Nye lovinitiativer fra Regeringen forvente~
Fra : Claus Lorentzen

Dato : 05-10-03 11:59

Justitsministeren har offentliggjort de nye initiativer, som jeg har
kopieret ind i uddrag nedenfor. Der er en del interessante ting.

Jeg er klart over at diverse numre ikke helt hænger sammen, det skyldes
netop at det er i uddrag. Både uddrag og fuld længde har jeg lagt på min
hjemmeside:
http://www.sitecenter.dk/claus-lorentzen/tp/

U D D R A G :
==========

R E D E G Ø R E L S E om regeringens initiativer med henblik på en reduktion
i antallet af dræbte i trafikken

1. Indledning

Initiativerne vil indgå i en trafiksikkerhedspakke, som forventes fremlagt i
november 2003, . . .

2. Trafiksikkerhedspakken

Regeringen vil fremlægge en trafiksikkerhedspakke med en række forskellige
tiltag, som har til formål at få den enkelte borger til køre med større
omtanke og udvise større ansvarlighed i trafikken.

Trafiksikkerhedspakken vil indeholde følgende initiativer:

1) Klippekortsystem for kørekortindehavere

Regeringen vil foreslå et klippekort for grove færdselsforseelser, så
bilister og motorcyklister efter 3 grove forseelser inden for en periode på
3 år får en betinget frakendelse af førerretten og skal op til en
kontrollerende køreprøve.

2) Nedsættelse af grænsen for betinget frakendelse af førerretten

Regeringen vil foreslå, at grænsen for betinget frakendelse af førerretten
generelt nedsættes fra 70 til 60 pct.

3) Forhøjelse af bøderne ved overtrædelse af hastighedsgrænsen i byer og på
landeveje

Regeringen vil foreslå, at der indføres en forhøjelse af bøder for
hastighedsoverskridelser i byer og på landeveje på 30 pct. og derover,
således at bødeniveauet generelt forhøjes med 500 kr. i forhold til det
eksisterende niveau. Ved hastighedsoverskridelser på mindre end 30 pct.
foreslås ingen ændringer i bødefastsættelsen.

4) Øget politikontrol

Det er regeringens opfattelse, at politiets synlige tilstedeværelse og
konsekvente indgriben ved konstaterede overtrædelser af færdselsloven har
overordentlig stor betydning for trafikanternes vilje til at efterkomme
lovgivningen.

Trafikanterne skal således med henblik på en generel ændring af
trafikantadfærden opleve en øget opdagelsesrisiko, idet netop dette forhold
må antages at være afgørende for den præventive effekt.

Politiets indsats over for færdselsforseelser skal derfor yderligere
intensiveres. Som supplement til politiets almindelige færdselspatruljering
og de målrettede kontroller, skal politiets fokus på ofte forekommende og
trafikfarlige færdselslovsovertrædelser skærpes, herunder ved en mere
konsekvent indgriben over for sådanne overtrædelser.

5) Differentierede hastighedsgrænser

Færdselsloven giver allerede efter de gældende regler mulighed for at
fravige de generelle hastighedsgrænser i såvel opadgående som nedadgående
retning, hvor dette måtte være ønskeligt og hensigtsmæssigt.

3. Tiltag i forbindelse med motorvejslovforslaget

Ved lov nr. 432 af 10. juni 2003 gennemførtes en ændring af færdselsloven,
hvorefter den generelle hastighedsgrænse på motorveje med virkning fra 30.
april 2004 hæves til 130 km/t.

1)Intensiveret politimæssig kontrol på navnlig farlige motorvejsstrækninger

Forhøjelse af hastigheden på motorveje medfører behov for, at der målrettet
sættes ind for at sikre, at de forhøjede hastighedsgrænser rent faktisk
overholdes.

Det er derfor i forbindelse med forhøjelsen af hastighedsgrænsen på
motorveje forudsat, at der skal ske en intensiveret politimæssig kontrol på
navnlig farlige motorvejsstrækninger, således at de trafikanter, der
fremover overtræder hastighedsgrænserne, vil udsætte sig for en større
risiko for at blive opdaget.

2) Skærpelse af bødeniveauet ved hastighedsovertrædelser

Det fremgår udtrykkeligt af lovændringen, at det ved fastsættelse af bøder
for overskridelse af hastighedsgrænserne fremover skal anses som en
skærpende omstændighed, hvis hastigheden har udgjort 140 km/t eller derover.

3) Skærpelse af reglerne for frakendelse af førerretten ved overtrædelse af
hastighedsgrænserne på motorveje

Et andet væsentligt og præventivt middel til overholdelse af de gældende
hastighedsgrænser er risikoen for en betinget frakendelse af førerretten.

Efter de gældende regler frakendes førerretten betinget ved en overskridelse
af de gældende hastighedsgrænser med mere end 70 pct. Det er imidlertid i
forbindelse med den forhøjede hastighedsgrænse på motorveje besluttet at
fastsætte en supplerende, øvre grænse for betinget frakendelse af
førerretten på 160 km/t.

Ved kørsel med en hastighed på 160 km/t eller derover vil førerretten
herefter i alle tilfælde blive frakendt betinget, uafhængigt af den
procentuelle hastighedsoverskridelse. Reglen er begrundet i et ønske om, at
der skal ske betinget frakendelse ved en fast, øvre grænse, som skal gælde,
uanset at den procentvise overskridelse på motorveje oftest vil være mindre
end 70 pct.

6) Forlængelse af perioden for prøvekørekort

Med virkning fra 1. september 2003 er perioden for "prøvekørekort" udvidet
fra to til tre år. Ordningen indebærer, at personer, som kører uforsvarligt
inden for de første tre år efter, at vedkommende har erhvervet førerret,
bliver pålagt kørselsforbud.

7) Skærpelse af sanktionerne i sager om spiritus- og promillekørsel

For så vidt angår spiritus- og promillekørsel har regeringen udvidet
kommissoriet for udvalget til forenkling af sanktionsfastsættelsen i sager
om spiritus- og promillekørsel, således at udvalgets forslag ikke blot skal
indebære en forenkling af gældende regler og praksis vedrørende spiritus- og
promillekørsel samt kørsel i frakendelsestiden, men også skærpelser i
sanktionssystemet.

Claus L

XJ600N

Fra : Hekto

Dato : 05-10-03 12:13

In article <3f7ff978$0$48908$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Claus
Lorentzen says...

<KLIP!>

Det ser da meget fornuftigt ud.

Til gængæld er det nok mest varm luft og ballon-blæsning.
Med den overarbejdspukkel politiet har, og de øgede krav der er til
opklaring af f.eks. flere inbrud, varer det nok noget før der kommer
flere færdselspatruljer ud.

Det der nok kommer til at holde, er større bøder og klippekortsystemet.
Umiddelbart hænger det vel godt sammen med en fordækt måde, at øge
skatter og afgifter?

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah + Suzuki LS650
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Jacob Larsen

Dato : 05-10-03 16:22

> Det ser da meget fornuftigt ud.

Det synes jeg slet ikke. Det er en totalt misforstået idé, at det altid er
farten der er problemet. Folk kører generelt meget dårligt og kigger sig
f.eks. ikke for, viser ikke af og kører for tæt. Igen skal jeg så straffes
fordi folk kører med hovedet under armen. Ja, selvfølgelig sker der færre
uheld med en mindre fart, men det er for ringe, at der næsten udelukkende
kun fokuseres på denne.

> [...]
> klippekortsystemet. Umiddelbart hænger det vel godt sammen med en
> fordækt måde, at øge skatter og afgifter?

Mon ikke også det er hensigten. Det er sjovt, som staten altid mener, at
alle problemer kan løses ved at få flere penge i kassen
--
mvh. Jacob Larsen - der glæder sig til at flytte til udlandet om 2 år hvis
alting går som det skal.

Fra : Hekto

Dato : 05-10-03 16:51

In article <blpcqo$4k$1@sunsite.dk>, "Jacob Larsen" <jacobl@
(((FJERNDETTE)))cs.auc.dk> says...
> [...]
> uheld med en mindre fart, men det er for ringe, at der næsten udelukkende

Hæ! - Hæ!
Det var dén diskution vi havde i sidste uge!
Du har ret; men det er nu nemmest at gøre noget ved hastigheden, fordi
det giver de ønskede resultater på en nem måde.

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 05-10-03 18:31

> [...]
> uheld med en mindre fart, men det er for ringe, at der næsten udelukkende

<Ironi on>
Hvordan jeg fortolker din kommentar:
Alle (undtagen jeg, naturligvis!) kører af helvede til!
F.eks. holder ikke pænt tilbage for pletten i horisonten,
som i det næste øjeblik viser sig, at være MIG i 5. gear: Redline!
Og så bliver det ovenikøbet MIN skyld... uretfærdigt!
<Ironi off>

Jeg tror bestemt, at for høj fart ofte er skyld i mange ulykker... Andet er
(som du selv siger) at folk laver uheldige forseelser, når de rager efter
mobiltelefonen eller chipsene i handskerummet... eller bare generelt kører
som svin...

Problemet er vel bare, at det kræver beviser... Var billisten uopmærksom? -
Det er immervæk lettere, hvis vedkommende "bare" havde kørt for stærkt...
Det er også lettere, at måle en promilletal, end at f.eks. skulle vurdere om
føreren er al for træt til at have det fornødne overskud til at vise
agtpågivenhed... Jeg tror personligt, at der kører en del søvngængere rundt
på de danske veje og de kan vel også være halvfarlige...

Det mest ideelle var, at man kunne måle folks evner i traffikken, men det er
jo ret svært, så skulle man jo afholde køreprøve f.eks. hvert 2. år for alle
fire som to-benede... Synes du, at dét er smart og tror du ikke, at der for
alvor kan gå pengemaskine i det? F.eks. bruger Columbia vistnok dette
princip "for at højne trafikmoralen"... som det vistnok hedder... Men der er
vistnok gået lidt mafia i de smukke ord!

> Mon ikke også det er hensigten. Det er sjovt, som staten altid mener, at
> alle problemer kan løses ved at få flere penge i kassen

Vi har regler... Bryder vi dem (og nogen opdager det) så må vi en bøde...
that's it and too bad!
Mange steder er farten pænt afpasset med, hvad man allerhøjest bør køre.
MEN: Jeg giver dig ret i, at det lugter lidt af pengemaskine, når de smækker
fotovogne på store ødede- og brede veje indenfor bybebyggelsen...

Hilsen
Lars

Fra : Jacob Larsen

Dato : 05-10-03 21:17

> [...]
> som i det næste øjeblik viser sig, at være MIG i 5. gear: Redline!
> Og så bliver det ovenikøbet MIN skyld... uretfærdigt!

Min suzuki har 6 gear, så det kan ikke være mig du snakker om.
Desuden er den ikke specielt hurtig.

Jeg vil dog sige, at jeg vælger at tro jeg kører bedre end de fleste
billister, i den forstand. at jeg er opmærksom og påpasselig. Men jo det
hele bunder vel i, at jeg ikke synes reglerne burde gælde for mig. Jeg er
dog ikke så interesserede i om folk kører lidt for stærkt, bare de gad at
køre ordentligt. Jeg kan ikke køre en tur på 10 min på en landevej uden en
eller anden idiot kører 1-2 m. bag mig, eller ødelægger min
sikkerhedsafstand ved at trække ind foran mig ved en delvist gennemført
overhaling. Jeg har faktisk undersøgt dette over et forløb på lidt over et
par uger.

> [...]
> Andet er (som du selv siger) at folk laver uheldige forseelser, når
> de rager efter mobiltelefonen eller chipsene i handskerummet... eller

Selvfølgelig har en del af det at køre som et svin også noget med
hastigheden at gøre. Jeg vil dog vedholde min altid nærværende kommentar om
at der er forskel på at køre råddent og på at køre stærkt. Det sidste
behøver ikke nødvendigvis være farligt for ens omgivelser.

> [...]
> det er jo ret svært, så skulle man jo afholde køreprøve f.eks. hvert
> 2. år for alle fire som to-benede... Synes du, at dét er smart og

Det er vi alligevel på vej imod. Dette forslag er efter min mening bare et
skridt på vejen mod indførslen af den berygtede 23%-frakendelse, som de har
snakket så meget om. Der vil, hvis forslaget bliver vedtaget, allerede nu
blive langt flere generhvervelser i sigte fremover.

> [...]
> bruger Columbia vistnok dette princip "for at højne trafikmoralen"...
> som det vistnok hedder... Men der er vistnok gået lidt mafia i de

Ja, men der er da vist gået pengemaskine i hele firmaet Danmark A/S
Hvis nogen vil købe aktier er jeg snart klar til at sælge min andel. Min
utilfredshed baserer sig selvfølgelig ikke kun på regeringens hetz mod bl.a.
mig, men på meget andet.

> Vi har regler... Bryder vi dem (og nogen opdager det) så må vi en
> bøde... that's it and too bad!

Derfor kan man da godt brokke sig over at de uretfærdige. Jeg vil dog gøre
meget for ikke at betale en bøde.

> [...]
> køre. MEN: Jeg giver dig ret i, at det lugter lidt af pengemaskine,
> når de smækker fotovogne på store ødede- og brede veje indenfor

Lidt jah...
De eneste gange jeg selv er blevet målt er på Hobrovej mellem svenstrup og
støvring eller på Hadsundvej mellem Gunderup og byen ved Lindenborg som jeg
ikke kan huske hvad hedder. Begge strækninger er lange og lige, desuden er
Hobrovej på dette stykke bred nok til 4 biler ved siden af hinanden. På
disse steder er jeg dog blevet målt flere gange (og nej, jeg har ikke fået
nogen bøder endnu)
--
mvh. Jacob Larsen - GS500

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 05-10-03 21:48

Jacob Larsen wrote:

> [...]
> selvfølgelig sker der færre uheld med en mindre fart, men det er for
> ringe, at der næsten udelukkende kun fokuseres på denne.

Jeg er meget enig med dig.
Grunden til at man fokusere på hastigheden er at det er målbart og at der er
penge i det.
Hvorfor ser jeg hver dag på mine faste 50 km.
- mindst 10-20 personer der sidder i deres madkasse og taler i mobil uden
håndfri, og der gøres ikke noget ved det fordi der er for bøvlet at
kontrollere og de penge man får ind står ikke mål med den indsats der er
nødvendig. Og de fleste der har gang i en mobil telefon under kørselen kører
som røv & nøgler.
- når jeg i vinterhalvåret kører i madkassen på arbejde, ved jeg godt hvem
jeg ikke skal kører bagved, da disse få personer har valgt at 65-70 km/t er
nok, og det giver af farlige situationer ved overhalinger af disse næsten
hver dag, og mig bekendt er dette ikke lovligt, men det er nok utopi at tro
at politet vil gøre noget ved det da det er bøvlet og igen de penge man får
ind står ikke mål med den indsats der er nødvendig.

Der er ikke tvivl om at for meget fart er farligt, men er
uopmæksomme/usikker trafikanter ikke farliger. Det tro jeg.

--
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)

Fra : Lisbeth Sejberg

Dato : 05-10-03 22:10

Jacob Larsen <jacobl@cs.auc.dk> (((FJERNDETTE))) skrev:

>--
>mvh. Jacob Larsen - der glæder sig
>til at flytte til udlandet om 2 år hvis
>alting går som det skal.

-- Nu forstår jeg det sådan at du glæder dig til at flytte til
udlandet, fordi du regner med at slippe for lignende tiltag i
andre lande ?? Afhængig af hvilket "udland" du vælger, er det da
sansynligt, at du kan blive udsat for det samme der.
Lisbeth

Fra : Hekto

Dato : 06-10-03 07:13

In article <10653883340.219636716208178@dtext.news.tele.dk>, Lisbeth
Sejberg says...
> Afhængig af hvilket "udland" du vælger, er det da
> sansynligt, at du kan blive udsat for det samme der.

Nej!
Ofte er de langt mere restriktive! - ihvertfald hvis det er nogen af de
lande der ligger som de nærmeste naboer.

Tyskland har godt nok 'fri hastighed'; men spætten hakker godt nok hvis
man overskrider den dér hvor der er begrænsninger.
Jeg har en bekendt der måtte vinke farvel til kørekortet i 3 år, for at
have overskredet 50 Km/t på motorvej, godt nok med 100%. Der var
hastighedsbegrænsning p.gr.a. vejarbejde. Det var week-end og ingen der
arbejdede, så hva' fa'en ... brrrrmmm ... brrrmmmm .... BahhhBuuuuuu
.... blink ... blink ...!
Kørekortet var væk, og der var ikke noget der hed 'orienterende
kørprøve' Kun en bøde og så transport med 'det offentlige'.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 06-10-03 19:36

> [...]
> Kørekortet var væk, og der var ikke noget der hed 'orienterende
> kørprøve' Kun en bøde og så transport med 'det offentlige'.

Nu er det netop et af de steder, hvor jeg aldrig kører for stærkt. (f.eks.
på de store veje igennem de små byer eller ved vejarbejde). Selvom straffen
nok er vel høj, er det ikke noget nær så uretfærdigt som når de måler de
store tomme veje i DK.

Jeg overvejer nu mest USA eller England. I USA er der i hvert fald noget
mindre strenge regler og i England har jeg set i tv, at deres bøder er mere
fair på trods af deres klippekortssystem. Dette vil jeg dog undersøge
nærmere inden jeg evt. foretager mig noget.
--
mvh. Jacob Larsen

Fra : Henrik

Dato : 05-10-03 17:36

Det var ellers en ordentlig smøre. Jeg har lige et enkelt surt opstød til
pkt.4: Det motiverer ikke ligefrem en til at overholde færdselsreglerne, når
man kan holde for rødt, og være vidne til at en cyklist kører lige over,
medens en patruljevogn på modsatte side af krydset ikke reagerer!

Fra : Ninja Rider

Dato : 05-10-03 19:37

Hejsa

Ikke fordi jeg er hellig, men jeg tror altså ikke at dette vil ændre
noget særligt! Ikke alle, men mange kører forhurtigt, men er opmærksome.
Det er somregl folk der køre og skriver SMS'er, eller lign, der har
blikket et andet sted, der køre galt!
Det er jo bare ik så nemt at kontrolere om folk skriver SMS'er , eller
kikker efter ungerne på bagsædet!

Jeg vil mene at det hele, som jeg læser det, er at folk skal miste
kortet bare ved at køre en smugle for stærkt! Så skal hastighederne ned,
bøderne op o.s.v. Er det ikke bare det samme som altid?

Hvad tror du at de vil få ud af at folk mister kortet? Så køre folk da
bare uden tilsidst. Se bare det indslag fra Station 2 fra i mandags. Der
kørte de fleste uden kortet, og var pisse lige glade.

Mvh Emil
Der nok køre forstærkt for tit!

--
http://Kawasaki.ZX-6R.636.Ninja.dk
Scream if you wanna go faster....

Fra : TheHobbit

Dato : 06-10-03 11:35

Claus Lorentzen wrote:
> Justitsministeren har offentliggjort de nye initiativer, som jeg har
> kopieret ind i uddrag nedenfor. Der er en del interessante ting.

Hvis man bliver taget på MC med f.eks. 240 km/t på motorvejen og får fradømt
kørekortet - må man så stadig køre bil - eller overlapper de to "kort"
hinanden?

Stephan Hansen - Suzuki GS500E '99
www.StephanNet.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=297
+ Honda CBR600 F3V - 1996

- We who are about to die salute you -

Fra : Hans Paulin

Dato : 06-10-03 12:38

TheHobbit wrote:

> Hvis man bliver taget på MC med f.eks. 240 km/t på motorvejen og får
> fradømt kørekortet - må man så stadig køre bil - eller overlapper de
> to "kort" hinanden?

....de "overlapper"...
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286

Fra : TheHobbit

Dato : 06-10-03 15:27

Det er sgu da noget mærkeligt noget - jeg kører stortset aldrig for stærkt i
bil (sådan for alvor) - men konsekvent for stærkt på mc.

Det næste må blive at man får fradømt sit truck-bevis hvis man kørte for
stærkt på knallert.

Min bil kan pt. ikke køre mere end 120 km/t (speedometervisning) så det er
nok begrænset hvor mange fartbøder det kan gi' - CBR'en derimod er
brand-ulovlig at køre på efter knap 5 sec acceleration. (0-100 på 3.5 sec)

Hvis man mister kortet til begge - hvad skal man så op til køreprøve på/I -
bil, MC eller begge?!?

Fra : Jacob Larsen

Dato : 06-10-03 18:43

> [...]
> stærkt i bil (sådan for alvor) - men konsekvent for stærkt på mc.
>
> Det næste må blive at man får fradømt sit truck-bevis hvis man kørte

I dag kan du vist miste dit bilkørekort på en knallert også. De har i hvert
fald indført reglen om 70% her (og på 45'ere). Hvis det ikke er det som den
betyder, kan jeg ikke se hvad det er den skal betyde.

> [...]
> det er nok begrænset hvor mange fartbøder det kan gi' - CBR'en
> derimod er brand-ulovlig at køre på efter knap 5 sec acceleration.

Jeg kører heller ikke for stærkt i bil, så jeg forstår dig fuldt ud. De er
de dog pænt ligeglade med.

> Hvis man mister kortet til begge - hvad skal man så op til køreprøve
> på/I - bil, MC eller begge?!?

Jeg har hørt at du kun skal op til den, du mistede det på. Er der nogen der
kan bekræfte dette?
--
mvh. Jacob Larsen - GS500

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 06-10-03 19:09

> Det er sgu da noget mærkeligt noget

Synes du?!
Jeg håber, at de vil være hamrende ligeglad med, om du f.eks. kun har en
Lada
Samara i garagen! Bliver du taget med 240 i timen på en MC, så har du med
dét vist, at hvor uansvarlig du kan være i trafikken; om det så er på MC
eller i bil: Atter på med skoleskiltet, da det åbenbart kun maskinen og ikke
dig selv, der sætter grænserne!

> jeg kører stortset aldrig for stærkt i
> bil (sådan for alvor) - men konsekvent for stærkt på mc.

Tjaa, prøv at give politiet dén forklaring...

> Det næste må blive at man får fradømt sit truck-bevis hvis man kørte for
> stærkt på knallert.

De to ting har vistnok ikke noget tilfældes og bør nok ikke sammenlignes.

> Min bil kan pt. ikke køre mere end 120 km/t (speedometervisning) så det er
> nok begrænset hvor mange fartbøder det kan gi' - CBR'en derimod er
> brand-ulovlig at køre på efter knap 5 sec acceleration. (0-100 på 3.5 sec)

Det kan du jo også prøve, at sige til politiet!

> Hvis man mister kortet til begge - hvad skal man så op til køreprøve
på/I -
> bil, MC eller begge?!?

Jeg *mener* at du kun skal op i dén kategori, som du har dummet dig i... men
i grove forseelser kan du risikere, at alle de andre kategorier komme i
fare...

Hilsen
Lars

Fra : Jacob Larsen

Dato : 06-10-03 19:21

> [...]
> er på MC eller i bil: Atter på med skoleskiltet, da det åbenbart kun
> maskinen og ikke dig selv, der sætter grænserne!

Er du sikker på du kører mc?
--
mvh. Jacob Larsen - GS500

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 06-10-03 19:26

> Er du sikker på du kører mc?

Nææh! - Egentlig ikke... kører pt. kun på en gammel 1983'er af en 250 ccm
Yamaha, med hvilket alt over 120 er gastronomiske og uopnåelige højder...

Sig bare, at jeg synes at rønnebærene er sure... Men jeg lider ikke af
helligdom og har ikke noget *imod* fart... MEN: Jeg holder stadig på, at 240
km/t er groft uforsvarligt!

Hilsen
Lars

Fra : Jacob Larsen

Dato : 06-10-03 20:37

> Nææh! - Egentlig ikke... kører pt. kun på en gammel 1983'er af en 250
> ccm Yamaha, med hvilket alt over 120 er gastronomiske og uopnåelige
> højder...

Hvor ved du det fra? Du har vel ikke prøvet?

> Sig bare, at jeg synes at rønnebærene er sure... Men jeg lider ikke af
> helligdom og har ikke noget *imod* fart... MEN: Jeg holder stadig på,
> at 240 km/t er groft uforsvarligt!

Pjat, du skal bare prøve, så gammel er du ikke endnu
Det skal dog siges, at så hurtigt har jeg aldrig kørt.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500 + CZ180 (lidt endnu)

Fra : Anders Houmark

Dato : 06-10-03 21:37

Jacob Larsen wrote:

> Det skal dog siges, at så hurtigt har jeg aldrig kørt.

mvh. Jacob Larsen - GS500 + CZ180 (lidt endnu)

Hehe det er vel kun pga. maskinerne du ikke har prøvet det '

Mvh Anders

Fra : Jacob Larsen

Dato : 06-10-03 23:15

> mvh. Jacob Larsen - GS500 + CZ180 (lidt endnu)
>
> Hehe det er vel kun pga. maskinerne du ikke har prøvet det '

Ingen kommentarer
--
mvh. Jacob Larsen - GS500 + CZ180 (lidt endnu)

Fra : Lisbeth Sejberg

Dato : 07-10-03 00:01

Lars T. Thomsen <ltth00@NOSPAMacoustics.auc.dk> skrev:

>Jeg håber, at de vil være hamrende
> [...]

-- Er rørende enig med dig i det du skriver. Hvis nogle skulle
have glemt det, er der stadig en § i Færdselsloven, der omhandler
hensynet til andre der opholder sig på eller ved vejen. Der er f.
eks. den tænkte situation med en bold, der plejer at blive fulgt
af et barn ( selvfølgelig ikke et barn man kender personligt,
men "bare" et barn ) Jeg husker ikke det eksakte regnestykke ang.
hastighed kontra standselængde, er vi uenige om, at det gør en
forskel om hastigheden er 80 km/t eller 240km/t ??
Ingen behøver sætte spydige spørgsmålstegn ved, om jeg overhovedet
kører mc, det gør jeg, med stor glæde endda. Og jeg kører også
Alfa Romeo, så jeg kender godt begrebet "køreglæde" endda hele
året rundt Synes faktisk det er lidt synd for dem, der kun kan
forbinde køreglæde med meget høj hastighed. Derfor denne alvorligt
men dog kærligt mente opsang.
Med venlig hilsen

Lisbeth

Fra : TheHobbit

Dato : 07-10-03 10:17

Lisbeth Sejberg wrote:
> Lars T. Thomsen
> Synes faktisk det er lidt synd for dem, der kun kan
> forbinde køreglæde med meget høj hastighed. Derfor denne alvorligt
> men dog kærligt mente opsang.

Det skal ikke opfattes somom jeg konstant ligger med 240 km/t. Jeg har
kommet over 240 km/t ialt 2 gange på øde motorvejstrækninger. Generelt vil
jeg sige for de steder jeg kører over 100 km/t - hvis der er løbet børn ud
på vejen de steder så er de fandme selv ud om det. Man leger ikke med bold
på motorveje og hovedveje!
I villa kvartere og steder med mange variable (uoverskuelige sving,
sideveje, personer, andre trafikanter osv osv) køre jeg aldrig uanvarligt
stærkt. Jeg ser f.eks. somtider små scootere der kan køre 80 km/t opføre sig
langt mere uansvarligt og farligt i trafikken end når jeg kører over 200.

Jeg har alt alt for mange gange set folk gøre noget uventet i trafikken og
tænkt - hvis jeg var kommet med dobbelt fart i en overhaling lige her - så
ville det have endt i blod og indvolde. Jeg (synes selv) jeg vælger steder
at sætte hastigheden op som har et så lavt antal variable som overhoved
muligt.

Mht. om man kan lide fornemmelsen af hastighed/acceleration - så er det nok
kun ganske få at "knejterne" herind der ikke kan snakke med om fornøjelsen
ved en høj fart. Måske med undtagelse af dem har har fået børn - de bliver
lige 15 år ældre på 9 mdr.

Stephan

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 07-10-03 16:32

Got the point, Lisbeth! - Desværre har min newsreader ædt dit indlæg, men du
forstod da mine hensigter!

> [...]
> på vejen de steder så er de fandme selv ud om det. Man leger ikke med bold

Nej, ikke på motorveje! - Og hvis lille Peter eller Ingelise løber ud fra
landejendommen, så har de jo også selv været uden om det....... Hmm! ;-/

> [...]
sig
> langt mere uansvarligt og farligt i trafikken end når jeg kører over 200.

Dét faktum er du jo så i vurderingssituationen ene om at mene... og så er
det jo så pokkers nemt, at give sig selv ret... Ja og nej: Det findes små
scootere som kører af helvede til... Men det har ikke pind med, om du kører
200+ i timen eller ej. Jeg ser sgu da også billister, lastbiler og MC'ister,
der kører af helvede til, men det legalisere jo ikke, at kan selv kan køre
råddent i bil og MC, eller kun vælger at køre råddent i bil.

> [...]
> at sætte hastigheden op som har et så lavt antal variable som overhoved

Så må man jo bare håbe, at du har tilstrækkelig kompetance for at træffe
dette valg: For pludslig kan der jo dukke noget uventet op foran dit forhjul
(en regnefejl i din "variabel-regnevej") og så betyder en hastighedsforskel
på 120 km/t sikkert en del.

> [...]
> ved en høj fart. Måske med undtagelse af dem har har fået børn - de bliver

Jojo, det skal der da sikkert være nogle stykker! - Og det er fint nok...
for dém!
Jeg bryder mig bare ikke om, hvis folk er hellige og mener, at trafikmoralen
er på tilbagetog, hvis hjernen alligevel ligger nede i det gashåndtag.

Hilsen
Lars

Fra : TheHobbit

Dato : 08-10-03 14:04

> Nej, ikke på motorveje! - Og hvis lille Peter eller Ingelise løber ud
> fra landejendommen, så har de jo også selv været uden om det.......
> Hmm! ;-/
Ja, det kan sagtens misforståes hvis man gerne vil - men du ved godt hvordan
det var ment.

> [...]
> billister, lastbiler og MC'ister, der kører af helvede til, men det
> legalisere jo ikke, at kan selv kan køre råddent i bil og MC, eller
Ja, det er ikke helt uden risiko. Sådan nu har jeg indrømmet det! Alt i
livet der er spændende har et risiko-moment, men det skulle jo ikke gerne
være det der er det overskyggende. Selvom jeg ved en hver given lejlighed
skriver på denne gruppe at jeg godt kan lide at køre lidt kvikt - så tror
jeg der er rigtigt mange der nok ville kunne køre i 8-taller omkring mig
fordi jeg ikke er villig til at give den "det ekstra" og tage chancer.

> [...]
> foran dit forhjul (en regnefejl i din "variabel-regnevej") og så
> betyder en hastighedsforskel på 120 km/t sikkert en del.
Som sagt så er der jo altid en risiko - men jeg har bevæget mig med den
filosofi i trafikken i knap 9 år og siden jeg er blevet over 19 det har
aldrig givet anledning til uheld eller "det-var-tæt-på" situationer. Fra 18
til 19 lavede jeg nogle urutinerede ups'ere men aldrig ved høj fart - det
var mere ved parkering, bakning osv.

> [...]
> Jeg bryder mig bare ikke om, hvis folk er hellige og mener, at
> trafikmoralen er på tilbagetog, hvis hjernen alligevel ligger nede i
Næh, jeg mener at min respekt for fornuften i enkelte punkter i
færdselslovens ord er på tilbagetog.

Fra : GRISEN

Dato : 11-10-03 13:36

On Mon, 6 Oct 2003 16:27:22 +0200, "TheHobbit" <hobbit@protek.dk> wrote:

>Hvis man mister kortet til begge - hvad skal man så op til køreprøve på/I -
>bil, MC eller begge?!?

Hvis du mister kortet på mc'en, så får du et brev med en ansøgning om mc kørekort.
Når du kommer ned på kørekortkontoret for at få en tid til teoriprøve kan du dog uden problemer få ændret det til bil.

I stedet for de kontrollerende prøver, kan man tage kørekort til lastbil.
Det er jo noget dyrere, men til gengæld får man noget for pengene...

*
Jan

Fra : Hekto

Dato : 06-10-03 12:48

In article <3f81456c$0$48901$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
hobbit@protek.dk says...
> - må man så stadig køre bil - eller overlapper de to "kort"
> hinanden?

Som de skriver på skiltene, i den nye kampagne:

'Fart gør ondt værre!'
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto ... What about www.mc-
portalen.com ?

Fra : anders majland

Dato : 08-10-03 07:24

> Som de skriver på skiltene, i den nye kampagne
> 'Fart gør ondt værre!'

Ja endelig en fartkampagne der rammer ... Der er ikke nogen der kan
argumentere imod at går det galt så har hastigheden en del at
indflydelse på hvor galt det går ...

De andre smædekanmpagner synes jeg ikke rigtig bed på men denne finder
jeg effektiv .... Både skiltene og det lidt "ulækre" tv spot.

--
/A - der forsøger at køre efter forholdene men det har givet 3 fartbøder
på ialt 1950kr (2 i bil og 1 på mc) siden 1989.