"Pauli Mortensen" <dr-pauli@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3f8c49e7$0$70001$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Har Sierra 2.0i GT fra '92.
> Kører fint nok, men der er opstået et problem når jeg skal skifte gear.
> Hvis jeg foretager et almindeligt kvikt skifte fra 1. til 2. - uden at
> "volde" på nogen måde - opstår en ubehagelig højfrekvent skurren inden
> skiftet sætter ind. Lyder ikke som almindelig "børsten tænder". Det samme
> kan ske fra 2. til 3. gear, men aldrig i de højere gear.
> Hvis jeg derimod tager mig tid til at lade gearskifteren "hvile" i frigear
> (ganske kortvarigt, dog, og stadig med koblingspedalen i bund), går
skiftet
> pænt og lydløst.
>
> Er der nogen der ved hvad det kan være?
Det er sandsynligvis dine syncromesh-ringe, der er slidt op - Det sker meget
ofte med 2. gear, da det er det gear man oftest skifter til.... Min egen
Xantia har en lille smule mellem 2. og 3. gear - Men jeg kender ikke
gearkassens hele liv, da den blev sat i ved 115 kkm, med et ukendt km-tal.
Min afdøde farfar havde en Folkevogn '66, der var helt og aldeles smadret i
2. gear..... Han var murer, og skiftede gear på samme måde som han blandede
mørtel.....
At problemet er væk, hvis du skifter stille og roligt med en pause i
frigear, er ganske naturligt - Da når gearkassens tandhjul nemlig at "passe
sig ind" efter hinanden, og alting foregår ganske knudefrit.
Desuden _kan_ gearkassen på en Sierra (som fx. på en Xantia) være af den
"langsomme" type, der kræver at man liiige ta'r den lidt med ro mellem
gearene - Hvis du har kørt fx. Volvo 240 eller Mercedes med manuelt gear,
kender du teknikken.....
I øvrigt er det altid en god idé at holde en lille pause mellem gearene, så
gearkassen kan "få vejret" - Så holder syncromesherne nærmest evigt....
>Hvad med "ny" brugt gearkasse ( for det kan vel ikke >betale sig at
reparere på den, eller hvad)? Hvad skal >man sikre sig inden man køber en
sådan.
Du skal i hvertfald aldrig begynde at skifte syncromeshringene
enkeltvis..... For det første koster det en sprællemand, og dernæst vil du
til evig tid høre en koncert uden lige fra gearkassen, da l***** vil synge,
når de enkelte dele ikke er nogenlunde lige slidt..
En ombyttergearkasse kan bedre komme på tale - Jeg gav 6 af de lange for min
i sin tid.... Plus timeløn og en ny kobling (Nu var gearkassen jo pillet af)
løb det hele op i knap 15.000...... I november måned...... Det blev til små
julegaver det år.. c;)
VenHils
Peter