men hverken slangen eller muffen er til
at få af. Og jeg vil helst ikke flå den af.

I den anden side af slangen sidder nogle meget meget rene dele, hvor bl.a.
også noget motorolie løber ned (slange fra oliebeholder). Også derinde er
slangen monteret rigtigt godt.


Hvordan får jeg den forp*¤%&#! karburator af så jeg kan få den skilt?

Jeg smutter ud og forsøger videre på den og kommer op en gang i mellem for
at checke NG.


--
Michal



Jens Rafaelsen (13-10-2003)
Kommentar
Fra : Jens Rafaelsen


Dato : 13-10-03 19:59

Michal wrote:
> Det ser godt nok ud som om at man kan skrue toppen af karburatoren
> hvor netop dette kabel kommer ind, men den er godt nok stram! (Hvis
> den altså _kan_ skrues af).

Det kan den. Det er bare et spørgsmål om WD40 og vold. Nar du har skruet
toppen af karburatoren, kan du trække gaskablet og nålen op af
karburatorhuset.

> Den anden ting er en lille bitte slange som løber fra siden af det
> store hul (ind mod motoren), og over til en af motorens nederste
> sider. Den sidder i en metalmuffe (tror jeg det hedder) men hverken
> slangen eller muffen er til at få af. Og jeg vil helst ikke flå den
> af.

Det er slangen, der kommer fra oliepumpen. Det skal også kunne lade sig gøre
at få den løsnet fra karburatoren. Kan du ikke udvide metalmuffen lidt,
eller komme til at skubbe den af karburatoren med en skruetrækker?

Når du har fået karburatoren af, venter der så jobbet med at få skruet
svømmerhuset af. Hvis du vender karburatoren på hovedet, vil du kunne se
fire skruer. De kan også volde en del problemer.

--
Jens Rafaelsen
GSX600F
DT175



Lars T. Thomsen (13-10-2003)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 13-10-03 20:07

> > Det ser godt nok ud som om at man kan skrue toppen af karburatoren
> > hvor netop dette kabel kommer ind, men den er godt nok stram! (Hvis
> > den altså _kan_ skrues af).
>
> Det kan den. Det er bare et spørgsmål om WD40 og vold. Nar du har skruet
> toppen af karburatoren, kan du trække gaskablet og nålen op af
> karburatorhuset.

Ja... Lige en lille sidebemærkning: Hvis alt andet er for bøvlet og du ikke
vil pådrage det yderligere vold, så kunne man måske løse problemet ved at
pille gaskablet af ved den modsatte ende (altså ved selve gashåndtaget) og
så trække karburatoren ud sammen med selve gaskablet?

Hilsen
Lars



Michal (13-10-2003)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 13-10-03 21:19

In news:bmet6l$i0k$1@sunsite.dk,
Lars T. Thomsen <ltth00@NOSPAMacoustics.auc.dk> wrote:

>>> Det ser godt nok ud som om at man kan skrue toppen af karburatoren
>>> hvor netop dette kabel kommer ind, men den er godt nok stram! (Hvis
>>> den altså _kan_ skrues af).
>>
>> Det kan den. Det er bare et spørgsmål om WD40 og vold. Nar du har
>> skruet toppen af karburatoren, kan du trække gaskablet og nålen op af
>> karburatorhuset.
>
> Ja... Lige en lille sidebemærkning: Hvis alt andet er for bøvlet og
> du ikke vil pådrage det yderligere vold, så kunne man måske løse
> problemet ved at pille gaskablet af ved den modsatte ende (altså ved
> selve gashåndtaget) og så trække karburatoren ud sammen med selve
> gaskablet?

Havde jeg også tænkt kort, men da jeg opdagede at jeg så skulle skille en
"fordelerboks" som deler kablet fra gashåndtaget i to-tre andre kabler
tænkte jeg det nok var lettere bare at volde den af. Meeen, det er jo også
svært...

Er splitteren let at skille? Eller har jeg set forkert og det er blot et
samlingspunkt af en art?

--
Michal



Michal (13-10-2003)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 13-10-03 21:17

In news:3f8af5d5$0$28260$ba624c82@nntp04.dk.telia.net,
Jens Rafaelsen <rafaelsen@stofanetpunktumdk> wrote:

>> Det ser godt nok ud som om at man kan skrue toppen af karburatoren
>> hvor netop dette kabel kommer ind, men den er godt nok stram! (Hvis
>> den altså _kan_ skrues af).
>
> Det kan den. Det er bare et spørgsmål om WD40 og vold. Nar du har
> skruet toppen af karburatoren, kan du trække gaskablet og nålen op af
> karburatorhuset.

Har knoklet og puklet med den top :/

Den vil bare ikke af. Jeg tror jeg lader den stå til i morgen hvor der måske
bliver lidt varmere, og jeg har fået noget mad og nogle kræfter :D

Og så kan olien også få lidt ekstra virkning over natten måske...


>> Den anden ting er en lille bitte slange som løber fra siden af det
>> store hul (ind mod motoren), og over til en af motorens nederste
>> sider. Den sidder i en metalmuffe (tror jeg det hedder) men hverken
>> slangen eller muffen er til at få af. Og jeg vil helst ikke flå den
>> af.
>
> Det er slangen, der kommer fra oliepumpen. Det skal også kunne lade
> sig gøre at få den løsnet fra karburatoren. Kan du ikke udvide
> metalmuffen lidt, eller komme til at skubbe den af karburatoren med
> en skruetrækker?

Jo det lykkedes, tak :)

Troede slangen gik ind i selve karburatoren men opdagede efter at have
fjernet muffen at det var samme type som f.eks. ved benzinslangen og
vacuumslangen.


> Når du har fået karburatoren af, venter der så jobbet med at få skruet
> svømmerhuset af. Hvis du vender karburatoren på hovedet, vil du kunne
> se fire skruer. De kan også volde en del problemer.

Det glæder jeg mig til... og så vil jeg være istand til at lave den
indendøre i noget lidt bedre klima... Er ikke så rart nu på denne tid af
aftenen, men når jeg får den af bliver det jo helt hyggeligt :)

--
Michal



Armand (15-10-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-10-03 01:19


Michal <nonexistant@fakedomain.INVALID> skrev i en
news:bmf131$f3q$1@sunsite.dk...
> In news:3f8af5d5$0$28260$ba624c82@nntp04.dk.telia.net,
> Jens Rafaelsen <rafaelsen@stofanetpunktumdk> wrote:
>
> >> Det ser godt nok ud som om at man kan skrue toppen af karburatoren
> >> hvor netop dette kabel kommer ind, men den er godt nok stram! (Hvis
> >> den altså _kan_ skrues af).
> >
> > Det kan den. Det er bare et spørgsmål om WD40 og vold.
>
> Har knoklet og puklet med den top :/
> Den vil bare ikke af. Jeg tror jeg lader den stå til i morgen hvor der
> måske bliver lidt varmere, og jeg har fået noget mad og nogle kræfter :D
> Og så kan olien også få lidt ekstra virkning over natten måske...

Og lige netop dén detalje er hemmeligheden bag brug af rustløsnere i
almindelighed: tålmodighed!
Som smed har jeg ofte bakset med umulige sammenrustne bolte af alskens
størrelser og tit gør man det at man i første omgang springer de besværlige
over for dermed at stå til sidst og kæmpe med dém. På den måde er det også
dem hvorpå man slutteligt bruger alle forekommende tricks, inkl. rustløsner,
uden at nogle af dem behøver at hjælpe. I de tilfælde hvor man ikke når at
skille lortet af inden fyraften hænder det ofte at tingene glider fra
hinanden næste morgen - Når rustløsneren har haft natten til at trænge ind!!

> > Nar du har skruet toppen af karburatoren, kan du trække gaskablet og
> > nålen op af karburatorhuset.

Helt korrekt, er det hele gasspjældet man trækker på hvorefter man kan
afmontere kablets fra spjældet ved at trykke fjederen sammen så kablets ende
stikker under-ud af spjældet og kan komme ud igennem det dertil forekommende
hul!

> >> Den anden ting er en lille bitte slange som løber fra siden af det
> >> store hul (ind mod motoren), og over til en af motorens nederste
> >> sider. Den sidder i en metalmuffe men hverken slangen eller muffen
> >> er til at få af.
> >
> > Det er slangen, der kommer fra oliepumpen.
> > Kan du ikke udvide metalmuffen lidt, eller komme til at skubbe den af
> > med en skruetrækker?
>
> Jo det lykkedes, tak :)
> Troede slangen gik ind i selve karburatoren men opdagede efter at have
> fjernet muffen at det var samme type som f.eks. ved benzinslangen og
> vacuumslangen.

Det er en gedigen form for låse-klemme - Tanken om en olieslange der hopper
af er jo ikke ligefrem rar, vel (hvordan mon at man opdager dét??)?

> > Når du har fået karburatoren af, venter der så jobbet med at få skruet
> > svømmerhuset af. Hvis du vender karburatoren på hovedet, vil du kunne
> > se fire skruer. De kan også volde en del problemer.

Også dér er rustløsner i god tid(!) en god ide - Ligesom udskiftning af
stjerneskruerne til (velsmurte!) galvaniserede eller rustfrie unbrako-bolte,
således at svømmerhuset er til at afmontere direkte fra karbunaden ved
senere lejlighed!!

--
Armand.










Michal (17-10-2003)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 17-10-03 16:07

In news:bmi4o2$25f9$1@news.cybercity.dk,
Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

> Michal <nonexistant@fakedomain.INVALID> skrev i en
> news:bmf131$f3q$1@sunsite.dk...
>> In news:3f8af5d5$0$28260$ba624c82@nntp04.dk.telia.net,
>> Jens Rafaelsen <rafaelsen@stofanetpunktumdk> wrote:
>>
>>>> Det ser godt nok ud som om at man kan skrue toppen af karburatoren
>>>> hvor netop dette kabel kommer ind, men den er godt nok stram! (Hvis
>>>> den altså _kan_ skrues af).
>>>
>>> Det kan den. Det er bare et spørgsmål om WD40 og vold.
>>
>> Har knoklet og puklet med den top :/
>> Den vil bare ikke af. Jeg tror jeg lader den stå til i morgen hvor
>> der måske bliver lidt varmere, og jeg har fået noget mad og nogle
>> kræfter :D Og så kan olien også få lidt ekstra virkning over natten
>> måske...
>
> Og lige netop dén detalje er hemmeligheden bag brug af rustløsnere i
> almindelighed: tålmodighed!
> Som smed har jeg ofte bakset med umulige sammenrustne bolte af alskens
> størrelser og tit gør man det at man i første omgang springer de
> besværlige over for dermed at stå til sidst og kæmpe med dém. På den
> måde er det også dem hvorpå man slutteligt bruger alle forekommende
> tricks, inkl. rustløsner, uden at nogle af dem behøver at hjælpe. I
> de tilfælde hvor man ikke når at skille lortet af inden fyraften
> hænder det ofte at tingene glider fra hinanden næste morgen - Når
> rustløsneren har haft natten til at trænge ind!!

Ja :)

Det gik da også lettere med at få den af dagen efter, men det var stadig ret
hårdt...

Når du taler om "rustløsner", er det så normal WD40, eller en speciel ting?


>>> Nar du har skruet toppen af karburatoren, kan du trække gaskablet og
>>> nålen op af karburatorhuset.
>
> Helt korrekt, er det hele gasspjældet man trækker på hvorefter man kan
> afmontere kablets fra spjældet ved at trykke fjederen sammen så
> kablets ende stikker under-ud af spjældet og kan komme ud igennem det
> dertil forekommende hul!

Så langt gik jeg dog ikke, jeg nøjedes bare med at hive cylinderen
(gasspjældet?) op af karburatoren med nål og kabel og det hele...


>>>> Den anden ting er en lille bitte slange som løber fra siden af det
>>>> store hul (ind mod motoren), og over til en af motorens nederste
>>>> sider. Den sidder i en metalmuffe men hverken slangen eller muffen
>>>> er til at få af.
>>>
>>> Det er slangen, der kommer fra oliepumpen.
>>> Kan du ikke udvide metalmuffen lidt, eller komme til at skubbe den
>>> af med en skruetrækker?
>>
>> Jo det lykkedes, tak :)
>> Troede slangen gik ind i selve karburatoren men opdagede efter at
>> have fjernet muffen at det var samme type som f.eks. ved
>> benzinslangen og vacuumslangen.
>
> Det er en gedigen form for låse-klemme - Tanken om en olieslange der
> hopper af er jo ikke ligefrem rar, vel (hvordan mon at man opdager
> dét??)?

Ja tak, kan forestille mig det ikke er rart... men det var da også en
ordentlig muffe der sad på som voldte massere af besvær :)


> > > Når du har fået karburatoren af, venter der så jobbet med at få
> skruet
>>> svømmerhuset af. Hvis du vender karburatoren på hovedet, vil du
>>> kunne se fire skruer. De kan også volde en del problemer.
>
> Også dér er rustløsner i god tid(!) en god ide

Oki, det vil jeg putte på inden søndag så. (Operation skil karburatoren ad
sker på søndag :)


> - Ligesom udskiftning
> af stjerneskruerne til (velsmurte!) galvaniserede eller rustfrie
> unbrako-bolte, således at svømmerhuset er til at afmontere direkte
> fra karbunaden ved senere lejlighed!!

Se det var en god idé...


Jeg glæder mig allerede til at få den skilt ad :)

--
Michal



Armand (17-10-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-10-03 21:03


Michal <nonexistant@fakedomain.INVALID> skrev i en
news:bmp0de$jjn$1@sunsite.dk...
> In news:bmi4o2$25f9$1@news.cybercity.dk,
> Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
>
> > .....hænder det ofte at tingene glider fra hinanden næste morgen - Når
> > rustløsneren har haft natten til at trænge ind!!
>
> Ja :)
> Det gik da også lettere med at få den af dagen efter, men det var stadig
> ret hårdt...

OK
Sørg for at få børstet gevindet godt af med en stålbørste, allerhelst af
rustfrit stål eller messing inden gensamling og vær dér ganske nøje med at
de fine rynker fanger rigtigt og ikke skrues skævt sammen (igen?)!
I den forbindelse er det vigtigt at vide at aluminiums gevind IKKE må
smøres, men skal samles tørt!!

> Når du taler om "rustløsner", er det så normal WD40, eller en speciel
> ting?

Der er på det nærmeste gået kult i WD40, og det ikke mindst her på gruppen;
men enhver type rustløsner kan gøre jobbet - nogle påstår endda at petroleum
alene er ligesågodt!

> > ......... hele gasspjældet man trækker op, hvorefter man kan
> > afmontere kablet fra spjældet ved at trykke fjederen sammen så
> > kablets ende stikker under-ud af spjældet og kan komme ud igennem det
> > dertil forekommende hul!
>
> Så langt gik jeg dog ikke, jeg nøjedes bare med at hive cylinderen
> (gasspjældet?) op af karburatoren med nål og kabel og det hele...

OK! Det er jo heller ikke nødvendigt andet i dette tilfælde; men for en
anden gangs skyld, så kig lige på sagerne:
Kablet er ført igennem gasspjældet gennem et lille hul som har et såkaldt
"bundhul" lige ved siden af og med en slids imellem - Derved kan knoppen på
enden af kablet komme under ud og føres over i bundhullet, som fjederen
sidenhen holder den oppe i!
Afmontering foregår på enkleste vis modsat, ved at trykke fjederen sammen så
kabel-enden stikker under-ud og kan føres over i det gennemgående hul for
udtrækning

Og så er der lige det med gasspjældets orientering:
Der er givetvis et spor i den ene side fa spjældet, og dét skal ved
sammenbygning matche med en lille not nede i karburatoren!
Spjældet skal kunne glide frit op/ned, og hvis man ikke fanger spor/not vil
det klemme sig fast!

> >>>> ....Den sidder i en metalmuffe men hverken slangen eller muffen
> >>>> er til at få af.
> >>>
> >>> Kan du ikke udvide metalmuffen lidt, eller komme til at skubbe den
> >>> af med en skruetrækker?
> >>
> >> Jo det lykkedes, tak :)
> >> Troede slangen ....men opdagede efter at have fjernet muffen at
> >> det var samme type som f.eks. ved benzinslangen og vacuumslangen.
> >
> > Det er en gedigen form for låse-klemme - Tanken om en olieslange der
> > hopper af er jo ikke ligefrem rar, vel (hvordan mon at man opdager
> > dét??)?
>
> Ja tak, kan forestille mig det ikke er rart... men det var da også en
> ordentlig muffe der sad på som voldte massere af besvær :)

Den rigtige metode til afmontering er: Med en skarp kant fra et stykke
værktøj (skruetrækker?), at skubbe muffen bagud (ind på slangen), og når den
ikke længere sidder over stutsen, kan slangen trækes af denne!
Vær endvidere meget opmærksom på at slangen ikke er knækket eller på anden
måde beskadiget under arbejdet - En utæt olieslange er ligeså fatal som en
afhoppet!

> > > > ....Når du har fået karburatoren af, venter jobbet med at få
> > > > skruet svømmerhuset af. Hvis du vender karburatoren på hovedet,
> > > > vil du kunne se fire skruer. De kan også volde en del problemer.
> >
> > Også dér er rustløsner i god tid(!) en god ide
>
> Oki, det vil jeg putte på inden søndag så. (Operation skil karburatoren ad
> sker på søndag :)

Du ér ved at lære det!

--
Armand.





Michal (22-10-2003)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 22-10-03 16:29

In news:bmpife$1mpu$2@news.cybercity.dk,
Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

> Michal <nonexistant@fakedomain.INVALID> skrev i en
> news:bmp0de$jjn$1@sunsite.dk...
>> In news:bmi4o2$25f9$1@news.cybercity.dk,
>> Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
>>
>>> .....hænder det ofte at tingene glider fra hinanden næste morgen -
>>> Når rustløsneren har haft natten til at trænge ind!!
>>
>> Ja :)
>> Det gik da også lettere med at få den af dagen efter, men det var
>> stadig ret hårdt...
>
> OK
> Sørg for at få børstet gevindet godt af med en stålbørste, allerhelst
> af rustfrit stål eller messing inden gensamling og vær dér ganske
> nøje med at de fine rynker fanger rigtigt og ikke skrues skævt sammen
> (igen?)!

Dog ikke, de sad lige nok.


> I den forbindelse er det vigtigt at vide at aluminiums gevind IKKE må
> smøres, men skal samles tørt!!

Ups, den må jeg hellere gensamle så =)


>> Når du taler om "rustløsner", er det så normal WD40, eller en speciel
>> ting?
>
> Der er på det nærmeste gået kult i WD40, og det ikke mindst her på
> gruppen; men enhver type rustløsner kan gøre jobbet - nogle påstår
> endda at petroleum alene er ligesågodt!

Oki...

Efter at have fundet nogle olier frem (bl.a. WD40) så jeg at en del af dem
indeholdt (og ligefrem reklamerede med) silikone. Men på WD40'en stod der
"Indeholder _ikke_ silikone".

Er der forskel på silikone/ikkesilikone olier? Og findes der andre olier?

Har de bestemte formål? På dem alle stod der de egnede sig til rustløsning
og smøring, men den med silikone i stod der også var vandafvisende.


>>> ......... hele gasspjældet man trækker op, hvorefter man kan
>>> afmontere kablet fra spjældet ved at trykke fjederen sammen så
>>> kablets ende stikker under-ud af spjældet og kan komme ud igennem
>>> det dertil forekommende hul!
>>
>> Så langt gik jeg dog ikke, jeg nøjedes bare med at hive cylinderen
>> (gasspjældet?) op af karburatoren med nål og kabel og det hele...
>
> OK! Det er jo heller ikke nødvendigt andet i dette tilfælde; men for
> en anden gangs skyld, så kig lige på sagerne:
> Kablet er ført igennem gasspjældet gennem et lille hul som har et
> såkaldt "bundhul" lige ved siden af og med en slids imellem - Derved
> kan knoppen på enden af kablet komme under ud og føres over i
> bundhullet, som fjederen sidenhen holder den oppe i!
> Afmontering foregår på enkleste vis modsat, ved at trykke fjederen
> sammen så kabel-enden stikker under-ud og kan føres over i det
> gennemgående hul for udtrækning

Ahaa, oki. Det havde jeg slet ikke lagt mærke til under første forsøg...


> Og så er der lige det med gasspjældets orientering:
> Der er givetvis et spor i den ene side fa spjældet, og dét skal ved
> sammenbygning matche med en lille not nede i karburatoren!
> Spjældet skal kunne glide frit op/ned, og hvis man ikke fanger
> spor/not vil det klemme sig fast!

Den lagde jeg mærke til :) De fleste ting som skal samles plejer trodsalt at
være "dummy-sikrede".


>>>>>> ....Den sidder i en metalmuffe men hverken slangen eller muffen
>>>>>> er til at få af.
>>>>>
>>>>> Kan du ikke udvide metalmuffen lidt, eller komme til at skubbe den
>>>>> af med en skruetrækker?
>>>>
>>>> Jo det lykkedes, tak :)
>>>> Troede slangen ....men opdagede efter at have fjernet muffen at
>>>> det var samme type som f.eks. ved benzinslangen og vacuumslangen.
>>>
>>> Det er en gedigen form for låse-klemme - Tanken om en olieslange der
>>> hopper af er jo ikke ligefrem rar, vel (hvordan mon at man opdager
>>> dét??)?
>>
>> Ja tak, kan forestille mig det ikke er rart... men det var da også en
>> ordentlig muffe der sad på som voldte massere af besvær :)
>
> Den rigtige metode til afmontering er: Med en skarp kant fra et stykke
> værktøj (skruetrækker?), at skubbe muffen bagud (ind på slangen), og
> når den ikke længere sidder over stutsen, kan slangen trækes af denne!
> Vær endvidere meget opmærksom på at slangen ikke er knækket eller på
> anden måde beskadiget under arbejdet - En utæt olieslange er ligeså
> fatal som en afhoppet!

Ok, der var så vidt jeg kunne se intet i vejen med den, og det var også ca.
den vej jeg fik den af.


>>>>> ....Når du har fået karburatoren af, venter jobbet med at få
>>>>> skruet svømmerhuset af. Hvis du vender karburatoren på hovedet,
>>>>> vil du kunne se fire skruer. De kan også volde en del problemer.
>>>
>>> Også dér er rustløsner i god tid(!) en god ide
>>
>> Oki, det vil jeg putte på inden søndag så. (Operation skil
>> karburatoren ad sker på søndag :)
>
> Du ér ved at lære det!

Hehe, sådan da...


Nu har jeg så samlet den igen, men desværre er indstillinger af diverse
skruer ikke lige så dummysikret som gasspjældet :/


Når jeg får den startet kører den typpisk 5k rpm i tomgang! ouch :/

Desværre kan jeg ikke rigtigt se hvilken af skruerne jeg skal skrue på.

Der er en skrue nederst til benzinudløb, som jeg tror også styrer hvormeget
benzin der kommer ind i motoren, og så er der en lidt længere oppe, men er
ikke sikker på om det er en luftskrue. Tomgangsskruen hjælper det ikke at
skrue på, og det gør det heller ikke med de to andre.


Nogen forslag?

--
Michal



Michal (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 26-10-03 09:38

In news:bn67ik$460$1@sunsite.dk,
Michal <nonexistant@fakedomain.INVALID> wrote:

[snip]

> Nu har jeg så samlet den igen, men desværre er indstillinger af
> diverse skruer ikke lige så dummysikret som gasspjældet :/
>
>
> Når jeg får den startet kører den typpisk 5k rpm i tomgang! ouch :/
>
> Desværre kan jeg ikke rigtigt se hvilken af skruerne jeg skal skrue
> på.
>
> Der er en skrue nederst til benzinudløb, som jeg tror også styrer
> hvormeget benzin der kommer ind i motoren, og så er der en lidt
> længere oppe, men er ikke sikker på om det er en luftskrue.
> Tomgangsskruen hjælper det ikke at skrue på, og det gør det heller
> ikke med de to andre.

Dertil kom jeg til at tænke på om der egentligt ikke skal være en fjædder
ved den nederste skrue? (den ved benzinudløbet).

Og at der egentligt også er et par dutter med gevind inde i selve det
nederste rum, som man jo egentligt også kan skrue på...


> Nogen forslag?


--
Michal



Armand (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-10-03 13:38


Michal <nonexistant@fakedomain.INVALID> skrev i en
news:bng0uf$7a4$1@sunsite.dk...
> In news:bn67ik$460$1@sunsite.dk,
> Michal <nonexistant@fakedomain.INVALID> wrote:
>
> >
> > Der er en skrue nederst til benzinudløb, som jeg tror også styrer
> > hvormeget benzin der kommer ind i motoren, og så er der en lidt
> > længere oppe, men er ikke sikker på om det er en luftskrue.
> > Tomgangsskruen hjælper det ikke at skrue på, og det gør det heller
> > ikke med de to andre.
>
> Dertil kom jeg til at tænke på om der egentligt ikke skal være en fjædder
> ved den nederste skrue? (den ved benzinudløbet).

Jeg har lidt svært ved at opfatte hvilke og hvor ud fra dine beskrivelser;
men et er sikkert: De skruer der er beregnet til at justeres på, skal have
en kort fjeder monteret under hovedet som "lås"

> Og at der egentligt også er et par dutter med gevind inde i selve det
> nederste rum, som man jo egentligt også kan skrue på...

"nederste rum?"
Der hvor bensinen løber ind i og der sidder et par "ponton'er"
Dér kan der ikke skrue-justeres på noget - Alle "skruer" (á: "dutter"?) er
messing-dyser
som skal være skruet i bund og på rette plads!

--
Armand.







Michal (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 26-10-03 17:27

In news:bngfpa$26ve$8@news.cybercity.dk,
Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>>> Der er en skrue nederst til benzinudløb, som jeg tror også styrer
>>> hvormeget benzin der kommer ind i motoren, og så er der en lidt
>>> længere oppe, men er ikke sikker på om det er en luftskrue.
>>> Tomgangsskruen hjælper det ikke at skrue på, og det gør det heller
>>> ikke med de to andre.
>>
>> Dertil kom jeg til at tænke på om der egentligt ikke skal være en
>> fjædder ved den nederste skrue? (den ved benzinudløbet).
>
> Jeg har lidt svært ved at opfatte hvilke og hvor ud fra dine
> beskrivelser; men et er sikkert: De skruer der er beregnet til at
> justeres på, skal have en kort fjeder monteret under hovedet som "lås"

Godt, så må jeg have fat i en sådan... undrer mig bare den har siddet
ordentligt (skruen), og ikke gået ud. Men fjædderen kan self. være blevet
væk under adskilning.


>> Og at der egentligt også er et par dutter med gevind inde i selve det
>> nederste rum, som man jo egentligt også kan skrue på...
>
> "nederste rum?"
> Der hvor bensinen løber ind i og der sidder et par "ponton'er"

Præcis. Svømmerhuset hed det vist. :)


> Dér kan der ikke skrue-justeres på noget - Alle "skruer" (á:
> "dutter"?) er messing-dyser
> som skal være skruet i bund og på rette plads!

Oki, det er de heldigvis...


Så vidt jeg kan se skal jeg blot have den justeret nu.


--
Michal



Armand (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-10-03 23:15


Michal <nonexistant@fakedomain.INVALID> skrev i en
news:bngseh$c2n$1@sunsite.dk...
>
> Så vidt jeg kan se skal jeg blot have den justeret nu.

Øhhh?
Blot fordi jeg selv har været dér:
Hár du husket at montere reed-ventilen ("mundharmonika -bladfjedrene) der
sidder monteret i en tagformet holder imellem cylinder og karburator??

--
Armand.





Michal (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 27-10-03 21:04

In news:bnhh7p$14ci$10@news.cybercity.dk,
Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

> Michal <nonexistant@fakedomain.INVALID> skrev i en
> news:bngseh$c2n$1@sunsite.dk...
>>
>> Så vidt jeg kan se skal jeg blot have den justeret nu.
>
> Øhhh?
> Blot fordi jeg selv har været dér:
> Hár du husket at montere reed-ventilen ("mundharmonika -bladfjedrene)
> der sidder monteret i en tagformet holder imellem cylinder og
> karburator??

øh, en hvafforén?

Der er godt nok en tagformet holder imellem cylinger(motorblok?) og
karburator, men den har jeg ikke pillet ved... og aner ikke om der sidder en
reed-ventil deri... men jeg har ikke taget nogen ud, såe...

Kan sådan en skabe problemer?

--
Michal



Armand (28-10-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-10-03 18:51


Michal <nonexistant@fakedomain.INVALID> skrev i en
news:bnjtgr$9ap$1@sunsite.dk...
> In news:bnhh7p$14ci$10@news.cybercity.dk,
> Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
>
> > Blot fordi jeg selv har været dér:
> > Hár du husket at montere reed-ventilen ("mundharmonika -bladfjedrene)
>
> øh, en hvafforén?
> Der er godt nok en tagformet holder imellem cylinger(motorblok?) og
> karburator, men den har jeg ikke pillet ved... og aner ikke om der sidder
en
> reed-ventil deri... men jeg har ikke taget nogen ud, såe...
> Kan sådan en skabe problemer?

Derved at det i bund og grund er en kontra-ventil, og hele motorens ådedræt
er lagt ud efter at dén er monteret, er det svært at få/holde motoren igang
uden!

Et forår døjede vi i flere uger med at få gang i en af det lokale ungdoms
RR-projekt's motorcykler, men til sidst opdagede vi at reedventilen ikke var
monteret efter vinterens adskillese - Jeg må tilstå at det var mig der havde
været 1.-skruer på dén racer, og oveikøbet kunne huske at have skaffet
kortere bolte til befæstigelsen af karbunaden (de originale var jo pludselig
blevet ventil-husets tykkelse for lange)

--
Armand.





Michal (30-10-2003)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 30-10-03 17:50

In news:bnmc6o$1b5m$2@news.cybercity.dk,
Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>>> Blot fordi jeg selv har været dér:
>>> Hár du husket at montere reed-ventilen ("mundharmonika
>>> -bladfjedrene)
>>
>> øh, en hvafforén?
>> Der er godt nok en tagformet holder imellem cylinger(motorblok?) og
>> karburator, men den har jeg ikke pillet ved... og aner ikke om der
>> sidder en reed-ventil deri... men jeg har ikke taget nogen ud, såe...
>> Kan sådan en skabe problemer?
>
> Derved at det i bund og grund er en kontra-ventil, og hele motorens
> ådedræt er lagt ud efter at dén er monteret, er det svært at få/holde
> motoren igang uden!
>
> Et forår døjede vi i flere uger med at få gang i en af det lokale
> ungdoms RR-projekt's motorcykler, men til sidst opdagede vi at
> reedventilen ikke var monteret efter vinterens adskillese - Jeg må
> tilstå at det var mig der havde været 1.-skruer på dén racer, og
> oveikøbet kunne huske at have skaffet kortere bolte til befæstigelsen
> af karbunaden (de originale var jo pludselig blevet ventil-husets
> tykkelse for lange)

Ah, ok... Det lyder som om den måske har forskubbet sig i mit tilfælde?

Under alle omstændigheder skal det da i hvert fald undersøges...

--
Michal



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408622
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste