Er en Boss Hoss ikke en motorcykel ?
Fra : JSM

Dato : 04-10-03 17:27

Grunden til dette spørgsmål skal findes i Den Store Danske Encyclopædi.
Jeg var i dag på besøg hos noget famillie som er i besiddelse af dette
værk. Og for sjov slår jeg motorcykel op. Her står følgende :
"Tohjulet motorkøretøj med en egenvægt på højst 400 kg. I Danmark er
køretøjer med et slagvolumen på højest 50ccm og en tophastighed under 30
km/h kategoriseret som knallerter og trehjulede motorkøretøjer på højst
400 kg som motorcykler."

Hvis dette er korrekt hvad så med tohjulede køretøjer på over 400 kg ?
Ifølge http://www.mc-chaufforerne.dk/modeller/vis_model.php?mdl=5 vejer en
Boss Hoss 595 kg og er derfor, ifølge Den Store Danske Encyclopædi ikke en
motorcykel. Men hvad hulen er den så ? Er den en bil (hvilket jo bl.a.
ville betyde at den skal til periodisk syn) eller er det Encyclopædi'en der
tager fejl ?

Og hvad med MC'er med sidevogn. De er vel at regne for trehjulede
motorkøretøjer (?), men ophører de så også med at være motorcykler når vægten
kommer 400 kg ?

mvh
Jesper

Fra : Janner

Dato : 04-10-03 17:43

En Boss Hoss går vel under betegnelsen Pølsevogn !

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 04-10-03 23:05

Janner wrote:
> En Boss Hoss går vel under betegnelsen Pølsevogn !

Og der kan vel ikke være vægtafgift og syn på en pølsevogn? Hvor kommer det
udtryk forresten fra?

Fra : Moller

Dato : 04-10-03 23:25

"Janner" <ask@me.just> wrote in message
> En Boss Hoss går vel under betegnelsen Pølsevogn !

Nopes, men Færge passer nok bedre... mon den speedo måler i Knob :)

VH
Lars Molnit

Fra : Hans Joergensen

Dato : 04-10-03 23:05

JSM wrote:
> Og hvad med MC'er med sidevogn. De er vel at regne for trehjulede
> motorkøretøjer (?), men ophører de så også med at være motorcykler når vægten
> kommer 400 kg ?

Det håber jeg da ikke, fordi min Dnepr kommer sikkert ret tæt på de
400kg når den får sidevognen på ... jeg tror faktisk næsten stellet
uden hjul er oppe på 100 alene ;)

// Hans
--
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : Home

Dato : 05-10-03 03:35

Hejsa

Jeg er pt i gang med at tage mc-kørekort, og vi har fået at vide, at en
motorcykel på over 400 kg ikke er en motorcykel, men en bil. Så det må passe
meget godt med encyklopædien.
Og hvad angår en mc med sidevogn, så anses det vel på samme måde som en
trailer. Dens vægt indgår ikke i mc'ens vægt. Med mindre den er permanent
monteret (og det ved jeg ikke om man overhovedet kan få), for så betegnes
det nok som en trehjulet mc.

Men så vidt vi fik at vide til vores teori-undervisning, så er en Boss Hoss
IKKE en mc. Og hvad reglerne er for periodisk syn ved bil vs mc, ved jeg
ikke, og jeg ved heller ikke hvad en Boss Hoss skal. Men det kan være der er
nogen Boss Hoss ejere derude der kan fotælle det???

Mvh. Henrik

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-10-03 07:54

Home wrote:
> Jeg er pt i gang med at tage mc-kørekort, og vi har fået at vide, at en
> motorcykel på over 400 kg ikke er en motorcykel, men en bil. Så det må passe
> meget godt med encyklopædien.

Sejt, så er der altså afgiftsnedsættelser for sikkerhedsudstyr som
fx. ABS-bremser ? :)

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-10-03 07:55

Home wrote:
> [...]
> monteret (og det ved jeg ikke om man overhovedet kan få), for så betegnes

Hvis jeg nu svejser sidevognen til Russeren ... ja så kan jeg sguda
spare sidevognskortet!!!! Weeh'

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Henning

Dato : 05-10-03 20:13

> Jeg er pt i gang med at tage mc-kørekort, og vi har fået at vide, at en
> motorcykel på over 400 kg ikke er en motorcykel, men en bil. Så det må passe
> meget godt med encyklopædien.

Nix. Der er ingen grænse for en to-hjulet mc (evt med sidevogn). De 400kg er for trehulede mc.

Henning.