/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Kan en gammel bil komme til at køre ordenl~
Fra : Martin Sand.


Dato : 22-10-03 04:27

Hejsa

Vil man altid kunne få en gammel bil til at køre ordenligt igen? Jeg tænker
på en 10 år gammel bil som er begyndt at ruske og hoppe lidt i undervognen
ved alm. landevejskørsel. Er det blot et spørgsmål om at skifte
fjedre/støddæmpere, alle gummibøsninger mv. ved alle hjulophæng,
mototophæng, og evt. skifte bremseskiver/klodser og afballancere hjul? Eller
er der flere ting, evt. karossen som er blevet "træt" så det umuliggør at
den nogensinde kommer til at køre ordenligt igen?
Det drejer sig om en Mercedes-Benz 190 D 2,5 Turbo fra 1993 med 350.000 km
på klokken.

MVH Martin



 
 
Jens Andersen (22-10-2003)
Kommentar
Fra : Jens Andersen


Dato : 22-10-03 06:12


"Martin Sand." <feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:bn4te7$sto7a$1@ID-171772.news.uni-berlin.de...
> Hejsa
>
> Vil man altid kunne få en gammel bil til at køre ordenligt igen? Jeg
tænker
> på en 10 år gammel bil som er begyndt at ruske og hoppe lidt i undervognen
> ved alm. landevejskørsel. Er det blot et spørgsmål om at skifte
> fjedre/støddæmpere, alle gummibøsninger mv. ved alle hjulophæng,
> mototophæng, og evt. skifte bremseskiver/klodser og afballancere hjul?
Eller
> er der flere ting, evt. karossen som er blevet "træt" så det umuliggør at
> den nogensinde kommer til at køre ordenligt igen?
> Det drejer sig om en Mercedes-Benz 190 D 2,5 Turbo fra 1993 med 350.000 km
> på klokken.
>
> MVH Martin

Få en der har forstand på biler gerne en der har Mercedes som
speciale til at give et bud på dit problem. Det kan f.sks. være et enkelt
dæk der er blevet skævt af alder.



Roberto Saldo (22-10-2003)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 22-10-03 06:57

Jens Andersen wrote:
> "Martin Sand." <feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:bn4te7$sto7a$1@ID-171772.news.uni-berlin.de...
>
>>Hejsa
>>
>>Vil man altid kunne få en gammel bil til at køre ordenligt igen? Jeg
>
> tænker
>
>>på en 10 år gammel bil som er begyndt at ruske og hoppe lidt i undervognen
>>ved alm. landevejskørsel. Er det blot et spørgsmål om at skifte
>>fjedre/støddæmpere, alle gummibøsninger mv. ved alle hjulophæng,
>>mototophæng, og evt. skifte bremseskiver/klodser og afballancere hjul?
>
> Eller
>
>>er der flere ting, evt. karossen som er blevet "træt" så det umuliggør at
>>den nogensinde kommer til at køre ordenligt igen?
>>Det drejer sig om en Mercedes-Benz 190 D 2,5 Turbo fra 1993 med 350.000 km
>>på klokken.
>>
>>MVH Martin
>
>
> Få en der har forstand på biler gerne en der har Mercedes som
> speciale til at give et bud på dit problem. Det kan f.sks. være et enkelt
> dæk der er blevet skævt af alder.

Martin kunne jo begynde med at undersøge alderen på dæk og støddæmpere.

Ellers kan han vel få en mekaniker til at ruske lidt.


--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."


Martin Sand. (22-10-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sand.


Dato : 22-10-03 08:55

Roberto Saldo wrote:
> Martin kunne jo begynde med at undersøge alderen på dæk og
> støddæmpere.
>
> Ellers kan han vel få en mekaniker til at ruske lidt.

Hej begge to.
Ja der skal selvfølgelig en fagmand til at se på sagerne på et tidspunkt,
men mit sprøgsmål gik egentlig ikke specielt på årsagen til uballancen. Men
mere om man bare skal forvente at en ældre bil ALDRIG kan komme til at køre
som en ny - selv ikke hvis man udskifter alle sliddele og sætter nye
gummibøsninger i rundt omkring. Vil fx. karrosseriet eller hjulophæng "gi'
sig" med alderen og dermed få bilen til at køre dårligere, selv hvis der
sættes nye dele på?

MVH Martin



Roberto Saldo (22-10-2003)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 22-10-03 08:58

Martin Sand. wrote:
> Roberto Saldo wrote:
>
>>Martin kunne jo begynde med at undersøge alderen på dæk og
>>støddæmpere.
>>
>>Ellers kan han vel få en mekaniker til at ruske lidt.
>
>
> Hej begge to.
> Ja der skal selvfølgelig en fagmand til at se på sagerne på et tidspunkt,
> men mit sprøgsmål gik egentlig ikke specielt på årsagen til uballancen. Men
> mere om man bare skal forvente at en ældre bil ALDRIG kan komme til at køre
> som en ny - selv ikke hvis man udskifter alle sliddele og sætter nye
> gummibøsninger i rundt omkring. Vil fx. karrosseriet eller hjulophæng "gi'
> sig" med alderen og dermed få bilen til at køre dårligere, selv hvis der
> sættes nye dele på?

Nej.

Hvis man skifter sliddelene og der ellers ikke er noget strukturelt galt med
den (revner i karossen, punktsvejsninger der er knækket), så kører den som den
gjorde som ny.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."


Per Wildau (22-10-2003)
Kommentar
Fra : Per Wildau


Dato : 22-10-03 10:52

Martin Sand. wrote:
> Roberto Saldo wrote:
>> Martin kunne jo begynde med at undersøge alderen på dæk og
>> støddæmpere.
>>
>> Ellers kan han vel få en mekaniker til at ruske lidt.
>
> Hej begge to.
> Ja der skal selvfølgelig en fagmand til at se på sagerne på et
> tidspunkt, men mit sprøgsmål gik egentlig ikke specielt på årsagen
> til uballancen. Men mere om man bare skal forvente at en ældre bil
> ALDRIG kan komme til at køre som en ny - selv ikke hvis man udskifter
> alle sliddele og sætter nye gummibøsninger i rundt omkring. Vil fx.
> karrosseriet eller hjulophæng "gi' sig" med alderen og dermed få
> bilen til at køre dårligere, selv hvis der sættes nye dele på?

Måske er det i virkeligheden her det kommer ind som ofte kan synes
ligegyldigt, det jeg taler om er en bestemt form for kvalitet. Nogle biler
har lettere ved at komme til at køre som nye end andre. Man kunne give sig
til at skifte dele, og begynde med de mest oplagte - måske kunne det være
støddæmpere. Men der er jo næsten en uendelighed af dele som kan sidde og
give lyd, og altså bidrage til at bilen ikke opleves som 'en ny bil'. Jeg
kører selv i en 405'er og jeg kan huske at jeg engang læste en tysk artikel,
som nævnte at der opstår 'raslelyde' når bilen har kørt mere end 60k. Man
kunne begynde med at skifte støddæmpere og ende op med at jagte 'raslelyde'
og der er rigtigt mange steder sådan nogle kan komme fra. Men selvfølgeligt
kan man få en bil til at køre som den kørte da den kørte ud fra fabrikken.
Nogle biler kræver et større arbejde end andre, en Mercedes ville jeg tro
hører til den lettere ende.

Per



flemming (22-10-2003)
Kommentar
Fra : flemming


Dato : 22-10-03 14:55

4 nye fjeder samt støddæmper

bagerste styrearme

afsluttende med en 4 hjuls udmåling

så kører de fleste mbér perfekt igen

--
BR
Flemming
www.kvik-rep.com
Padborg/ Flensburg



"Per Wildau" <xy@z.com> skrev i en meddelelse
news:3f9652c9$0$21053$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Martin Sand. wrote:
> > Roberto Saldo wrote:
> >> Martin kunne jo begynde med at undersøge alderen på dæk og
> >> støddæmpere.
> >>
> >> Ellers kan han vel få en mekaniker til at ruske lidt.
> >
> > Hej begge to.
> > Ja der skal selvfølgelig en fagmand til at se på sagerne på et
> > tidspunkt, men mit sprøgsmål gik egentlig ikke specielt på årsagen
> > til uballancen. Men mere om man bare skal forvente at en ældre bil
> > ALDRIG kan komme til at køre som en ny - selv ikke hvis man udskifter
> > alle sliddele og sætter nye gummibøsninger i rundt omkring. Vil fx.
> > karrosseriet eller hjulophæng "gi' sig" med alderen og dermed få
> > bilen til at køre dårligere, selv hvis der sættes nye dele på?
>
> Måske er det i virkeligheden her det kommer ind som ofte kan synes
> ligegyldigt, det jeg taler om er en bestemt form for kvalitet. Nogle biler
> har lettere ved at komme til at køre som nye end andre. Man kunne give sig
> til at skifte dele, og begynde med de mest oplagte - måske kunne det være
> støddæmpere. Men der er jo næsten en uendelighed af dele som kan sidde og
> give lyd, og altså bidrage til at bilen ikke opleves som 'en ny bil'. Jeg
> kører selv i en 405'er og jeg kan huske at jeg engang læste en tysk
artikel,
> som nævnte at der opstår 'raslelyde' når bilen har kørt mere end 60k. Man
> kunne begynde med at skifte støddæmpere og ende op med at jagte
'raslelyde'
> og der er rigtigt mange steder sådan nogle kan komme fra. Men
selvfølgeligt
> kan man få en bil til at køre som den kørte da den kørte ud fra fabrikken.
> Nogle biler kræver et større arbejde end andre, en Mercedes ville jeg tro
> hører til den lettere ende.
>
> Per
>
>



Thomas Strandtoft (23-10-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 23-10-03 06:33

Per Wildau wrote:

> og der er rigtigt mange steder sådan nogle kan komme fra. Men selvfølgeligt
> kan man få en bil til at køre som den kørte da den kørte ud fra fabrikken.

Når man først går igang med den systematiske udskiftning, hvorfor
så sætte målet så lavt at den bare skal køre lige så godt som den
gjorde fra fabrikken? Personligt går jeg efter at den skal køre
bedre end det..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

John Sahl (23-10-2003)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 23-10-03 07:31

Thomas Strandtoft wrote:
> Når man først går igang med den systematiske udskiftning, hvorfor
> så sætte målet så lavt at den bare skal køre lige så godt som den
> gjorde fra fabrikken? Personligt går jeg efter at den skal køre
> bedre end det..

Jeg er helt enig Thomas, det andet giver slet ingen mening
i mit hoved.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



claus b. p. (23-10-2003)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 23-10-03 11:40


"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> wrote in message
news:bn7sga$m8t$1@dknews.tiscali.dk...
> Thomas Strandtoft wrote:
> > Når man først går igang med den systematiske udskiftning, hvorfor
> > så sætte målet så lavt at den bare skal køre lige så godt som den
> > gjorde fra fabrikken? Personligt går jeg efter at den skal køre
> > bedre end det..
>
> Jeg er helt enig Thomas, det andet giver slet ingen mening
> i mit hoved.
>
> --
> John Sahl,

Er der nogen der kender nogen eksperter udi denne kunst hvor man kan lade
sig rådgive, thi det er da lidt for kostbart bare at prøve sig frem. ???
Gerne link. Jeg tænker ikke på racertrim, men komfort/sport på en Mercer med
nogle 100tusinde km. bag sig.

/Claus



Thomas Strandtoft (23-10-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 23-10-03 13:54

"claus b. p." wrote:

> Er der nogen der kender nogen eksperter udi denne kunst hvor man kan lade
> sig rådgive, thi det er da lidt for kostbart bare at prøve sig frem. ???
> Gerne link. Jeg tænker ikke på racertrim, men komfort/sport på en Mercer med
> nogle 100tusinde km. bag sig.

Findes der ikke en mærkeklub for Mercedes? Den slags gutter plejer
gerne at vide hvad der dur og ikke dur til en given bil.

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

John Sahl (23-10-2003)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 23-10-03 14:02

Thomas Strandtoft wrote:
> Findes der ikke en mærkeklub for Mercedes? Den slags gutter plejer
> gerne at vide hvad der dur og ikke dur til en given bil.

Ellers kunne det være at de vidste noget på forummet her
http://powerpage.gjelsoe.dk

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Per Wildau (23-10-2003)
Kommentar
Fra : Per Wildau


Dato : 23-10-03 08:36

Thomas Strandtoft wrote:
> Per Wildau wrote:
>
>> og der er rigtigt mange steder sådan nogle kan komme fra. Men
>> selvfølgeligt kan man få en bil til at køre som den kørte da den
>> kørte ud fra fabrikken.
>
> Når man først går igang med den systematiske udskiftning, hvorfor
> så sætte målet så lavt at den bare skal køre lige så godt som den
> gjorde fra fabrikken? Personligt går jeg efter at den skal køre
> bedre end det..

.... og der er rigtigt mange steder sådan nogle kan komme fra. Men
selvfølgeligt kan man få en bil til at køre *mindst* lige så godt, som da
den kørte ud fra fabrikken.

- Og det kunne jo have noget at gøre med, at de dele man sætter i, er bedre
end de dele fabrikken oprindeligt satte i - fx dobbeltvirkende støddæmpere.

http://tinyurl.com/s0fu

Per



Jakob K (23-10-2003)
Kommentar
Fra : Jakob K


Dato : 23-10-03 12:11

Hej, har en 41 år gammel bil, der kører bedre end da den var ny
Med brugte ikke-klassikere er det jo et spørgsmål om hvor mange penge
man gider bruger på den fremfor at købe en ny.
Så - min konklusion - selvfølgelig kan den komme til at virke præcis
som en ny.
mvh
JAKOB

Martin Sand. (24-10-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sand.


Dato : 24-10-03 03:10

Jakob K wrote:
> Hej, har en 41 år gammel bil, der kører bedre end da den var ny
> Med brugte ikke-klassikere er det jo et spørgsmål om hvor mange penge
> man gider bruger på den fremfor at købe en ny.
> Så - min konklusion - selvfølgelig kan den komme til at virke præcis
> som en ny.

Hvad er det for en bil du har?
Men du har da nok i, at det er et spørgsmål om hvor meget man vil ofre på
det. Men hvis man for 25.000-50.000 kr. kan få den til at køre som en ny, så
er der jo en pæn besparelse op til en ny C-model til 550.000 kr.

MVH Martin



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177528
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408697
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste