Lidt hjælp til en newbie
Fra : Mikael Skaaning Søre~

Dato : 01-10-03 22:40

hej.
Jeg har fornylig købt en gsxr 250 - som skal synes, omregistreres og
forsikres. Jeg har forsikringspapirerne liggende stort set klar til, at
sende retur til mit frsikringsselskab. Hvilken rækkefølge skal tingene gøres
i? umiddelbart er det vel 1. Syn
2. Forsikring
3. Omregistrering
eller hvad??
Bagdækket er for nedslidt og skal skiftes, MEN kan den gå igennem syn med
det gamle dæk, så jeg bare får at vide, at det skal skiftes, eller bliver
den helt kaseret p.g.a dækket??

Håber på lidt hjælp - som det nok fremgår, er jeg "lidt" grøn på området

MVH
Mikael

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 02-10-03 07:00

> Jeg har fornylig købt en gsxr 250 - som skal synes, omregistreres og
> forsikres. Hvilken rækkefølge skal tingene gøres i?

> Bagdækket er for nedslidt og skal skiftes

Hej Mikael

Din gixxer skal være synes og du skal have forsikringspapirene i orden før
den kan omregistreres.

Den dumper på et færdigt bagdæk. Det er en alvorlig fejl de opdager med 100%
sikkerhed. Få det skiftet. Jeg ville købe et nyt bagdæk via postordre i
tyskland. En Gixxer 250 kører med 130/70H-17 bagdæk og 100/80H-17 fordæk.
Lad være med at sætte bredere dæk på. Det er dumpnings grund til syn.
130 er bredden.
70 betyder at højden på dækket er 80% af bredden altså højden er i dette
tilfælde 70% af 130
17 er fælgstørrelsen på 17 tommer
H er hastighedsmærket på max 210Km/t

Angående dæk, så er Brigdestone BT45 et fremragende dæk med godt greb, det
samme er Metzelers ME330/ME550 kombination. Et spændende dæk i denne
størrelse er Pirellis nydesignede Sport Deamon. Det koster noget mindre en
de andre, og det gøt jo en lidt nervøs. Jeg kender en der har kørt med det,
og han kunne lave meter lange stoppies på sin Gixxer 250, så helt ringe kan
det ikke være. Skal det kunne køre meget langt uden at blive slidt ned, så
er Michelin Macadam 50 et klassisk valg. Det er dog ikke så godt i regnvejr
som nogen af de ovenstående.

Er du sikker på dit fordæk ikke er slidt op eller blevet for gammelt?
Kig på dit fordæk. Fordæk slides ikke på samme måde som bagdæk. Fordæk
bliver som regel misformede og gamle før de er slidt ned til 1mm. De skal
næsten altid skiftes længe inden de er slidt til slidmærket. Fordæk bliver
kantede i profilen både på sværs og på langs. Kører du hånden ned af dækket
skal det være glat og ikke "kupperet". Hvis du kigger ned på profilen fra
oven skal det være helt rundt og ikke være 3 eller 5-kantet.

Hvis du vil vide alderen på dækket kigger du på DOT mærket. DOT mærket
finder du på den ene side af dækket. Der står DOT xxxxxxxxxxxxx YYY eller
DOT xxxxxxxxxxxxx YYYY. X'erne er en masse bogstaver som ikke har nogen
betydning for alderen. De første to Y'er er ugen dækket er produceret i. Det
(de) sidste Y(er) er årstallet. Efter år 2000 er man begyndt at skrive 00
istedet for bare 0 for årstal. Står der DOT xxxxxxxxxxxxx 273 er det
produceret uge 27 i 1993 (eller 1983). Lad være med at køre med dæk der er
over 4 år gamle.

Hos http://www.reifenversand.com/ koster et sæt (for og bag) BT45 ca. 1200kr
og et sæt Sport Deamon 950kr. Du vi opdage det er meget billige at handle
over nettet end købe det hos en forhandler. Hvis du kommer med fælgene og
dækkene monter de dem for en 150kr pr fælg hos f.eks Scan-X på artellerivej
på Amager. Bemærk københavnerriet ved med det samme at forvent du også bor i
storkøbenhavnsområdet. JEg har lavet en guide til hvordan man bestiller hos
Reifenversand, som ligger her: http://www.pmc.dk/daekguide.htm

Der findes en dansk GSX-R 250 side: http://www.skydiver.dk/gsx-r/
Der findes en engelsk brugermanual og et par værkstedsmanualer på cykler der
er næsten ens. De er rare at have for en begynder.
Lær straks at købe ind hos www.louis.de. De kender ikke din gixxer 250, men
udstyret med den danske MC-nøglen kan du se hvilke motorcykler den f.eks.
deler bremseklodser med, og så kan du købe til den model i stedet. Porto
dernede fra er 45kr lige meget hvor meget man køber. Olie og batterier er
f.eks meget billige, det samme gælder tøj.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Loonie

Dato : 02-10-03 10:01

Jeg vil også skifte dækket! Hvis de ser det kasserer de cyklen og bliver
sure over at en åbnelys ting ikke var i orden. Så bliver de bare mere
aggressive og finder muligvis noget andet som ikke ville have været
relevant!

Men ellers kompliment til det meget omfattende og brugbare svar fra Jens
Jacob Bager Jensen - imponerende! Fedt at der er folk som kan/gider at
komme med brugbare oplysninger.

Loonie

Fra : Jon Larsen & Ann-Rik~

Dato : 02-10-03 10:04

> [...]
> 130 er bredden.
> 70 betyder at højden på dækket er 80% af bredden altså højden er i dette

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Sikke en lang smøre, men giver Jens helt ret.. køb et sæt nye dæk ved
reifenversand. Modtog mine BT 45 i mandags.. 1330 kr, og det er inkl,
fragt.. Jeg har dog bestilt fordækket i dimensionerne 110/70-17, og er
magen til det der sidder på nu, og det er der ingen problemer i..
kørselsmæssigt altså.. ved ikke med syns-manden/damen

Står du engang og skal have bremseskiver, fås de i England..

--
MVH
Proces-teknolog Jon Larsen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 02-10-03 11:38

"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> writes:

> [...]
> være. Skal det kunne køre meget langt uden at blive slidt ned, så er
> Michelin Macadam 50 et klassisk valg. Det er dog ikke så godt i

Det kan jeg så skrive under på. Jeg kører med Sport Demon på min
Bandit, og jeg har flere gange lavet hjulspin i vådt vejr. Senest i
mandags på vej ned af en motorvejstilkørsel. Der kørte jeg vel med
5-6000 omdrejninger i 2. gear, og så spandt den pludselig helt vildt.

Tidligere samme dag havde jeg lavet et langt bremsespor med
bagdækket. Der var det dog ikke vådt, men blot relativt koldt. Jeg ved
godt at man ikke skal bremse så meget med bagbremsen, men der plejer
altså at være mere bid i det end der var i mandags.

I varmt og tørt vejr er det et glimrende dæk. Der har jeg aldrig
oplevet problemer af nogen art, og det står fint fast også selv om man
lægger cyklen lidt ned i et sving.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 03-10-03 21:36

Det var smuk og solrig dag da Jacob Bunk Nielsen skrev
news:spamdrop+m3d6dfq5zu.fsf@paven.bunk.cc i dk.fritid.motorcykel:

> [...]
> godt at man ikke skal bremse så meget med bagbremsen, men der plejer
> altså at være mere bid i det end der var i mandags.

Jeg vil mene at folk burde bruge deres bagbremse noget mere. Der er
mange der skriver at de aldrig bruger den. Den er ellers rigtig god til
lige at teste hvor meget bid der er i vejen, og selv om man skrider så er
det jo kun sjovt(så længe man ikke gør det i sving). Den er jo også super
til at lave u-vendinger på smalle veje.

--
Rune D. Jørgensen

Fra : Moller

Dato : 04-10-03 10:41

> [...]
> det jo kun sjovt(så længe man ikke gør det i sving). Den er jo også super

hmmmmm, så må den lægges i blød i en gang rustfjerne, og så håbe der
blir noget tilbage :) for MZ'ens har nu ikke virkede de sidste 2 år...

VH
Lars Molnit
En rigtig bagbremse er rustet sammen :)

Fra : Hekto

Dato : 02-10-03 12:03

In article <X9Peb.255$zJ7.216@news.get2net.dk>, news@abl1926.dk
says...
> [...]
> er Michelin Macadam 50 et klassisk valg. Det er dog ikke så godt i regnvejr

Michelin Macadam 50 er meget hårdt og kræver omhyggelig dosering af
ihvertfald bagbremsen når det er koldt og vådt. Jeg havde det monteret
på GS4½'eren, og synes at det ikke helt havde bid, andet end når det
var varmt i vejret.

Pirellis Sport Deamon har jeg for og bag på Pantah'en, og med de få km
jeg har kørt, sunes jeg de er ganske gode, selv nu hvor det er lettere
koldt. Jeg har kun oplevet at bagdækket fedter lidt ved kraftig
gasgivning på striber og anden (blå) afmærkning på kørebanen.
De lader ikke til at være helt så bløde som Bridgestone Battlax.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto ... What about www.mc-
portalen.com ?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-10-03 01:01

Hekto wrote:
> [...]
> ihvertfald bagbremsen når det er koldt og vådt. Jeg havde det monteret
> på GS4½'eren, og synes at det ikke helt havde bid, andet end når det

Var det dårligere end dem der sad på RD'en da jeg købte den af dig?
fordi de var da godt nok slemme til at lave balladekørsel ud af små
sving .. :) (udskridning med baghjul der går over i lidt steppen til
siden med forhjulet, meget sjovt faktisk

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Hekto

Dato : 06-10-03 07:06

In article <slrnbo1c6b.ioe.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen
says...
> [...]
> sving .. :) (udskridning med baghjul der går over i lidt steppen til
> siden med forhjulet, meget sjovt faktisk

Det er lidt svært at sige.
RD'en har skive bag, GS'en har tromle. Tromlebremser er ganske
effektive; men svære at dosere. Det er derfor svært at lave en
sammenligning ved bremsning.
RD'en med Metzler dæk, var på mestersvinger, og der var overhovedet
ingen problemer med udskridninger. GS'en stepper lidt sidelæns med
baghjulet engang imellem, ved frisk kørsel.
--

www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Armand

Dato : 07-10-03 22:04

Hekto <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> skrev i en

> RD'en har skive bag, GS'en har tromle. Tromlebremser er ganske
> effektive; men svære at dosere. Det er derfor svært at lave en
> sammenligning ved bremsning.

Det der gør bag-tromlebremser svært doserbare er det oftest primitive
stang-træk, som ikke følges med bagsvingeren i geometrien og derfor påvirkes
af bagfjedringens arbejde!
En kabel-trukket tromlebremse vil i det henseende medføre en himmelvid
forskel, og egentlig burde man kunne modificere et stangtræk til kabeltræk
ved at kopiere monteringen fre en ældre knallert (min "store Puch" havde
kabeltræk) :-/

--
Armand.