/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
I stedet for pengemaskine
Fra : Ukendt


Dato : 21-10-03 16:18

Hej

Har læst om folks reaktioner på "pengemaskinen" i danmark hvis man bliver
taget i at køre for hurtigt.
Jeg vil da sige at hvis man stadig ønsker at loven skal overholdes og at det
ikke skal malke bilisterne, så kunne man vel kopiere det tyske system hvor
bødestørrelse er VÆSENTLIG mindre end i danmark (for samme forseelse) men
det giver så nogle strafpoint til gengæld. Når en bilist har fået strafpoint
nok, så får vedkommende et køreforbud, og ved endnu højere point-tal så skal
man til en ny køreprøve og i sidste step får man titlen "unbelehrbahr" (kan
ikke finde ud af at køre bil) og derfor mister man kørekortet.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK




 
 
John Sahl (21-10-2003)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 21-10-03 16:24

Tom wrote:
> Jeg vil da sige at hvis man stadig ønsker at loven skal overholdes og
> at det ikke skal malke bilisterne, så kunne man vel kopiere det tyske
> system hvor bødestørrelse er VÆSENTLIG mindre end i danmark (for
> samme forseelse) men det giver så nogle strafpoint til gengæld. Når
> en bilist har fået strafpoint nok, så får vedkommende et køreforbud,
> og ved endnu højere point-tal så skal man til en ny køreprøve og i
> sidste step får man titlen "unbelehrbahr" (kan ikke finde ud af at
> køre bil) og derfor mister man kørekortet.

Jeg kan kun være enig, et klippekort er meget mere brugbart
og vil "formentligt" virke mere præventivt i længden.

Men det kører ikke så mange penge i maskinen, så den dur ikke.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Henrik Mortensen (21-10-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Mortensen


Dato : 21-10-03 19:19

> Jeg kan kun være enig, et klippekort er meget mere brugbart
> og vil "formentligt" virke mere præventivt i længden.
>
> Men det kører ikke så mange penge i maskinen, så den dur ikke.

Og det fokuserer stadigt på fart. Så idag et ret tragsik uheld der kun kan
skyldes snorksovende bilist. Ihvertfald mangel på opmærksomhed så det
basker.

Fartkontrol,klippekort,målinger,etc er ikke vejen hvis vi vil gøre noget
præventivt. Mere _synligt_ politi vil fjerne folks tendens til at baldre
uhæmmet over for rødt,tailgate med 110km/t på motorvejen,overhale
sindssvagt, osv.

Hvem kører ikke eksemplarisk med en patruljevogn i røven?
Vil vædde på at alle de betjente der idag bemanger fælderne kunne redde en
faktor 10 flere menneskeliv ved at være synlige, end ved at være synlige med
tilbagevirkende kraft.

Men to faktorer ødelægger dette. Penge, og mangel på målbarhed.
Ergo er der en nøje kalkuleret pris på hvad et liv koster i
trafikken.umiddelbart.

Henrik




John Sahl (21-10-2003)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 21-10-03 19:31

Henrik Mortensen wrote:
> Og det fokuserer stadigt på fart. Så idag et ret tragsik uheld der
> kun kan skyldes snorksovende bilist. Ihvertfald mangel på
> opmærksomhed så det basker.

Fart er en nem faktor at gå ud fra, derfor er det en af
hovedpunkterne.

> Fartkontrol,klippekort,målinger,etc er ikke vejen hvis vi vil gøre
> noget præventivt. Mere _synligt_ politi vil fjerne folks tendens til
> at baldre uhæmmet over for rødt,tailgate med 110km/t på
> motorvejen,overhale sindssvagt, osv.

Klart, men det sker bare ikke når der hele tiden skal skæres ned.

> Hvem kører ikke eksemplarisk med en patruljevogn i røven?
> Vil vædde på at alle de betjente der idag bemanger fælderne kunne
> redde en faktor 10 flere menneskeliv ved at være synlige, end ved at
> være synlige med tilbagevirkende kraft.

Helt enig.

> Men to faktorer ødelægger dette. Penge, og mangel på målbarhed.
> Ergo er der en nøje kalkuleret pris på hvad et liv koster i
> trafikken.umiddelbart.

Klart.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Peter Weis (21-10-2003)
Kommentar
Fra : Peter Weis


Dato : 21-10-03 19:59


"Henrik Mortensen" <dsl65684@vip.cybercity.dk> wrote:

> Og det fokuserer stadigt på fart. Så idag et ret tragsik uheld der
kun kan
> skyldes snorksovende bilist. Ihvertfald mangel på opmærksomhed så
det
> basker.

snip

> Men to faktorer ødelægger dette. Penge, og mangel på målbarhed.

Mangel på målbarhed er nok nøglen.

Hvis noget ikke kan måles, så kan der ikke laves statistik på det og
der kan ikke sættes grænser. Derfor fokuseres der på fart og alkohol,
selv om hensynsløshed og træthed/nervepiller er lige så farlige.

Jeg tror ikke på at pengene spiller nogen væsentlig rolle. Ingen
regering har jo sat bødetaksterne ned eller fjernet fotofælderne.

mvh
Peter



Henrik Mortensen (21-10-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Mortensen


Dato : 21-10-03 21:27

> Hvis noget ikke kan måles, så kan der ikke laves statistik på det og
> der kan ikke sættes grænser. Derfor fokuseres der på fart og alkohol,
> selv om hensynsløshed og træthed/nervepiller er lige så farlige.
>
> Jeg tror ikke på at pengene spiller nogen væsentlig rolle. Ingen
> regering har jo sat bødetaksterne ned eller fjernet fotofælderne.
>

???
Der tabte du godt nok mig.....

Pengene spiller netop en ganske betragtelig rolle.

Man bruger det mandskab der skal patruljere vejen til at bemande fælderne.
Direkte har fælderne en negativ indflydelse på den synlige mængde politi.
Det er alle enige om er dårligt.

Fældernes resultat måles i kroner direkte.

Fælderne er opsat i trafiksikkerhedens hellige navn, men man måler stadigt
ikke på effekten af andet en indtjeningen.
En nedsættelse af bødetaksterne vil jo direkte medføre at "indtjeningen"
falder, og det vil ikke mange regeringer være med til(gu ve hvad man gjorde
i gamle dage....!)

Kan du ikke uddybe dine to sidste sætninger?

Henrik



Peter Weis (22-10-2003)
Kommentar
Fra : Peter Weis


Dato : 22-10-03 08:11


"Henrik Mortensen" <dsl65684@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:bn44q8$2rmd$1@news.cybercity.dk...
> > Hvis noget ikke kan måles, så kan der ikke laves statistik på det
og
> > der kan ikke sættes grænser. Derfor fokuseres der på fart og
alkohol,
> > selv om hensynsløshed og træthed/nervepiller er lige så farlige.
> >
> > Jeg tror ikke på at pengene spiller nogen væsentlig rolle. Ingen
> > regering har jo sat bødetaksterne ned eller fjernet fotofælderne.
> >
>
> ???
> Der tabte du godt nok mig.....

Bare du ikke slog dig

> Pengene spiller netop en ganske betragtelig rolle.

Jeg føler mig temmeligt sikker på at politikerne hellere havde set
færre fartoverskridelser end flere bødepenge. Derfor er fotofælderne
ikke opsat for at virke som pengemaskine.
At de fungerer som pengemaskiner er bilisternes egen skyld. Noget
tyder på at pengene ikke spiller så stor en rolle, at det har fået
bilisterne til at overholde fartgrænserne.

> Man bruger det mandskab der skal patruljere vejen til at bemande
fælderne.
> Direkte har fælderne en negativ indflydelse på den synlige mængde
politi.
> Det er alle enige om er dårligt.
>
> Fældernes resultat måles i kroner direkte.
>
> Fælderne er opsat i trafiksikkerhedens hellige navn, men man måler
stadigt
> ikke på effekten af andet en indtjeningen.

Det mener jeg nu er forkert. Kort efter fældernes opsætning blev det
da annonceret at gennemsnitshastighederne (i byerne tror jeg, men jeg
husker det ikke helt sikkert) var gået ned.
Der måles ganske sikkert stadig på hastighederne. Dette siger jeg uden
konkret viden, men jeg kan ikke forestille mig at man pludseligt
skulle være ophørt med at måle hastigheder.

Pengene er hvad et polemiserende medie kan vælge at fokusere på for at
sælge mere. Penge kan altid ophidse læserne.

> En nedsættelse af bødetaksterne vil jo direkte medføre at
"indtjeningen"
> falder, og det vil ikke mange regeringer være med til(gu ve hvad man
gjorde
> i gamle dage....!)

Hvis de nuværende bødetakster ikke virker, så ville det være tosset at
sætte dem ned.
De, som overhovedet tror på en præventiv virkning af bøder og straf,
burde så gå ind for at skrue straffen op indtil den virker. Sådan
argumenteres der da med hensyn til voldskriminalitet.

> Kan du ikke uddybe dine to sidste sætninger?

Er hermed forsøgt

mvh
Peter



John Sahl (22-10-2003)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 22-10-03 09:00

Peter Weis wrote:
> Jeg føler mig temmeligt sikker på at politikerne hellere havde set
> færre fartoverskridelser end flere bødepenge. Derfor er fotofælderne
> ikke opsat for at virke som pengemaskine.

Jeg håber godt nok ikke du er politiker eller sidder med
beslutninger der har betydning for andre end dig selv, for
det er da det mest naive sludder jeg længe har læst.

> At de fungerer som pengemaskiner er bilisternes egen skyld. Noget
> tyder på at pengene ikke spiller så stor en rolle, at det har fået
> bilisterne til at overholde fartgrænserne.

Selvfølgelig er det bilistens egen skyld at de får en fartbøde
hvis de kører hurtigere end de må det pågældende sted.

Det er ikke det der debatteres.

> Det mener jeg nu er forkert. Kort efter fældernes opsætning blev det
> da annonceret at gennemsnitshastighederne (i byerne tror jeg, men jeg
> husker det ikke helt sikkert) var gået ned.

Og det resulterede i hvor mange færre uheld?

> Pengene er hvad et polemiserende medie kan vælge at fokusere på for at
> sælge mere. Penge kan altid ophidse læserne.

Og politikerne ser straks en mulighed for at hive flere
penge ind til den slunkne statskasse, det er jo ikke fordi
bilisterne er særligt plagede i den retning i forvejen.

> Hvis de nuværende bødetakster ikke virker, så ville det være tosset at
> sætte dem ned.

Kombineret med et klippekort var det måske ingen dum
idé, men man kunne jo bare fastholde niveauet og så indføre
klippekortet samtidig.

Jeg har ikke noget mod bøder/straf, men jeg har noget imod
ATK

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Henning Præstegaard (21-10-2003)
Kommentar
Fra : Henning Præstegaard


Dato : 21-10-03 23:42

Henrik Mortensen wrote:
> Hvem kører ikke eksemplarisk med en patruljevogn i røven?
> Vil vædde på at alle de betjente der idag bemanger fælderne kunne
> redde en faktor 10 flere menneskeliv ved at være synlige, end ved at
> være synlige med tilbagevirkende kraft.
>
Nååå. Ligesom de pap motorcykelbetjente.

mvh
Henning



Henrik Mortensen (22-10-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Mortensen


Dato : 22-10-03 15:59


"Henning Præstegaard" <onkelhenning@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:3f95b648$0$30081$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Henrik Mortensen wrote:
> > Hvem kører ikke eksemplarisk med en patruljevogn i røven?
> > Vil vædde på at alle de betjente der idag bemanger fælderne kunne
> > redde en faktor 10 flere menneskeliv ved at være synlige, end ved at
> > være synlige med tilbagevirkende kraft.
> >
> Nååå. Ligesom de pap motorcykelbetjente.
>

Næsten.

Jeg er dog aldrigt blevet forfulgt af en papbetjent på en pap MC, og anser
dem dog ikke for værende specielt "farlige" men de virkede imo ganske
fantastisk.

Hvis en papbetjent kan nedsætte hastigheden, hvorfor så score kassen på
noget der beviseligt _IKKE_ kan nedætte farten. Men ok, en papbetjent
genererer ikke et millionoverskud.

Henrik



John Sahl (21-10-2003)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 21-10-03 16:28

Tom wrote:
> Jeg vil da sige at hvis man stadig ønsker at loven skal overholdes og
> at det ikke skal malke bilisterne, så kunne man vel kopiere det tyske
> system hvor bødestørrelse er VÆSENTLIG mindre end i danmark (for
> samme forseelse) men det giver så nogle strafpoint til gengæld. Når
> en bilist har fået strafpoint nok, så får vedkommende et køreforbud,
> og ved endnu højere point-tal så skal man til en ny køreprøve og i
> sidste step får man titlen "unbelehrbahr" (kan ikke finde ud af at
> køre bil) og derfor mister man kørekortet.

Hov, jeg glemte helt at futte til dk.politik.trafik hvor denne
debat hører hjemme.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177528
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408697
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste