Sprit 93% som isfjerner
Fra : Nenad Dragic

Dato : 18-10-03 15:25

Hejsa

Jeg prøvede for sjovt at bruge sprit 93% som isfjerner, og det er
effektive. Tager gummilisterne skade af sprit?

Der står intet på flasken.

På forhånd tak
Nenad

Fra : Niels Skaaning

Dato : 18-10-03 16:50

"Nenad Dragic" <newsgroup@dragic.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Jeg prøvede for sjovt at bruge sprit 93% som isfjerner, og det er
> effektive. Tager gummilisterne skade af sprit?

Visse plastdele gør i hvert fald. Desuden er det jo overordentligt
brandfarligt. Hvis du endelig vil bruge det så skal det i hvert fald tyndes
op med vand sådan ca. 1 del sprit og 3 dele vand.

NS

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 18-10-03 17:01

> [...]
>
> Jeg prøvede for sjovt at bruge sprit 93% som isfjerner, og det er
> effektive. Tager gummilisterne skade af sprit?

Sprit affedter alting. Lakken og gummilisterne vil tage skade efter nogen
tids brug. Det er en dårlig ide imo.

Tag en kogekande og tænd den lige før du går ud og starter bilen. Hvis du er
skrækslagen over at hælde for varmt vand ud over den så fortynd det næsten
kogende vand med vand fra hanen half n half. Det kan du gøre hele vognen
isfri med.

Alternativt snup 2,5liter fra den varme hane og hæld det på vinduerne. Jeg
har brugt tricket i mange år og der er aldrigt sket noget ved det endnu.
Kender een der bruger vandet direkte fra kogekanden, og hælder det i en tynd
stråle ud over ruden for oven, og optør lige alt glas på bilen på nogle få
sekunder. Keine probleme, omend jeg selv synes at en temp forskel på
100grader er lidt voldsomt.

Henrik

Fra : John Sahl

Dato : 18-10-03 18:33

Henrik Mortensen wrote:
> Alternativt snup 2,5liter fra den varme hane og hæld det på
> vinduerne. Jeg har brugt tricket i mange år og der er aldrigt sket
> noget ved det endnu.

Jeg bruger samme trick med at tage det fra den varme
hane, det fungerer perfekt og jeg har ligeledes brugt det
i mange år uden problemer.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : B.Ingebrigtsen

Dato : 18-10-03 18:04

Jeg bruger varmt vand og har gjort det i 6År, jeg har aldrig set en rude
flække pga af det, og det skal helst være det helt varme fra handen, en god
1½ flaske og din bile r isfri, evt kan du tilsætte en lille smule sprit hvis
det er rigtig koldt så når det ikke at fryse inden din bil er varm

Fra : Emil Jensen

Dato : 18-10-03 20:11

En dyr men yderst komfortabel løsning er at investere i en motorvarmer. Så
er alle ruderne isfri og kabinen dejlig varm.

Mvh

Emil

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 18-10-03 20:43

"Emil Jensen" <lime@jensen73.dk> wrote in message
> En dyr men yderst komfortabel løsning er at investere i en motorvarmer. Så
> er alle ruderne isfri og kabinen dejlig varm.

Den ultimative løsning er nu en opvarmet garage, så parkerer man bare bilen
med åbne vinduer, og undgår ligeledes fugtproblemer

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 18-10-03 21:16

> Den ultimative løsning er nu en opvarmet garage, så parkerer man bare
bilen
> med åbne vinduer, og undgår ligeledes fugtproblemer

Du skulle overveje at købe en tæt bil

Den ultimative løsning er et brændstofdrevet fyr. Havde det i den gamle
vogn, og det var sgu dejligt at blive mødt af en 20grader varm kabine, selv
i +10 graders frost, og en 80grader varm motor. Det tog fyret ca 15minutter
at drøne temperaturen derop. Jeg satte bare uret i bilen på det tidspunkt
jeg kunne tænke mig at køre og så skulle den nok selv finde ud af at starte
fyret på det rigtige tidspunkt.

Det er altså sjovt at komme ud til sin bil efter arbejde, og opdage at alle
kollegaerne står og hakker isslag af ruden i deres vinterjakker, mens
volvoen var afrimet og optøet så vandet sejlede af den, så kunne man jo lige
smide jakken i bagagerummet og hoppe ind i bilen i T-shirt trods hård frost.
Blærerøvsværdien er sådan en dag helt i top!!

Henrik

Fra : Emil Jensen

Dato : 18-10-03 21:54

> Blærerøvsværdien er sådan en dag helt i top!!

Jeps, en af mine kammerater prøvede en kold morgen lige at åbne bildøren til
min bil med motorvarmeren kørende, allerede da kammeraten dukkede sig ned
for at sætte sig, udbrød han "wauw, det er sgu en sauna", og det føles nok
sådan når man kommer lige ude fra kulden. Jeg havde også sat temperaturen
lidt højt og ladet det køre i næsten 1 time

Mvh

Emil

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 18-10-03 22:00

> Du skulle overveje at købe en tæt bil

Århh -- jo tættere bil, desto mere kondensvand!

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 18-10-03 23:13

> Århh -- jo tættere bil, desto mere kondensvand!
>
> mvh

Nu ved jeg ikke hvor meget du pruster og sveder når du kører bil, men hvis
der er kondensvand i en bil så kommer det næppe fra personerne i bilen
alene. Fugt problemer i en bil skyldes i 98% af tilfældene indtrængende
vand.

Medmindre man da har fuldt knald i/på lillemor på bagsædet......

Henrik

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 18-10-03 23:22

> [...]
> der er kondensvand i en bil så kommer det næppe fra personerne i bilen
> alene. Fugt problemer i en bil skyldes i 98% af tilfældene indtrængende

Sådan et par unger på 5 og 7, som bliver proppet ind i bilen efter at de er
blevet hentet fra en snedrive, kan faktisk godt slæbe en seriøs mængde sne
ind i kareten, og den bliver som regel til vand inden man når hjem og får
startet sneslyngen.....
Når jeg snakker om fugtproblemer er det såmænd bare lidt duggede ruder (og
ikke kun når tv2 kværner i mp3spillen) i ny og næ.

mvh

Andreas M.Hansen