/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Skift af tændingslås på en Citroen Xsara 2~
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 20-10-03 11:16

Hej NG.

Da jeg har haft nogle problemer med kørelys og varmeblæser har jeg forsket
lidt
i det.
Der er ingen ødelagte sikringer og defekte relæer.

Jeg har lokaliseret det til sandsynligvis at være tændingslåsen, som er
slidt.
Man kan nemlig få kørelyset og blæseren til at virke hvis man "fifler" med
nøglen.

Jeg har Haynes værkstedshåndbogen til bilen, og der vises hvordan. De har
kategori-
seret det som 4 nøgler ud af 5. Desuden skriver de at man skal have rattet
af,
men jeg havde ratstammebeklædningen af i går, og der virkede da til at der
var plads
nok uden at fjerne rattet.

Er der nogen af jer der har erfaring med at skifte en tændingslås, helst i
en bil af ovennævnte type, men jeg tager gerne i mod alle råd ?

Skulle det være nødvendigt at fjerne rattet først ?

--
mvh/rg. Christian
Påkører du klovbærende vildt, afmærk stedet
og ring til en fra Schweisshunderegistret:
http://www.schweiss.dk/ eller Falck: 70 10 20 30



 
 
bme (20-10-2003)
Kommentar
Fra : bme


Dato : 20-10-03 14:35

>
> Da jeg har haft nogle problemer med kørelys og varmeblæser har jeg forsket
> lidt
> i det.
> Der er ingen ødelagte sikringer og defekte relæer.
>
> Jeg har lokaliseret det til sandsynligvis at være tændingslåsen, som er
> slidt.
> Man kan nemlig få kørelyset og blæseren til at virke hvis man "fifler" med
> nøglen.
>
> Jeg har Haynes værkstedshåndbogen til bilen, og der vises hvordan. De har
> kategori-
> seret det som 4 nøgler ud af 5. Desuden skriver de at man skal have rattet
> af,
> men jeg havde ratstammebeklædningen af i går, og der virkede da til at der
> var plads
> nok uden at fjerne rattet.
>
> Er der nogen af jer der har erfaring med at skifte en tændingslås, helst i
> en bil af ovennævnte type, men jeg tager gerne i mod alle råd ?
>
> Skulle det være nødvendigt at fjerne rattet først ?
>

Min erfaring:

du skal have rattet af, (husk at fjerne strøm fra batteriet, så airbaggen
ikke går af). bag rattet sidder der som regel en stålbøsning omkring akslen
som skal fjernes med en aftrækker, det kan godt være temmeligt svært. Selve
tændingslåsen med bundstykke sidder i et metalhus som er fæstnet på akslen
med to "knækskruer", dvs at toppen af skruerne er rund eller lign, så du
ikke kan få værktøj til at bide i dem. Jeg brugte en mejsel og slog på
kanten af skruen og fik den derved drejet så meget af den blev løs og jeg
kunne fjerne den med fingrene. Først nu kan du fjerne det metalhus som
tændingslås og bundstykke sidder i og adskille det.

Det er ikke så svært, bare temmelig bøvlet, og du kan som regel godt bruge
en ekstra hånd når du skal igang med aftrækkeren.

Husk at få lavet en afmærkning med en klat maling eller mejsle et hak, så du
får rattet sat på plads i de rigtige stråler på akslen, ellers sidder rattet
skævt.

/bo



Christian B. Andrese~ (20-10-2003)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 20-10-03 14:40


"bme" <bms@post10.tele.hej> wrote in message news:bn0oat$gjd$1@sunsite.dk...
> >
> > Da jeg har haft nogle problemer med kørelys og varmeblæser har jeg
forsket
> > lidt
> > i det.
> > Der er ingen ødelagte sikringer og defekte relæer.
> >
> > Jeg har lokaliseret det til sandsynligvis at være tændingslåsen, som er
> > slidt.
> > Man kan nemlig få kørelyset og blæseren til at virke hvis man "fifler"
med
> > nøglen.
> >
> > Jeg har Haynes værkstedshåndbogen til bilen, og der vises hvordan. De
har
> > kategori-
> > seret det som 4 nøgler ud af 5. Desuden skriver de at man skal have
rattet
> > af,
> > men jeg havde ratstammebeklædningen af i går, og der virkede da til at
der
> > var plads
> > nok uden at fjerne rattet.
> >
> > Er der nogen af jer der har erfaring med at skifte en tændingslås, helst
i
> > en bil af ovennævnte type, men jeg tager gerne i mod alle råd ?
> >
> > Skulle det være nødvendigt at fjerne rattet først ?
> >
>
> Min erfaring:
>
> du skal have rattet af, (husk at fjerne strøm fra batteriet, så airbaggen
> ikke går af). bag rattet sidder der som regel en stålbøsning omkring
akslen
> som skal fjernes med en aftrækker, det kan godt være temmeligt svært.
Selve
> tændingslåsen med bundstykke sidder i et metalhus som er fæstnet på akslen
> med to "knækskruer", dvs at toppen af skruerne er rund eller lign, så du
> ikke kan få værktøj til at bide i dem. Jeg brugte en mejsel og slog på
> kanten af skruen og fik den derved drejet så meget af den blev løs og jeg
> kunne fjerne den med fingrene. Først nu kan du fjerne det metalhus som
> tændingslås og bundstykke sidder i og adskille det.
>
> Det er ikke så svært, bare temmelig bøvlet, og du kan som regel godt bruge
> en ekstra hånd når du skal igang med aftrækkeren.
>
> Husk at få lavet en afmærkning med en klat maling eller mejsle et hak, så
du
> får rattet sat på plads i de rigtige stråler på akslen, ellers sidder
rattet
> skævt.
>

Mange tak for rådet. Er det erfaring fra Xsara'er eller ?


--
mvh/rg. Christian
Påkører du klovbærende vildt, afmærk stedet
og ring til en fra Schweisshunderegistret:
http://www.schweiss.dk/ eller Falck: 70 10 20 30



bme (20-10-2003)
Kommentar
Fra : bme


Dato : 20-10-03 15:07

> >
>
> Mange tak for rådet. Er det erfaring fra Xsara'er eller ?

velbekomme, det er det gruppen er der til.

Erfaringerne kommer fra fiat uno og vw polo, men principperne plejer at være
nogenlunde de samme.

/bo




bme (20-10-2003)
Kommentar
Fra : bme


Dato : 20-10-03 19:10

nå ja forresten, det er ikke tændingslåsen du skal skifte, men bundstykket
( dvs. den elektriske kontakt)

/bo



Christian B. Andrese~ (21-10-2003)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 21-10-03 07:28


"bme" <bms@post10.tele.hej> wrote in message
news:zxVkb.2253$4p1.2023@news.get2net.dk...
> nå ja forresten, det er ikke tændingslåsen du skal skifte, men bundstykket
> ( dvs. den elektriske kontakt)

Ja

Men desværre sælger Citroen kun en hel lås til den nette sum af 1786 + moms
= 2232,50 kr !!!

Men måske man skulle besøge en hugger.

Jeg prøvede at sprøjte kontaktspray (det til tuner knapper etc.) ind hvor
ledningerne gik ind. Det blev lidt bedre, men ikke helt godt. Desuden tror
jeg kontaktsprayens fugtfortrængende egenskaber er dårlige, så jeg vil prøve
med noget WD40.


--
mvh/rg. Christian
Påkører du klovbærende vildt, afmærk stedet
og ring til en fra Schweisshunderegistret:
http://www.schweiss.dk/ eller Falck: 70 10 20 30



bme (21-10-2003)
Kommentar
Fra : bme


Dato : 21-10-03 09:05


> Men desværre sælger Citroen kun en hel lås til den nette sum af 1786 +
moms
> = 2232,50 kr !!!

fååååårck, jeg gav 160,- for et nyt bundstykke til min 95'er polo, og så var
det originalt.



>
> Men måske man skulle besøge en hugger.
>

go fetch, men skal du så ikke have omstillet låsen????, eller kan
bundstykket og tændingslåsen adskilles fra hinanden??


> Jeg prøvede at sprøjte kontaktspray (det til tuner knapper etc.) ind hvor
> ledningerne gik ind. Det blev lidt bedre, men ikke helt godt. Desuden tror
> jeg kontaktsprayens fugtfortrængende egenskaber er dårlige, så jeg vil
prøve
> med noget WD40.
>
>

njae, der burde ikke være så meget fugt i tændingslåsen at det gør noget.
jeg ville ikke give den wd40, men holde mig til kontaktsprayen, og så give
den en ordentlig gang motion.

/bo



Christian B. Andrese~ (21-10-2003)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 21-10-03 09:14


"bme" <bms@post10.tele.hej> wrote in message news:bn2pb1$p4g$1@sunsite.dk...
>
> > Men desværre sælger Citroen kun en hel lås til den nette sum af 1786 +
> moms
> > = 2232,50 kr !!!
>
> fååååårck, jeg gav 160,- for et nyt bundstykke til min 95'er polo, og så
var
> det originalt.

Ja, utroligt ikke.

> >
> > Men måske man skulle besøge en hugger.
> >
>
> go fetch, men skal du så ikke have omstillet låsen????, eller kan
> bundstykket og tændingslåsen adskilles fra hinanden??

Det ved jeg ikke helt endnu.

>
>
> > Jeg prøvede at sprøjte kontaktspray (det til tuner knapper etc.) ind
hvor
> > ledningerne gik ind. Det blev lidt bedre, men ikke helt godt. Desuden
tror
> > jeg kontaktsprayens fugtfortrængende egenskaber er dårlige, så jeg vil
> prøve
> > med noget WD40.
> >
> >
>
> njae, der burde ikke være så meget fugt i tændingslåsen at det gør noget.
> jeg ville ikke give den wd40, men holde mig til kontaktsprayen, og så give
> den en ordentlig gang motion.

Den fik en masse motion her til morgen også, men så snart jeg startede bilen
slukkede kørelyset og blæseren.
Det virker som om det stykke i bundstykket som laver forbindelse ikke
smutter med ordentligt tilbage efter man har startet.


--
mvh/rg. Christian
Påkører du klovbærende vildt, afmærk stedet
og ring til en fra Schweisshunderegistret:
http://www.schweiss.dk/ eller Falck: 70 10 20 30



laasen (30-11-2003)
Kommentar
Fra : laasen


Dato : 30-11-03 22:47

Hej Christian
Hvis du ikke har skaffet en lås til din bil så skulle du ringe til
Autolåsesmeden 39646464 han er meget billigere end Citroen
mvh Rene lås



"Christian B. Andresen" skrev d. 20-10-03 11:16 dette indlæg :
> Hej NG.
>
> Da jeg har haft nogle problemer med kørelys og varmeblæser har jeg
forsket
> lidt
> i det.
> Der er ingen ødelagte sikringer og defekte relæer.
>
> Jeg har lokaliseret det til sandsynligvis at være tændingslåsen, som
er
> slidt.
> Man kan nemlig få kørelyset og blæseren til at virke hvis man "fifler"
med
> nøglen.
>
> Jeg har Haynes værkstedshåndbogen til bilen, og der vises hvordan. De
har
> kategori-
> seret det som 4 nøgler ud af 5. Desuden skriver de at man skal have
rattet
> af,
> men jeg havde ratstammebeklædningen af i går, og der virkede da til at
der
> var plads
> nok uden at fjerne rattet.
>
> Er der nogen af jer der har erfaring med at skifte en tændingslås,
helst i
> en bil af ovennævnte type, men jeg tager gerne i mod alle råd ?
>
> Skulle det være nødvendigt at fjerne rattet først ?
>
> --
> mvh/rg. Christian
> Påkører du klovbærende vildt, afmærk stedet
> og ring til en fra Schweisshunderegistret:
> http://www.schweiss.dk/ eller Falck: 70 10 20 30
>
>

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Christian B. Andrese~ (01-12-2003)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 01-12-03 08:25


"laasen" <laasen.news@kandu.dk> wrote in message
news:3fca6654$0$173$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej Christian
> Hvis du ikke har skaffet en lås til din bil så skulle du ringe til
> Autolåsesmeden 39646464 han er meget billigere end Citroen
> mvh Rene lås

Jeg droppede udskiftningen, da en ordentligt omgang WD40 løste problemet.
Men ellers mange tak for nummeret.


--
mvh/rg. Christian
Påkører du klovbærende vildt, afmærk stedet
og ring til en fra Schweisshunderegistret:
http://www.schweiss.dk/ eller Falck: 70 10 20 30



Ukendt (01-12-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-12-03 13:28

Hej Christian

> Jeg droppede udskiftningen, da en ordentligt omgang WD40 løste problemet.
> Men ellers mange tak for nummeret.

Sprøjtede du WD40 ind i selve låsen ...eller var det da du havde ratstamme
og endvidere af at du sprøjtede andre steder?

v.h.
Kasper




Christian B. Andrese~ (01-12-2003)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 01-12-03 14:30


"KP" <kasper _ riis at hotmail dot com> wrote in message
news:3fcb33c6$0$27401$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej Christian
>
> > Jeg droppede udskiftningen, da en ordentligt omgang WD40 løste
problemet.
> > Men ellers mange tak for nummeret.
>
> Sprøjtede du WD40 ind i selve låsen ...eller var det da du havde ratstamme
> og endvidere af at du sprøjtede andre steder?

Jeg sprøjtede WD40 ind i bundstykket modsat hvor nøglen sidder. Der går
nogle ledninger ind, jeg tog det lille rør og sprøjtede WD40 ind til det løb
ud. Den har virket perfekt siden.


--
mvh/rg. Christian
Påkører du klovbærende vildt, afmærk stedet
og ring til en fra Schweisshunderegistret:
http://www.schweiss.dk/ eller Falck: 70 10 20 30



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177528
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408697
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste