afisning af ruder
Fra : benny

Dato : 23-10-03 20:31

hej
Jeg har nu i et par dage prøvet Leth's opskrift på en billig isfjerner - den
der er basseret på Calciumklorid - jeg mener at opskriften er nøje fulgt.
Midlet ser da også ud til at virke som det skal - men jeg syntes det
efterlader en lidt "tåget hinde" efter at viskerne har været benyttet. Det
virker, syntes jeg, endvidere også som vand dråberne ikke så nemt "ligesom
bliver blæst af ruderne" under kørslen, som "normalt" - men tværtom næsten
"klæber til glasset".
Er der noget jeg har overset ? - har andre eventuelt samme eller andre
oplevelser med "midlet" ?
Bør jeg omgående smide det hele ud og i stedet "kradse" eller købe en
"bilvarmer" eller hvad sådan en nu hedder.

benny

Fra : eam

Dato : 23-10-03 20:41

"benny" <120100700@mail.dk> wrote in message
> [...]
> Bør jeg omgående smide det hele ud og i stedet "kradse" eller købe en
> "bilvarmer" eller hvad sådan en nu hedder.

Som de fleste andre af hr. Leths råd er de ikke gennemprøvede og ubrugelige.
Smid det ud.
Skrab is / rimen af med en plast skraber ( en med stålkanter vil giver dig
ridser i ruden), og brug forrudevarmere, den virker på noderne biler ret
hurtigt.
Husk alle ruder, på bagruden har du jo varmetrådene du kan sætte til i samme
øjeblik du har startet motoren, den bruger godt nok nogen strøm, men den
generator skulle sagtens kunne levere strøm nok.
MEN brug aldrig sprinklervæske før ruden er godt varmet op, da spritten i
sprinklervæsken vil fordampe og derved køle ruden ned, og du får grødis på
forruden, og du kan ikke se en s.... så ind til siden og frem med skraberen.
--
Møller

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 23-10-03 21:08

"benny" <120100700@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Bør jeg omgående smide det hele ud og i stedet "kradse" eller købe en
> "bilvarmer" eller hvad sådan en nu hedder.

Nå...endnu een der hoppede på limpinden?

Calciumklorid er salt. Du opløser altså salt i vand og overhælder din bil
med saltvand. Det tjener flere formål, blandt andet kan det fjerne is, fordi
saltvandet har en lavere frysetemp. Det vil naturligvist fjerne hele bilen
med tiden, som alt muligt andet salt(herunder vejsalt), men det er kun en
langsigtet bivirkning
Køber du vejsalt og opløser det i vand vil du få næsten samme virkning. Som
du nok har regnet ud er det ikke verdens mest geniale husråd Leth har uddelt
til gud og hvermand.

Den tågende hinde er et lag af udfældet salt.
Vanddråberne klæber til saltet.

Se at få det lort vasket grundigt af bilen, og brug så 4,25 på en 1,5liters
flaske som du tanker med varmt vand fra hanen istedet.

Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-03 21:20

[snip]
> Calciumklorid er salt. Du opløser altså salt i vand og overhælder din bil

Mon ikke det er Natriumchlorid du tænker på?

[snip]

> Se at få det lort vasket grundigt af bilen, og brug så 4,25 på en
1,5liters
> flaske som du tanker med varmt vand fra hanen istedet.

Se det er jeg til gengæld enig i!

Mvh
Michael

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 23-10-03 22:28

"Michael T. Jørgensen" wrote:

> 1,5liters
>
> Se det er jeg til gengæld enig i!

Man skal bare lige huske at lade viskerne køre et øjeblik efter
man har hældt vandet over, ellers ender man lynhurtigt med at køre
og kigge ud gennem noget der ligner en isterning, mens viskerne
sidder ubehjælpeligt fast..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 24-10-03 14:32

"Michael T. Jørgensen" <spamkillerSNABELAwebhiker.dk> skrev i en meddelelse
> [snip]
>
> Mon ikke det er Natriumchlorid du tænker på?

Begge dele er salt, blot baseret på to forskellige metaller, men med lign.
egenskaber.( i denne sammenhæng)

Henrik

Fra : B.Ingebrigtsen

Dato : 24-10-03 09:09

Glemd et skrammel og tag en spand varm vand og oerhæld din bil er der meget
koldt hæld lidt sprit i, din rude vil med 99.999999 % sikkerhed ikke flække
springe elelr noget lign. Dette er en gammel skrøne, jeg har brugt det i 6
år og har aldrig set elelr hørt om en rude som gik i stykker pga af det

Fra : benny

Dato : 24-10-03 14:40

Tak til jer alle fra svarene - flasken og dunken er tømt og smidt ud - så nu
mangler jeg kun en bilvask.
tak for "dit gode råd" leth
benny

Fra : eam

Dato : 24-10-03 15:03

> Tak til jer alle fra svarene - flasken og dunken er tømt og smidt ud - så
> [...]

Pas på med varmt vand.
hvis ruden er for kold, og vandet er for varmt, risikerer du at du får en
revne i ruden, det er sket for en af mine kollegaer, men der var måske
ansats til en lille revne i forvejen.
jeg bruger ofte at tage en 1½ l flaske med ud fra kontoret, hvis der er is
/sne på ruden, men jeg er tilbageholdende med at give dette råd vider, for
hvis nu ruden springer, er det så mig der er uvidende. Jeg kan jo ikke vide
hvordan andres ruder har det, og nogle springer for et godt ord, især efter
at ruderne er blevet limet i og udgår en del af karosseriets stivhed, så der
opstår let spændinger i ruden, især når bilen er parkeret på et ikke plant
underlag " står på 3 ben)

Ja Leth er kommet let til sine råd: han arbejdede også med farlige væsker
uden udluftning og beskyttelse. Ikke sært, at Grand Danoisen forsvandt ud af
udsendelsen, den lå altid i baggrunden. Den skulle efter sigende være død,
det tror jeg gerne. Stakkels dyr.
--
Møller

Fra : B.Ingebrigtsen

Dato : 24-10-03 17:05

> [...]
der
> opstår let spændinger i ruden, især når bilen er parkeret på et ikke plant

Jeg har aldrig oplevet det i løbet af 6 år jeg har brugt det, samtlig af dem
jeg kender ud over en som også er parnoid for hans rude bruger det, der er
efter min mening ingen fare i det. en moderne rude skal kunne tåle det, jeg
har snbakket med flere "rudefolk" og de siger det samme.

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 24-10-03 17:19

> [...]
der
> opstår let spændinger i ruden, især når bilen er parkeret på et ikke plant

pkt 1 vil jeg helst ikke ejen en bil der er så snotblød at ruderne kan revne
på ujævnt underlag....!
2, så har jeg brugt tricket i 12 år og har ikke haft en revne der er vandret
på den konto. Min far har brugt vand direkte fra kogekedlen så længe der har
været kogekedler til, uden problemer.
3. hvordan mon ruden har det når du drøner afsted ud af motorvejen med
varmeapp på fuld hammer og der falder isslag....ruden er ~50grader lavere i
temp alle andre steder end lige foran udblæsningen fra varmeapp. Det giver
nogle store spændinger, men er ruden ikke smadret i forvejen så sker det
yderste sjældent.

Der bliver med garanti skiftet flere ruder fordi at "man har jo
glasskade"(!!) og/eller fordi folk bruger den billigste isskraber der kan
opdrives.

Henrik