Omløbsretning
Fra : Jan

Dato : 27-10-03 09:48

Ups så skal vi ha vinterdækene på igen hvordan er det lige det er med
omløbsretningen
mvh Jan

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.62.210.237)

Fra : Tommy Bøgeskov

Dato : 27-10-03 09:58

"Jan" <janmao@pedersen.tdcadsl.dk> wrote in message
> Ups så skal vi ha vinterdækene på igen hvordan er det lige det er med
> [...]
Hvis der er 'omløbsretning' på dækkene, så læs pilene på dæksiden

Fra : Roberto Saldo

Dato : 27-10-03 10:04

Jan wrote:
> Ups så skal vi ha vinterdækene på igen hvordan er det lige det er med
> omløbsretningen
> mvh Jan

Gør-det-selv metode til at identificere placeringen af dårligt
markerede vinterdæk:

De 2 mest slidte skal foran.
Kører du hånden over mønsteret (lamellerne) vil der være mindst
modstand når du bevæger hånden imod omløbsretningen. Dette fænomen
skyldes at mønsteret slides på forkanten af blokkene.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : Mathias

Dato : 27-10-03 12:10

Roberto Saldo wrote:

> De 2 mest slidte skal foran.

What?? Er det bare mig, eller skal de BEDSTE dæk ikke altid foran?

--
Mvh. Mathias

MB 300D W124 '91

Fra : Michael Schrøder

Dato : 27-10-03 12:25

"Mathias" <baggadapREMOVE_ME@hotmail.com> wrote in message

> What?? Er det bare mig, eller skal de BEDSTE dæk ikke altid foran?

NEJ - de bedste dæk skal absolut bagerst da det er vigtigst at baghjulene
ikke blokere ved opbremsning.

Hvis de gør det sker der det samme som når du trækker håndbremsen

Men ABS gør nok at problemet ikke er så stort som "i gamle dage"...

mvh Michael

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 27-10-03 14:19

"Michael Schrøder" wrote:

> Hvis de gør det sker der det samme som når du trækker håndbremsen
>
> Men ABS gør nok at problemet ikke er så stort som "i gamle dage"...

Det er ikke blokaden der er farligt, det er det manglende greb. Et
ABS system forhindrer blokaden, men ikke at de slidte dæk står
dårligt fast, så det er absolut lige så aktuelt på ABS biler..

--
Hygge..
Thomas

Fra : thomsen

Dato : 01-11-03 19:57

> [...]
>
> Hvis de gør det sker der det samme som når du trækker håndbremsen
>
> Men ABS gør nok at problemet ikke er så stort som "i gamle dage"...

kan godt se problemet ved bremsning, problemet for/baghjul spørgsmålet er ikke løst med abs. fordi
det største problem er når man kører almindeligt gennem et sving (evt. triller, dvs. uden brug af
bremse) så kan man opleve at blive overhalet af sin egen bagende. det er meget farligt, fordi man
typisk vil komme på tværs af trafik, og risikere en sidekollision. det er ikke ligeså farligt at
glide med forhjulene, der har du i det mindste lidt mere kontrol, fordi du måske kan styre lidt
(hvis du er heldig)

thomsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 27-10-03 13:30

Mathias wrote:

> What?? Er det bare mig, eller skal de BEDSTE dæk ikke altid foran?

Nej. Forestil dig to ens biler, den ene monteret med nye dæk, den
anden med slidte. Der bremses hårdt i let fedtet
efterårs/vinterføre. Vi bliver næppe uenige om at bilen med slidte
dæk er den der først blokerer hjulene.. Slidte dæk har blokerer
altså tidligere end friske dæk.

En bil der blokerer forhjulene vil skride lige frem. Blokerer den
i stedet baghjulene vil bilen snurrer rundt (det er det man
udnytter ved en håndbremsevending). Det er altså vigtigt at
baghjulene blokerer sidst og derfor skal de have den bedste
gummi..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Mathias

Dato : 27-10-03 14:14

Thomas Strandtoft wrote:
> [...]
> udnytter ved en håndbremsevending). Det er altså vigtigt at
> baghjulene blokerer sidst og derfor skal de have den bedste

Aha, men hvad hvis man vender den således:
Min bil, som har ABS, får den korteste bremselængde med de bedste hjul
forrest, da det er dem der skal gøre det meste af arbejdet??

--
Mvh. Mathias

MB 300D W124 '91

Fra : Roberto Saldo

Dato : 27-10-03 14:18

Mathias wrote:

> Aha, men hvad hvis man vender den således:
> Min bil, som har ABS, får den korteste bremselængde med de bedste hjul
> forrest, da det er dem der skal gøre det meste af arbejdet??

Også i et sving?
Har den også elektronisk anti-udskridningsfilibims?
Hvis bilen kommer i sideværts skred duer det alligevel ikke.

Fra : Aslan

Dato : 27-10-03 12:16

Jan wrote:
> Ups så skal vi ha vinterdækene på igen hvordan er det lige det er med
> omløbsretningen
> mvh Jan

Monteres på langs IKKE på tværs

Aslan