/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Bremsevask....
Fra : Martin Petersen


Dato : 14-10-03 00:33

Hejsa..

Er det en god ide at bruge en hedvands-højtryksrenser til at "vaske" bremser
med? Og er der noget jeg skal være opmærksom på hvis jeg gør det?

Skal jeg passe på trykket/temperaturen eller skal jeg bare fyre den af?

Jeg skal nemlig til at skifte skiver og klodser, og det kunne da være
lækkert hvis det bare blev en smule renere før adskillelse. Det bliver jo
småbeskidt dernede! :)

- Martin, Pug 205



 
 
Niels Skaaning (14-10-2003)
Kommentar
Fra : Niels Skaaning


Dato : 14-10-03 08:48

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> skrev i en meddelelse
news:bmfclr$6i2$1@news.cybercity.dk...
> Hejsa..
>
> Er det en god ide at bruge en hedvands-højtryksrenser til at "vaske"
bremser
> med? Og er der noget jeg skal være opmærksom på hvis jeg gør det?
>
> Skal jeg passe på trykket/temperaturen eller skal jeg bare fyre den af?
>
> Jeg skal nemlig til at skifte skiver og klodser, og det kunne da være
> lækkert hvis det bare blev en smule renere før adskillelse. Det bliver jo
> småbeskidt dernede! :)

Først en stålbørste og så bremserens (spraydåse) så bliver de fine og rene.
Husk at tage en passende støvmaske på når du børster - det er ikke til at
vide, hvad du indånder.

NS



Hans Paulin (14-10-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 14-10-03 09:24

Martin Petersen wrote:
> Hejsa..
>
> Er det en god ide at bruge en hedvands-højtryksrenser til at "vaske"
> bremser med?

....lad for Guds skyld være...

....hvis du rammer området mellem gummi og stempel i caliberen med dine
100 bar, kan der trænge vand ind i selve caliberen, som så begynder at
korrodere i de dele, som skal kunne bevæge sig i forhold til hinanden...

....lavede samme stunt på min motorcykel for mange år siden, hvor efter
bremsefunktionen blev reduceret til "on/off"... ;-(
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidbil.dk/whois/hans_paulin/hans_paulin.htm


Niels Skaaning (14-10-2003)
Kommentar
Fra : Niels Skaaning


Dato : 14-10-03 10:37

"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.dk> skrev i en meddelelse
news:bmgbrm$1pai$1@news.cybercity.dk...
> Martin Petersen wrote:
> > Hejsa..
> >
> > Er det en god ide at bruge en hedvands-højtryksrenser til at "vaske"
> > bremser med?
>
> ...lad for Guds skyld være...
>
> ...hvis du rammer området mellem gummi og stempel i caliberen med dine
> 100 bar, kan der trænge vand ind i selve caliberen, som så begynder at
> korrodere i de dele, som skal kunne bevæge sig i forhold til hinanden...
>
> ...lavede samme stunt på min motorcykel for mange år siden, hvor efter
> bremsefunktionen blev reduceret til "on/off"... ;-(

Så kunne du have solgt den til en italiener - de bruger alligevel ikke andet
og det samme gælder gasgivningen :).

NS



Martin Petersen (14-10-2003)
Kommentar
Fra : Martin Petersen


Dato : 14-10-03 10:59

Hans Paulin (hans_fjernes_@it.dk) skrev følgende:
> Martin Petersen wrote:
>> Hejsa..
>>
>> Er det en god ide at bruge en hedvands-højtryksrenser til at "vaske"
>> bremser med?
>
> ...lad for Guds skyld være...
>
> ...hvis du rammer området mellem gummi og stempel i caliberen med dine
> 100 bar, kan der trænge vand ind i selve caliberen, som så begynder at
> korrodere i de dele, som skal kunne bevæge sig i forhold til
> hinanden...

Hvad så hvis jeg bare bruger det varme vand, og skruer ned for trykket? Evt
sammen med en stiv børste. Jeg vi helst undgå at gøre det mens det er tørt.
Det er fandens til svineri.

> ...lavede samme stunt på min motorcykel for mange år siden, hvor efter
> bremsefunktionen blev reduceret til "on/off"... ;-(

En slags nødbremse altså? :)

- Martin



Hans Paulin (14-10-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 14-10-03 11:07

Martin Petersen wrote:

> Hvad så hvis jeg bare bruger det varme vand, og skruer ned for
> trykket? Evt sammen med en stiv børste. Jeg vi helst undgå at gøre
> det mens det er tørt. Det er fandens til svineri.

....jeg har tit skiftet skiver, klodser og renoveret calibre - jeg har
aldrig vasket først...

....jeg plejer at bruge trykluft til at blæse det løse skidt væk med...

....skal skiverne skiftes, kan man rense navet med en spartel og så bruge
trykluft bagefter - eller en kost, hvis man ikke har adgang til détte
(smør evt. lidt brun tectyl på inden samlingen)...

> En slags nødbremse altså? :)

LOL
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidbil.dk/whois/hans_paulin/hans_paulin.htm



jan@stevns.net (14-10-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 14-10-03 17:40

"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.dk> skrev :

>...skal skiverne skiftes, kan man rense navet med en spartel og så bruge
>trykluft bagefter - eller en kost, hvis man ikke har adgang til détte
>(smør evt. lidt brun tectyl på inden samlingen)...
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

^Tectyl ? Hvorhenne ?
--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Hans Paulin (14-10-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 14-10-03 22:54

jan@stevns.net wrote:
> "Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.dk> skrev :
>
>> ...skal skiverne skiftes, kan man rense navet med en spartel og så
>> bruge trykluft bagefter - eller en kost, hvis man ikke har adgang
>> til détte (smør evt. lidt brun tectyl på inden samlingen)...
> ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
>
> ^Tectyl ? Hvorhenne ?

....på navets anlægsflade - dér, hvor skiven ligger an...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidbil.dk/whois/hans_paulin/hans_paulin.htm


jan@stevns.net (14-10-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 14-10-03 23:31

"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.dk> skrev :

>...på navets anlægsflade - dér, hvor skiven ligger an...

du mener du smører noget snask på der hvor din bremseskive ligger an
på navet ?

Så er der da efter min mening alle muligheder for noget bliver lidt
skævt ?
--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Hans Paulin (15-10-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 15-10-03 01:11

jan@stevns.net wrote:
> "Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.dk> skrev :
>
>> ...på navets anlægsflade - dér, hvor skiven ligger an...
>
> du mener du smører noget snask på der hvor din bremseskive ligger an
> på navet ?

....jepz...

> Så er der da efter min mening alle muligheder for noget bliver lidt
> skævt ?

....muligt...

....det var værkføreren hos det lokale Opel, der anbefalede dét (contra
kobberfedt, der skulle have dårlige varmelede-egenskaber)...

....diskussionen omkring kobberfedts varmeledende egenskaber har kørt i
dk.fritid.motorcykler, mener jeg...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidbil.dk/whois/hans_paulin/hans_paulin.htm


SNiP (16-10-2003)
Kommentar
Fra : SNiP


Dato : 16-10-03 13:23

<jan@stevns.net> wrote in message
news:m7uoovkpdfdv1q77d7pb5n0fdtcf8mnj7q@dtext2.news.tele.dk...
> "Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.dk> skrev :
>
> >...på navets anlægsflade - dér, hvor skiven ligger an...
>
> du mener du smører noget snask på der hvor din bremseskive ligger an
> på navet ?
>
> Så er der da efter min mening alle muligheder for noget bliver lidt
> skævt ?
> --
Hørt!
Jeg begriber ikke hvorfor folk skal smøre snask på dér.. Jeg har aldrig,
aldrig nogensinde oplevet, hørt om, læst om, eller fået fortalt, at den
bremseskive skulle sidde fast pga den ikke var blevet smurt.

Derimod har jeg ofte hørt om skæve 'næsten nye' skiver, som var fedtede der
hvor de ligger an mod navet.

/J



Hans Paulin (16-10-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 16-10-03 13:40

SNiP wrote:

> Jeg begriber ikke hvorfor folk skal smøre snask på dér.. Jeg har
> aldrig, aldrig nogensinde oplevet, hørt om, læst om, eller fået
> fortalt, at den bremseskive skulle sidde fast pga den ikke var blevet
> smurt.

....jeg gør det for at undgå at fladerne ruster...

> Derimod har jeg ofte hørt om skæve 'næsten nye' skiver, som var
> fedtede der hvor de ligger an mod navet.

....har jeg så ikke haft problemer med...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidbil.dk/whois/hans_paulin/hans_paulin.htm



Fam. Olsen (14-10-2003)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 14-10-03 20:23


"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.dk> skrev i en meddelelse
news:bmghuv$25rt$1@news.cybercity.dk...

> ...jeg har tit skiftet skiver, klodser og renoveret calibre - jeg har
> aldrig vasket først...
>
> ...jeg plejer at bruge trykluft til at blæse det løse skidt væk med...
>
> ...skal skiverne skiftes, kan man rense navet med en spartel og så bruge
> trykluft bagefter - eller en kost, hvis man ikke har adgang til détte
> (smør evt. lidt brun tectyl på inden samlingen)...

HOST HOST. Du er sgu da ikke øm om dine lunger hva'.

Ja jeg ved godt at der ikke er asbest i bremser mere, men derfor tror jeg
nok at støvet er farligt for lungerne alligevel. Så den rigtige metode er at
vaske med varmt vand med lavt tryk, og så blæse det tørt med trykluft.
Værkstedernes bremsevaskere bruger ca. 80 grader varmt vand og et tryk på ca
3-4 bar.


Mht. tectylen, så går jeg ud fra at tænker på flangen mod navet. Den plejer
jeg at smøre med alufedt.


MVH Niels



Hans Paulin (14-10-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 14-10-03 22:58

Fam. Olsen wrote:

> HOST HOST. Du er sgu da ikke øm om dine lunger hva'.

....dét er jo ude i perlegruset - med vinden i ryggen...

> Mht. tectylen, så går jeg ud fra at tænker på flangen mod navet.

....jepz!

> Den
> plejer jeg at smøre med alufedt.

....her bruger "vi" brun tectyl til det hele...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidbil.dk/whois/hans_paulin/hans_paulin.htm



Fam. Olsen (16-10-2003)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 16-10-03 21:18


"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.dk> skrev i en meddelelse
news:bmhrhs$1k0o$2@news.cybercity.dk...
> Fam. Olsen wrote:
>
> > HOST HOST. Du er sgu da ikke øm om dine lunger hva'.
>
> ...dét er jo ude i perlegruset - med vinden i ryggen...

LOL


MVH Niels



Fam. Olsen (14-10-2003)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 14-10-03 20:27


"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> skrev i en meddelelse
news:bmfclr$6i2$1@news.cybercity.dk...

> Er det en god ide at bruge en hedvands-højtryksrenser til at "vaske"
bremser
> med?

Nej.

> Skal jeg passe på trykket/temperaturen eller skal jeg bare fyre den af?

Du skal passe på trykket. Max. 4 bar. Vandet må gerne være varmt. Se evt.
mit andet indlæg i denne tråd.

> Jeg skal nemlig til at skifte skiver og klodser, og det kunne da være
> lækkert hvis det bare blev en smule renere før adskillelse. Det bliver jo
> småbeskidt dernede! :)

Nemlig. Mekanikere med respekt for deres helbred starter altid med at vaske
bremserne før de roder med dem.


MVH Niels



Martin Petersen (14-10-2003)
Kommentar
Fra : Martin Petersen


Dato : 14-10-03 23:23

Fam. Olsen (dono@newmail.dk) skrev følgende:
> "Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> skrev i en meddelelse
> news:bmfclr$6i2$1@news.cybercity.dk...
>
>> Er det en god ide at bruge en hedvands-højtryksrenser til at "vaske"
>> bremser med?
>
> Nej.
>
>> Skal jeg passe på trykket/temperaturen eller skal jeg bare fyre den
>> af?
>
> Du skal passe på trykket. Max. 4 bar. Vandet må gerne være varmt. Se
> evt. mit andet indlæg i denne tråd.

_Skal_ det være 80 grader eller er der fordele ved at gå højere op? Den kan
nærmest komme helt op og lukke damp ud.

>> Jeg skal nemlig til at skifte skiver og klodser, og det kunne da være
>> lækkert hvis det bare blev en smule renere før adskillelse. Det
>> bliver jo småbeskidt dernede! :)
>
> Nemlig. Mekanikere med respekt for deres helbred starter altid med at
> vaske bremserne før de roder med dem.

Når nu man har udstyret kan man jo også ligesågodt bruge det... :) Under
alle omstændigheder er det noget temmelig fint støv. Og det er vist aldrig
rigtig godt at få i lungerne.

Tak for svarene til alle!

- Martin

> MVH Niels



Fam. Olsen (16-10-2003)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 16-10-03 21:22


"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> skrev i en meddelelse
news:bmhstp$1mm8$1@news.cybercity.dk...

> _Skal_ det være 80 grader eller er der fordele ved at gå højere op? Den
kan
> nærmest komme helt op og lukke damp ud.

Det ved jeg egentlig ikke. Men hvis det er damp kunne det jo lige så godt
være trykluft. Men varmt vand renser bedre end koldt og er lettere at blæse
tørt igen. Især hvis man får varmet bremserne op af vandet.

MVH Niels



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177528
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408699
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste