Rampe til MC - hjælp søges
Fra : Torben Scheel

Dato : 30-09-03 17:11

Jeg skal have min nye FJ1100 op i udlejningstraileren fra Corona - er der
nogen der har nogen gode tips? Kan jeg lave en af 4*4 bjælker og en stribe
brædder? Kan man leje en officiel version et sted?

vh
Torben

Fra : Finn Andersen

Dato : 30-09-03 17:25

> [...]
> nogen der har nogen gode tips? Kan jeg lave en af 4*4 bjælker og en stribe
> brædder? Kan man leje en officiel version et sted?

Er det bare en rampe til at køre din MC op med, hvis i er to kan i sagtens
løfte den op, hvis ikke traileren er for høj.

Hvor kommer du fra, jeg har lavet en rampe, som jeg gerne låner ud.

Mvh Finn XV750

Vi ses lige pludseligt.
Be carefull out there.
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=276

Fra : brobaek

Dato : 30-09-03 18:01

De 4-6 gange (syn, køb etc.) jeg har proppet min MC op/ned fra en
have-trailer har vi bare brugt et meget solidt bræt eller tilsvarende (en
dør, dene ene gang). Hop 3-4 gange på midten - hvis det ikke knækker men
virker solidt holder det også til MC'en (jeg antager, den ikke vejer over
250 kg).
Prop evt. en haveflise for enden af brættet (på jorden), så brættet ikke
skrider. Ned er ret simpelt - bare brems med håndbremsen. Når I skal have
den op skubber den ene og den anden styrer (lad vær med at skub i styret -
brug kræfterne på at styre og holde MC'en i balance). Hvis det er vådt er
det en god ide at bruge lidt grus, så hjulet ikke skrider hvis man bremser.
Og lad for guds skyld være med at starte motoren og trille den op...

Hvis du kan finde et sted, hvor der er en forhøjning, fx en meget høj
kansten eller lignende gør det arbejdet meget lettere.

Iøvrigt har jeg hørt, at Harald Nyborg har en rampe...

Mvh
Martin

Fra : Armand

Dato : 07-10-03 01:28

Finn Andersen <finn@fk-tech.dk> skrev i en

> "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Dine problemer er jo løst i mellemtiden, men som generelt svar:
Til nød kan selve bagsmækken evt. afmonteres og bruges "på langs"; men dét
vil jeg ikke anbefale til den tungere FJ'er, som dels kan bøffe bagsmækken,
og dels er svær at skulle gribe hvis dét sker, hhv. hvis rampen smutter af
ladbunden!
Hvis man kan komme til et almindeligt stilladsbrædt (evt. ligefrem leje til
aktuelt brug) er det også ganske brugbart - Ikke mindst da det har nogle
krog-agtige tingester i enderne, hvorved det vil kunne holde sig fast i den
nedslåede bagsmæk!

> Er det bare en rampe til at køre din MC op med, hvis i er to kan i sagtens
> løfte den op, hvis ikke traileren er for høj.

En FJ1100?? Nix!! :-|

Hvis dét er hvad du kan komme til, så skal det nok lade sig gøre. Husk blot
på at for ikke at kåbebunden skal gå på ved overgangen mellem rampe og
ladbund, skal rampen være af en vis længde!!

For den der jævnligt har samme problem, kan jeg anbefale at skaffe sig en
rest af noget såkaldt "kabelstige" (á de galvaniserede stige-ting som
elektrikere monterer tungere installations-kabler på i industrien!): En
sådan
er stiv/bærende nok og kan supleres med et tyndt brædt hvis "trinene" findes
for uhensigtsmæssigt lange!

--
Armand.
(hvis trailer er så praktisk at den har tippelad)

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-03 18:36

> [...]
stribe
> brædder? Kan man leje en officiel version et sted?

En afsats til et stillads, du lige retter til i længden (..evt på bare
den hårde måde, en vinkelsliber, det er leth), funker udmærket for mig.

Hvis du bor i Nordsjælland, kan du godt låne.

Kenneth
R1

Fra : Sørren Bøgh Olsen

Dato : 30-09-03 19:42

Du kan leje en alle steder hvor de udlejer minigravere, sikkert også hos
Corona.
Søren

Fra : Futte & Co.

Dato : 30-09-03 20:42

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> nogen der har nogen gode tips? Kan jeg lave en af 4*4 bjælker og en stribe
> brædder? Kan man leje en officiel version et sted?

Hej Torben
Jeg har en planke med kraftige sider. Det gør at mc'en styrer selv når
man står der og skubber bagpå. Jeg plejer at lade mc'en selv køre op.
Ned er jo aldrig et problem. Du er velkommen til at låne planken.

--
Jørgen , Brøndby
CB550F , den fine årgang 1975

Fra : Torben Scheel

Dato : 30-09-03 21:12

Tak for svarene og tilbud om at låne - jeg er sgu' helt overvældet

Jeg prøver med nogle krafige planker jeg har klunset hos brormand + kantsten
+ tæppe og tæppetape (tror jeg).

vh
Torben
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=425

Fra : brobaek

Dato : 30-09-03 22:57

Jeg blev overrasket over, hvor let det egentlig er... 200 kg. er egentlig
ikke så meget når der er hjul og bremser.. God tur og tillykke med
kværnen... Iøvrigt, jeg læste i dit andet indlæg at du satser på at sætte
den i stand og så betale afgift om et par år. Det ville måske være smartere
at betale afgift før du sætter den i stand...

Fra : Torben Scheel

Dato : 01-10-03 11:02

"brobaek" <martinnews@browi.dk> wrote in message
> [...]
smartere
> at betale afgift før du sætter den i stand...

OK så er jeg nød til det :

JEG ER EN FATTIGRØV! sorry..

Derfor skal afgiften vente. Men jeg er da opmærksom på at den ikke behøver
stå med ny lak på tank og kåbedele ved afgiftfastsættelsen, men jeg regner
med at alt det mekaniske skal være tip-top. Det koster næppe ekstra at
hjullejer osv. er spritnye.

Jeg håber at motorcyklens tilstedeværelse i skuret kan motivere mig til at
lægge penge i en stak, hvilket jeg ellers ikke evner :-/

Så indtil videre må jeg nøjes med at starte den op ved festlige lejligheder
som fødselsdage og nytårsaften (nånej, damn, der er jeg i Sverige), for
liige at høre motoren, trille baghjulet rundt osv..

Sidste nyt fra trailerfronten - jeg fik byttet min lukkede trailer til en
åben med gittersider og, hurra!, tippelad. Det løser problemerne. Og så var
den lidt billigere. Afgang mod DE i aften - færge fra Rødby efter midnat så
jeg kan holde mig på en endagsbillet til 500,-

Efter planen skal jeg i morgen aften skiftevis sove og pille (ved maskinen,
GRIS!). Jeg poster her hvis jeg kan løsrive mig fra en af aktiviteterne.

Tak til alle for hjælp og gode råd!

vh
Torben Scheel
http://dfmc.dk/default.asp?id=425

Fra : brobaek

Dato : 01-10-03 17:16

Klart - jeg tænkte mere på, at det ville være spild af penge at møde op til
vurdering med en tip-top istandsat MC...

Og jeg er sikker på, at med en MC i garagen går det lidt hurtigere med at
spare op...

God tur...

Mvh
Martin

Fra : anders majland

Dato : 01-10-03 09:07

> Det ville måske være smartere
> at betale afgift før du sætter den i stand...

- Afgiften falder med alderen. Den når således at blive et par år ældre
og dermed lidt billigere i afgift
- Afgiften er afhænigt af prisniveauet i DK. Så stiger brugtpriserne på
modellen falder afgiften alligevel ikke ...

Så det er lidt gambling at vente for en pletfri mc vil altid være lidt
dyrere i afgift end en "godt slidt" ....

/A

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-03 15:49

> Jeg prøver med nogle krafige planker jeg har klunset hos brormand +
> kantsten + tæppe og tæppetape (tror jeg).

Det lyder fint... det er ikke så svært...

på siden

http://www.cbmma.net/Michael/transport.html

og på

http://www.cbmma.net/Michael/AtHome.html

kan du se hvad jeg gjorde...

Hvis du kan finde et dansk stel af samme "type" med papir... er det
muligvis biligere.... men det er ikke nemt...

Michael
Http://www.cbmma.net/Michael

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-10-03 10:42

"Michael E. Christensen" <sybil(aaaaat)softhome.net> wrote in message

> http://www.cbmma.net/Michael/transport.html
>
> og på
>
> http://www.cbmma.net/Michael/AtHome.html
>
> kan du se hvad jeg gjorde...

hæ - jeg tænkte jo nok at nogen havde dokumenteret en så grundlæggende
procedure
Men du brugte altså stigen som rampe? Brædder ovenpå?

> Hvis du kan finde et dansk stel af samme "type" med papir... er det
> muligvis biligere.... men det er ikke nemt...

Hov hov - nu opfordrer du jo til svindel! Eller gør du? Spændende ..
<gniertanker>
Hæ - her kan du virkelig spare penge, og alt skal jo alligevel
splittes..
</gniertanker>

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-03 08:24

> [...]
> <gniertanker>
> Hæ - her kan du virkelig spare penge, og alt skal jo alligevel

Jeg forsøger ikke at få dig til at gøre noget ulovligt...

Da jeg ikke er jurist... så bør du også selv læse § 7 a.

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20020097729-regl

Der er to regler der kan anvendes i denne samenhæng... i mit tilfælde er
der tale om en gammel cykel (yamaha xs 750 fra 77), som ikke er "skadet
ved færdselsuheld, eksplosion, ildebrand m.m." (hvis den hade været så
var det § 7 der skulle bruges), nej min "er beskadiget som følge af
tæring, slitage og lignende, ..."

Der er en untagelse hvis du vil sælge maskinen...

Men ellers skal du bare sikre at:
1) Køretøjet skal efter genopbygningen svare til det i
registreringsattesten omhandlede køretøj. Der må således ikke ske
ændringer med hensyn til køretøjets fabrikat, model, type og årgang.

2) Udskiftning af køretøjets motor, eventuelt til en motor med anden
drivkraft, må ikke indebære en effektforøgelse på over 20 pct. i forhold
til køretøjets originale motoreffekt.

3) Genopbygningen af køretøjet skal være udført ved anvendelse af
reservedele, herunder skarringsdele, af en art og beskaffenhed, som
normalt forefindes på og forhandles fra automobilforhandlernes og -
værkstedernes lagre af nye reservedele, eventuelt med tilsvarende brugte
reservedele. Der må ikke anvendes nyt reservedelskarrosseri, chassis
eller -stel. Der må heller ikke fra andet køretøj anvendes karrosseri,
chassis, stel eller større dele af disse komponenter end de nævnte
reservedele.

Michael