Yamaha XS 400 Gear/kobling
Fra : Georg Lorentzen

Dato : 02-10-03 00:40

Nogen forslag?
Når den er kold, går gearskiftet meget let og behageligt. Men når den er
blevet varm bliver koblingen "blød" og gearskiftet meget stramt. Den kobler
fint ind og ud, den trækker altså ikke/slæber ikke på, når den er i gear og
koblingen trukket selv om det føles som om koblingspunktet har flyttet sig?
Hvis jeg får bremset og holder stille uden at jeg har nået at skifte ned til
1. eller frigear, har jeg store problemer med at få den i det rigtige gear,
så er jeg nødt til at koble til et par gange for at kunne skifte videre -
det er lidt kikset at stå og bakse med det når trafikken kører og der er
grønt
Georg

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 02-10-03 07:08

> [...]
> koblingspunktet har flyttet sig? Hvis jeg får bremset og holder
> stille uden at jeg har nået at skifte ned til

Hej Georg

Check din kæde. Hvis den er for stram kan det være meget svært at skifte
gear. Kæden skal være ren, velsmurt, i god stand og korrekt spændt op.
Koblingen skal være korrekt justeret, så der er minimum 1 cm slup i
koblingsgrebet når koblingen er sluppet. Det er for at sikre at koblingen
ikke er let aktiveret hele tiden. Olien skal være i den korrekte høje og
være at den korrekte viskositet. Kontroller disse ting og se hvordan det
går.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Georg Lorentzen

Dato : 02-10-03 17:53

Hej Jens!
Tak for deltagelsen alt er checket og iorden.
Koblingsfrigang ca. 10mm, lodret kædebevægelse ca. 35mm (håndbog siger ca.
30mm), kæde ren og velsmurt, olietype 15W40, olieniveau max.
I mellemtiden udvikler problemet sig til det værre. Når jeg holder - med
varm motor - i frigear, kan jeg kun få den i gear ved at rulle en smule frem
eller tilbage, den vil ikke mere bare gå i indgreb. En evt. løsning skal
tage hensyn til at problemet først opstår når motor/gearkasse er varm. Det
virker som om den snart slet ikke vil skifte gear når den er varm
kommer jeg jo ikke langt omkring mere.
Georg

Fra : Georg Lorentzen

Dato : 02-10-03 18:12

Er der iøvrigt forskel på om jeg bruger syntetisk eller mineralsk olie - kan
de to typer blandes?
Georg

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 02-10-03 19:57

Georg Lorentzen wrote:

[snip]

> Når jeg holder -
> med varm motor - i frigear, kan jeg kun få den i gear ved at rulle en
> smule frem eller tilbage, den vil ikke mere bare gå i indgreb.

Det problem har jeg også på Fazeren ind i mellem - og ligeledes på Divvyen.
Det er vist meget normalt - inden for en vis grænse - naturligvis. Det
plejer at lykkedes hvis jeg slækker en smule på koblingen.

Tony

Fra : Armand

Dato : 12-10-03 21:20

Georg Lorentzen <spam@lorentzen.dk> skrev i en
> [...]
og
> koblingen trukket selv om det føles som om koblingspunktet har flyttet

Tynd olie er ikke ubetinget en fordel :-|
Eftersom at problemet forværres ved varm motor => tyndere olie, ville jeg
prøve at skifte til en noget tykkere olie og se hvorvidt dét afhjælper
noget!

--
Armand.

Fra : Georg Lorentzen

Dato : 13-10-03 09:04

Forskellige olietyper er forsøgt: 15W/40 og 10W/40 mineralsk og syntetisk.
Der er desværre ingen forskel at mærke. Skiftemekanismen er bare pludselig
blevet dårligere ved varm motor. Kædestramningen er uændret den samme. Jeg
forstår det ikke, men da jeg synes at den "slår" lidt kraftigere med kæden
under nedgearing vil jeg forsøge at slække kæden lidt og se om det hjælper??
Georg