tandrem på berlingo 1.8
Fra : bme

Dato : 28-10-03 20:57

Hej Ng

Fik lige et spørgsmål af svigermor.

Hvornår skal berlingo 1.8 8v have skiftet tandrem?.

Hun kan ikke finde noget i instruktionsbogen og har fået vidt forskellige
svar, alt fra 3år/60k til 6år/120k.

Desuden, er det kun rem og remstrammer der skal skiftes?? eller er der mere
( overvejer at gøre det for hende, det aut. siger mindst 5k for jobbet).

/bo

Fra : Peter J

Dato : 28-10-03 21:07

Hej !

"bme" <bms@post10.tele.hej> skrev

> Hvornår skal berlingo 1.8 8v have skiftet tandrem?.

Jeg mener at maskinen i en Berlingo 1.8 er den samme som i min Xantia 1.8
8v med enkelte forskelle i antal heste mv.

Og for Xantia'ens vedkommende hedder intervallet 120.000 km eller 5 år, alt
efter hvad der kommer først

> /bo

VenHils
Peter

Fra : bme

Dato : 28-10-03 21:11

> Jeg mener at maskinen i en Berlingo 1.8 er den samme som i min Xantia 1.8
> 8v med enkelte forskelle i antal heste mv.

njae, det tror jeg ikke, den er nok snarere af samme familie som den der
ligger i min laguna, og den er i hvert fald ikke ens med berlingoens.

> Og for Xantia'ens vedkommende hedder intervallet 120.000 km eller 5 år,
alt
> efter hvad der kommer først

nøjagtig som i min laguna.

/bo

Fra : Peter J

Dato : 28-10-03 21:32

"bme" <bms@post10.tele.hej> skrev

> njae, det tror jeg ikke, den er nok snarere af samme familie som den der
> ligger i min laguna, og den er i hvert fald ikke ens med berlingoens.

Du kan være ganske sikker på at Citroën ikke deler maskiner med Renault....
Den maskine der er tale om er brugt i både Peugeot 306, 405, 406 og Partner,
ligesom Citröen hatr brugt den både i Xantia, ZX og Berlingo.... Faktisk
tror jeg at specs. er ens i ZX og Berlingo... Nå'ed med omkring 90 heste,
hvor den i de andre modeller leverer hhv. 103 (8 v) og 112 (16 v)

Citröen og Peugeot (PSA gruppen) har mig bekendt intet at gøre med Renault,
der er statsejet, og deler ingen dele.

Tager jeg fejl ??? Anyone ???

VenHils
Peter

Fra : Peter G C

Dato : 28-10-03 22:24

In news:3f9ed206$0$4342$ba624c82@nntp03.dk.telia.net,
Peter J <peju1@yahoo.com> typed:

[klip]

> [...]
>
> Citröen og Peugeot (PSA gruppen) har mig bekendt intet at gøre med
> Renault, der er statsejet, og deler ingen dele.

Nej - det lyder rigtig nok. Èn ting har de til fælles: 3,0 V6-motoren....

Men tilbage til det oprindelige spørgsmål: Kør hen til forhandleren og
spørg! PSA laver nu nogle mere holdbare tandremme med lange
skifteintervaller. Men få de undersøgt ved en aut. forhandler. De ved det
præcist.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : bme

Dato : 28-10-03 22:33

> [...]
> spørg! PSA laver nu nogle mere holdbare tandremme med lange
> skifteintervaller. Men få de undersøgt ved en aut. forhandler. De ved det

de burde vide det præcist, men hun har fået flere forskellige svar (fra den
aut.), derfor forvirringen.

Men andetsteds i denne tråd, oplyses det til 4år/120k, så hun burde nu få
skftet remmen snarest.

/bo

Fra : Peter G C

Dato : 30-10-03 19:03

In news:NfBnb.7413$zl7.2465@news.get2net.dk,
bme <bms@post10.tele.hej> typed:

[klip]

> Men andetsteds i denne tråd, oplyses det til 4år/120k, så hun burde
> nu få skftet remmen snarest.

Det gælder kun de nyere tandremme - ikke de gamle.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 30-10-03 20:11

> Det gælder kun de nyere tandremme - ikke de gamle.

hvis en årgang 99 er en nyere, så ja.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Rune Skou Larsen

Dato : 29-10-03 11:00

"Peter J" <peju1@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> tror jeg at specs. er ens i ZX og Berlingo... Nå'ed med omkring 90 heste,
> hvor den i de andre modeller leverer hhv. 103 (8 v) og 112 (16 v)

ZX 1.8 8v har XU7JP/LFZ motoren med 103/105 hk alt efter hvem man spørger.
Berlingo 1.8 har vist rigtigtnok en sløvere variant af 1.8 8v motoren - men
ikke ZX.

Mvh Rune
Citroen ZX 1.8i 8v, XU7JP
294.000 km, 1994

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 28-10-03 21:45

"bme" <bms@post10.tele.hej> wrote in message
> Hej Ng
>
> Fik lige et spørgsmål af svigermor.
>
> Hvornår skal berlingo 1.8 8v have skiftet tandrem?.

Hej,
Jeg har selv en Berlingo 1.8 8v. Tandremsskiftet er i servicebogen opgivet
til 120 000 eller 4 år.
Jeg får min bil serviceret hos et uafhængigt værksted som jeg synes laver
godt arbejde, og som jeg har tiltro til - jeg gav 2800,- for et stort
serviceeftersyn incl. olieskift (4,5 l god fuldsynt) og tandremsskift.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-03 08:28

"bme" <bms@post10.tele.hej> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvornår skal berlingo 1.8 8v have skiftet tandrem?.
>
> Hun kan ikke finde noget i instruktionsbogen og har fået vidt forskellige

Nu vi er ved svigerforældrene... Så har mine svigerforældre også en Berlingo
1.8i 8v (90hk). Det er en årgang 98, og den har fået skiftet tandrem. Bilen
har rundet små 70.000km alt i alt. Præcis hvornår den fik skiftet kan jeg
sqtte huske. Men jeg kan da lige undersøge. Men 3år/60kkm er nok svaret.

> Desuden, er det kun rem og remstrammer der skal skiftes?? eller er der
mere
> ( overvejer at gøre det for hende, det aut. siger mindst 5k for jobbet).

Svigertingenes rem blev skiftet på uaut. Prisen husker jeg ikke.

--
Mvh Bjørn,
Opel Kadett E 2.0i Club Caravan

Fra : Rune Skou Larsen

Dato : 29-10-03 11:05

> [...]
>
> Hvornår skal berlingo 1.8 8v have skiftet tandrem?.
>
> Hun kan ikke finde noget i instruktionsbogen og har fået vidt forskellige

Hvis det er ligesom for ZX så er det 120Mm

> Desuden, er det kun rem og remstrammer der skal skiftes?? eller er der
mere
> ( overvejer at gøre det for hende, det aut. siger mindst 5k for jobbet).

Aner det ikke. Jeg fik for 2 år siden skiftet tandremmen (v. 240Mm) for
1000-1500kr total inkl. moms af Citroen i Aalborg. Prisen hos dit aut.
værksted lyder helt ude i hampen - prøv at ringe rundt til andre.

Mvh Rune
Citroen ZX 1.8i 8v 105hk