Solfilm i forreste sideruder
Fra : LR

Dato : 16-10-03 13:01

Må man klæbe en 10 eller bare 5 cm strimmel solfilm i toppen af forreste
sideruder?

Af en eller anden grund hænger solen altid der.

Mvh,

Lasse

Fra : Fabritius

Dato : 16-10-03 13:14

"LR" <mailto:lar@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
"Solfilm i forreste sideruder"

> Må man klæbe en 10 eller bare 5 cm strimmel solfilm i toppen af forreste
> sideruder?

Det er ikke tilladt at montere nogen form for film i de foreste sideruder.

Reglerne ser sådan ud:

Forrude og forreste sideruder i motordrevet køretøj må ikke være
forsynet med solfilter i form af påsprøjtede eller påklæbede film, der
helt eller delvis dækker ruden.
Bestemmelsen gælder dog ikke forrude ved det indvendige førerspejl
i et område fra rudeåbningens øverste kant og højst 100 mm
ned og i en bredde, der ikke overstiger det indvendige førerspejls
bredde med mere end 20 mm i hver side.
Bagrude og bageste sideruder skal have mindst 40% lysgennemgang.
Bestemmelsen skal også være opfyldt, hvis rude er forsynet
med solfilter i form af påsprøjtet eller påklæbet film.
Bil med ''e''-godkendt rudemontering kan godkendes med bagrude og bageste
sideruder med mindre lysgennemgang.
Før 01.04.92: Gælder alene ruder med påsprøjtet eller påklæbet film.

> Af en eller anden grund hænger solen altid der.

Det er rigtigt nok :) Du kunne evt. bruge solskyggen (eller hvad der der kan
klappes ned hedder) Den kan svinges hen til siden på de fleste biler.

/Claus

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:212.242.60.45)

Fra : LR

Dato : 16-10-03 16:02

> [...]
> Bestemmelsen gælder dog ikke forrude ved det indvendige førerspejl
> i et område fra rudeåbningens øverste kant og højst 100 mm

Det findes da masser af biler med solfilm i de øverste 10 cm af forruden
langs hele ruden... Derfor tænkte jeg, atd er var en chance i sideruderne
også.

Mvh,

Lasse

Fra : Claus Fabritius

Dato : 16-10-03 21:27

"LR" <lar@tdcadsl.dk> wrote in message

> Det findes da masser af biler med solfilm i de øverste 10 cm af forruden
> langs hele ruden... Derfor tænkte jeg, atd er var en chance i sideruderne
> også.

Det er ikke lovligt, hvis det er film eller påsprøjtet. En solstribe som er
en del af ruden er derimod lovlig, hvis e-godkendt.

--
/Claus Fabritius
Going in circles in a Hachi-Roku