Hvad gør man hvis man kommer i et traffiku~
Fra : Henrik A.

Dato : 18-10-03 19:51

Jeg kører lidt over 2000 km om måneden af motorringvejene omkring København.
Jeg har heldigvis aldrig været i et uheld, men tænker tit på hvad man skal
gøre hvis uheldet er ude og man bumper ind i en anden.

Hvis vi man nu ikke selv er skyld i uheldet, hvad skal man så gøre for ikke
at hænge på forsikringsansvaret? Politiet kommer vist ikke medmindre der er
tale om personskade. Den anden part kan jo tage skylden mens man står og
snakker, men senere skifte mening.

Er der nogen der har prøvet at være i et uheld og som har gode råd til hvad
man skal gøre hvis uheldet er ude?

Fra : B.Ingebrigtsen

Dato : 18-10-03 19:56

> [...]
> snakker, men senere skifte mening.
>
> Er der nogen der har prøvet at være i et uheld og som har gode råd til

Du skal optage navne på vidner, og ringe til politiet så de kan optage
rapport. En god ting er at have en kamera med i bilen, men lad nu ære med at
gå og lege politibetjent, tage billeder af alt og alle, det er ikke dit job
men politiet, His du ringer til dem kommer de somregl. Hvis du kan få
modparten til at underskrive at det var hans skyld er du noget meget langt

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 18-10-03 20:21

B.Ingebrigtsen wrote:

> Hvis du kan få modparten til at underskrive at det var hans skyld er
> du noget meget langt.

Vørvl.

Modparten kan ikke påtage sig ansvaret. Dén kompetence ligger hos
forsikringsselskabet.

Man skal alene forsøge at dokumentere sagens udvikling. De faktiske
hændeæser. Til dette kan man evt tage billeder - men det mest effektive er
vidner. Man kan desuden få modparten til at skrive en
"hændelses-beskrivelse". Hvis den ved beskrivelse af faktiske forhold
sandsynliggør, at modparten har gjort overtrådt gældende regler og derfor
har skylden og ansvaret, SÅ er man nået langt.

--
Jan W Nielsen

Fra : Thomas Jensen

Dato : 18-10-03 23:21

Hej!

> Modparten kan ikke påtage sig ansvaret. Dén kompetence ligger hos
> forsikringsselskabet.

Det kan han faktisk godt - forsikringsselskabet bliver bare sure hvis man
gør det da det betyder de skal betale og at se ikke har mulighed for at
forhandle om evt. at 'dele' skylden. Der er ofte uheld hvor
forsikringsselskaberne deles om udgifterne, bla. ved sammenstød i
sammenfletning på motorvej.

-Thomas

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 19-10-03 10:54

Thomas Jensen wrote:

> Det kan han faktisk godt - forsikringsselskabet bliver bare sure hvis
> man gør det.

Jeg vil klart fastholde, at man IKKE selv kan påtage sig ansvar i
forbindelse med trafikulykker.

Hvad får dig til at mene det modsatte...?

--
Jan W Nielsen

Fra : alexbo

Dato : 19-10-03 11:13

"Jan W Nielsen" skrev

> Jeg vil klart fastholde, at man IKKE selv kan påtage sig ansvar i
> forbindelse med trafikulykker.

Der er i bund og grund noget tvivlsomt i, at et forsikringsselskab, eller
hvem som helst anden, pålægger eller fritager en person for ansvar.
Og det gør de jo i virkeligheden heller ikke, de ved bare af erfaring
hvilket resultat en domstol ville være nået til.

Ansvar det er noget man påtager sig, eller bliver pålagt af en domstol.

Hvis man påtager sig ansvaret for et uheld eller fejl, af den ene eller
anden art, så er det fordi man mener at denne situation kunne været undgået,
hvis man havde handlet anderledes.

Det er muligt at forsikringen nægter at betale for ens fejl, men det kan
ikke forhindre, at man erkender denne.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 19-10-03 12:37

alexbo wrote:

> [...]
erfaring
> hvilket resultat en domstol ville være nået til.

Det er vi 110 procent enig om. I praksis er det derfor forsikringsselskabet,
der "påtager" sig ansvar. En privat mand kan ikke på vegne af
forsikringsselskabet påtage sig ansvaret. Det kan han kun, hvis han er
villig til helt at gå udenom forsikringen.

I øvrigt kan forsikringsselskaberne (næsten) forhandle som de har lyst til.
Der er eksempler på, at forsikrings-selskaber slår ½ skade - selvom den
færdselsretslige situation er helt anderledes, og der kun bliver rejst
sigtelse mod den ene part.

> Hvis man påtager sig ansvaret for et uheld eller fejl, af den ene
> eller anden art, så er det fordi man mener at denne situation kunne
> været undgået, hvis man havde handlet anderledes.

I trafik-forsikringssager kan forsikringstager som sagt slet ikke påtage sig
ansvar.

> Det er muligt at forsikringen nægter at betale for ens fejl, men det
> kan ikke forhindre, at man erkender denne.

Erkend du bare - men det spiller ingen rolle i sagen.

--
Jan W Nielsen

Fra : alexbo

Dato : 19-10-03 14:03

"Jan W Nielsen" skrev

> I trafik-forsikringssager kan forsikringstager som sagt slet ikke påtage
sig
> ansvar.

Næh, ikke "som sagt", før sagde du.
"!Jeg vil klart fastholde, at man IKKE selv kan påtage sig ansvar i
forbindelse med trafikulykker"
"
Det laver du nu om til "trafik-forsikringssager"

Man kan som sagt påtage sig et ansvar også i trafikken, men man kan
naturligvis ikke gøre det på forsikringsselskabets vegne, lige som de ikke
kan gøre det på forsikringstagerens vegne.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 19-10-03 14:19

alexbo wrote:

> Næh, ikke "som sagt", før sagde du.
> "!Jeg vil klart fastholde, at man IKKE selv kan påtage sig ansvar i
> forbindelse med trafikulykker"

Ja, der er mange ting, jeg regner for implicit. For eksempel også at jorden
er i kredsløb om solen.

Nu handler denne snak jo om netop om "forsikringsansvaret", som Henrik A
skriver i sit indlæg 18-10 klokken 20:50.

Eftersom det ikke er pointeret, at det ikke længere er netop den slags
ansvar, som vi taler om, vælger jeg at fortsætte snakken på den betydning af
ordet. Hvis DU taler om noget andet, ville det være en god ide at gøre dette
klart. Så skal jeg da kommentere lidt på dette også.

> Det laver du nu om til "trafik-forsikringssager"

Laver om..?

> Man kan som sagt påtage sig et ansvar også i trafikken.

Ja, da.

Moralsk ansvar - for eksempel. Eller ansvar for sine børns opdragelse. Eller
ansvar for at ens hund ikke bider. Ellr ansvar for at fortovet er saltet,
når det fryser om vinteren. Men det var ikke det, som vi talte om - var
det..?

--
Jan W Nielsen

Fra : alexbo

Dato : 19-10-03 15:46

"Jan W Nielsen" > skrev

>Eller ansvar for sine børns opdragelse.

Det er så til gengæld meget forskelligt hvordan det falder ud.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 19-10-03 15:42

alexbo wrote:

> Det er så til gengæld meget forskelligt hvordan det falder ud.

Korrekt.

*LOL*

--
Jan W Nielsen

Fra : Chr. L.

Dato : 19-10-03 11:10

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message

> Jeg vil klart fastholde, at man IKKE selv kan påtage sig ansvar i
> forbindelse med trafikulykker.
>
> Hvad får dig til at mene det modsatte...?

Det med at påtage sig 'skyld' er vist kun at begge parter privat bliver enig
om at den ene har 'skylden',-og de ordner det privat.

Feks ved højrevigeplig,der tror mange at det er personen fra højre som har
'skylden' da han jo kørte ind i en bil der kom kørende 'ligeud'...så det er
med at 'tage' er ikke noget man bare kan tage ude på vejen...

Chr.

Fra : Henrik A.

Dato : 18-10-03 20:47

"B.Ingebrigtsen" <Ingebrigtsen@Ingen_virus_til_mig_webspeed.dk> wrote
> [...]
> men politiet, Hvis du ringer til dem kommer de somregl. Hvis du kan få
> modparten til at underskrive at det var hans skyld er du noget meget langt

Jeg har altid hørt at politiet kun kommer hvis der er personskade, men det
er måske en skrøne?

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 18-10-03 20:54

"Henrik A." <ngadresse@yahoo.dk> wrote in message

> Jeg har altid hørt at politiet kun kommer hvis der er personskade, men det
> er måske en skrøne?

Efter min opfattelse er der 2 ting der gælder, såfremt der ikke er
personskade. 1. at de ikke har for travlt og 2. hvis man siger, at ingen af
de involverede parter vil vedkende sig skylden.

Nicolai

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 18-10-03 21:06

Henrik A. wrote:

> Jeg har altid hørt at politiet kun kommer hvis der er personskade,
> men det er måske en skrøne?

Som regel nej.
--
Jan W Nielsen

Fra : Niels Bengaard

Dato : 18-10-03 21:33

> , men lad nu ære med at
> job
> >

> Jeg har altid hørt at politiet kun kommer hvis der er personskade, men det
> er måske en skrøne?

Politiet kommer med sikkerhed i følgende situationer

1. alkohol involveret
2. perosnskade
3. udenlandsk registreret bil involveret

Måske kommer de ud over det, hvis man beder dem om det, og de skønner det
nødvendigt (har tid til det).

Niels

Fra : Emil Jensen

Dato : 18-10-03 21:50

En kollega i sin bil blev påkørt bagfra, politiet kom ikke da de via
telefonen kunne konkludere at sagen var klar siden hendes bil havde bageste
del krøllet lidt sammen og bilen bagved havde forreste del krøllet sammen.
Der skulle blot udveksles telefonnumre og forsikringsselskab.

Men så dukker mit spørgsmål op, synderen (den bagvedkørende) som ikke har
holdt bremseafstand slipper jo med en forsikringssag. Hvis politiet kom,
ville synderen jo også få en bøde for manglende sikkerhedsafstand. Men måske
politiet skal tage synderen i fersk gerning?

Mvh

Emil

Fra : Niels Bengaard

Dato : 18-10-03 22:00

> [...]
måske
> politiet skal tage synderen i fersk gerning?

Havde politiet været der og vurderet der var sket noget uforsvarligt ville
de nok have givet en bøde. Når de ikke er der kan de ikke give en bøde.

Man skal huske på der forekommer utallige lovovertrædelser hver dag, som der
ikke gives bøder i. Masser kører jo for stærkt uden at blive stoppet, andre
kører over for gult / rødt osv. Politiet må prioritere sin tid ligesom alle
andre.

Niels

Fra : Chr. L.

Dato : 18-10-03 22:36

> [...]
andre
> kører over for gult / rødt osv. Politiet må prioritere sin tid ligesom

ja feks har politiet jo lige afvist at andre kan checke pas i
lufthavnen...(en del af forslag som soc.dem havde fremsat bla også det med
politikonstaber)

Chr.

Fra : Reino Andersen

Dato : 18-10-03 22:52

Niels Bengaard skrev:

> Havde politiet været der og vurderet der var sket noget uforsvarligt ville
> de nok have givet en bøde. Når de ikke er der kan de ikke give en bøde.

Naturligvis kan de give en bøde uden at være på stedet i selve
uheldsøjeblikket. Vidne-/partsforklaringer og gerningsstedsbeskrivelse er
nok til uddele bøder.

--
Reino

Fra : Niels Bengaard

Dato : 19-10-03 09:02

> Naturligvis kan de give en bøde uden at være på stedet i selve
> uheldsøjeblikket. Vidne-/partsforklaringer og gerningsstedsbeskrivelse er
> nok til uddele bøder.

Så hvis jeg ser dig køre 160 km/t på motorvejen og skriver under på det, så
kan du få en bøde???

Niels

Fra : Reino Andersen

Dato : 19-10-03 09:36

Niels Bengaard skrev:

> Så hvis jeg ser dig køre 160 km/t på motorvejen og skriver under på det,

> kan du få en bøde???

Nej, for du har ikke noget udstyr, der er godkendt til hastighedsmåling.

I øvrigt snakker vi om færdselsuheld.

--
Reino

Fra : Niels Bengaard

Dato : 19-10-03 11:44

> så
>
> Nej, for du har ikke noget udstyr, der er godkendt til hastighedsmåling.

Så forestil dig en der kører overfor rødt lys.

> I øvrigt snakker vi om færdselsuheld.

Jeg skulle høre om det var en generel lov eller om den kun gælder for
færdselsuheld, men den er altså generel, hvis jeg forstår dig ret.
Det må dog være meget sjældent den finder anvendelse.

Niels

Fra : Reino Andersen

Dato : 19-10-03 13:43

Niels Bengaard skrev:

> Så forestil dig en der kører overfor rødt lys.

Teoretisk set er der foregået en strafbar handling og denne kan anmeldes til
politiet, men i praksis vil der i langt de fleste tilfælde ikke blive
optaget rapport.

> Jeg skulle høre om det var en generel lov eller om den kun gælder for
> færdselsuheld, men den er altså generel, hvis jeg forstår dig ret.

Det er generelt, men det er typisk ved færdselsuheld, at der bliver udstedt
bøder (og betingede frakendelser) uden at politet var tilstede ved den
strafbare handlig.

> Det må dog være meget sjældent den finder anvendelse.

Ja.

--
Reino

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-10-03 09:45

"Niels Bengaard" <bengaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Så hvis jeg ser dig køre 160 km/t på motorvejen og skriver under på det, så
> kan du få en bøde???

Hvis I er nogle stykker der ser det, og melder det, kan han nok ikke få en
bøde for at kører 160 km/t, men måske for at kører 130km/t..

Men bortset fra hastighed, så kan en person sagtens blive dømt for at kører fx
uforsvarligt, hvis der er nogle vider der melder det...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Reino Andersen

Dato : 18-10-03 22:46

Henrik A. skrev:

> Jeg har altid hørt at politiet kun kommer hvis der er personskade, men det
> er måske en skrøne?

Politiet skal kun optage rapport vedr. færdselsuheld, når der er:

- personskade

- skader pr. køretøj på over kr. 10.000 (gammel sats - beløbet er en del
højere nu)

- en væsentlig overtrædelse af færdselsloven

- udlændinge indblandet (ved erstatningskrav)

- personer ansat ved politiet indblandet.

--
Reino

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-10-03 09:37

"B.Ingebrigtsen" <Ingebrigtsen@Ingen_virus_til_mig_webspeed.dk> skrev i en
meddelelse
> Du skal optage navne på vidner,

Enig.

> En god ting er at have en kamera med i bilen,

Enig.

> His du ringer til dem kommer de somregl

Nej. Ikke hvis der ikke er personskade...

> Hvis du kan få
> modparten til at underskrive at det var hans skyld er du noget meget langt

Nej. Det holder ikke en meter i retten...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Lars Knudsen

Dato : 18-10-03 20:00

Hej Henrik,

> [...]
> medmindre der er tale om personskade. Den anden part kan jo tage
> skylden mens man står og snakker, men senere skifte mening.

Tjaeh - hav en lille blok og en kuglepen med i bilen. Så tegner man en
skitse og en beskrivelse af hvad der skete som begge parter skriver under på
- og som vedlægges anmeldelsen til forsikringen.

> Er der nogen der har prøvet at være i et uheld og som har gode råd til
> hvad man skal gøre hvis uheldet er ude?

Det eneste jeg har prøvet var en der ikke så trafikken var stoppet helt, så
han mosede op bag i mig, bagerste kofanger og venstre bagskærm røg. Vi skrev
kort ned hvad der var sket - jeg anmeldte det så til min forsikring, aftalte
tid på værksted. Det var sådan set det, forsikringen klarede resten.

2000 km om måneden er i øvrigt da ikke slemt... Jeg har cirka 60.000 om
året, meget af det af Vestmotorvejen, Køge Bugt, Sjællandsbroen... Masser af
muligheder for ballade, men heldigvis kun den ene gang.

** Lars

Fra : Henrik A.

Dato : 18-10-03 20:44

"Lars Knudsen" <newspost@landligt.dk> wrote in message > 2000 km om måneden
> [...]
af
> muligheder for ballade, men heldigvis kun den ene gang.

Jeg kører af motorring 4 fra Greve mod Hillerødmotorvejen. Motorring 4 er
noget med en masse lyskryds hvor der er to vognbaner og et øjeblik senere
indsnævres vejen igen til én vognbane.

Det går forbavsende godt med disse indfletninger, men jævnligt er der nogen
der maser for at komme foran, og så er det at jeg tit tænker: En dag går det
galt!

Jeg tror dog at det er et spørgsmål om ens egen adfærd. Efter at have kørt
ruten i nogle måneder er jeg blevet ret ligeglad når folk maser sig foran.
Det får de lov til og så sidder jeg måske og ryster lidt på hovedet over dem
men gidder ikke hidse mig op. I starten blev jeg rasende og ville ikke lade
dem komme forbi eller gav dem en tur med hornet. Det er nok meget sundt for
min risiko for at komme i et uheld. Men man kan jo ikke helt gardere sig, og
det er rart at vide lidt om hvad man skal gøre hvis det en dag går galt.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 18-10-03 20:55

Hej Henrik,

> [...]
> rasende og ville ikke lade dem komme forbi eller gav dem en tur med
> hornet. Det er nok meget sundt for min risiko for at komme i et uheld.

Jeg er helt enig - og opfører mig tilsvarende. Jeg nægter at lade min dag
ødelægge af andre der ikke kan køre ordentligt. Kører man afslappet og uden
aggresioner - så er risikoen for uheld også langt mindre - er jeg meget
overbevist om.

> Men man kan jo ikke helt gardere sig, og det er rart at vide lidt om
> hvad man skal gøre hvis det en dag går galt.

Nej, som ham der overså at trafikken stoppede fx. Det er faktisk nok
umiddelbart den største risiko - plus dem der skifter bane uden at se sig
for og kunne tage hele siden af din bil hvis du ikke lige dytter en enkelt
gang

** Lars

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 18-10-03 20:46

> [...]
af
> muligheder for ballade, men heldigvis kun den ene gang.

[REKLAME]
Der er jo temmelig mange mennesker, der kører dén vej. Måske du kunne
overveje samkørsel, se www.pendlernet.dk. Blot en lille tanke....
[/REKLAME]

Fra : Lars Knudsen

Dato : 18-10-03 20:51

Hej Michael,

"Michael Jørgensen" <ingen@ukendt.dk> wrote in

> [REKLAME]
> Der er jo temmelig mange mennesker, der kører dén vej. Måske du kunne
> overveje samkørsel, se www.pendlernet.dk. Blot en lille tanke....
> [/REKLAME]

Jeps - jeg er skam tilmeldt.

Har bare ikke fundet nogen der kan køre med endnu. Men er skam villig til at
gi' et lift

** Lars

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-03 13:29

> [...]
af
> muligheder for ballade, men heldigvis kun den ene gang.

60.000 Km?? sig mig BOR du i bilen

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 19-10-03 14:21

Tom wrote:

> 60.000 Km?? sig mig BOR du i bilen

Jeg har en god kammerat, der kører 100.000 om året. Og nej - han er hverken
lastvognschauffør, taxa-chauffør eller bor i sin bil.

Han sælger sikkerhed til banker, butikskæder etc.

--
Jan W Nielsen

Fra : Lars Knudsen

Dato : 19-10-03 14:21

Hey,

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in

> 60.000 Km?? sig mig BOR du i bilen

Nogen ville mene det Men en stor del af det er motorvejskørsel, så
bliver det jo nemt til noget. Men et par timer om dagen på hverdage bliver
det da til...

** Lars

Fra : Chr. L.

Dato : 18-10-03 22:33

> [...]
> snakker, men senere skifte mening.
>
> Er der nogen der har prøvet at være i et uheld og som har gode råd til

SVJV kan ingen tage skylden...hvis forsikringen skal indblandes da de bruger
skadesanmeldensen til at se hvem der skal 'betale'

en trick er at tage 'skylden' og spille flink, for derefter håbe at der
modparten tror på en og ikke får vidner...så når han så indsender
skadelsanmeldese så sige man ikker kender noget til det overhoved...ingen
vider ingen erstatning...

Chr.

Fra : B.Ingebrigtsen

Dato : 19-10-03 07:28

> [...]
> modparten tror på en og ikke får vidner...så når han så indsender
> skadelsanmeldese så sige man ikker kender noget til det overhoved...ingen

Og det er nok også et trick til at få besøg af modparten eller et par af
hans venner. Jeg finder det dybt forkastlig alene at tænke tanken. Samt at
blier du nappet i det lille "trick" erd et nok heler ikke gratis

Fra : Chr. L.

Dato : 19-10-03 09:28

"B.Ingebrigtsen" <Ingebrigtsen@Ingen_virus_til_mig_webspeed.dk> wrote in
message news:3f922ecf$0$54852$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> hans venner. Jeg finder det dybt forkastlig alene at tænke tanken. Samt at
> blier du nappet i det lille "trick" erd et nok heler ikke gratis

Hmm jeg tror faktisk det er meget 'normalt'.et par stykker som jeg kender
fik en anden historie fra forsikringselskabet efter ulykken....så husk ALTID
at få vidner.

Chr.

Fra : Henning

Dato : 19-10-03 16:23

On Sat, 18 Oct 2003 20:50:41 +0200, "Henrik A." <ngadresse@yahoo.dk>
wrote:

>Jeg kører lidt over 2000 km om måneden af motorringvejene omkring København.
>Jeg har heldigvis aldrig været i et uheld, men tænker tit på hvad man skal
>gøre hvis uheldet er ude og man bumper ind i en anden.

Lige meget hvad du bliver enig om, så gør det for guds skyld i
nødsporet! Der er ikke noget mere irriterende end et par biler der er
stødt sammen i ydersporet, og førerne står og udveksler papirer!

Henning
hsb@(fjernes)image.dk