Forholdsregler ved møde med VIP kolonne
Fra : Ped

Dato : 22-10-03 17:55

Hvordan skal man forholde sig, hvis man som bilist på motorvejen bliver
indhentet af en VIP kolonne med politieskorte?

I dag blev jeg på motorvejen mellem Slagelse og Korsør indhentet af den
kongelige kolonne, der var på vej til Odense med politieskorte. Kolonnen
bestod af en halv snes limousiner, eskorteret af 15-20
motorcykelbetjente med blå blink. Kolonnen kørte i ydersporet, og de
ledsagende betjente h.h.v. foran og bagved, samt ved siden af, d.v.s.
omtrent på den hvide streg mellem yder- og inderspor, eller i
indersporets venstre del. Alle bilister incl. mig selv spottede kolonnen
i god tid i bakspejlet, og alle kørte pænt i indersporet. Ydersporet var
således helt frit så langt jeg kunne se frem. For at tilkendegive at jeg
havde set dem, kørte jeg helt ude i højre side af indersporet, tæt ved
den brede, rillede linie til nødsporet. Ikke desto mindre vinkede den
første betjent med hånden som tegn på at jeg skulle længere ud til
højre. Da jeg ikke syntes jeg kunne komme længere ud, beholdt jeg min
position. Nr. 2, 3 og 4 gjorde det samme, men nr. 5 kørte helt hen til
min forskærm og tilkendegav med hidsige bevægelser, at jeg skulle
længere ud. Jeg kørte så ud, så jeg kørte halvvejs ude i nødsporet, men
de efterfølgende betjente fortsatte med tegngivning, indtil jeg til
sidst kørte med alle 4 hjul i nødsporet. Foran mig så jeg en bilist
blive truet ud i nødsporet med knyttet hånd. Længere fremme havde en
lastbil tilsyneladende fået samme besked, for han trak så brat ud i
nødsporet, at hængeren var ved at komme i slinger, og grus og sten
sprøjtede, da dens baghjul kortvarigt var ude i rabatten. Oplevelsen var
ganske ubehagelig og det hele virkede i det hele taget lidt halvgalimatias.

Hvordan er reglerne, hvis man møder en kolonne som beskrevet her
ovenfor? Er der i det hele taget nogen? Jeg er udmærket klar over, at
man "skal følge politiets anvisninger", men hvad er det præcist de vil
have os bilister til? Er det meningen at man skal køre ind i nødsporet
så snart man ser et blåt blink i bakspejlet - også når en bane er helt
fri? Skal man køre ind i nødsporet og _køre_ der, eller skal man holde
stille? Og hvad hvis det var på en almindelig landevej, skal man så køre
i grøften?

Jeg bryder mig ikke om at blive truet af og vil gerne gøre det rigtigt,
men på den anden side er det jo heller ikke acceptabelt, hvis min blotte
tilstedeværelse på vejen er en mindre forbrydelse. Så fortæl mig lige
hvad jeg har gjort galt, og hvad jeg skal gøre næste gang for at gøre
det rigtige.

M.v.h.

Jens L. Pedersen

Fra : Jens

Dato : 22-10-03 18:28

Ped <pedmail@tdcadsl.dk> wrote:

> Kolonnen
> bestod af en halv snes limousiner, eskorteret af 15-20
> motorcykelbetjente med blå blink.

Reglerne om udrykningslørsel kan ses på:

http://147.29.40.91/_SHOWF_B692955853/2007&A20010071229REGL&0001&000002

Færdselsloven:

§ 7. Trafikministeren fastsætter bestemmelser om udrykningskørsel og
kan herunder fravige regler i denne lov.

Stk. 2. Når der ved kørsel med udrykningskøretøj anvendes særlige af
trafikministeren fastsatte lyd- eller lyssignaler, skal andre
trafikanter i god tid holde vejen åben for køretøjet. Kørende skal om
nødvendigt standse.

Vurderingen af, hvornår det er nødvendigt at de kørende standser er da
vanskellig - men betragt betjentens anvisninger som en hjælp til at
undgå at politiet lader retten afgøre hvor grænsen går. (Hint: Politiets
vurdering/skøn vil næppe blive anfægtet hvis den eneste ulempe du har
været ude for, er at du har skullet holde ind til siden.)
--
/ Jens
Min afsenderadresse virker uden ændringer.

Fra : Niels Skaaning

Dato : 22-10-03 19:13

"Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vurdering/skøn vil næppe blive anfægtet hvis den eneste ulempe du har
> været ude for, er at du har skullet holde ind til siden.)

Generelt vil jeg sige, at motorcykeleskorter er utroligt dårlige til at gøre
det klart for folk, hvad det er de vil (det samme for færdselsbetjente, som
dirigerer trafikken - de bruger ikke de korrekte fakter, men det er en anden
sag). Jeg har selv prøvet at være i vildrede over, hvad det egentlig er de
vil. De vifter bare arrogant med hånden og så må man bare selv gætte sig
til, hvad det betyder. Motorcykelbetjente er næsten det eneste i trafikken,
der kan hidse mig op :(.

NS

Fra : LR

Dato : 22-10-03 22:21

> [...]
> vil. De vifter bare arrogant med hånden og så må man bare selv gætte sig
> til, hvad det betyder. Motorcykelbetjente er næsten det eneste i

Haha, ja. Som en (mørk) aften, hvor en motorcykelbetjent stod i højre
vejbane på den anden side af et tosporet kryds og dirigerede folk hen i
venstre vejbane. Trode man! I virkeligheden ville han have folk til at lave
et venstresving og ikke fortsætte ligeud.

Så stil dig dog direkte på midterstriben der adskiller de to fremadgående
vejbaner i stedet for ude i vejkanten! Eller endnu bedre, parker motorcyklen
midt i højre vejbane og stil dig selv i venstre.

Mvh,

Lasse

Fra : C. Caspersen

Dato : 22-10-03 19:51

"Ped" <pedmail@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan skal man forholde sig, hvis man som bilist på motorvejen bliver
> indhentet af en VIP kolonne med politieskorte?

Hvad er det du ikke forstår ? Du skal følge deres anvisninger. Hvis de vil
have dig til at køre i nødsporet, skal du køre i nødsporet. Så mu då
tilpasse din hastighed og køremåde efter forholdene i nødsporet.

Det er ikke noget med at være kriminel eller andet.

/Caspersen

Fra : Mikael L

Dato : 22-10-03 20:18

"Ped" <pedmail@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Klip.

Skal trække så langt ud som de vil have dig til. Du skal IKKE standse på
motorvejen. Men på en landevej, vil du formentlig blive bragt til
standsning, måske ude i græs rabatten og man er som regel ikke i tvivl.
At trække helt ud i nødsporet er jo ikke noget problem, det gør man jo bare
stille og roligt, såfremt man er opmærksom på at de kommer. Skulle der være
en forhindring, er jeg 100 på at betjenten har set det og vil selvfølgelig
ikke lokke dig til at smadre ind i forhindringen eller få dig til at lave
andre hasarderede ting.

På motorvejen skal du ikke stoppe fordi det er for farligt. På landevejen
vil de have dig til at holde stille, så de er sten sikre på at du ikke
trækker tilbage i din bane eller laver andre uforudsete ting inden de er
væk.

Grunden til at de vil have dig så langt væk som muligt er, at når de
betjente som evt. holder stille skal igang igen, skal de op foran og stoppe
trafikken der. Det betyder at de kommer med en temmelig høj fart blæsende
forbi kortegen og da der sjældent er meget plads vil de selvsagt have så
meget som muligt når de nu hiver håndtaget i bund. Folk bliver tit temmelig
forskrækket når der kommer en motorcykel forbi med 150km/t en meter fra dem.
Derfor vil de gerne have folk til at holde stille på landevejen og trække så
langt væk som muligt på en motorvej.

Mikael

Fra : Torben E

Dato : 22-10-03 21:25

"Mikael L" <m_larsen@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
dem.
> Derfor vil de gerne have folk til at holde stille på landevejen og trække

Men hvad er der egentligt galt med at køre 110-130 i ydersporet
som alle andre, ville traffiken ikke glide bedre og med større sikkerhed.

--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/

Fra : Mikael L

Dato : 22-10-03 22:25

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> >

> Men hvad er der egentligt galt med at køre 110-130 i ydersporet
> som alle andre, ville traffiken ikke glide bedre og med større sikkerhed.

Det gør en kortege som regel også. Men det er de motorcykler som skal flytte
eller standse de andre bilister der har travlt. Når de har blokeret et
lyskryds eller måtte sætte farten ned for at holde bilisterne ind til siden
skal de jo op til de andre igen. Der betyder at de er nød til at give maks.
gas for at kunne følge med og det er i den forbindelse de får meget fart på.
Lige så snart kortegen er væk bliver trafikken givet fri og så er det op
foran til det næste lyskryds eller de næste bilister. Det er hårdt arbejde.

Mikael

Fra : Torben E

Dato : 23-10-03 06:10

> Lige så snart kortegen er væk bliver trafikken givet fri og så er det op
> foran til det næste lyskryds eller de næste bilister. Det er hårdt
arbejde.

Det er der ingen tvivl om, men hvorfor kører de ikke bare som alle
andre, det ville da være betydeligt mere traffiksikkert, og jeg tror
ikke tidsforskellen ville være ret stor, ellers kunne de jo køre 5
minutter før hjemmefra.

Fra : Hans Paulin

Dato : 23-10-03 06:20

Torben E wrote:
> [...]
> andre, det ville da være betydeligt mere traffiksikkert, og jeg tror
> ikke tidsforskellen ville være ret stor, ellers kunne de jo køre 5

ROFL

....hørt! hørt!...
Hans

Fra : claus b. p.

Dato : 23-10-03 11:34

> ROFL
>
> ...hørt! hørt!...

Stop lige piben ind igen, der er faktisk en grund til at de kører sådan. Det
er ikke for at komme hurtigt frem, det er af hensyn til sikkerheden overfor
terrorister og ballademagere. Jo stærkerer et mål bevæger sig, jo sværere er
det at ramme. Samtidig er forfølgere nemmere at spotte. Derfor! (Men derfor
må de da godt opføre sig ordentligt.)

/Claus

Fra : Hans Paulin

Dato : 23-10-03 11:44

claus b. p. wrote:

> Stop lige piben ind igen, der er faktisk en grund til at de kører
> sådan.

....no kiddin?

> Det er ikke for at komme hurtigt frem, det er af hensyn til
> sikkerheden overfor terrorister og ballademagere. Jo stærkerer et mål
> bevæger sig, jo sværere er det at ramme.

....tænk...

> Samtidig er forfølgere
> nemmere at spotte. Derfor!

....nå...

> (Men derfor må de da godt opføre sig
> ordentligt.)

....dét var vist én af pointerne hos både Ped og undertegnede...
Hans

Fra : H.S.

Dato : 23-10-03 12:31

"claus b. p." <cbp33@hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
er
> det at ramme. Samtidig er forfølgere nemmere at spotte. Derfor! (Men

hmmm var det ikke netop kongehuset der kørte i kortegen - hvad skulle der så
kunne ske ??

- ud over at samfundet ville spare adskillige millioner kroner hvert eneste
år,
- og at vejene atter ville være sikre for dem der har betalt for dem ?

Fra : claus b. p.

Dato : 23-10-03 13:28

"H.S." <public@tele2adslSPAM.dk> wrote in message
> [...]

eneste
> år,
> - og at vejene atter ville være sikre for dem der har betalt for dem ?

Referencen var ikke til de kongelige, men til VIP kørsler i almindelighed.
Og af din kommentar kan man jo udlede, at det måske ikke er helt uden grund,
de kører sådan.
/Claus

Fra : Hans Paulin

Dato : 23-10-03 13:43

claus b. p. wrote:

> af din kommentar kan man jo udlede, at det måske
> ikke er helt uden grund, de kører sådan.

....mon ikke H.S. er én af disse hersens Al Quida-terrorister!?
Hans

Fra : H.S.

Dato : 23-10-03 14:27

"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> skrev i en meddelelse

> ...mon ikke H.S. er én af disse hersens Al Quida-terrorister!?
> --

Jeg er endnu farligere.... jeg er nemlig 72 år og bruger blød hat. Desuden
er mine sideruder altid møgbeskidte, da jeg ikke mener jeg kan bruge dem til
noget alligevel. Om vinteren kan du kende min '81ér Rekord på den tilisede
forrude (dog kun de første 10 kilometer).

- Nej spøg tilside.... Jeg tror tråden tog en lidt anden drejning end det
først var tiltænkt (som så mange andre tråde her
.... men jeg mener stadig kongehuset er spild af tid og penge !!! ..
<ups.. der røg´ det ud alligevel, undskyld OT !

Fra : Tobias Nawrocki

Dato : 23-10-03 21:49

On Thu, 23 Oct 2003 15:27:03 +0200, "H.S." <public@tele2adslSPAM.dk>
wrote:

> [...]
> .... men jeg mener stadig kongehuset er spild af tid og penge !!! ..
><ups.. der røg´ det ud alligevel, undskyld OT !

Jeg er temmelig sikker på at de indtægter fra turisme, som vores
kongehus trækker her til landet, overstiger de meget beskedne
omkostninger den danske stat rent faktisk har til kongehuset!

Så jeg vil da gerne bevare monarkiet - for turistindtægternes skyld

/Tobias

Fra : Hans Paulin

Dato : 23-10-03 22:41

Tobias Nawrocki wrote:

> Jeg er temmelig sikker på at de indtægter fra turisme, som vores
> kongehus trækker her til landet, overstiger de meget beskedne
> omkostninger den danske stat rent faktisk har til kongehuset!

....link?

> Så jeg vil da gerne bevare monarkiet - for turistindtægternes skyld

....man ku jo gøre det frivilligt at betale til kongehuset - ligesom det
er frivilligt om man vil betale til folkekirken...
Hans

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-10-03 06:47

"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> wrote in message

> ...link?

De kongelige er tit med export delegationer til nye eller kommende markeder
som "døråbnere". Det er jeg sikker på er en rigtig god forretning for dansk
erhvervsliv.

> ...man ku jo gøre det frivilligt at betale til kongehuset - ligesom det
> er frivilligt om man vil betale til folkekirken...

Hvad så med den penge som erhvervslivet tjener på øget export pga.
kongehusets hjælp ?

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Hans Paulin

Dato : 24-10-03 08:52

Christian B. Andresen wrote:

> [...]
> forretning for dansk erhvervsliv.

....link?

> Hvad så med den penge som erhvervslivet tjener på øget export pga.

....sæt *mig* på finansloven - så skal jeg gerne rejse rundt og slå på
tromme for "Cocio" - og hvad har vi alt...

....nej, spøg til side - diskusionen hører ikke hjemme hér; men
grundlæggende er jeg imod en i forvejen så rig familie, der er på en
overordentlig stor "bistandshjælp" (når vi fx. har 9.000 pensionister,
der lever under fattigdomsgrænsen) - det er alt for u-igennemskueligt,
hvad der betales til kongefamilien i forbindelse med politibeskyttelse,
transport og sikkert en hel masse andre ting - og hvad *erhvervslivet* !
efterfølgende tjener på statstilskuddet til den pågældende familie...

....stop herfra!
Hans

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-10-03 09:17

> ...link?

Jeg kan desværre ikke finde nogen

> [...]
> transport og sikkert en hel masse andre ting - og hvad *erhvervslivet* !
> efterfølgende tjener på statstilskuddet til den pågældende familie...

Og som de ansatte i virksomhederne sidenhen betaler i skat............

> ...stop herfra!

Enig.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-10-03 09:17

> [...]

> efterfølgende tjener på statstilskuddet til den pågældende familie...

Og som de ansatte i virksomhederne sidenhen betaler i skat............

Enig.

Fra : claus b. p.

Dato : 25-10-03 00:50

> [...]
> >

> ...man ku jo gøre det frivilligt at betale til kongehuset - ligesom det
> er frivilligt om man vil betale til folkekirken...
Hvorfor så ikke frivilligt om man vil betale bilskat, skat til offentlig
transport, skat til ulandshjælp, skat til militæret, EU, landbruget,
fiskeriet, diger i Vestjylland osv.? :+)
Bare send en afkrydsningsliste, så skal vi nok selv bestemme. Der er altid
noget vi er uenige i.
/Claus

Fra : Jakob K

Dato : 23-10-03 12:27

> ... men hvorfor kører de ikke bare som alle
> andre ...

Hæhæ, hvor dansk kan det blive? De kongelige skal ikke tro de er noget
og bla bla bla...

De kunne jo også bare tage toget. Eller Thinggårdbussen...

Fra : Mikael L

Dato : 23-10-03 18:25

> [...]
> andre, det ville da være betydeligt mere traffiksikkert, og jeg tror
> ikke tidsforskellen ville være ret stor, ellers kunne de jo køre 5

Øhh..Måske jeg ikke har udtrykt mig klart nok. Selve kortegen kører ikke
specielt stærkt, med mindre det selvfølgelig haster, men det er yderst
sjældent hvis der er mange biler med. Men det er som sagt de motorcykler der
skal tage sig af trafikken der har knald på.

Mikael

Fra : Torben E

Dato : 23-10-03 19:07

> [...]
der
> skal tage sig af trafikken der har knald på.

Øhh, det kan da godt være, hvis de ikke engang kører stærkt, hvad skal
æggeskallerne så køre og skabe potientielt farlige situationer, de kan jo
bare køre som alle andre, jeg har faktisk selv prøvet det samme, at en
MC betjent kommer fisende op på siden af mig ( midt i et stort vejkryds)
viftende febrilsk med armende, hvad han havde tænkt sig jeg skulle gøre
ved jeg ikke, jeg havde passeret muligheden for at højresvinge, og kørte
lige ud, og opløse mig i luften kunne jeg altså ikke.(længere helleanlæg)
Men som den lovlydige bilist jeg var valgte jeg at stoppe når nu MC
betjenten
lavede en underlig tegngivning, det havde nok den modstatte effekt end han
ønskede, han viftede om end muligt mere med armene og jeg forstod
hvad han mente, så måtte jeg (og kortegen) sætte igang igen

Morale.
Hvis han bare havde ladet være med at prøve på noget umuligt i
trafikken havde alt gået meget bedre.

Fra : Lars H.

Dato : 22-10-03 20:46

On Wed, 22 Oct 2003 18:55:04 +0200, Ped <pedmail@tdcadsl.dk> wrote:

>Er det meningen at man skal køre ind i nødsporet
>så snart man ser et blåt blink i bakspejlet

Nej, det er helt galt. Nødsporet er netop under normale omstændigheder
til brug for de blå lys (gælder både de gode og de onde).

Jeg oplevede faktisk engang, et par kvindelige billister dreje ud i
sportet, da der kom brandbiler ud på motorvejen i forbindelse med et
uheld længere fremme. Det var mindre heldigt.

--
Wonder why?

Fra : claus b. p.

Dato : 22-10-03 22:15

> Nej, det er helt galt. Nødsporet er netop under normale omstændigheder
> til brug for de blå lys (gælder både de gode og de onde).

Ikke helt rigtigt, kun hvis de andre baner på motorvejen er spærret. Der kan
nemlig holde fx. havarerede biler i nødsporet, så det er ikke heldigt hvis
de blå bare farer afsted med fuld skrue der. Men er motorvejen blokeret af
trafik, så er det bare om at holde nødsporet fri. Ellers vanker der.

/Claus

Fra : Hans Paulin

Dato : 22-10-03 23:30

Ped wrote:

> [...]
> rigtigt, men på den anden side er det jo heller ikke acceptabelt,
> hvis min blotte tilstedeværelse på vejen er en mindre forbrydelse.

....det er jo det glade vanvid med de kongeliges kørsel, hvis den foregår
på den måde (hvad jeg tror på den gør)...

....det er sq det rene "Kejserens nye klæder" i 2003-udgave...
Hans

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 23-10-03 06:42

On Thu, 23 Oct 2003 00:29:30 +0200, "Hans Paulin"
<hans_fjernes_@it.invalid> wrote:

>...det er jo det glade vanvid med de kongeliges kørsel, hvis den foregår
>på den måde (hvad jeg tror på den gør)...

Jeg har oplevet det flere gange - politiets opførsel er helt hen i
skoven. En dag mødte jeg kortegen på hovedvejen Esbjerg-Kolding - de
kom imod mig i rasende fart >110 km/t. Forrest et par betjente "ved
siden af hinanden" let forskudt, hvor den yderste kørte i min vognbane
(1/3-del inde på min bane), viftende med hånden: "Kan du komme væk"

Jeg måtte "klodse" bremserne for at undgå ham og således mange før
mig. Een af de mange var en bagermester, som var på vej ud med
morgenbrød til diverse brødudsalg. Dét brød havde han på hylder i
van'en, men da jeg passerede ham, var han ved at samle det hele op fra
gulvet

Ufattelig optræden fra politiets side - det er dybt godnat.

/Mogens

Fra : Hans Paulin

Dato : 23-10-03 10:17

Mogens Knudsen wrote:

> Ufattelig optræden fra politiets side - det er dybt godnat.

....ja - dét er åbenbart en verden for sig...
Hans

Fra : C. Caspersen

Dato : 23-10-03 10:24

> ...ja - dét er åbenbart en verden for sig...

Spis nu lige den kiks...........begge to. Hvor er tiltroen til politiet ?
Hvorfor skal der altid sættes spørgsmålstegn ved deres gøren og laden ? Der
er jo nok en årsag til, at de kører som de gør. Kører de måske *altid* sådan
?

/Caspersen

- hvorfor dit og hvorfor dat. Det er også for dårligt ! Jeg klager !

Fra : Hans Paulin

Dato : 23-10-03 10:43

C. Caspersen wrote:

> Spis nu lige den kiks...........begge to.

....prøv at beherske dig!

> Hvor er tiltroen til
> politiet ?

....den fejler - i andre sammenhænge - ikke noget...

> Hvorfor skal der altid sættes spørgsmålstegn ved deres
> gøren og laden ?

....blir der *altid* dét?

> Der er jo nok en årsag til, at de kører som de gør.

....snobberi?

> Kører de måske *altid* sådan ?

....har Mogens eller jeg skrevet dét?
Hans

Fra : Petersen_Michael

Dato : 23-10-03 15:49

> [...]
> morgenbrød til diverse brødudsalg. Dét brød havde han på hylder i
> van'en, men da jeg passerede ham, var han ved at samle det hele op fra

Så har bageren ikke læsset brødet ordentligt..

Lasten i en varebil skal være sikret, så
der ikke sker noget selv om man er nødttil at
klodse, eller foretage en undvige manøvre.

Det gælder uanset om det er en brødbil,
eller den lokale VVSer..

Any way, der er nu stadig mange tumpede
strømere til..
andre af dem kan nu være rimelige nok, eller
ligefrem flinke..
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : H.S.

Dato : 23-10-03 11:44

"Ped" <pedmail@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan skal man forholde sig, hvis man som bilist på motorvejen bliver
> indhentet af en VIP kolonne med politieskorte?

<snip>

..... utroligt så meget en borger skal finde sig i, fordi 'de kongelige' ikke
kan tage bussen, eller køre som alle andre.

Fra : Hans Paulin

Dato : 23-10-03 11:56

H.S. wrote:

> .... utroligt så meget en borger skal finde sig i, fordi 'de
> kongelige' ikke kan tage bussen, eller køre som alle andre.

....he he - hørt! hørt!
Hans