Rustbeskyttelse af MC
Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 05-10-03 11:05

Nu, hvor vi nærmer os vintersæsonen, med sne, slud og regn....
Er der nogen, som har tips til, hvad man kan give cyklen rustbeskyttelse?

Jeg har pt. ikke nogen nævnværdige rustskader, men det er jo nok forkert, at
leve på denne sucessbølge. Da cyklen atter I år skal være vintercykel...
Kan f.eks. en dåse Tectyl hulrumsbeskyttelse i rørstellets
udluftningshul(ler) gør underværker... eller vil det ende i en katastrofe?

Hilsen
Lars

Fra : Hans Paulin

Dato : 04-10-03 11:46

Lars T. Thomsen wrote:

> Kan f.eks. en dåse Tectyl hulrumsbeskyttelse i
> rørstellets udluftningshul(ler) gør underværker...

....har selv givet min et pust for lopper samme sted...

> eller vil det ende
> i en katastrofe?

....hmnn...det værste, der sådan set kan ske, er hvis der allerede er
rustskaller inde i rørene, så rustbeskyttelsen ikke kan ramme metallet -
men det blir ikke værre end det er nu, hvis du gir den noget
rustbeskyttelse - medmindre selvfølgelig der er kondens i røret, som du
lukker inde...
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 04-10-03 12:00

Hej Hans!

> [...]
> men det blir ikke værre end det er nu, hvis du gir den noget
> rustbeskyttelse - medmindre selvfølgelig der er kondens i røret, som du

Jeps, det er netop dét, som jeg spekulerede på! - Man *burde* nok have gjort
det på en steghed sommerdag, så man nok var mere sikker på, at evt. vand var
fordampet...

Hilsen
Lars

Fra : Hans Paulin

Dato : 04-10-03 12:18

Lars T. Thomsen wrote:

> Jeps, det er netop dét, som jeg spekulerede på! - Man *burde* nok
> have gjort det på en steghed sommerdag, så man nok var mere sikker
> på, at evt. vand var fordampet...

....det jo dét!

....hér rustbeskytter jeg (bilen) i august - efter et par varme dage...

....kunne jeg ikke varme cyklens stel op, ville jeg ikke gøre det...

Fra : Dak

Dato : 04-10-03 12:39

> ...kunne jeg ikke varme cyklens stel op, ville jeg ikke gøre det...
> --

han kan vel altid lige tage den med ind i stuen i et par dage?

Dak
Suzuki GS500Ev

Fra : Hans Paulin

Dato : 04-10-03 13:02

Dak wrote:

> han kan vel altid lige tage den med ind i stuen i et par dage?

....dér står den vel i forvejen? *eg*

....min står indenfor i "fyrrummet"...

Fra : Torben Scheel

Dato : 04-10-03 13:54

"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> wrote in message
> ...min står indenfor i "fyrrummet"...

Er det da en dieselmotor

vh
Torben

Fra : Hans Paulin

Dato : 04-10-03 15:18

Torben Scheel wrote:
> "Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> wrote in message
>
> Er det da en dieselmotor

....den står egentlig i vaskerummet!...

....nej: dét er (heller) ikke en vaske-maskine

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-10-03 12:46

Hans Paulin <hans_fjernes_@it.invalid> skrev i en

> ...det jo dét!
>
> ...hér rustbeskytter jeg (bilen) i august - efter et par varme dage...
>
> ...kunne jeg ikke varme cyklens stel op, ville jeg ikke gøre det...

I har hørt om at huse er hule indeni?

Hvis der er OK udluftning i alle steldele, vil der danne sig lidt rust, og
så bliver det ved det - helt betydningsløst.

Jeg kommer af og til på Skallingen, hvor der står hegnspæle fra krigens tid.
De fejler ikke noget, udover at de har mistet galvaniseringen, og for at det
ikke skal være løgn, kan man stadig stikke sig på de spidser der er slebet i
sin tid for at vanskeliggøre overkravling. Rust er m.a.o. den bedste
rustbeskyttelse der findes
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Hans Paulin

Dato : 04-10-03 13:00

Preben Riis Sørensen wrote:

> Hvis der er OK udluftning i alle steldele, vil der danne sig lidt
> rust, og så bliver det ved det - helt betydningsløst.

....jeg har nu oplevet at stellet på min CB7½ i sin tid gik sig en tur på
grund af rust - dér, hvor der sidder et rør på tværs til den bagerste
fodhviler...

> [...]
> galvaniseringen, og for at det ikke skal være løgn, kan man stadig
> stikke sig på de spidser der er slebet i sin tid for at vanskeliggøre

....der er forskel på stål...

> Rust er m.a.o. den bedste rustbeskyttelse der findes

....jamen, så må vi vel hellere få sprøjtet noget rust på mc'er og
biler...

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 04-10-03 15:10

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> [...]
> ikke skal være løgn, kan man stadig stikke sig på de spidser der er slebet
> sin tid for at vanskeliggøre overkravling. Rust er m.a.o. den bedste

Som Hans skriver er der forskel på rust; altså hvilken rust der dannes på
hvilket jern. Jeg lærte for flere år siden at stålsøjlerner som er opsat ved
jernbanerne er lavet at en jerntype hvorpå rusten bliver siddende. Derfor er
der ikke nogen vedligeholdelse med maling mod rust. Ellers er rust jo noget
der let falder af/skaller i tidens løb så ny rust dannes indtil der ikke er
mere jern tilbage. Men med det system DSB bruger har de det jo svært
(umuligt) ved at kunne fjerne alt det der bliver tegnet på søjlerne med
spray.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Jon Larsen & Ann-Rik~

Dato : 05-10-03 08:08

Rust er m.a.o. den bedste
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Rust er faktisk en udemærket rustbeskytter idet oxidlaget ( rust består jo
af f.eks. jernoxid i det ilt reagerer med jern ) hindre ilt i at komme i
kontakt med jernemnet. Alt afhængig af emnet der er tale om kan der i laget
af rust forekomme "huller" pga sammensætningen, så ny ilt kan trænge igennem
rustlaget og derved påny reagere med emnet.

Skal man beskytte sin MC, som ikke er en vintercykel, så vask den, lad den
tørre, sprøjt den med olie de kritiske steder, find en STOR pose og en
støvsuger, og vacuumpak MC'en vinteren over. På denne måde er der et minimum
af ilt der vil reagere og danne rust.

Vintercyklen, holder jeg på, skal behandles med rustbeskytter.. Problemet
med rust er at det ikke opstår om vinteren, men derimod i foråret når der
kommer lidt varme i luften.. Varmen gør emnet mere villigt til at reagerer,
idet der i varmere luft er mere fugt end i kold tør luft. Endnu en god ide
er det at vaske sin cykel grundigt i vintertiden, da salt heller ikke just
er godt for MC'en.

--
MVH
Proces-teknolog Jon Larsen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 04-10-03 22:34

"Lars T. Thomsen" wrote:

> Jeps, det er netop dét, som jeg spekulerede på! - Man *burde* nok have gjort
> det på en steghed sommerdag, så man nok var mere sikker på, at evt. vand var
> fordampet...

Køb en dåse lys Pava. Den er såkaldt penetrerende. Altså den trækker gennem rust
og ind i metallets struktur. Der udover trænger den gennem eventuel fugt på
overfladen. Prøv det på en anløben overflade, der er dybet i en spand vand. Så
bliver man overrasket. Og så følger der en lille slange med så man kan skyde ind
i hulrum.

Ib Jakobsen

Fra : Richard

Dato : 04-10-03 19:17

Lars T. Thomsen wrote:

> Nu, hvor vi nærmer os vintersæsonen, med sne, slud og regn....
> Er der nogen, som har tips til, hvad man kan give cyklen rustbeskyttelse?

Sprøjt de udsatte steder ind i en vintervoks eller lignenede, når du er
kommet hjem og har fjernet det værste snavs/støv fra cyklen. Hvis du
ikke allerede gør det...

> [...]
> Kan f.eks. en dåse Tectyl hulrumsbeskyttelse i rørstellets
> udluftningshul(ler) gør underværker... eller vil det ende i en katastrofe?

Den skal være tør, så stil den evt. ned i en lun P-kælder en dag eller
to, og sprøjt så stelrørene, når de er blevet gennemlune

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade