Tjek af automatgear
Fra : Niels Skaaning

Dato : 29-10-03 15:56

Hvor kan man se/mærke om et automatgear på en gammel bil er i orden?

NS

Fra : Jens Lønborg

Dato : 29-10-03 16:27

"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvor kan man se/mærke om et automatgear på en gammel bil er i orden?
>
> NS

Hej Niels
Såvidt jeg ved, skal gearet kunne gå fra P til R på under et sekund. Altså
skal gearet gribe fat indenfor et sekund, for at man kan sige at gearet er
ok.
Jens
Nissan Maxima 3.0 aut

Fra : Jesper Bach

Dato : 29-10-03 21:20

"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> wrote in message
> Hvor kan man se/mærke om et automatgear på en gammel bil er i orden?
>
> NS

Hvis der er "slip" eller "ryk" når bilen skifter kan det se slemt ud, men
lige så godt være et vaccuum problem. Du bør derfor tage bilen til en
ekspert (min erfaring er at "almindelige" mekkere ikke altid har check på
automatgearet).

Min gamle MB skifter noget forskelligt alt efter om motoren er kold eller
varm, og om man giver bygas eller bundgas.

Det giver også et gevaldigt ryk når den skifter til D/R fra N, men det
skyldes at differentialet er slidt.

Men hvis du een gang har prøvet at køre i en bil hvor der er "slip" i
automatgearet, så er du ikke i tvivl.

Gearet skal, uanset kold/varm/gas skifte uden ryk og mislyde.

/Jesper

https://w123.homepage.dk

Fra : Unlimited

Dato : 30-10-03 09:23

> Min gamle MB skifter noget forskelligt alt efter om motoren er kold eller
> varm, og om man giver bygas eller bundgas.

Bygas og bundgas... Jeg troede ikke man måtte eftermontere gas på en bil :)

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 29-10-03 23:14

"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> wrote in message
> Hvor kan man se/mærke om et automatgear på en gammel bil er i orden?

Kontroller oliestanden. (kontrolleres i P og med varm gearkasse)
Kontroller oliens farve og lugt. (Skal være pæn rød og må ikke lugte brændt)
Kontroller for utætheder under bilen
Skal skifte uden kraftige ryk.

Jeg anbefaler helt klart at kører omkring en ekspert. Almindelige mekanikere
og for den sags skyld store autoriserede forhandlere har ikke nok kendskab.

Fejl på automatgear koster alt fra nogle få hundrede kroner til alt for
mange tusinde.

Har bl.a. lige skiftet automatgearkasse på en Rover. Pris: 40.000 kr +
montering og moms!

Jeg ved ikke hvor du bor, men der er både B-K Autorep (hvor jeg er i lære)
og Mr. Transmission på Sjælland. Hvis det er en Mercedes har de jo rimelig
forstand på automatgear..

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Brian Sørup

Dato : 29-10-03 23:32

"Ole Frederiksen" <olebaltzer@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
for
> mange tusinde.
>
> Har bl.a. lige skiftet automatgearkasse på en Rover. Pris: 40.000 kr +

YYYYYYRRRRRKKKKK !!!

Hvilken Rover var der tale om ?
--
Brian Sørup
1976 Camaro 305Cui.

Fra : Jasper Norman

Dato : 29-10-03 23:40

Da jeg for et par år siden købte en Scorpio 2.9 aut. kørte jeg til en
såkaldt "expert". Han mente generelt at vi danskere er lidt for "bange" for
aut. gear. Det ses rimeligt sjældent herhjemme (prisen). Men i bund og
grund, skulle det være "meget underligt" hvis gearet fejler noget. Dog
skulle det være en god idé at tjekke (hvis du kan) om der er skiftet olie
hver 50.000 km. Men det er klart... intet varer evigt, og det er umuligt at
vurdere hvorledes bilen er blevet kørt. Nu véd jeg ikke hvilken bil vi taler
om, men en bekendt fik skiftet aut. kassen på sin Mercedes... uha... hold
fast: Kr. 50.000,- Føj da Der er vel stor forskel på priserne, men én
ting er sikkert: Det er dyrere end alm. gearkasser grundet de færre
værksteder, der kan prale med at kunne rep. skidtet.

God fornøjelse

/ Jasper

Fra : jan@stevns.net

Dato : 29-10-03 23:57

"Jasper Norman" <ahrensbach@fjernestele2adsl.dk> skrev :

>Det ses rimeligt sjældent herhjemme (prisen).

Måske også fordi mange ser det som invalidebilagtigt -
(no pun intended) - jeg ville dog ikke undvære.

>Men i bund og grund, skulle det være "meget underligt" hvis gearet fejler noget.

Jeg har endnu tilgode at opleve en defekt på en af mine kasser

>ting er sikkert: Det er dyrere end alm. gearkasser grundet de færre
>værksteder, der kan prale med at kunne rep. skidtet.

Hvis du passer kassen, holder den stort set evigt
--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "