Wild West Enduro
Fra : dots

Dato : 02-10-03 20:06

Ja, det er nu på søndag d. 5/10...

men for de køreglade uden licens, er der kørsel på sporet lørdag
eftermiddag --- !
og er man en venlig sjæl der gerne vil give en hånd med på pladsen om
søndagen- sig til hos Johnny.

- dots -
Honda CRM125 R
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=216

Fra : TheHobbit

Dato : 03-10-03 08:32

dots wrote:
> Ja, det er nu på søndag d. 5/10...
Undskyld min funklende-forkromede uvidenhed... hvad er "Wild West Enduro"??

> men for de køreglade uden licens
Licens to kill? (Er det detder Road Racing-forsikring?)

> er der kørsel på sporet lørdag eftermiddag --- !
Sporet? Hvad / hvor / hvilket?

Stephan Hansen - Suzuki GS500E '99
www.StephanNet.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=297
+ Honda CBR600 F3V - 1996

- We who are about to die salute you -

Fra : dots

Dato : 03-10-03 09:18

"TheHobbit" <hobbit@protek.dk> skrev i en meddelelse
> Undskyld min funklende-forkromede uvidenhed... hvad er "Wild West
Enduro"??

Hej Hobbit
Enduro er langdistance off-road for garvede drenge og piger, i alskens
uvejsomt terræn.
Wild West betyder at det foregår ude på det militære øvelsesterræn ved
Holstebro, altså ude "westpå"

> Licens to kill? (Er det detder Road Racing-forsikring?)

Licens = kørerforsikring, så egentlig er du inde på det rigtige, bortset fra
at der ikke er noget asfalt.

> Sporet? Hvad / hvor / hvilket?

Altså et langt, krævende off-roadspor med alt hvad tænkes kan feks.
mudderhuller, vuptier, stejle op/nedkørsler, dybt sand mm ...Hård kost for
både mc og fører, men sjovt
Tjek www.enduro.dk der står en hel masse om endurosporten og der ligger
fede billeder og en præsentations video, som absolut er et kig værd.

dots

Fra : Michal

Dato : 05-10-03 18:17

In news:3f7d30b6$0$182$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
dots <dots@tdcpunktumadslpunktumdk> wrote:

> [...]
> Tjek www.enduro.dk der står en hel masse om endurosporten og der
> ligger fede billeder og en præsentations video, som absolut er et kig

Ej hvor lyder det dog spændende!

Jeg er selv ny kører og kører på en Yamaha DT175... og kunne netop godt
tænke mig at prøve det foroven!

Men jeg kender ikke lige nogen som ved hvor sådan noget foregår, og ved det
heller ikke selv...

Er der nogen som ved hvor den slags ting foregår på sjælland?

--
Michal

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 07-10-03 22:50

> [...]
det
> heller ikke selv...
>
> Er der nogen som ved hvor den slags ting foregår på sjælland?

Jeg var, indtil jeg flyttede tilbage til Jylland for nogle år siden, medlem
af Københavns Offroad Klub (www.kork.dk), hvor vi havde nogle fede
søndagsture i det sjællandske terræn, men medlemmerne er efterhånden blevet
gamle og trætte , og er derfor mest gået over til 4-hjulede køretøjer.
Så vidt jeg ved, så er der ikke på sjælland noget organiseret mc off-road
kørsel, så hvis du har lysten til at mærke naturen på de sjove måde, så find
dig en makker eller 2 at køre sammen med (det er sikrere og langt sjovere),
og gak ud i omegnen og find de sjove steder at lege. Da stort set alt natur
på sjælland i princippet er forbudt at køre i, vil det være et taktisk klogt
træk at undgå de steder og tidspunkter hvor der er mennesker, f.eks. en
populær skov en søndag i godt vejr hvor alle er ude og lufte børn og hunde.
Hvis du mener det seriøst og har økonomien til det, så køb dig en crosser og
noget udstyr og meld dig ind i en cross klub.

Du kan også melde dig ind i Dansk Offroad Klub (www.dormck.dk), som engang
imellem laver nogle arrangementer (dog mest i Jylland), hvor man kan deltage
uden licens på sin offroader..

Poul Bundgaard

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 07-10-03 23:59

"dots" <dots@tdcpunktumadslpunktumdk> skrev i en meddelelse
> uvejsomt terræn.

Desværre ikke så mange piger...
Dots, næste år må du se at få løst licens og komme ud og ræse med os drenge!

> Altså et langt, krævende off-roadspor med alt hvad tænkes kan feks.
> mudderhuller, vuptier, stejle op/nedkørsler, dybt sand mm ...Hård kost for
> både mc og fører, men sjovt

Jep, 15 km fedt spor, som lige havde fået lidt regn og dermed var perfekt -
masser af bid og ingen støv.
Der var iår 60 deltagere på en skøn blanding af off-roadere, enduromaskiner
og crossere.
Crosserne kørte 6 timers parløb (dvs at parret skiftes til at køre),
offroaderne kørte 3 timers parløb og endurofolket havde 3 timer solo. Og så
var der enkelte sindsforvirrede som havde tilmeldt sig Maraton klassen, dvs
6 timer solo!
Dette er årets næstbedste løb af sin art. Det er kun overgået af Sønderjydsk
terræncross (2. november), som har fordel af at blive invaderet af horder af
tyskere med fine maskiner, som kun få af dem kan finde ud af at betjene på
effektiv vis, og derfor bliver sporet aldrig kedeligt pga den tætte trafik.

Som Dots nævner så er det et meget varieret terræn, som skifter mellem
snæver zig-zag kørsel mellem træerne i skoven, højfartskørsel i dybt sand,
kørsel igennem lyng, hvor du ikke kan se ujævnhederne i underlaget, stejle
stigninger hvor man starter opkørslen med næste 0 fart, mudrede "vaskebrædt"
strækninger og en masse sving.
Det er faktisk ret sjovt!
Når man skal køre 3 timer + en omgang hurtigst muligt i dette terræn, og man
som undertegnede ikke er i besiddelse af noget der ligner kondition, så er
en god disponering af sine begrænsede fysiske ressourcer en altafgørende
faktor.
Min teknik er at gennem køre 1. omgang i roligt tempo med mantra'en "Slap
af, Slap af, Slap af..." konstant kørende inde i hovedet og hele tiden
koncentrere sig om at bruge kræfterne mindst muligt. Dette gøres ved at
sidde ned hvor det er muligt, holde fødderne mest muligt på fodhvilerne (for
at undgå krampe i låret) og - vigtist af alt - forsøge at lade cyklen gøre
arbejdet og ikke bruge kræfter ved f.eks. at bruge armene til at tvinge
cyklen rundt i svingene men i stedet forsøge at time hastighed og balance
korrekt således at cyklen nærmest svinger af sig selv (hvilket faktisk
kræver en vis hastighed gennem svinget). På et tidspunkt kommer man så ind i
en rytme der tillader een at køre rimeligt hurtigt med anvendelse af
relativt få kræfter. Kunsten her er så ikke at lade sig friste (nu hvor det
jo går så godt) til at forcere for meget og dermed komme ud af rytmen og
blive for træt, hvilket kan være ret svært når man bliver overhalet af een
som ikke kører ret meget hurtigere end een selv, og som tigger efter at
blive sat på plads...
Det kan være ret svært for nybegyndere at finde en afslappet rytme, når
terrænet er svært og ser lidt farligt ud, men at det kan lade sig gøre at
gennemføre alligevel, fik vi et bevis på i løbet, hvor en rookie på en
jomfruelig DT 125 R gennemførte løbet, oven i købet i en ret fin tid.
Alligevel vil jeg sige, at det kan betale sig at have øvet sig lidt på
knopdæk før man kaster sig ud i denne type løb.

Poul Bundgaard