/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Opretning af skæve bremseskiver vha "so
Fra : Snusken


Dato : 25-10-03 20:48

Hej.
Til indlæg med "skæve bremseskiver":

Jeg skiftede på et tidspunkt skiver og asbestfrie bremseklodser
(billigste fra Onkel Høyer) på en Peugeot 309 og efter en uges tid
begyndte de at ryste mere og mere. Nu er det kones bil og hendes
kørselsmønster er at bremse "kontant" frem til et lyskryds OG HOLDE
BREMSEPEDALEN I BUND. Det bevirker at skiverne opvarmes meget udfor
klodserne OG SKIVERNE SLÅR SIG, da asbestfrie klodser ikke fordeler
varmen altfor godt.
Jeg lånte bilen i et uger og ca. 500 km hvor der blev bremset "blødt"
ned frem til standsning og bilen rullede de sidste meter og håndbremsen
brugt til at "holde" bilen.
I løbet af de 500 km blev varmen bedre fordelt på skiverne, rysteriet
ophørte OG SKIVERNE BLEV AFHÆRDEDE.
Afhærdningen har efterfølgende bevirket at bremserne virkelig kan holde
til nogle "tæsk" før det mærkes..
Brembo mfl gør mere ud af at hærde bremseskiverne færdige end de
billigste, men slutresultatet er det samme, nemlig at skiverne kan tåle
varmen uden at "slå" sig.

mvh Eric


 
 
Stefan (25-10-2003)
Kommentar
Fra : Stefan


Dato : 25-10-03 21:08

håndbremsen brugt til at "holde" bilen.

Har 309'eren skiver bagpå? Jeg tænkte på om det kunne betyde, at holde den
på håndbremsen, når Space Star'en har skiver bagpå?

Stef



Snusken (25-10-2003)
Kommentar
Fra : Snusken


Dato : 25-10-03 21:44

Hej, det har den ikke, det var de forreste skiver det kunne lykkedes på.
Pga reduktionsventilen til biler med skiver bagi vil det problematisk at
gøre skiverne varme nok til afhærdning med "soft-nedbremsning" vil jeg tro.

Eric
--------------------------------->
Stefan wrote:
> håndbremsen brugt til at "holde" bilen.
>
> Har 309'eren skiver bagpå? Jeg tænkte på om det kunne betyde, at holde den
> på håndbremsen, når Space Star'en har skiver bagpå?
>
> Stef
>
>


René Lønstrup (25-10-2003)
Kommentar
Fra : René Lønstrup


Dato : 25-10-03 21:51

Snusken wrote:
> Pga reduktionsventilen til biler med skiver bagi vil det
> problematisk at gøre skiverne varme nok til afhærdning med "soft-
> nedbremsning" vil jeg tro.

Til gengæld er de heller ikke så nemme at gøre skæve af samme grund


--
Mvh René Lønstrup
min bil: 1985 Toyota MR2 1,6i 16v
min web: http://www.rel7star.dk?r=usenet
min email: se om du kan regne dén ud..



Henrik Mortensen (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Mortensen


Dato : 26-10-03 09:08

> Jeg skiftede på et tidspunkt skiver og asbestfrie bremseklodser
> (billigste fra Onkel Høyer) på en Peugeot 309 og efter en uges tid
> begyndte de at ryste mere og mere. Nu er det kones bil og hendes
> kørselsmønster er at bremse "kontant" frem til et lyskryds OG HOLDE
> BREMSEPEDALEN I BUND.

Det kan hun meget nemt vaccineres imod.
Du siger:

Hjulnøglen hænger på væggen, værktøjet til at skifte lortet er i kassen, Lån
mig lige dankortet så henter jeg et sæt nye bremser til dig så kan du bare
gå igang med at skille ad.

Når hun så skal samle det igen så holder du lige øje med at hun ikke får
lavet lort i det.

Efter en 2-3 timers arbejde og et sæt skrabede knoer så er hun holdt op med
at sidde og stampe på varme bremser. Hvis hun IKKE er det nu så må hun jo
til det igen. Hun skal nok lære det!

Det er min erfaring at lærer man dem at skrue selv så passer de lige
pludseligt ualmindeligt godt på grejet. Feks knokler hun ikke fælgene ind i
kantstenen hvis hun har brugt en weekend med sandpapiret for at få dem
slebet ned til maler. Har hun bare købt nogle,uanset pris iøvrigt, så bliver
de bare hensynsløst vredet ind over kantstenen.

Så jeg vil anbefale at lære hende atpasse på grejet, ellers koster det en
indsats for at få den til at køre igen.
Af samme grund har jeg kæresten med når vi nu går og renoverer bil til
hende. Hun passer nemligt ekstra meget på når hun selv har brugt et par
weekender på at skrabe gammel tectyl af undervognen, og brugt adskillige
timer på at pudse aluhjulene ned med sandpapir så de kan males.

Mvh
Henrik



Martin Sand. (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sand.


Dato : 26-10-03 09:51

Henrik Mortensen wrote:
> Det kan hun meget nemt vaccineres imod.
> Du siger:
>
> Hjulnøglen hænger på væggen, værktøjet til at skifte lortet er i
> kassen, Lån mig lige dankortet så henter jeg et sæt nye bremser til
> dig så kan du bare gå igang med at skille ad.
>
> Når hun så skal samle det igen så holder du lige øje med at hun ikke
> får lavet lort i det.
>
> Efter en 2-3 timers arbejde og et sæt skrabede knoer så er hun holdt
> op med at sidde og stampe på varme bremser. Hvis hun IKKE er det nu
> så må hun jo til det igen. Hun skal nok lære det!
[..]


Så skal hun da være glad for at det ikke er en bil med aut.gear hun kører i,
ellers kunne hun vel ligge og skifte skiver hver uge ifølge dig!

MVH Martin



Henrik Mortensen (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Mortensen


Dato : 26-10-03 19:52

> Så skal hun da være glad for at det ikke er en bil med aut.gear hun kører
i,
> ellers kunne hun vel ligge og skifte skiver hver uge ifølge dig!
>

Siger du dermed at alle biler med autogear kører rundt med skæve bremser???

Henrik



Martin Sand. (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sand.


Dato : 27-10-03 04:51

Henrik Mortensen wrote:
> Siger du dermed at alle biler med autogear kører rundt med skæve
> bremser???

Nej, jeg siger at man i biler med aut.gear skal holde foden på bremsen ved
stilstand for ikke at bilen "kravler" fremad. Medmindre man vil sætte den i
N(eutral) hver gang man kommer til et kryds. Der er jo netop dét som I er
utilfredse med at hun gør... altså bremser mens hun holder stille.

MVH Martin




Ukendt (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-10-03 13:45



> Af samme grund har jeg kæresten med når vi nu går og renoverer bil til
> hende. Hun passer nemligt ekstra meget på når hun selv har brugt et par
> weekender på at skrabe gammel tectyl af undervognen, og brugt adskillige
> timer på at pudse aluhjulene ned med sandpapir så de kan males.

Er det nu også taktisk klog hvad du gør der?
Hun kan vende det mod så du også skal stå op om natten hvis der på et senere
tidspunkt skulle komme en "lille" til

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



Henrik Mortensen (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Mortensen


Dato : 26-10-03 19:50

> Er det nu også taktisk klog hvad du gør der?
> Hun kan vende det mod så du også skal stå op om natten hvis der på et
senere
> tidspunkt skulle komme en "lille" til
>

Det er der ingen som helst tvivl om at det vil ske. Uanset om hun hjælper
med bilen eller ej.
Så jeg vil stensikkert blive jaget i aktion til den tid.

Men jo, der kan være visse hunkønsvæsener hvor min taktik kunne give
bagslag.

Henrik



alexbo (26-10-2003)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 26-10-03 10:12


"Snusken" skrev

.. Det bevirker at skiverne opvarmes meget udfor klodserne OG SKIVERNE SLÅR
SIG, da asbestfrie klodser ikke fordeler
> varmen altfor godt.

Nu er der bare det ved det, at asbest er en rigtig dårlig varmeleder, der er
derfor det er så godt til bremser, brandtæpper, isolering i det hele taget.

Det med at skiverne bliver skæve af at holde på bremsen ved stilstand, tror
jeg ikke på.
Men det er svært enten at bevise eller afkræfte.

mvh
Alex Christensen



Niels Skaaning (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Niels Skaaning


Dato : 26-10-03 13:30

"Snusken" <snusken@REMOVETHISpc.mu> skrev i en meddelelse
news:3f9ad2ee$0$45346$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej.
> Til indlæg med "skæve bremseskiver":
>
> Jeg skiftede på et tidspunkt skiver og asbestfrie bremseklodser
> (billigste fra Onkel Høyer) på en Peugeot 309 og efter en uges tid
> begyndte de at ryste mere og mere. Nu er det kones bil og hendes
> kørselsmønster er at bremse "kontant" frem til et lyskryds OG HOLDE
> BREMSEPEDALEN I BUND. Det bevirker at skiverne opvarmes meget udfor
> klodserne OG SKIVERNE SLÅR SIG, da asbestfrie klodser ikke fordeler
> varmen altfor godt.
> Jeg lånte bilen i et uger og ca. 500 km hvor der blev bremset "blødt"
> ned frem til standsning og bilen rullede de sidste meter og håndbremsen
> brugt til at "holde" bilen.
> I løbet af de 500 km blev varmen bedre fordelt på skiverne, rysteriet
> ophørte OG SKIVERNE BLEV AFHÆRDEDE.
> Afhærdningen har efterfølgende bevirket at bremserne virkelig kan holde
> til nogle "tæsk" før det mærkes..
> Brembo mfl gør mere ud af at hærde bremseskiverne færdige end de
> billigste, men slutresultatet er det samme, nemlig at skiverne kan tåle
> varmen uden at "slå" sig.

Sikken en gang overtro fra ende til anden!

Skiverne slår sig ikke pga. forskellig afkøling fra bremseklodsen da metal
er en meget god varmeleder så overskudsvarmen under bremseklodsen (som
iøvrigt IKKE leder varmen bort fra skiven og asbestklodser gør det mindre
endnu) skal nok blive ledt ud til resten af skiven efterhånden som den
afkøles. Skiven slår sig fordi den 1) er blevet for varm og 2) fordi varmen
udløser de spænding der evt. er tilbage i skivens metal efter
bearbejdningen, hvis den ikke har fået en passende varmebehandling, som IKKE
er en hærdning, men en normalisering.

At skiverne skulle blive afhærdet er også noget sludder da skiver ikke er
hærdede. Til gengæld er det ikke utænkeligt at skiverne retter sig op igen
når man stopper den kraftige opvarmning af dem. De lavere temperaturer vil
sikkert ændre på metallets kornstrutur og kombineret med trykket fra
bremseklodserne kunne rette skiven op igen. Her efter burde det så ikke være
muligt at gøre dem skæve igen. Har iøvrigt selv prøvet det på min egen bil.
Når de først er rettet til igen så klarer de meget bedre høje temperaturer.

NS





Snusken (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Snusken


Dato : 26-10-03 14:20

Hej.
Jeg har forvekslet fagudtrykkene afhærdning og normalisering, det
beklager jeg. Mht varmefordelingen ved "kontant" opbremsning på nye
skiver/klodser går jeg ud fra, at skiven afkøles langsommere udfor de
varme klodser end for resten skiven hvor luften afkøler, derfor kan
skiven blive skæv, da den endnu ikke er normaliseret ??

mvh Snusken
------------------------->
Niels Skaaning wrote:
> "Snusken" <snusken@REMOVETHISpc.mu> skrev i en meddelelse
> news:3f9ad2ee$0$45346$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>>Hej.
>>Til indlæg med "skæve bremseskiver":
>>
>>Jeg skiftede på et tidspunkt skiver og asbestfrie bremseklodser
>>(billigste fra Onkel Høyer) på en Peugeot 309 og efter en uges tid
>>begyndte de at ryste mere og mere. Nu er det kones bil og hendes
>>kørselsmønster er at bremse "kontant" frem til et lyskryds OG HOLDE
>>BREMSEPEDALEN I BUND. Det bevirker at skiverne opvarmes meget udfor
>>klodserne OG SKIVERNE SLÅR SIG, da asbestfrie klodser ikke fordeler
>>varmen altfor godt.
>>Jeg lånte bilen i et uger og ca. 500 km hvor der blev bremset "blødt"
>>ned frem til standsning og bilen rullede de sidste meter og håndbremsen
>>brugt til at "holde" bilen.
>>I løbet af de 500 km blev varmen bedre fordelt på skiverne, rysteriet
>>ophørte OG SKIVERNE BLEV AFHÆRDEDE.
>>Afhærdningen har efterfølgende bevirket at bremserne virkelig kan holde
>>til nogle "tæsk" før det mærkes..
>>Brembo mfl gør mere ud af at hærde bremseskiverne færdige end de
>>billigste, men slutresultatet er det samme, nemlig at skiverne kan tåle
>>varmen uden at "slå" sig.
>
>
> Sikken en gang overtro fra ende til anden!
>
> Skiverne slår sig ikke pga. forskellig afkøling fra bremseklodsen da metal
> er en meget god varmeleder så overskudsvarmen under bremseklodsen (som
> iøvrigt IKKE leder varmen bort fra skiven og asbestklodser gør det mindre
> endnu) skal nok blive ledt ud til resten af skiven efterhånden som den
> afkøles. Skiven slår sig fordi den 1) er blevet for varm og 2) fordi varmen
> udløser de spænding der evt. er tilbage i skivens metal efter
> bearbejdningen, hvis den ikke har fået en passende varmebehandling, som IKKE
> er en hærdning, men en normalisering.
>
> At skiverne skulle blive afhærdet er også noget sludder da skiver ikke er
> hærdede. Til gengæld er det ikke utænkeligt at skiverne retter sig op igen
> når man stopper den kraftige opvarmning af dem. De lavere temperaturer vil
> sikkert ændre på metallets kornstrutur og kombineret med trykket fra
> bremseklodserne kunne rette skiven op igen. Her efter burde det så ikke være
> muligt at gøre dem skæve igen. Har iøvrigt selv prøvet det på min egen bil.
> Når de først er rettet til igen så klarer de meget bedre høje temperaturer.
>
> NS
>
>
>
>


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177528
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408697
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste