mc-lader
Fra : Jesper Hillerup

Dato : 04-10-03 13:15

hej, ng jeg fandt lige en gammel oplader til en død skruemaskine kan
den ik`bruges som mc-lader? der står skrevet
input 220V 50 Hz 51VA
output 2,4 -12V ~ 1,3A
fuse 5A
så er det vel bare at lodde et par ledninger på, med et par klemmer?
--
Mvh - Jesper Hillerup
CB 500 Four

Fra : Peter Jakobsen

Dato : 04-10-03 16:20

"Jesper Hillerup" <jhillerup@xxxesenet.dk> wrote in message

> [...]
> output 2,4 -12V ~ 1,3A
> fuse 5A
> så er det vel bare at lodde et par ledninger på, med et par klemmer?

check dit batteri, du skal lade med ca. 10% af dets kapacitet, så hvis du
har et på ca. 13 Ah, er alt vel ok...

--
M V H

Peter Jakobsen
YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE '00
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
Join S.E.T.I@HOME today !

Fra : uffe.j

Dato : 04-10-03 18:33

Jeg har en gammel oplader, der 30 v output. Er det alt for meget?

--
uffe.j@privatnospam.dk
Ved svar, fjern "nospam".

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 05-10-03 09:15

> Jeg har en gammel oplader, der 30 v output. Er det alt for meget?

Ja, det er alt for meget. Jeg ville ikke engang anbefale at sætte en
spændingsregulering på, da denne ca. ville brænde 15W af pr. ladeampere.

Hilsen
Lars

Fra : Richard

Dato : 04-10-03 19:27

Jesper Hillerup wrote:

> hej, ng jeg fandt lige en gammel oplader til en død skruemaskine kan
> den ik`bruges som mc-lader? der står skrevet
> [...]

Sikker på det er en lader og ikke en strømforsyning? - sidstnævnte
regulerer ikke ned, når akkumulatoren er opladet, men fortsætter med at
hælde strøm på. Det kan akkuen ikke li; den dør faktisk af det før eller
senere ;-(

> så er det vel bare at lodde et par ledninger på, med et par klemmer?

Er det en lader, kan den næppe lade en 12v-akku fuldt op; det kræver
min. 13,2-13,6v. Strømstyrken passer derimod meget godt til en 10-14Ah akku.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 04-10-03 20:44

"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> regulerer ikke ned, når akkumulatoren er opladet, men fortsætter med at
> hælde strøm på. Det kan akkuen ikke li; den dør faktisk af det før eller

Øh nå!
Det er en naturlov, at en strømforsyning vil regulere ned for strømmen, når
batteriet er opladet. At sige, at den vil fortsætter med at hælde strøm på,
vil derfor være vås. Strømforsyningen vil nemlig nedsætte ladestrømmen til
nul, når polspændingen på belastningen (MC batteriet) når samme
spændingsniveau som dét spændingsnivau, som strømforsyningen maksimalt vil
afgive. Den maksimale udgangsspænding bestemmes ved at måle déts
udgangsspænding i ubelastet tilstand.

Hvis opladeren afgiver en DC-spænding på ca. 14.5V i ubelastet tilstand og
den *maximale* ladestrøm (når batteriet tilkobles) holdes i omegnen af 1-3A,
så tror jeg ikke, at jeg vil være nervøs.
Vær dog opmærksom på, om laderen indeholder en ensretter til ensretning af
vekselstrømmen og at dén spænding, som du herefter måler med et voltmeteret
på DC ikke nødvendigvis er den reelle ladespænding. Voltmeteret godt kan
give underlige resultater, da den ensrettede vekselstrøm ikke nødvendigvis
er udglattet (man behøver ikke nogen udglatning, hvis det bare er en simpel
transformator-ensretter-batterioplader).

Mål istedet udgangsspændingen ved at sætte en f.eks. 100uF/40V kondensator
over udgangen (husk at vende den rigtigt!), lad den "simulere" dit
MC-batteri og mål DC-spændingen over den. Så får du en idé om, hvilken
polspænding som du "halv-teoretisk" kan forvente.

Hilsen
Lars

Fra : Richard

Dato : 04-10-03 21:38

Lars T. Thomsen wrote:

> Det er en naturlov, at en strømforsyning vil regulere ned for strømmen, når
> batteriet er opladet. At sige, at den vil fortsætter med at hælde strøm på,
> vil derfor være vås.

Der er måske også en bedre måde at sige det på, husker blot tilbage fra
min Securitas-tid, at driftsteknikerne sondrede mellem regulrære/alm.
strømforsyninger og do der var bygget som ladere. Det var ganske vist
sidst i '80erne, men så meget havde jeg nu ikke ventet, at der var
ændret på de ting, eller hur :-?

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 04-10-03 22:17

Hej Richard

> [...]
> strømforsyninger og do der var bygget som ladere. Det var ganske vist
> sidst i '80erne, men så meget havde jeg nu ikke ventet, at der var

Måske er forklaringen, at man ikke uhæmmet må pille reguleringen af
opladeren og herefter bare smække batteriet på som intet var hændt...
For det er rigtig nok for ofte (=tit) er den uregulerede forsyningsspænding
højere, end den regulerede og det er usmart.... Men vi måler jo pænt og ser
om vi kan acceptere ladespændingen.... indenda, ikke!

Hilsen
Lars

Fra : Armand

Dato : 07-10-03 21:54

Lars T. Thomsen <ltth00@NOSPAMacoustics.auc.dk> skrev i en

> Hej Richard

Naturlov og naturlov, det er vel så meget sagt:
Hvis vi allerede nu har accepteret at man ikke kan lade en 12V batteri med
12 V, så er der ikke langt til at aceeptere at man ikke kan lade et 14V
batteri med en 14V lader, og det er faktisk det der sker nå batteriet er ved
at være fuldt opladet - Batterispændingen stiger, og stiger den til
strømforsyningens 14 V (hvilket ikke skader noget) er A & B lige hvorved
strøm-flow'et ophører indtil akkumulatorens spænding atter måtte falde til
under 14V (ved afkøling efter ladning).

--
Armand.

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 09-10-03 16:38

> Naturlov og naturlov, det er vel så meget sagt:

Nå!?
Vi tager lige den klassiske: Tragt-vand-slange-tragt-analogi:
Tag to tragte og forbind dem via. en haveslange og fyld slange og tragt op
med vand. Lad de to tragthøjder svare til spændingspotentialerne og
gennemstrømningen i slangen svare til strømmen.
Løftes potentialet på den ene tragt, så vil flowet gå ned til dén tragt med
dét laveste potentiale.
Man også, at der ikke vil være nogen gennemstrømning, hvis de to potenialer
er ens (dvs. tragterne står over for hinanden).

....så ja! - Jeg mener: Naturlov!

> Hvis vi allerede nu har accepteret at man ikke kan lade en 12V batteri med
> 12 V

Problemet er bare, at vi måske ikke kan regne med de 12V. For hvis de 12V er
lavet udfra en transformator og evt. diode-ensretning alene. Så vil
udgangsspændingen sandsynligvis kunne tvinges op i omegnen af 17V...

Hilsen
Lars

Fra : Steen Gruby

Dato : 09-10-03 20:10

On Thu, 9 Oct 2003 17:37:46 +0200, "Lars T. Thomsen"
<ltth00@NOSPAMacoustics.auc.dk> wrote:

Hej Lars.

>Problemet er bare, at vi måske ikke kan regne med de 12V. For hvis de 12V er
>lavet udfra en transformator og evt. diode-ensretning alene. Så vil
>udgangsspændingen sandsynligvis kunne tvinges op i omegnen af 17V...

Det var netop derfor jeg på et tidspunkt anbefalede at man satte en
kondensator (elektrolyt) over en lader når man skulle måle hvad dens
spidsspænding, og dermed maksimale ladespænding, er.
Hvis man måler på en transformer/ensretter kombination uden
ladekondensator er det stadig effektivværdi der måles med et normalt
DC voltmeter, og spidsspændingen vil derfor være kvadratrod 2 (1,41)
gange højere, og det vil som du ganske rigtigt skriver ændre målingen
fra 12 til 17 volt når akkuen kommer på.
(Og dette er IKKE skrevet som forklaring til ingeniører in spe )

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 09-10-03 21:58

Hej Steen!

> Det var netop derfor jeg på et tidspunkt anbefalede at man satte en
> kondensator (elektrolyt) over en lader når man skulle måle hvad dens
> spidsspænding, og dermed maksimale ladespænding, er.

To sjæle, een tanke!

For øvrigt en nysselig testmetode, også til test om ensretteren er
"eksisterende": Måles der 0V over lytten, så flyt fingrene... meget snart!

> [...]
> gange højere, og det vil som du ganske rigtigt skriver ændre målingen
> fra 12 til 17 volt når akkuen kommer på.

Nemlig!

> (Og dette er IKKE skrevet som forklaring til ingeniører in spe )

Drille, drille, drille!

Nåeja, men din forklaring fejler da ikke noget, dog glemte du jo at sige, at
vi antager vekselstrømmen på sekundærsiden som at være sinusformet og
generel blød, dejlig, rund, rar at lytte og røre ved!

Hilsen
Lars

Fra : Moller

Dato : 04-10-03 21:04

> [...]
> output 2,4 -12V ~ 1,3A
> fuse 5A
> så er det vel bare at lodde et par ledninger på, med et par klemmer?

Ja, hvis den gir 14,7V ... 12V hjælper ikke til at lade med, dit batteri
er jo på 12,8 når det er opladt, og ubelastede :)

VH
Lars Molnit

Fra : Tommy Fer

Dato : 05-10-03 13:16

"Jesper Hillerup" <jhillerup@xxxesenet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> output 2,4 -12V ~ 1,3A
> fuse 5A
> så er det vel bare at lodde et par ledninger på, med et par klemmer?

Tjoe. men batteriet vil aldrig blive ladet op...

pga batteriets indre modstand, skal der en større spænding til at lade det
op. ville nok lade med omkring 14volt.

mvh Tommy Fer

Fra : Jesper Hillerup

Dato : 05-10-03 21:07

Tommy Fer wrote:
> [...]
>
> pga batteriets indre modstand, skal der en større spænding til at
> lade det op. ville nok lade med omkring 14volt.

takker for alle besvarelserne
jesper
cb500four