Minder om de gamle vilde dage :o))
Fra : Mogens Knudsen

Dato : 29-10-03 19:30

Affødt af en fed diskussion i tråden om Giulia, MÅTTE jeg lige søge
lidt på nettet om min gamle knaldhamrende lækre '70 Fiat 125 Special:
www.abarth-gmr.be/new/gallery.php?arh=03_08

Dét er helt sikkert ikke noget, der hérinde kan få den yngre
generations pis i kog, men hos de lidt ældre (<35) må der helt sikkert
ske "noge"t

Min 125 S'er var vinrød med en sølvstribe mellem pynteliste og
"knækket" lidt højere oppe. Min kammerats var blå og en tilsvarende
sølvstribe. Fronterne var prydet af 4 Hella eller Marshall
fjern-/tågeprojektører.

En 3. ven havde som tidligere nævnt Giulia'en m/1600 motor, som senere
fik "tilført" en 1750 motor. Iøvrigt den eneste bil, jeg har prøvet,
som uden problemer lavede hjulspin, når man indlagde og tilkoblede 3.
gear !

Min kammerat, der er skabslæser herinde (Hej Søren!) kørte Volvo 544
og 122 S m/el-overgear, men dé 2 biler havde deres besvær med at følge
vore italienske biler - især da min 125 S blevet motormæssigt
modificeret RET meget.

Min vogn fik nemlig senere tilført en tuning med 2 dobbelte Webere,
hårde knaster og lignende, hvorefter den var hurtigere en den lokale
BMW 2002 Tii m/147 hk. Dén kender de unge sikkert heller ikke

Vore Fiat's var LANGT (!) forud for deres tid, når talen falder på det
køretekniske område: 4 halogénforlygter, 4 skivebremser, perfekt
afstemt undervogn, 110 hk i en 1600 ccm maskine m/dobbelt overliggende
knastaksler, 5 gear (!), omdrejningstæler, alufælge abfabrik,
lavprofildæk, masser af crom osv. Ting, som kun tæskedyre sportsvogne
var udstyret med.

Bilernes største problem var rusten, idet de af dén grund smuldrede
mellem hænderne på een -> ligegyldigt hvad. Men hold kæft, hvor kørte
de dog fremragende :)

Har jeg nævnt historien før herinde, beklager jeg - men dé biler taler
vi "friends "altså tit om, når vi fra tid til anden mødes over noget
rødvin

/Mogens

Fra : Klaus Rejkjær

Dato : 29-10-03 19:44

> Dét er helt sikkert ikke noget, der hérinde kan få den yngre
> generations pis i kog, men hos de lidt ældre (<35) må der helt sikkert
> ske "noge"t

Jeg er meget bange for at du skal være en del ældre en <35 før der sker
noget. Jeg er <40 og kan godt huske bilerne som nogle rigtige "vilde vogne",
men da jeg var gammel nok til at få kørekort hed modellen Lada eller SEAT.
Sidstnævnte var dog helt tro mod konceptet, og kunne også fås med
dobbeltknastet 1600 motor og 5-trins gearkasse. Selv det med rusten var den
tro mod

MVH Klaus

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 29-10-03 21:07

On Wed, 29 Oct 2003 19:43:47 +0100, "Klaus Rejkjær"
<rejkjaer@privat.tdcadsl.dk> wrote:

>Jeg er meget bange for at du skal være en del ældre en <35 før der sker
>noget. Jeg er <40 og kan godt huske bilerne som nogle rigtige "vilde vogne",

Okay, du har nok ret mht. alderen. Men datidens GTi'er uden tvivl

> [...]
>Sidstnævnte var dog helt tro mod konceptet, og kunne også fås med
>dobbeltknastet 1600 motor og 5-trins gearkasse. Selv det med rusten var den

LOL.

Jeg kan læse, at flere tager fejl vedr. modellens sammenfald med Lada
og Seat. Dé biler blev produceret på baggrund af 124 Special T - ikke
Fiat 125 Special.

/Mogens

Fra : Peter Weis

Dato : 29-10-03 21:54

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

> Jeg kan læse, at flere tager fejl vedr. modellens sammenfald med Lada
> og Seat. Dé biler blev produceret på baggrund af 124 Special T - ikke
> Fiat 125 Special.

125 var nemlig grundlag for Polski-Fiat, senere Polonez.

mvh
Peter

Fra : Klaus Rejkjær

Dato : 29-10-03 22:18

> Jeg kan læse, at flere tager fejl vedr. modellens sammenfald med Lada
> og Seat. Dé biler blev produceret på baggrund af 124 Special T - ikke
> Fiat 125 Special.

Du har selvfølgelig ret. Seat lavede en ren kopi af 124 special T, og denne
kunne købes fra ny helt op i starten af 1980'erne. Lada'en var også bygget
på 124 (standardudgaven), dog udstyret med en hjemmelavet motor der kunne
klare russisk benzin (åbenbart virkelig hård kost). Polakkerne lavede 125,
der senere skiftede navn til Polonez og endda fik stor bagklap.

I øvrigt har FIAT gennem tiderne lagt bund til mange mærkelige biler til
forskellige lokalmarkeder. Helt op til slutningen af 1980'erne producerede
man i Brasilien den gamle 128 under navnet FIAT Super Europa, og UNO blev
lavet i sedan og stationcar versioner som Prémio og Elba. Og så skal vi da
heller ikke glemme Zastava og Yugo.

Den gamle model 130 var faktisk en rigtig flot bil - specielt som Coupe. Det
var deres sidste forsøg på at lave dyre biler, og den var vist ikke nogen
succes.

MVH Klaus

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 29-10-03 22:36

On Wed, 29 Oct 2003 22:17:41 +0100, "Klaus Rejkjær"
> [...]

>var deres sidste forsøg på at lave dyre biler, og den var vist ikke nogen

Nix.

De har senere forsøgt sig igen med Croma'en.

Det var den der bl.a. delte platform med SAAB 9000

Jeg har selv været ejer af mellemmodellen som var en 2.0 ie

Topmodellen var med turbo, og var/er også lidt af en raket.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Klaus Rejkjær

Dato : 29-10-03 23:00

> De har senere forsøgt sig igen med Croma'en.

Det var en stor FIAT, men bestemt ikke i samme klasse som 130. Den var ment
som en seriøs luksusbil me V6 motor, aut.gear m.m.

Croma'en var et fælles projekt der skulle sikre FIAT en plads i den større
mellemklasse - hvilket heller ikke lykkedes.

MVH Klaus

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 29-10-03 22:37

On Wed, 29 Oct 2003 22:17:41 +0100, "Klaus Rejkjær"
<rejkjaer@privat.tdcadsl.dk> wrote:

>Du har selvfølgelig ret. Seat lavede en ren kopi af 124 special T, og denne
>kunne købes fra ny helt op i starten af 1980'erne.

Jep Seat 1600 TC. En hidsig sag, der lød ret godt.

>Den gamle model 130 var faktisk en rigtig flot bil - specielt som Coupe. Det
>var deres sidste forsøg på at lave dyre biler, og den var vist ikke nogen
>succes.

Yes, skøn vogn særligt som Coupe - hér er en sedan:
www.autoscout24.de/home/index/detail.asp?ts=8130546&id=14122355

Fandt lige denne 125 Special:
www.autoscout24.de/home/index/detail.asp?ts=8124913&id=21939871

/Mogens

Fra : Per Emborg

Dato : 30-10-03 00:03

Ja det var sjovt og lidt forviring over det der TC
På Italiens TC = Too Cab Fiat
På Engelsk TC = Twin Cam Moris Marina 1600 TC

--
Per Emborg
x112kvik4u@dotcomprik.dk

Fra : Torben E

Dato : 30-10-03 09:27

"Per Emborg" <FJERNDETTEmail@kvikkerten.dk> skrev i en meddelelse
> Ja det var sjovt og lidt forviring over det der TC
> På Italiens TC = Too Cab Fiat
> På Engelsk TC = Twin Cam Moris Marina 1600 TC

På en 131´er betyder det nu Twin Cam

--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 30-10-03 17:10

"Per Emborg" <FJERNDETTEmail@kvikkerten.dk> skrev i en
meddelelse news:bnph16$8fb$1@sunsite.dk
> Ja det var sjovt og lidt forviring over det der TC
> På Engelsk TC = Twin Cam Moris Marina 1600 TC

Betød TC ikke bare twin carb på de gamle Marina'er ?

Per --Ford Sierra 1,6 1987--
www.perbeer.ninja.dk - Formel 1 - Masser af video's
Highlights fra 2002 og 2003 + meget mere

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 30-10-03 17:22

On Thu, 30 Oct 2003 17:09:37 +0100, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMhansen.tdcadsl.dk> wrote:

>Betød TC ikke bare twin carb på de gamle Marina'er ?

Sikkert - den havde i alt fald ikke overliggende knastaksler.

Iøvrigt kender jeg ikke bilen - kun Marina 1800 GT.
Google.com kender den heller ikke!

/Mogens

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 30-10-03 17:26

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i
en meddelelse

> Sikkert - den havde i alt fald ikke overliggende
> knastaksler.

Næh jeg mener også at det er en stødstangsmaskine.

> Iøvrigt kender jeg ikke bilen - kun Marina 1800 GT.
> Google.com kender den heller ikke!

Jeg kender også kun 1800TC'eren.

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-03 21:21

> [...]
vogne",
> men da jeg var gammel nok til at få kørekort hed modellen Lada eller SEAT.

Jeg husker bedst de gamle Volvo Amazon'er som var noget af det vildeste
dengang når de fik weber, skarpe knaster osv på.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 29-10-03 21:49

On Wed, 29 Oct 2003 21:20:56 +0100, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Jeg husker bedst de gamle Volvo Amazon'er som var noget af det vildeste
>dengang når de fik weber, skarpe knaster osv på.

Jow, jow - Amazon 122 S/123 GT kunne da lidt, men som nævnt ikke nok.
Fiat 125 Special var datidens svar på de GTI-biler, vi ser idag.
At nå 100 km/t inden 10 sek. var lidt af en bedrift dengang!

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-03 21:59

> Jow, jow - Amazon 122 S/123 GT kunne da lidt, men som nævnt ikke nok.
> Fiat 125 Special var datidens svar på de GTI-biler, vi ser idag.
> At nå 100 km/t inden 10 sek. var lidt af en bedrift dengang!

Det bliver det også igen
I de her Lupo tider hvor staten vil have os alle over i små folkevogne og
fiat'er så skal vi såmen nok ramme de 15-17 sek. fra 0-100 Km/t igen.

Fra : Per Emborg

Dato : 30-10-03 00:07

Ja det var stor sensation da Ford kom med Capri 2,3 S der gik fra 0-100 på
9,7 sek. det var sku ikke set før i en alm bil var det i 77-78 ?

Fra : jan@stevns.net

Dato : 30-10-03 00:20

"Per Emborg" <FJERNDETTEmail@kvikkerten.dk> skrev :

>Ja det var stor sensation da Ford kom med Capri 2,3 S der gik fra 0-100 på
>9,7 sek. det var sku ikke set før i en alm bil var det i 77-78 ?

Åehhhh ... Commodoren kunne da osse det pjat
--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 29-10-03 19:50

Mogens Knudsen wrote:

> Affødt af en fed diskussion i tråden om Giulia, MÅTTE jeg lige søge
> lidt på nettet om min gamle knaldhamrende lækre '70 Fiat 125 Special:
> www.abarth-gmr.be/new/gallery.php?arh=03_08

He-he.. Den ligner en Lada - men kører med garanti helt anderledes. .-) Er
det i grunden ikke den, der var på programmet lige før
Super-mafioso-modellen..? (Super Mirafiori - eller noget i den
retning..)

> [...]
> "knækket" lidt højere oppe. Min kammerats var blå og en tilsvarende
> sølvstribe. Fronterne var prydet af 4 Hella eller Marshall

Kan lige se det for mig.

> [...]

> hårde knaster og lignende, hvorefter den var hurtigere en den lokale
> BMW 2002 Tii m/147 hk. Dén kender de unge sikkert heller ikke

Jo, jo.. Dén var vild i sin samtid. Vel sagtens datidens M3 - med rigtig
turbo på banditten.

> [...]
> knastaksler, 5 gear (!), omdrejningstæler, alufælge abfabrik,
> lavprofildæk, masser af crom osv. Ting, som kun tæskedyre sportsvogne

Ja, det har været HELT vildt dengang..!

> Har jeg nævnt historien før herinde, beklager jeg - men dé biler taler
> vi "friends "altså tit om, når vi fra tid til anden mødes over noget
> rødvin

Ingen beklagelse nødvendig - tak for en god historie.

--
Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 29-10-03 20:42

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>He-he.. Den ligner en Lada - men kører med garanti helt anderledes. .-)

Tæt på at være rigtigt - Fiat 125' serien er vist efterfølgeren til
1500 serien

>Er det i grunden ikke den, der var på programmet lige før
>Super-mafioso-modellen..? (Super Mirafiori - eller noget i den
>retning..)

Miafiori'erne hører vist til 131 serien, og den større 132'er
(hvad der blev af 130 beats' me)

Ja og nej - der var vist noget overlap
En af drengene havde en 1600TC Abarth (eller sådan noget), som de
rev 160 hypper ud af , fyfasan den kunne lege med de store, indtil han
mødte en skide Ritmo 130'er, og kvaste sin bil

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 29-10-03 21:13

On Wed, 29 Oct 2003 20:41:52 +0100, jan@stevns.net wrote:

> [...]

Meget anderledes!

>Tæt på at være rigtigt - Fiat 125' serien er vist efterfølgeren til
>1500 serien

Nope - du forveksler med Fiat 124 (lillebroderen) medmindre du taler
om Polski Fiat?

>Miafiori'erne hører vist til 131 serien, og den større 132'er
>(hvad der blev af 130 beats' me)

Jep - min vogn efter 125 Special var 131. 125'eren rustede væk,
hvorfor jeg købte en ret ny 131 1600, men uden motor og gearkasse.
Mine tunede stumper (motor/gear) passede lige over i 131'eren.

En anekdote i den forbindelse er dén, at sælgeren samt efterfølgende
mekanikerne ikke troede deres egne ører, da jeg handlede bilen, men på
betingelse af at få den uden motor og gearkasse. Dét havde de sgu
aldrig prøvet før med en nyere bil

132 var eksklusivmodellen og ligger lidt senere i forløbet.
130 var topmodellen på samme tid som min 125 S blev produceret.

Jan skrev:

>Kan lige se det for mig.

Billeder haves

>Jo, jo.. Dén var vild i sin samtid. Vel sagtens datidens M3 - med rigtig
>turbo på banditten.

BMW 2002 turbo var efterfølgeren ift. 2002 Tii

>Ingen beklagelse nødvendig - tak for en god historie.

Your welcome :)

/Mogens

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 29-10-03 21:19

> Nope - du forveksler med Fiat 124 (lillebroderen)
> medmindre du taler om Polski Fiat?

Uha, lad venligst være med at nævne Polski Fiat (125P), jeg bliver helt
dårlig når jeg hører det navn

> Billeder haves

Jamen lad os dog se dyret

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 29-10-03 21:28

On Wed, 29 Oct 2003 21:18:44 +0100, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMhansen.tdcadsl.dk> wrote:

>Uha, lad venligst være med at nævne Polski Fiat (125P), jeg bliver helt
>dårlig når jeg hører det navn

Jep, en spand uden lige

>Jamen lad os dog se dyret

Papir men ingen scanner

/Mogens

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 29-10-03 20:23

> Dét er helt sikkert ikke noget, der hérinde kan få den yngre
> generations pis i kog, men hos de lidt ældre (<35) må der helt sikkert
> ske "noge"t

Hov hov, må vi liiiige være her? :)

> BMW 2002 Tii m/147 hk. Dén kender de unge sikkert heller ikke

Så stopper du! :)

-M

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 29-10-03 21:45

On Wed, 29 Oct 2003 20:22:52 +0100, "Morten Lorenzen"
<MortenLorenzen@yahoo.dk> wrote:

>Hov hov, må vi liiiige være her? :)

Dét er så iorden :)

>Så stopper du! :)

LOL - er du nu helt sikker mht. kendskabet

/Mogens

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 29-10-03 20:28

On Wed, 29 Oct 2003 19:30:06 +0100, Mogens Knudsen
> [...]

>Har jeg nævnt historien før herinde, beklager jeg - men dé biler taler
>vi "friends "altså tit om, når vi fra tid til anden mødes over noget

Nu har jeg grædt igen. Nostalgitårer forstås.

Det eneste de unge mennesker ved om weber er, ar det kan bruges til at
lave mad på.

De gav ikke sådan et rigtigt vræl fra sig, det var meget dybere. Man
kunne nærmest høre hvad blandingsforholdet var. Der røg godt nok
meget luft igennem.

Gearstangen kunne i en snæver vending godt bruges som reserve i en
Scania-Vabis, men den var perfekt placeret i midterkonsollen, lige i
krumningen hvor konsol blev til instrumentbræt.

Eneste minus jeg lige kan komme i tanker om var, at rattet var noget
tyndt at holde om.

Tak for reminderen, Mogens.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : SNiP

Dato : 29-10-03 20:40

Folmer Rasmussen wrote:

> Nu har jeg grædt igen. Nostalgitårer forstås.
>
> Det eneste de unge mennesker ved om weber er, ar det kan bruges til at
> lave mad på.

SÅ! tager vi lige og holder den dér "Baah alting var meget bedre i gamle
dage" bus ind til siden dér!! ;)

Jojo, egentlig giver jeg dig gerne ret, selvom jeg jo bare er en lille orm
på 24, forekommer det mig, ikke nødvendigvis at alt var bedre dengang, bare
at. Well det var jo naturligvis anderledes, for at opsumere min opfattelse,
der i modsætning til de herrers ikke bygger på at have været der, i en enkel
sætning, virker det for mig som om det var mere, romantisk dengang.

Nåmen, det var det her weber show vi kom fra.

Ere, hvad var det nu,, nårjo, hey how, lad mig da straks bryste mig af at
have en hel bog om weber karburatorer! Og jeg har læst den! ok ok så de
eneste jeg så rent faktisk har arbejdet på, og ikke bare set på tegninger er
de 'nyere' som fx DFTH28/30
Jeg gætter på at dem i sidder og mimrer over er 'trompet' typerne ikke
sandt? ;)

Udseendet alene får jo en til at tænke på (læs forestille sig) sød musik

Selvom de store Holley "4 i en" banditter nu heller ikke lyder ringe, og dem
har jeg så haft fornøjelsen af at arbejde på et eksemplar af :)

/J

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 29-10-03 21:19

On Wed, 29 Oct 2003 20:39:58 +0100, "SNiP" <snip@snip.dk> wrote:

>Folmer Rasmussen wrote:
>Nu har jeg grædt igen. Nostalgitårer forstås.

He, he

> [...]
>De gav ikke sådan et rigtigt vræl fra sig, det var meget dybere. Man
>kunne nærmest høre hvad blandingsforholdet var. Der røg godt nok

Jep, men sværre at holde kørende

>Gearstangen kunne i en snæver vending godt bruges som reserve i en
>Scania-Vabis, men den var perfekt placeret i midterkonsollen, lige i
>krumningen hvor konsol blev til instrumentbræt.

Nope - tilbagetrukket gearskifte. Bør man kunne se på billederne.
www.abarth-gmr.be/new/gallery.php?arh=03_08&idp=4

>Eneste minus jeg lige kan komme i tanker om var, at rattet var noget
>tyndt at holde om.

Fuldkommen rigtig, så derfor havde jeg monteret et mindre
Momo-læderrat.

>Tak for reminderen, Mogens.

Your welcome

>SÅ! tager vi lige og holder den dér "Baah alting var meget bedre i gamle
>dage" bus ind til siden dér!! ;)

Du tager fejl - sådan skulle den ikke forstå's.

> [...]
>der i modsætning til de herrers ikke bygger på at have været der, i en enkel
>sætning, virker det for mig som om det var mere, romantisk dengang.

Ok.

> [...]
>sandt? ;)
>Udseendet alene får jo en til at tænke på (læs forestille sig) sød musik

Okay - så kender du jo lidt til det. Lyden er fantastisk - du kunne
vække en hel gade lørdag formiddag med "musikken", især da der også
var monteret et passende udstødningssystem :)

/Mogens

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 29-10-03 21:38

> [...]
>der i modsætning til de herrers ikke bygger på at have været der, i en enkel
>sætning, virker det for mig som om det var mere, romantisk dengang.

Du har nok lidt ret, og så alligevel ikke.

Dengang var der, i hvert fald der hvor jeg kommer fra, helt andre
normer for hvad der var af penge at rutte med.

I vore dage er det ikke svært at få direktøren i et indkøbscenter til
at fortælle at det mest købedygtige publikum er de unge. Sådan var det
ikke i det vi kalder de gode gamle dage.

Det skal absolut ikke lyde beklagende, men vi var nok nemmere at
begejstre dengang.

Du skal også sammenholde præstationerne på de gamle biler der har
fornøjet os så meget med datidens mest solgte biler.

Det var Boblen, Opel Rekord m/ratgear, Fiat 600, Det Flyvende Tæppe
fra Ford og Volvo Amazon som folk kørte i. Det gik s'gu ikke så stærkt
at det gjorde noget.

Set i det perspektiv (og det skal det for at give mening), så var der
eddermaneme riv i sådan en 125'er.

Venlig hilsen
Folmer
Bleer og politikere bør skiftes regelmæssigt.
Og af samme årsag.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 29-10-03 21:44

On Wed, 29 Oct 2003 21:37:55 +0100, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Set i det perspektiv (og det skal det for at give mening), så var der
>eddermaneme riv i sådan en 125'er.

Korrekt - 125 Special var en hurtig bil!
Lillebror 125 m/100 hk var knap så hurtig og knap så pæn, fordi den
manglede al crom'en

/Mogens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 29-10-03 20:45

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :

>De gav ikke sådan et rigtigt vræl fra sig, det var meget dybere. Man
>kunne nærmest høre hvad blandingsforholdet var. Der røg godt nok
>meget luft igennem.

Jep - de gurglede.

Men , de kunne nu godt vræle , hvis de sad på en gammel Rekord 1900
maskine med Schrick knast, og fik tæt på de 7000 rpm.

(det sæt kunne være sjovt at finde igen ~ en Rekord D, med 180hypper
ville nok skræmme livet af en Golf eller 2 , hehe ;)

Og så har alle måske glemt de sjove sømkasser

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 29-10-03 21:01

jan@stevns.net wrote:

> (det sæt kunne være sjovt at finde igen ~ en Rekord D, med 180hypper
> ville nok skræmme livet af en Golf eller 2 , hehe ;)

Specielt hvis den ikke var spærret inde bag store autoværn.

Død og djævel - den må da fylde hele vejen, når den forsøger at gribe fat
med den slags kræfter.

--
Jan W Nielsen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 29-10-03 21:22

On Wed, 29 Oct 2003 21:01:06 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Specielt hvis den ikke var spærret inde bag store autoværn.
>
>Død og djævel - den må da fylde hele vejen, når den forsøger at gribe fat
>med den slags kræfter.
>
>--

Nejda. Har du (heller)aldrig hørt om en Commodore GSi?

En Rekord på EPO.

Med lidt rettidig omhu, kørte de s'gu fint ligeud.

Venlig hilsen
Folmer
Bleer og politikere bør skiftes regelmæssigt.
Af den samme årsag.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 29-10-03 21:30

On Wed, 29 Oct 2003 21:22:27 +0100, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Nejda. Har du (heller)aldrig hørt om en Commodore GSi?
>En Rekord på EPO.
>Med lidt rettidig omhu, kørte de s'gu fint ligeud.

Jep - der blev kørt race i sådan een i DK

/Mogens

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 29-10-03 21:41

> Jep - der blev kørt race i sådan een i DK

Igår, i ZULU Bingo, var der én der vandt en Opel Rekord Coupé fra 1971.
Totalt i orden bil!

-M

Fra : Per Emborg

Dato : 30-10-03 00:09

Hed den ikke Commendore GS/e Coupe ?

Fra : jan@stevns.net

Dato : 30-10-03 00:27

"Per Emborg" <FJERNDETTEmail@kvikkerten.dk> skrev :

>Hed den ikke Commendore GS/e Coupe ?

bortset fra Coupe - jo GS/E

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 30-10-03 06:20

On Thu, 30 Oct 2003 00:26:33 +0100, jan@stevns.net wrote:

>bortset fra Coupe - jo GS/E

Den kunne nemlig erhverves som 4 dørs sedan eller 2 dørs coupe.
Jég har imidlertid også set en tysk sølvfarvet GS/E st. car

/Mogens

Fra : EjS

Dato : 29-10-03 23:09

> Det eneste de unge mennesker ved om weber er, ar det kan bruges til at
> lave mad på.

Det vil jeg på det groveste protestere imod (født i 79). Ja, min far har en
Weber grill - men min kammerat har til gengæld en Golf 2 1.6L med Weber (som
han selv har monteret). Hvordan tror I den lyder i forhold til en standard
Golf? Og hvordan tror i den trækker under/over 4000 o/min??

I gamle røvhuller har sgu ikke patent på røverhistorier og "store"
biloplevelser ;)

MVH EjS

Fra : Peter Weis

Dato : 29-10-03 21:53

> [...]

> knastaksler, 5 gear (!), omdrejningstæler, alufælge abfabrik,
> lavprofildæk, masser af crom osv. Ting, som kun tæskedyre sportsvogne

Lavprofiler dengang var vist noget med en 70-profil, altså noget som er
relativt ordinært i dag. Der var næppe tale om 65-, 60- eller 55-profil.

mvh
Peter

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 29-10-03 22:28

On Wed, 29 Oct 2003 21:52:44 +0100, "Peter Weis"

>Lavprofiler dengang var vist noget med en 70-profil, altså noget som er
>relativt ordinært i dag. Der var næppe tale om 65-, 60- eller 55-profil.

Korrekt.

/Mogens

Fra : Peter G C

Dato : 29-10-03 21:55

In news:mb00qvg6cebnqahg6rbkda5r0b15jqdqh4@4ax.com,
Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> typed:
> [...]
>
> Dét er helt sikkert ikke noget, der hérinde kan få den yngre
> generations pis i kog, men hos de lidt ældre (<35) må der helt sikkert

God fortælling. Tak, gamle

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 29-10-03 22:28

On Wed, 29 Oct 2003 21:55:11 +0100, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>God fortælling. Tak, gamle

He, he...

/Mogens

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 29-10-03 22:29

> BMW 2002 Tii m/147 hk. Dén kender de unge sikkert heller ikke

Ak-ja, en benzin bimmer med dieselpumpeværk..................

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : hanzen

Dato : 29-10-03 22:36

> [...]
> "knækket" lidt højere oppe. Min kammerats var blå og en tilsvarende
> sølvstribe. Fronterne var prydet af 4 Hella eller Marshall

Åååhhhh ja. Jeg har haft en 125S Den glemmer man aldrig.
Og andre drengerøve der troede det var en almindelig husholdningsbil glemmer
den heller aldrig.
Sidder og savler ned i tastaturet ved tanken.

--
hilzen
hanzen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 29-10-03 22:50

On Wed, 29 Oct 2003 22:36:22 +0100, "hanzen" <hanzen@removemailme.dk>
wrote:

>Åååhhhh ja. Jeg har haft en 125S Den glemmer man aldrig.
>Og andre drengerøve der troede det var en almindelig husholdningsbil glemmer
>den heller aldrig. Sidder og savler ned i tastaturet ved tanken.

He, he. Endelig en "kollega"
Det var sgu virkeligt noget specielt, men det er svært at "oversætte"
følelse og fornemmelse til "drengene". Kunne man udbede sig lidt data?
(årg., farve osv.)

/Mogens

Fra : hanzen

Dato : 30-10-03 08:18

> [...]
> Det var sgu virkeligt noget specielt, men det er svært at "oversætte"
> følelse og fornemmelse til "drengene". Kunne man udbede sig lidt data?

Jeg har haft 2 125'ere.
I 1969 "fik" jeg en lysegrå. Det var den almindelige ( uden S )
Den kan kendes på at pyntelisten på siden sidder i samme højde som
dørhåndtaget mens den på S'en sider lidt under.
Den blev efter en 3 årstid skiftet ud med en mørkeblå 125 S.
--
hilzen
hanzen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 30-10-03 08:28

On Thu, 30 Oct 2003 08:18:11 +0100, "hanzen" <hanzen@removemailme.dk>
wrote:

>Jeg har haft 2 125'ere.

Okay.

>I 1969 "fik" jeg en lysegrå. Det var den almindelige ( uden S )
>Den kan kendes på at pyntelisten på siden sidder i samme højde som
>dørhåndtaget mens den på S'en sider lidt under.

Yes, yes - og andre "gæller" ved bagruden, omdr. tæller, mere crom osv

>Den blev efter en 3 årstid skiftet ud med en mørkeblå 125 S.

Altså een fra '72 og dermed en faceliftet udgave?
(store baglygter, anden front...)

/Mogens

Fra : hanzen

Dato : 30-10-03 08:40

> [...]
>
> Yes, yes - og andre "gæller" ved bagruden, omdr. tæller, mere crom osv

> Altså een fra '72 og dermed en faceliftet udgave?

Nej det var den originale model. Selv en 125'er kunne holde rusten væk længe
nok til at sælges som brugt.
Den grå var også lettere brugt da jeg fik den. 25 kkm så vidt jeg husker.
Du ved hvordan det var dengang. Ud af skolen - i lære - cirkus milli - ½ år
derefter "ny" bil. Selvfølgelig brugt
--
hilzen
hanzen

--
hilzen
hanzen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 30-10-03 08:50

On Thu, 30 Oct 2003 08:40:14 +0100, "hanzen" <hanzen@removemailme.dk>
wrote:

>Nej det var den originale model.

Sjovt du nævner dét - manges opfattelse var, som du nævner, at den
faceliftede model blev _for_ anderledes ift the real thing (ur-125 S)

>Selv en 125'er kunne holde rusten væk længe nok til at sælges som brugt.

LOL - det var godt nok slemt

>Den grå var også lettere brugt da jeg fik den. 25 kkm så vidt jeg husker.
>Du ved hvordan det var dengang. Ud af skolen - i lære - cirkus milli - ½ år
>derefter "ny" bil. Selvfølgelig brugt

Jow, jow...

/Mogens

Fra : Jesper

Dato : 29-10-03 23:23

Hej.

Mogens Knudsen wrote:

> <snip>
> Bilernes største problem var rusten, idet de af dén grund smuldrede
> mellem hænderne på een -> ligegyldigt hvad. Men hold kæft, hvor kørte
> de dog fremragende :)

Jo, tak. Fiat 125 modellen husker jeg stadig ganske glimrende. Jeg er
fra 1975, og familien havde en 125 (dog ikke "S" udgave) frem til 87.
Minderne afholder stadig ALLE i familien fra nogen siden at køre Fiat igen!

Som du selv nævner smuldrede den stort set væk mellem hænderne. Og der
var ALTID problemer med tændingssystemet så snart det blev en smule
koldt eller fugtigt. Nogle af de første erindringer jeg har fra "livet"
er billedet af min fader stående bøjet over motoren og bande Fiat'et
ned, hvor peberet gror

Så var der sq mere stil over vores Opel Rekord 2000 Berlina, som blev
købt ny i 1978. RIP

--
Mvh. Jesper

Fra : jan@stevns.net

Dato : 29-10-03 23:49

Jesper <Jesperm@tdcadsl.dk> skrev :

>Som du selv nævner smuldrede den stort set væk mellem hænderne.

Det var vist kun sømkasserne, der rustede hurtigere

Men hva' pokker, de kunne købes for en flovmand, så havde man bil de
næste par måneder ;)

>Så var der sq mere stil over vores Opel Rekord 2000 Berlina, som blev
>købt ny i 1978. RIP

Uhh... det må så have været den sidste aftapning af D-modellen

(Ubetinget den flotteste model ever)

Fra : Jesper

Dato : 30-10-03 01:16

jan@stevns.net wrote:

> Det var vist kun sømkasserne, der rustede hurtigere

Jeps. Sådant en havde min onkel. En Simca "et eller andet" i kobber-brun
farve. Med velour indtræk i samme ækle farve Nøøj hvor den raslede!

> Men hva' pokker, de kunne købes for en flovmand, så havde man bil de
> næste par måneder ;)

> Uhh... det må så have været den sidste aftapning af D-modellen
>
> (Ubetinget den flotteste model ever)

Jeps. Det var (så vidt jeg husker) lige før E-modellen blev
introduceret. Vi fik den som sagt fra ny i blå metallak og 4-dørs
udgave. Det var noget af en slæde dengang i 78 Mener den blev
skiftet ud til en Omega A så sent som i 94 eller 95. Da havde den fået
rust i de bagerste skærme. Og så spiste den desværre en knast. Men den
blev solgt videre og kørte en del år endnu. Nu ser man dog sjældent
denne prægtige bil på landevejen

--
Mvh. Jesper,
som kører Rekorden's tip-tip oldebarn...Corsa B GSI

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 30-10-03 06:27

On Thu, 30 Oct 2003 01:15:50 +0100, Jesper <Jesperm@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>jeg har fra "livet" er billedet af min fader stående bøjet over
>motoren og bande Fiat'et ned, hvor peberet gror

Dé problemer kender jeg så ikke - hverken på 125 S eller 131, hvor jeg
kørte med samme motor. På et tidspunkt blev drevet til strømfordeleren
slidt således, at den var svær at få til at gå ordentlig (husk lige at
den tilmed var tunet); men det fixede vi med et sæt "Lumination". Så
kørte den igen uden tændingsproblemer

>Jeps. Det var (så vidt jeg husker) lige før E-modellen blev
>introduceret. Vi fik den som sagt fra ny i blå metallak og 4-dørs
>udgave. Det var noget af en slæde dengang i 78

Jep - de store Opler var sagen i "gamle dage". Vi købte i '67 en
splinterny 4 dørs 1900 L i grøn - pris 32.000 kr.....

/Mogens

Fra : hanzen

Dato : 30-10-03 08:10

"Jesper" <Jesperm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ned, hvor peberet gror
>
> Så var der sq mere stil over vores Opel Rekord 2000 Berlina, som blev

Nu må jeg protestere.
Min første FIAT 125(uden S) blev under en snestorm parkeret i en snedrive.
Næste dag kom Falck med dyret. Jeg gik ud og startede den i 1. forsøg
(naturligvis) men undrede mig over at jeg slet ikke kunne høre motoren.
Åbnede hjelmen og så at hele motorrummet var pakket med sne. Så fejede jeg
det værste væk og ventede på at den skulle gå i stå. Men den fortsatte sgu.
Til sidst var der kun et par kopper vand tilbage der stod og kogte over
tændrørene nede mellem knastakslerne ( for dem der ikke kender den )
Den havde ingen problemer med fugt.

--
hilzen
hanzen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 30-10-03 08:32

On Thu, 30 Oct 2003 08:10:01 +0100, "hanzen" <hanzen@removemailme.dk>
wrote:

>Nu må jeg protestere.

Enig

>Min første FIAT 125(uden S) blev under en snestorm parkeret i en snedrive.

Har jeg også prøvet, men med dét resultat, at der kom sne/is mellem
tandrem og -hjul, idet beskyttelsespladen manglede. Man kan nemt
forestille sig, hvorledes ventiler og lignende så ud efter dén
"historie"

>Til sidst var der kun et par kopper vand tilbage der stod og kogte over
>tændrørene nede mellem knastakslerne ( for dem der ikke kender den )
>Den havde ingen problemer med fugt.

Heller ikke min oplevelse. Det var en meget stabil motor, som faktisk
kunne holde til en del. Jeg prøvede eksempelvis at køre med en frossen
motor uden problemer - den tøede blot op.
(kan ikke anbefales at gøre forsøget, da topstykket er aluminium og
derfor nemt kan "slå" sig)

/Mogens