Hvordan undersøger man om toppakning er de~
Fra : Holten

Dato : 16-10-03 20:25

Bil MB W124 300 D km 524.000 årg. 1987.
Fik for 5000 km siden skiftet toppakning hos MB

Skiftede olie for 2 uger siden, og i dag var oliestanden 1 cm over max. på
oliepind.
Samtidig synes jeg at kølervædske i expansionsbeholder var lidt lavere end
den plejer, og derfor fik jeg mistanke om toppakningen kan vare utæt, og
dermed vand i olien.

Kan jeg selv på en eller anden måde undersøge dette ?
Kan standen på kølervædske tænkes at synke fra max til lidt under min.
p.gr.a den koldere temp. ?
Naturligvis kan kølesystemet være utæt og jeg kan have fyldt lidt for meget
olie på, men vil gerne have min mistanke væk )

MVH

Holten

Fra : Per Wildau

Dato : 16-10-03 20:27

"Holten" <Virkerikke@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
meget
> olie på, men vil gerne have min mistanke væk )

Vand i olien hvis det er toppakning => remmoooulade ved oliepåfyldning eller
oliepind..
Men sikker kan du aldirg være - det er ligesom lyset i køleskabet, hvordan
kan man være sikker på at det er slukket når man har lukket?

Per

Fra : Ted

Dato : 16-10-03 20:39

[...]
-------------

Nu er det så nok mest "majonæse" det kommer til at ligne

Men ved oliepåfyldningen kan der nu være snask alligevel pga almindelig
kondensvand.

Men olien på pinden må ikke være mærkeligt, skal være helt almindelig olie.
Du må forresten ikke fylde så meget olie på, det kan skade mange dele i
maskinen, og en hel centimeter er en god sjat over mål.

Du skal også lige kontrollere om vandet er alm grønt, eller blåt hvad MB nu
kører med. men det skal være pænt og rent, heller ikke "majonæse" deroppe.

Teddy

Fra : Holten

Dato : 16-10-03 21:00

"Ted" <salg@smallblock.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Du må forresten ikke fylde så meget olie på, det kan skade mange dele i
> maskinen, og en hel centimeter er en god sjat over mål.

Jo, nu er det nok kun ca. 6-7 mm, og der er godt 20 mm (=1 L)mellem min. og
max. på pinden, og den snupper i alt 7,5 L
Så vi snakker vel 3-4 dl. for meget.
Jeg kan naturligvis tappe en sjat af, men tror nu ikke det kan betyde det
helt "store" ved den mængde eller hvá ?

MVH

Holten

Fra : Ted

Dato : 16-10-03 22:14

men tror nu ikke det kan betyde det
> helt "store" ved den mængde
-------------
Nej, det gør ikke noget.

Teddy

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-10-03 00:14

"Per Wildau" <xy@z.com> skrev i en meddelelse
> Men sikker kan du aldirg være - det er ligesom lyset i køleskabet, hvordan
> kan man være sikker på at det er slukket når man har lukket?

Den er da let nok...

Hvordan ved man om lyset i bagagerummet slukker, når man lukket bagklappen?
Hos MB i Herning tager de den mindste mekaniker og smider ham ned i rummet...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Per Wildau

Dato : 17-10-03 13:19

Morten Fruergaard wrote:
> [...]
>
> Hvordan ved man om lyset i bagagerummet slukker, når man lukket
> bagklappen? Hos MB i Herning tager de den mindste mekaniker og smider

LOL - Det er meget godt, men det eneste de så ved er, at der er lys i
bagagerummet, når de har proppet deres mindste mekaniker ind i det (hvis de
da tror på ham) - men hva' så når han kravler ud igen og begagerummet
lukkes?

Per

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-10-03 20:21

> [...]
> bagagerummet, når de har proppet deres mindste mekaniker ind i det (hvis de
> da tror på ham) - men hva' så når han kravler ud igen og begagerummet

De smider ham i - og lukker....

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 25-10-03 21:29

On Fri, 17 Oct 2003 21:20:57 +0200, "Morten Fruergaard" <mit
fornavn@mit efternavn.com> wrote:

>De smider ham i - og lukker....

Det er da vist at gå over åen efter vand. Læg bagsæderyglænet ned, og
du kan ved selvsyn konstatere, om der er lys

/Mogens

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-10-03 00:12

"Holten" <Virkerikke@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Bil MB W124 300 D km 524.000 årg. 1987.

Det var ellers ikke så mange km...
Det kan en Peugeot 605 SV3,0 fra 1990 gøre bedre...

> Kan jeg selv på en eller anden måde undersøge dette ?

Bobler den i ekspansionsbeholderen?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Holten

Dato : 18-10-03 12:50

"Morten Fruergaard" <mit fornavn@mit efternavn.com> skrev i en meddelelse
> "Holten" <Virkerikke@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det var ellers ikke så mange km...
> Det kan en Peugeot 605 SV3,0 fra 1990 gøre bedre...

Med org. urørt gearkasse ?? )

> Bobler den i ekspansionsbeholderen?

Nææ.

MVH

Holten

Fra : Mathias

Dato : 18-10-03 16:14

Holten wrote:
> Med org. urørt gearkasse

Så skifter den vist heller ikke altid lige behageligt, eller?

--
Mvh. Mathias

MB 300D W124 '91

Fra : Holten

Dato : 18-10-03 20:15

"Mathias" <baggadapREMOVE_ME@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Så skifter den vist heller ikke altid lige behageligt, eller?

Kan ikke garantere, men i taxi-perioden, fik den ikke lavet gearkasse, og
efterfølgende ejere siger, at de heller ikke har lavet den.

Den skifter perfekt.

MVH

Holten

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 18-10-03 17:28

> Med org. urørt gearkasse ?? )

Det kan man ikke påstå...
Den bil brugte flere gearkasser end dæk...
(Overdrivelse fremmer forståelsen..)

--
Mvh. Morten Fruergaard